Analiza danych statystycznych związanych z ruchem na witrynach internetowych to fundament skutecznych działań e-marketingowych. Prawdopodobnie najbardziej popularnym narzędziem analitycznym jest obecnie Google Analytics. Warto również wspomnieć, że światowy lider IT dostarcza to rozwiązanie całkowicie za darmo, pomimo rozbudowanych i zaawansowanych funkcjonalności.

Na serwis można wejść pod tym adresem: Google Analytics

Czy instalacja Google Analytics to trudne zadanie?

Wydawać by się mogło, że implementacja systemu dostarczającego szczegółowych statystyk ze strony internetowej może zostać przeprowadzona tylko przez doświadczonych specjalistów IT. Prawda jest jednak taka, że z tym zadaniem poradzi sobie każdy, kto ma chociażby absolutnie podstawową wiedzę w zakresie języka HTML. Jedyne co trzeba zrobić to dodać krótki kod JavaScript na każdej podstronie, na której chcemy zbierać dane statystyczne. Dzisiejsze systemy CMS ułatwiają jednak tę czynność poprzez możliwość zastosowania globalnych tagów – wystarczy umieścić jeden kod np. przed zamknięciem taga </header>, a informacje dotyczące ruchu na stronie będą dostarczane z każdej podstrony.

Jakie dane zbiera Google Analytics?

Jak na największego potentata branży IT przystało Google dostarcza niezwykle szczegółowych danych związanych z ruchem na stronie, które można wykorzystać w celu tworzenia bardziej wartościowych stron internetowych lub bardziej funkcjonalnych sklepów internetowych.

Skąd bierze się ruch na stronie?

Istnieje kilka źródeł, z których internauci mogą trafić do naszego serwisu internetowego. Google Analytics dzieli je na:

  • Organic Search – ruch z wyszukiwarek internetowych
  • Social – ruch z mediów społecznościowych np. Facebook, Instagram, Twitter, Linkedin itd.
  • Direct – bezpośrednie wpisanie adresu URL w pasku przeglądarki internetowej
  • Referral – przejścia na stronę z innego serwisu poprzez link
  • Paid Search – ruch z płatnych wyników wyszukiwania np. Google Adwords

Co więcej z podanych powyżej źródeł ruchu możemy również otrzymać dokładnie informacje, z jakich stron (Referral), czy serwisów społecznościowych (Social) trafili do nas internauci. Warto również wspomnieć, że Google Analytics przedstawia wszystkie dane w przejrzystych wykresach z możliwością dostarczania statystyk z dowolnego przedziału czasowego. System generuje również raporty, które można wykorzystywać w najróżniejszych celach.

Jak zachowują się użytkownicy na stronie?

Kolejnym ważnym parametrem dostarczanym przez Google Analytics jest wskaźnik odrzuceń oraz średni czas trwania sesji. Wskaźniki te są niezwykle ważne pod kątem SEO. Strona, na której użytkownicy nie przechodzą do innych podstron, może nie być dobrze zoptymalizowana. Informacje te mogą być również podstawą do określenia, czy treści na stronie są angażujące dla czytelnika np. w przypadku blogów.

Dodatkowo Google Analytics pozwala określić, jak przebiegała “droga” użytkownika po stronie, dzięki zakładce przepływu zachowań. Dowolność sortowania i filtrowania danych czyni Analyticsa niezwykle rozbudowanym narzędziem. Dzięki tym informacjom można określić np. na jakiej podstronie internauci najczęściej opuszczają stronę, co pozwala na lepszą jej lepszą optymalizację.

Jednym z najważniejszych i najpowszechniej wykorzystywanych wskaźników jest ten dostarczający informacji na temat konwersji w postaci procentowej. Wykorzystuje się go najczęściej w e-commerce i pozwala określić, czy konkretne działania przełożyły się na efekty. Bez wskaźnika konwersji nie jesteśmy w stanie stwierdzić, czy zmiana koloru przycisku “Kup teraz” przyniosła pozytywny skutek. Google Analytics pozwala na określenie wskaźnika konwersji związanego z zapisem na newsletter, zakupu, czy wypełnienia formularza kontaktowego. Daje możliwość dowolnej i elastycznej konfiguracji, dzięki czemu można jednocześnie monitorować wiele zdarzeń.

Jakich danych dostarcza jeszcze Google Analytics?

Kolejne cenne informacje dostarczane przez narzędzie analityczne Google to wiek odwiedzających, ich płeć oraz dane demograficzne (kraj pochodzenia, województwo, a nawet miasto). Otrzymane dane umożliwiają lepsze zrozumienie swoich odbiorców, a w związku z tym – pozwalają na lepsze kierowanie działaniami marketingowymi, szczególnie w przypadku lokalnych firm.

Dzięki Google Analytics dowiemy się również, za pomocą jakich urządzeń użytkownicy odwiedzają naszą stronę i jak długo czasu spędzają na niej. Jeżeli np. wskaźnik odrzuceń utrzymuje się na wysokim poziomie na urządzeniach mobilnych, otrzymujemy jasną informację, że strona posiada luki w optymalizacji pod kątem smartfonów, czy tabletów.

Czas ładowania strony

Google Analytics we współpracy z narzędziem Google Page Insights pozwala określić prędkość ładowania strony. Wskaźnik ten uważany jest za jeden z najważniejszych w kwestii widoczności witryny w wyszukiwarkach internetowych, a także pod kątem User Experience (UX). Co więcej – w przypadku długiego czasu ładowania strony, może zasugerować pewne zmiany, dzięki którym można polepszyć ten parametr.

Podsumowanie

Nie bez powodu Google Analytics to obecnie najbardziej popularne rozwiązanie w kwestii analizy statystycznej stron internetowych. Łatwość w instalacji, intuicyjny system, oraz możliwość wglądu w szczegółowe dane – to główne korzyści, które przemawiają za stosowaniem tego rozwiązania. Warto również wspomnieć, że Google Analytics dostępny jest w formie aplikacji mobilnej, dzięki czemu dostęp do wszystkich informacji otrzymujemy na wyciągnięcie ręki.