Definicja sztucznej inteligencji

Dość trudnym zadaniem okazuje się jednoznaczne określenie jasnej definicji sztucznej inteligencji. Tak samo problemem jest określenie, czym jest inteligencja u ludzi. Dla jednych będzie to elokwentne wypowiadanie się, posiadanie dużej wiedzy w danej dziedzinie, kreatywne myślenie, a dla innych zdolność do adaptacji w niesprzyjających warunkach, czy umiejętność wywierania wpływu na innych ludzi.

Idąc dalej – czy można uznać, że rozpoznawanie twarzy u człowieka jest przejawem inteligencji? Nie do końca, bo przecież każdy z nas na pewnym etapie życia „automatycznie” otrzymuje taką umiejętność. Z kolei zdolność do rozpoznawania twarzy przez komputer z pewnością wchodzi w obszar dziedziny zwaną sztuczną inteligencją.

Za bezpieczną i kompromisową definicję sztucznej inteligencji można uznać stwierdzenie, że są to rozwiązania informatyczne pozwalające na zastąpienie czynności wykonywanych dotychczas przez człowieka przez komputer – szczególnie tych, które wymagają wykorzystania inteligencji.

Gdzie wykorzystuje się sztuczną inteligencję?

Mogłoby się wydawać, że rozwój sztucznej inteligencji osiągnął już swój szczyt, jednak dopiero w małym stopniu wykorzystaliśmy do tej pory potencjał w niej brzemiący. Tak naprawdę od niedawna systemy związane z SI można określić jako pełnoprawną sztuczną inteligencję i odczuć jej realny wpływ na nasze codzienne życie.

Asystenci głosowi

Z pewnością najbardziej jasnym i oczywistym przykładem wykorzystania sztucznej inteligencji są asystenci głosowi. Najbardziej popularne rozwiązania, czyli Siri Apple’a, Cortana Microsoftu,  Google Assistant, czy Alexa Amazona – są powszechnie wykorzystywane przez użytkowników tych systemów i rozwiązań.

Warto pamiętać, że ich stosowanie nie ogranicza się już jedynie do smartfonów. Asystenci głosowi z powodzeniem wykorzystywane są m.in. w samochodach, czy w biurach.

Bankowość i finanse

Sztuczna inteligencja wykorzystana jest również na co dzień w przypadku badania zdolności kredytowej klienta na podstawie różnorodnych danych. SI może nawet wspierać działania banków w obszarze przygotowywania kampanii reklamowych.

Pomaga również w wykrywaniu przejawów „prania brudnych pieniędzy” na podstawie licznych danych analitycznych, których nie byłby w stanie zweryfikować ludzki umysł.

Ochrona i bezpieczeństwo

Warto również wspomnieć o tym, że sztuczna inteligencja może być z powodzeniem wykorzystywana pod kątem ochrony i bezpieczeństwa. W przypadku obiektów przemysłowych i magazynowych może nieprzerwanie obserwować obraz pochodzący z licznych kamer monitorujących i alarmować o zdarzeniach odbiegających od normy.

Z kolei w przypadku samochodów marki Tesla sztuczna inteligencja może ochronić nas przed skutkami nieprzewidzianych zdarzeń na drodze. System w tych pojazdach na bieżąco kontroluje sytuację w okół samochodu, a w razie zagrożenia na drodze może zareagować w odpowiedni sposób.

Obsługa klienta

Z pewnością każdy z nas spotkał się z botami w przypadku obsługi klientów np. sklepów internetowych. Ich najczęstszym umiejscowieniem jest Messenger, czyli aplikacja wydana przez Facebooka. Już teraz bez specjalistycznej wiedzy każdy przedsiębiorca może stworzyć swojego własnego bota bez umiejętności kodowania.

Główną korzyścią wynikającą ze stosowania botów w obsłudze klienta jest fakt, że pracuje on nieprzerwanie przez 24 godziny, 7 dni w tygodniu. Z tego powodu osoba zainteresowana usługami lub produktem danej firmy, może uzyskać niezbędne informacje w ciągu kilku chwil nawet w środku nocy.

Rekomendacje

Czy kiedykolwiek zastanawiałeś się, dlaczego Youtube potrafi dopasować proponowane video do Twoich zainteresowań? Otóż, wykorzystuje właśnie wspomnianą w tym artykule sztuczną inteligencję. Nie inaczej jest w przypadku Spotify, który na podstawie naszego gustu muzycznego dopasowuje odpowiednie utwory.