Optymalizacja e-commerce

Sklep internetowy może stać się doskonałym uzupełnieniem działalności Twojej firmy lub przedsiębiorstwem samym w sobie. Wszystko zależy od Twoich potrzeb, założonych celów i planu działania. Tworzenie sklepów internetowych przy użyciu gotowych narzędzi i rozwiązań nie jest bardzo skomplikowane. Jednak, aby mieć pewność, że sklep spełni wszystkie oczekiwania, Twoje i Klientów, najlepiej powierzyć to zadanie profesjonalistom.

Chcąc stworzyć niezawodną i funkcjonalną platformę, należy mieć na uwadze kilka kwestii. Najważniejsza jest szeroko rozumiana optymalizacja e-commerce.

Dostosowanie witryny do różnych urządzeń

Stale rozwijający się świat internetowych i technicznych możliwości wymaga wdrażania coraz nowszych rozwiązań i udoskonaleń. Początkowo każda nowość, która faktycznie usprawnia jakiś proces, jest opcją dodatkową. Jednak już chwilę później staje się standardem. Jednym z takich udogodnień jest responsywność stron, w tym także e-sklepów. Responsywność stron www to cecha, która pozwala na automatyczne, elastyczne dopasowanie i rozmieszczenie elementów strony zależnie od rozdzielczości ekranu, na którym witryna jest wyświetlana. W dzisiejszych czasach dostosowanie projektowanych sklepów internetowych do różnych urządzeń wydaje się wręcz obowiązkowe. Obecnie społeczeństwo wykorzystuje przeróżne sprzęty, które dają możliwość połączenia z Internetem, a każda osoba może stać się Twoim potencjalnym Klientem. Platforma e-commerce, która nie jest responsywna, może skutecznie zniechęcić Klientów korzystających np. z tabletów, albo smartfonów.

Nawigacja jako element optymalizacji e-commerce

Bardzo często osoby, które wybierają sklepy internetowe, decydują się na taki krok ze względu na oszczędność czasu. Jednocześnie nie mogąc w łatwy sposób dotrzeć do interesujących ich informacji, rezygnują z zakupów. Dobrze zaprojektowany, przyjazny i zoptymalizowany e-sklep pozwala na łatwą nawigację w witrynie. Czytelny i intuicyjny podział produktów lub usług na kategorie oraz wyszukiwarka to ułatwienia, które spodobają się Twoim Klientom. To z pewnością przełoży się również na wyniki sprzedaży.

Merchandising dla e-commerce

Nie od dziś wiadomo, że rozkład regałów z towarem, np. w marketach, nie jest przypadkowy. Sposób prezentacji produktów w sklepach, którego celem jest podniesienie efektywności sprzedaży towarów to merchandising. Jest to także sztuka przedstawiania towarów oraz sposoby wpływania na zachowania Klientów.
W przypadku e-commerce jest podobnie, z tym że zjawisko opiera się na rozmieszczeniu elementów na stronie. Merchandising to również pewna optymalizacja e-commerce. Umieszczenie w widocznym miejscu promocji lub ofert specjalnych, albo propozycje pasujących produktów (na podstawie zakupów Klienta lub wyszukiwań) to również sposoby na zachęcenie Klientów do zakupów w Twoim sklepie.

Co jeszcze pomoże w optymalizacji e-commerce?

Ważny element to podstrony prezentujące towary i usługi. Im lepiej pokazany lub opisany jest asortyment, tym większa szansa, że potencjalny Klient zdecyduje się na zakup. Należy zadbać, aby opis był pełny i obrazowy – w końcu jego zadaniem jest zastąpienie fizycznej możliwości zapoznania się z produktem. Kolejne udogodnienie dla Klientów, a tym samym optymalizacja sklepu internetowego, to wprowadzenie możliwości utworzenia kont klienta. Możliwość rejestracji użytkowników pozwala na znaczne usprawnienie procesu zakupowego. System, który pozwoli na zapisanie danych dotyczących adresu wysyłki oraz preferowanej metody płatności to kolejna oszczędność czasu Klientów. Jednak zapewniając taką opcję należy również zadbać o bezpieczeństwo danych, które zapewni certyfikat SSL.

Optymalizacja e-commerce to proces nieustający, który powinien być dostosowany do zmieniających się potrzeb rynku i preferencji Klientów.


Zmodyfikowany: 12 kwietnia 2019
Autor: