Marketing 360

Marketing 360°, czyli sztuka łączenia działań

Zakładając własną działalność lub tworząc nową markę, już na początku należy zadać sobie pytanie: co zrobić, aby firma stała się rozpoznawalna? Jakie działania podjąć, aby zainteresować i przyciągnąć klientów? Odpowiedzią na te pytania jest oczywiście marketing. Jednak to tylko z pozoru proste zagadnienie i odpowiedź, bowiem marketing to bardzo złożona kwestia.

Ciągłe zmiany w świecie marketingu

W dzisiejszych czasach, aby dotrzeć do potencjalnego klienta, najpierw należy zastanowić się, kim właściwie są potencjalni klienci firmy. Do kogo kierujemy naszą ofertę? Kto może być nią zainteresowany? Dopiero identyfikując potencjalnych klientów można poznać ich zwyczaje i potrzeby. Analiza grupy docelowej i zachowań konsumentów pozwala nie tylko na lepsze dopasowanie oferty do bieżących potrzeb rynku, ale ma także duży wpływ na podejmowane działania marketingowe, których skuteczność zależy od doboru odpowiednich środków przekazu dla danej grupy docelowej.
Marketing to dziedzina bardzo dynamiczna, która zmienia się wraz z rozwojem technologii i wprowadzaniem nowych rozwiązań. Nowinki technologiczne mają bardzo duży wpływ na to jak wyglądają i na czym skupiają się działania promocyjne. Wraz z pojawianiem się kolejnych rozwiązań, często szybko okazuje się, że mają one potencjał marketingowy, który przedsiębiorcy chętnie wykorzystują. Każda nowość rynkowa szybko może stać się kolejnym kanałem przekazu marketingowego i kolejnym polem do popisu dla kreatywnych twórców reklam.

W czym tkwi istota Marketingu 360°?

Strategie i trendy marketingowe są zmienne, co wynika z rozwoju technologii, ale również stale zmieniających się upodobań konsumentów. Okazuje się, że obecnie najlepsze efekty przynosi jednoczesne działanie na wielu różnych płaszczyznach. W tym tkwi cała istota idei Marketingu 360°. Marketing 360° nie bez powodu ma w swojej nazwie jasne nawiązanie do koła. Tak właśnie mają wyglądać działania marketingowe prowadzone w ramach tej strategii – powinny otaczać konsumenta z każdej strony, niczym koło, w którego środku stoi. Chodzi o to, by potencjalny klient dostawał przekaz reklamowy z wielu różnych źródeł, które towarzyszą mu na co dzień. Obecnie konsumenci chętnie korzystają z wielu nowoczesnych urządzeń z dostępem do Internetu. Nie oznacza to jednak, że wszystko rozgrywa się w sieci, a reklama offline przestała istnieć. Tradycyjne kanały przekazu to także istotna część Marketingu 360°. Stanowią one dopełnienie strategii w świecie realnym, poza cyberprzestrzenią.

Marketing 360 ° polega na określeniu celów i wdrożeniu zintegrowanej strategii marketingowej na wielu płaszczyznach i w różnych kanałach przekazu. Jednak najważniejsza cecha charakteryzująca to pojęcie to spójność prowadzonych działań. Zabiegi marketingowe prowadzone w ramach tej koncepcji muszą współgrać ze sobą i tworzyć jedną, zharmonizowaną i zaplanowaną całość.

Co buduje Marketing 360°?

Marketing 360 stopni obejmuje działania zarówno poza Internetem, jak i te online. Jednak kluczem do sukcesu jest zintegrowanie i skoordynowanie tych działań tak, aby stanowiły jedność. Takie holistyczne podejście do tematu jest znacznie bardziej efektywne niż oderwane od siebie działania i daje dużo lepsze wyniki. Ciągły rozwój techniki i powstawanie nowych technologii daje coraz większe możliwości, które szybko stają się skutecznymi narzędziami dla Marketingu 360°. W całej strategii można wyróżnić kilka kluczowych komponentów, które śmiało można uznać za podstawowe kanały przekazu reklamowego wykorzystywane w koncepcji Marketingu 360 stopni.

Strona internetowa i blog firmowy

W dzisiejszych czasach obecność w Internecie to podstawa. Jednak poza utworzeniem samej witryny należy też pamiętać, aby była ona zawsze aktualna i przyjazna dla użytkownika. Biorąc pod uwagę wymagania współczesnych Internautów, korzystających z przeróżnych urządzeń mobilnych, absolutną koniecznością jest utworzenie responsywnej strony www, czyli takiej, której układ oraz wygląd automatycznie dostosowuje się do rozmiaru okna przeglądarki. Strony przyjazne dla użytkowników są przejrzyste i intuicyjne, a ich treść jest wartościowa.

 

Podobną rolę mogą pełnić blogi firmowe. To doskonałe miejsce do zamieszczania dłuższych artykułów zawierających np. porady ekspertów albo nowinki branżowe, które mogą pomóc w zwiększeniu rozpoznawalności marki oraz zdobyciu nowych klientów, którzy zainteresowani artykułem skorzystają z oferty Twojej firmy. Blog i strona www również powinny współgrać ze sobą, aby móc wzajemnie się uzupełniać. Tworzenie stron internetowych, a wraz z nimi zintegrowanych blogów, najlepiej powierzyć specjalistom pracującym np. w agencji interaktywnej, którzy kompleksowo zajmą się całym projektem i jego wdrożeniem.

 

 

SEM

SEM to marketing związany z wyszukiwarkami internetowymi. Nie da się ukryć, że dużą rolę w budowaniu rozpoznawalności marki mają wyniki wyszukiwania w wyszukiwarkach. SEM, czyli Search Engine Marketing, wykorzystywany jest w celu zwiększenia widoczności strony w Internecie oraz zapewnienia jej jak najwyższej pozycji w wynikach prezentowanych przez wyszukiwarkę internetową – zarówno w płatnych jak i organicznych. Osiągnięcie celu zapewnia optymalizacja stron www, pozycjonowanie oraz linki sponsorowane, a wszystko to mieści się w definicji SEM.

Reklamy displayowe

Reklamy to oczywiście jeden z podstawowych elementów marketingu, także tego internetowego. Z pewnością każdy użytkownik Sieci kojarzy banery, których kliknięcie powoduje przekierowanie na reklamowaną stronę www – to właśnie reklamy displayowe. Jest to świetna forma promocji, ponieważ decydujesz nie tylko o tym jak będzie wyglądała reklama, gdzie się wyświetli (na jakich stronach i w którym miejscu), ale przede wszystkim kto ją zobaczy. Oznacza to, że możesz dokładnie określić jaka grupa użytkowników zobaczy reklamę, a mając informacje o swoich klientach możesz skierować treści bezpośrednio do nich. Kierowanie przekazu do osób potencjalnie zainteresowanych ofertą wydaje się wręcz idealnym rozwiązaniem! Ponadto do reklamy internetowej zaliczane są również linki sponsorowane, które wyświetlane są w wyszukiwarkach po wpisaniu określonych haseł, na które odpowiadają.

Direct Marketing

Pod tym pojęciem kryje się komunikat, który skierowany jest bezpośrednio do konsumenta, np. w trakcie rozmowy telefonicznej lub drogą mailową. W działaniach wpisujących się w ideę Direct Marketingu bardzo ważne jest określenie grupy docelowej, ponieważ stosując tę formę reklamy możemy odnieść sukces tylko jeśli trafimy do osób potencjalnie zainteresowanych naszą działalnością. To również interesująca forma promocji, jeśli zależy nam na uzyskaniu informacji zwrotnej. Podczas rozmowy można na bieżąco badać reakcję rozmówcy, natomiast odpowiednie programy pomogą nam monitorować, co dzieje się z wysyłanymi mailami – czy odbiorcy w ogóle je otwierają? Czy klikają w zamieszczone linki? Te cenne informacje mogą znacznie pomóc w optymalizacji działań promocyjnych.

Social Media

Social Media to niezwykle szerokie pole do popisu w kwestiach marketingowych. Media społecznościowe to bardzo popularny trend wśród użytkowników Internetu i coraz więcej osób korzysta z nich na co dzień. Nic więc dziwnego, że osoby zajmujące się działaniami reklamowymi dostrzegły potencjał tego obszaru. Social Media to droga do szybkiej i łatwej komunikacji z konsumentem, sposób na zwiększenie rozpoznawalności marki i podjęcie działań promocyjnych. Dodatkowym plusem jest fakt, że wszystko to można uzyskać dość niskim kosztem. Do grupy Social Media można zaliczyć wiele portali i aplikacji, a każdy z nich skupia się na innym aspekcie i w inny sposób prezentuje treści. Zatem również reklama w tych miejscach wygląda inaczej.

Facebook

Facebook to miejsce, w którym można reklamować się na różne sposoby. Możesz założyć profil firmowy, gdzie łatwo i szybko zamieścisz aktualności dotyczące firmy albo przedstawisz swoją ofertę. Profil firmowy to również świetne miejsce do poznania klientów i ich opinii oraz nawiązania z nimi relacji. Wiadomości zwrotne od klientów to ważne źródło informacji, które pomoże Ci dopasować ofertę do potrzeb rynku oraz stale ulepszać firmę i świadczone usługi.
Facebook pozwala również zamieszczać płatne reklamy, które podobnie jak reklamy displayowe, są targetowane, czyli wyświetlane konkretnej, określonej przez Ciebie, grupie użytkowników.

Instagram

Instagram opiera się na zdjęciach i krótkich filmikach oraz ich opisach. Zamieszczanie takich postów, przy pomocy konta połączonego z Twoją firmą, także stanowi działania promocyjne, które mogą pomóc znaleźć nowych klientów lub poznać obecnych. Instagram, podobnie jak Facebook, umożliwia wyświetlanie płatnych reklam, które trafią do określonej grupy docelowej.

YouTube

YouTube to najpopularniejszy serwis, w którym główną rolę odgrywa wideo. Można znaleźć tam dłuższe bądź krótsze filmy publikowane przez użytkowników. To, jak wygląda klip wideo zamieszczany w serwisie zależy od tego, który element jest najważniejszy dla publikującego – czy jest to muzyka czy też obraz. YouTube, jako kanał promocji, może być miejscem, w którym przedstawisz produkty lub usługi znajdujące się w ofercie firmy, pokażesz porady specjalistów albo zaprezentujesz ciekawe triki z wykorzystaniem swoich produktów. Jeśli nie chcesz prowadzić własnego kanału powiązanego z firmą, możesz zainwestować w reklamę, która będzie pokazywać się użytkownikom przed wyświetlaniem filmów w serwisie YouTube.

Twitter

Twitter pozwala na utworzenie konta, które może być profilem powiązanym z Twoją firmą. Twitter opiera swoje działanie na krótkich i zwięzłych komunikatach, które użytkownicy mogą publikować oraz komentować. Firma, jako właściciel profilu, może publikować aktualności dotyczące jej działalności, np. wprowadzenie nowych produktów do oferty. Natomiast inni użytkownicy, klienci lub osoby zainteresowane tematem, mogą komentować post. W ten sposób łatwo nawiązać komunikację z potencjalnymi klientami, a ich zachowanie to podstawa do dalszej analizy i źródło nieocenionej wiedzy dla firmy.

Działania offline

Naturalnie nie można zapominać o tradycyjnej formie reklamy. Pomimo powszechnego dostępu do Internetu, marketing offline wcale nie zanika. Nadal istotną drogą przekazu są radio, telewizja, czy prasa. Nie można także zapominać w tym punkcie o większych czy mniejszych plakatach i billboardach, które przecież otaczają nas każdego dnia. Takie działania są ważne w kampaniach promocyjnych, ponieważ nie wszyscy są fanami świata online i starają się ograniczać czas spędzany w Sieci, a niektórzy po prostu nie znają tego świata – często taka sytuacja dotyczy osób starszych. Dlatego nie można zapominać o świecie rzeczywistym i warto również na tej płaszczyźnie zadbać o promocję marki.

Zaplanuj płaszczyzny działania

Wiesz już, że strategia Marketingu 360 stopni opiera się na przekazie reklamowym, który ma docierać do konsumenta z każdej strony. Znasz też podstawowe narzędzia, które pozwalają ten efekt uzyskać. Pozostaje tylko pytanie: czy trzeba wykorzystać wszystkie środki przekazu, aby osiągnąć sukces?

Monitoring i analiza

Odpowiedź brzmi: nie, nie trzeba. Najważniejsze jest, aby działania w ramach Marketingu 360° były przemyślane, zintegrowane i skoordynowane ze sobą. W zależności od potrzeb firmy czy charakteru działalności można położyć większy nacisk na poszczególne środki przekazu reklamowego, pomijając te mniej znaczące w danym przypadku. Skąd wiadomo, które kanały przekazu marketingowego będą najlepsze? Kluczem jest monitoring zachowań potencjalnych klientów i analiza pozyskanych informacji. Wiedząc z jakich treści korzystają odbiorcy (np. skąd trafiają na Twoją stronę www), jakie urządzenia wykorzystują albo o jakich porach działają, możesz zoptymalizować swoją kampanie i wybrać najbardziej efektywne środki przekazu marketingowego.

Klucz stanowi adekwatny wybór narzędzi do stworzenia kampanii, która przyniesie efekty. Oczywiście zaawansowane działania marketingowe na wszystkich wymienionych płaszczyznach z pewnością nie zaszkodzą, ale jest to zdecydowanie najdroższe rozwiązanie, a nie jest wcale gwarancją powodzenia.

Przepis na sukces

Niestety nie ma jednego, uniwersalnego przepisu na udany Marketing 360°. Wdrażając strategię Marketingu 360° należy stale monitorować podejmowane działania. W każdym przypadku ważna jest ciągła analiza sytuacji i tego, jaki efekt dają poszczególne środki przekazu. Daje to lepszy pogląd na upodobania i oczekiwania konsumenta i prowadzi do podjęcia bardziej skutecznych działań na danej płaszczyźnie lub może być podstawą do zmiany strategii. Nadal nie można zapominać o poznawaniu i analizie zachowań potencjalnych klientów – te czynniki mogą się zmieniać, a dobrze prowadzona kampania reklamowa powinna to uwzględniać. Jednak najważniejszy i kluczowy aspekt idei Marketingu 360 stopni pozostaje ten sam. To holistyczne podejście i zintegrowanie oraz skoordynowanie działań we wszystkich wykorzystywanych kanałach reklamowych tak, aby przekaz trafiający do odbiorców był spójny.


Zmodyfikowany: 18 września 2019
Autor: