Profil firmowy w social media

Social media to grupa aplikacji, których działanie i technologia opiera się na rozwiązaniach ściśle związanych z Internetem. Jednocześnie nieistotne jest urządzenie, z którego korzysta użytkownik. Portale działające w ramach social media to nie tylko dedykowane strony www, ale także w pełni zintegrowane i funkcjonalne aplikacje, które doskonale sprawdzają się na urządzeniach mobilnych. Główną funkcją social media, czyli mediów społecznościowych, jest umożliwienie użytkownikom serwisów tworzenia, udostępniania i wymiany treści.

Jednak to nie wszystko na co pozwalają media społecznościowe. Ich nieustanny rozwój oraz wzrost popularności wśród użytkowników na całym świecie sprawiły, że social media stały się potężnym narzędziem marketingowym. Obecnie już powszechnie używa się pojęcia social media marketing, które opisuje zjawisko polegające na wykorzystaniu serwisów społecznościowych dla celów promocyjnych.

Social media

Social media, a promocja firmy

Social media marketing, chociaż jest stosunkowo nowym zjawiskiem, pokazał już jak ogromny potencjał marketingowy tkwi w serwisach społecznościowych. Portale, które skupiają miliony użytkowników z całego świata, są wręcz idealnym miejscem do prowadzenia działań promocyjnych. Social media, wraz z rozwojem, stały się również miejscem, w którym internauci szukają informacji, produktów i usług. Pozwól im znaleźć także Twoją firmę.

Czy warto prowadzić konto firmy na portalach społecznościowych?

Założenie i prowadzenie profilu firmowego w social media to bardzo dobry sposób na wypromowanie firmy w Internecie. Profile w serwisach społecznościowych to idealne miejsce, aby udostępniać informacje na temat prowadzonej działalności oraz dane kontaktowe, czy adres strony internetowej. Ale prowadzone konto pozwala także zaprezentować i przybliżyć odbiorcom ofertę firmy albo wypromować nowy produkt.

Media społecznościowe to doskonałe miejsce, by nawiązać bezpośredni kontakt z klientami, odpowiadać na zadane pytania oraz zachęcać do skorzystania z oferty. Co więcej, social media pozwalają poznać odbiorców, którzy mogą zostać klientami firmy. Komunikacja z użytkownikami obecnymi na portalach społecznościowych ma dwa kierunki: z jednej strony pozwala rozwiać wątpliwości odbiorców, a z drugiej strony umożliwia firmie poznanie potrzeb i oczekiwań grupy docelowej. Użytkownicy, którzy nawiązują kontakt z firmą za pośrednictwem social media, bardzo często sami proponują nowe rozwiązania i ulepszenia, które mogą sprawdzić się w Twojej firmie. Zaangażowana społeczność skupiona wokół firmy jest nieocenionym źródłem informacji. Ich analiza i wyciągnięcie wniosków może przyczynić się do rozwoju Twojej firmy.

Media społecznościowe mają jeszcze jedną, znaczącą przewagę nad tradycyjnymi rozwiązaniami marketingowymi. W serwisach społecznościowych użytkownicy sami dzielą się swoimi zainteresowaniami i potrzebami, co pozwala nie tylko lepiej poznać odbiorców, ale przede wszystkim kierować przekaz do osób faktycznie zainteresowanych tematem.

Wszystkie te działania pomagają budować profesjonalny wizerunek firmy. Rzetelna prezentacja oferty powoli potencjalnym klientom poznać firmę i świadczone usługi. Natomiast komunikacja z odbiorcami i reagowanie na ich potrzeby pomoże budować pozytywny wizerunek firmy, jako otwartej na dialog i dbającej o obecnych i przyszłych klientów.

Które social media wybrać?

Popularnych serwisów społecznościowych jest co najmniej kilka. Jednak czy prowadzenie profilu firmowego w każdym z nich to odpowiednia strategia? Niekoniecznie. Twój wybór w tej kwestii powinien być dopasowany do specyfiki biznesu, którym się zajmujesz. Każdy serwis społecznościowy jest inny, zarówno pod kątem rodzaju publikowanych treści, jak i dominującej grupy odbiorców.

Facebook, LinkedIn, Instagram, Google Moja Firma, Twitter, Pinterest, YouTube – każdy z tych portali ma swoją specyfikę. Prowadzenie kont na każdym z nich wymaga wiele pracy i wiąże się z podejmowaniem zróżnicowanych działań. A jednak korzystanie ze wszystkich serwisów wcale nie jest równoznaczne z odniesieniem sukcesu, a w wielu przypadkach po prostu mija się z celem. Zdecydowanie lepiej jest poznać media społecznościowe, ich specyfikę oraz profil użytkownika, a następnie dobrać rozwiązania, które będą współgrały z wizerunkiem firmy i ogólną strategią marketingową.

Przy wyborze kanałów komunikacji pomoże również określenie docelowej grupy odbiorców. Jeśli wiesz kto jest “typowym” klientem Twojej firmy i do kogo chcesz dotrzeć, dużo łatwiej będzie Ci wybrać właściwe media społecznościowe, na których warto prowadzić profil firmowy.

Jak prowadzić profil firmowy w social media?

Chcąc zaistnieć w social media, naturalnie pierwszym krokiem jest założenie profilu na wybranym portalu lub portalach. Jednak to stanowczo zbyt mało, aby oczekiwać satysfakcjonujących efektów.

Po pierwsze utworzony profil powinien zostać uzupełniony o ważne, ale przede wszystkim rzetelne, informacje na temat firmy. Warto również dodać elementy graficzne, jak np. firmowe logo, zdjęcia biura albo pokazać efekty pracy firmy. Warto pamiętać o systematycznym dodawaniu treści – dzięki temu odbiorcy regularnie będą mieli styczność z marką, a tym samym lepiej ją poznają i zapamiętają.

Jednak najbardziej istotny jest odpowiedni dobór publikowanych treści. Oczywiście podstawą jest publikowanie prawdziwych i sprawdzonych informacji. Ale należy także zwrócić uwagę na sposób przekazywania treści, który powinien być dostosowany do branży, w której działa firma, ale także do grupy odbiorców, do której chcesz dotrzeć. Im lepiej poznasz swoją grupę docelową, tym łatwiej dobierzesz treści oraz sposób przekazywania ich w mediach społecznościowych.

Połącz stronę www z profilami w portalach społecznościowych

Jeśli rozważasz założenie profilu firmowego w mediach społecznościowych, to z pewnością masz również utworzoną firmową stronę internetową. Tworząc swoje wizytówki w Sieci zadbaj o to, aby były spójne oraz umożliwiały łatwe przejście pomiędzy kolejnymi miejscami w Internecie powiązanymi z Twoją firmą. Rolę takich łączników pełnią odnośniki lub linki. Na stronie www warto zamieścić odnośniki lub widgety, które nie tylko wzbogacają stronę oraz zachęcają do polubienia i obserwowania profili w social media, ale także zapewniają bezpośrednie połączenie pomiędzy różnymi kanałami komunikacji. Dzięki temu odbiorcy będą mogli poznać Twoją firmę z różnych perspektyw oraz wybrać sposób komunikacji który najbardziej im odpowiada.
Jeśli strona internetowa Twojej firmy powstała w oparciu o CMS WordPress, odpowiednie widgety znajdziesz w zakładce Wtyczki w Menu głównym panelu administracyjnego WordPress.

Płatna reklama w social media

Od jakiegoś czasu portale społecznościowe, jak np. Facebook, ograniczają naturalne zasięgi profilom firmowym. Zatem, aby skutecznie wypromować profil i dotrzeć do szerokiego grona odbiorców, zazwyczaj konieczne jest wykupienie płatnych reklam. Chociaż oczywiście wiąże się to z dodatkowymi kosztami, należy pamiętać o efektach, jakie można uzyskać dzięki takiej kampani reklamowej. Zestawiając koszt z potencjalnym zyskiem dla firmy może okazać się, że płatna reklama w social media to świetne rozwiązanie. W tym miejscu warto przypomnieć, że kampanie reklamowe tworzone w serwisach społecznościowych pozwalają zdefiniować docelową grupę odbiorców. Targetowanie może odbywać się na podstawie lokalizacji, przynależności do grupy społecznej albo w oparciu o treści wyszukiwane przez użytkownika. Dzięki temu przekaz jest wyświetlany tylko osobom, które potencjalnie mogą być zainteresowane tematem. W przypadku reklam ponownie pojawia się ta sama kwestia – im lepiej poznasz swoją grupę docelową, tym lepsze efekty osiągniesz dzięki kampanii reklamowej.

To warto wiedzieć

Prowadząc profile w kilku kanałach social media warto mieć na uwadze kilka kwestii. Planując swoje działania i strategię działaj kompleksowo i konsekwentnie. Pamiętaj, że wszystkie profile oraz firmowa strona www mają promować tę samą działalność. I chociaż sposób przekazywania treści może się różnić w zależności od wybranego medium, to strategia komunikacji powinna być spójna. Chodzi tu nie tylko np. o styl wypowiedzi, czy rodzaj publikowanych treści, ale również o spójność estetyczną i wizualną wszystkich powiązanych profili.

Wykorzystaj informacje zgromadzone w statystykach. Media społecznościowe gromadzą wiele danych na temat profilu oraz odwiedzających go odbiorców i ich zachowań. Na tej podstawie powstają statystyki, z których możesz wyciągnąć wiele wartościowych informacji. Wykorzystanie narzędzi statystycznych i analiza danych pozwala lepiej poznać odbiorców, a w konsekwencji lepiej zaplanować strategię marketingową, a nawet kierunki rozwoju firmy.

Media społecznościowe to płaszczyzna, która rozwija się nieustannie i bardzo dynamicznie. Prowadząc profile firmowe warto zwracać uwagę na panujące trendy, które potrafią zmieniać się bardzo często. Firma, która chce kreować wizerunek nowoczesnego i otwartego przedsiębiorstwa, powinna uwzględniać trendy i nowinki w swoich działaniach. Dobrze jest także zwracać uwagę na działania konkurencji i innych firm działających w podobnej branży. Może być to cenne doświadczenie, które posłuży jako inspiracja albo przeciwnie – ostrzeżenie przed podejmowaniem nietrafionych działań.

Podsumowanie

Prowadzenie profili firmowych w social media ma wiele zalet, a kolejną jest to, że samo założenie konta jest bezpłatne. Jednocześnie trzeba pamiętać, że założenie konta to jeszcze nie to samo co prowadzenie profilu. Wdrożenie spójnej strategii działania we wszystkich kanałach komunikacji oraz tworzenie angażujących treści wymaga wiele pracy i wysiłku. Jednak efekty, które można w ten sposób uzyskać są warte poświęconego czasu.

Wielomilionowa społeczność skupiona wokół social media to grupa, do której w prosty sposób możesz dotrzeć. Pozwól użytkownikom znaleźć i poznać Twoją firmę i wykorzystaj ogromny potencjał mediów społecznościowych.

Jedna osoba skomentowała wpis

  1. Martyna

    Mam swoją stronę internetową wraz ze sklepem oczywiście, ale własnie poprzez takie narzędzia jak social media udało mi sie właśnie zwiększyć sprzedaż i to bardzo. Poza tym myślę, że ważne są też interakcje ze swoimi klientami czy to na insta czy na fb. Wchodzenie też w interakcje na kanałach YT.

Odpowiedz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.