Właściwe frazy do pozycjonowania to nowi klienci

Audyt SEO dostarcza nam informacji, na których frazach już się pojawiasz i na jakich powinieneś.

Prawidłowo dobrane frazy są wyszukiwane oraz odzwierciedlają usługi/produkty, które oferujesz. Ponadto, przygotowana lista fraz SEO zachowuje harmonię między bardzo popularnymi frazami, które często są też mocno konkurencyjne oraz frazami szczegółowymi o niższej konkurencyjności.

Sprawdzaj i analizuj wyniki pozycjonowania online

Google Analytics i Google Search Console to podstawowe narzędzia, gdzie możesz sprawdzić efekty.

Chętnie doradzimy optymalne rozwiązanie pod kątem pozycjonowania

Opowiedz nam o swojej firmie, a dobierzemy rozwiązania pasujące do jej potrzeb

Ikona kalendarz

Umów się na spotkanie

Ikona dymek

Zadaj nam pytanie

Mężczyzna z uśmiechem trzymający laptop

Baza wiedzy pozycjonowania stron internetowych

Pozycjonowanie w wyszukiwarce Google to działania, które mają na celu poprawienie widoczności witryny w wynikach wyszukiwania.

Do działań wchodzących w skład pozycjonowania, zaliczamy:

  • optymalizację treści w obrębie strony internetowej,
  • link building z pozyskiwaniem linków przychodzących na czele,
  • optymalizację techniczną witryny.

Podczas pozycjonowania strony wykorzystywane są działania SEO, które mają na celu dopasować witrynę do algorytmu najpopularniejszej wyszukiwarki – Google. W tym celu konieczne są – optymalizacja kodu, dopasowanie struktury strony internetowej, a także dodanie treści wyposażonych w słowa kluczowe, które pozwalają użytkownikowi skutecznie dotrzeć do Twojej witryny.

Obecnie prowadząc biznes, konieczne jest nie tylko to, aby wiedzieć, co to jest pozycjonowanie stron internetowych, ale też zainwestowanie czasu lub pieniędzy w dostosowanie witryny do wymagań, jakie narzuca Google, aby móc walczyć o coraz wyższe pozycje w Google.

Jak działa wyszukiwarka Google?

Jednak, aby w pełni zrozumieć proces związany z pozycjonowaniem, niezbędne staje się poznanie tajemnic wyszukiwarki. Użytkownik wpisujący słowo lub wyrażenie, otrzymuje listę stron, które mają pomóc mu w rozwiązaniu problemu, uzyskaniu potrzebnej informacji lub w znalezienie produktu, który chce kupić.

Zadaniem Google jest prześledzenie wszystkich zindeksowanych w rejestrze stron, rozpoznanie, o czym jest każda podstrona, a następnie stworzenie spisu witryn, które będą najbardziej odpowiadały wpisanemu zapytaniu.

Cały proces staje się znacznie łatwiejszy dla robotów Google, gdy witryna jest zoptymalizowana oraz posiada treści, w których występują słowa kluczowe o takiej samej lub bardzo zbliżonej treści do tej, którą wpisują użytkownicy w pasku wyszukiwania.

Wyszukiwarka Google indeksuje nie tylko strony internetowe, ale też bazy danych w sieci, posty zamieszczone w Social Mediach, skany książek czy treści udostępnione w Google Moja Firma i Google Maps. To zaawansowane oprogramowanie jest ciągle udoskonalane tak, aby skutecznie i trafnie odczytywało zawartość witryn internetowych, a następnie wybierało najbardziej dopasowane wyniki.

Co ma wpływ na dopasowanie wyników wyszukiwania?

Niestety nawet najlepsi specjaliści SEO nie znają wszystkich czynników, które wpływają na kształtowanie się kolejności na liście wyszukiwań. Do tego wszystkiego algorytm Google ciągle się zmienia. Zatem podczas pozycjonowania strony internetowej konieczne jest śledzenie aktualizacji i informacji, które co jakiś czas udostępniają pracownicy Google.

Aktualnie wiemy o 3 głównych grupach czynników rankingowych, w skład których wchodzi wiele mniejszych czynników, o których trzeba pamiętać podczas działań SEO, oto one:

  • czynniki on-page, na stronie, m.in. fraza kluczowa w title, description, w nagłówku H1, duża ilość treści powyżej 300 słów na podstronę, nasycenie słowami kluczowymi, szybkość ładowania się strony, duplikacja treści, linki kanoniczne, optymalizacja zdjęć, jakość linków wychodzących, dopasowanie strony do urządzeń mobilnych itd.;
  • czynniki off-page, poza stroną, m.in. liczba linków zewnętrznych, anchor, wiek i historia domeny, certyfikat SSL, słowo kluczowe w nazwie domeny, ilość treści na stronie, z której pochodzi link itd.;
  • czynniki User Interaction, tzw. UI, m.in. liczba opinii, czas spędzony na stronie przez użytkownika, powracający użytkownicy, ruch bezpośredni, RankBrain.

Z wyszukiwarki Google korzysta ponad 93% internautów. Dlatego właśnie proces pozycjonowania skupia się głównie na tej wyszukiwarce internetowej. Skoro każdego dnia użytkownicy z całego świata decydują się na wpisywanie w Google interesujących ich zapytań, oznacza to, że warto dopasować swoją witrynę w taki sposób, aby w trakcie surfowania dotarli właśnie do Twojej strony i oferty. Dzięki temu będziesz mógł zyskać liczne korzyści.

Korzyści z pozycjonowania strony internetowej

  • Docierasz do grupy docelowej – dzięki działaniom SEO możesz trafiać bezpośrednio do osób, które naprawdę są zainteresowane Twoją ofertą, produktami czy usługami. Pomogą Ci w tym przede wszystkim słowa kluczowe z większą liczbą słów, które dodatkowo wskazują na to, czego dokładnie poszukuje użytkownik. Zatem poświęć czas na analizę słów kluczowych, aby zyskać jeszcze więcej korzyści z pozycjonowania stron internetowych.
  • Zwiększasz sprzedaż – jeśli zastanawiasz się nad tym, co daje pozycjonowanie strony, to odpowiedź jest prosta, wzrost dochodów. Dobrym przykładem jest tutaj sklep internetowy, gdzie im więcej stron produktowych i z kategoriami produktów znajdzie się na wysokich pozycjach w Google na często wyszukiwane frazy kluczowe, tym szansa na zwiększenie wyników sprzedaży stanie się znacznie większa.
  • Optymalizujesz koszty – nie zapomnij też o tym, że im lepszą analizę wykonasz i skuteczniej będziesz trafiać do grupy docelowej, tym w rezultacie zmniejszysz koszty na marketing. Wszystko dzięki temu, że współczynnik zwrotu z inwestycji w przypadku pozycjonowania jest bardzo wysoki.
  • Stajesz się ekspertem w swojej branży – kolejną korzyścią, jaką możesz zyskać, gdy zainwestujesz w pozycjonowanie stron, jest budowanie pozycji eksperta i lidera w danej branży. SEO i content marketing są ściśle ze sobą połączone. Dlatego też, gdy dodajesz na stronach zewnętrznych, na blogu firmowym czy w mediach społecznościowych artykuły branżowe, to pokazujesz potencjalnym klientom, jak duża jest Twoja wiedza i doświadczenie.
  • Zwiększasz swoją wiarygodność i zaufanie potencjalnych klientów – wysoka pozycja w Google sprawia, że użytkownicy uznają, że Twoja firma lub marka jest warta zaufania. Każdy, kto, choć odrobinę zna się na SEO, wie, że pozycjonowanie wymaga czasu, dlatego też firmy z czołowych lokat w wyszukiwarce uznawane są za doświadczone, profesjonalne i wiarygodne.
  • Dostrzegasz długofalowe korzyści – na efekty pozycjonowania strony trzeba poczekać, ale kiedy już zdobędziesz się na cierpliwość, to zyskasz szansę na zbudowanie stabilnej marki. Kluczowe jest też to, że nawet po tym, jak już przestaniesz współpracować z agencją SEO, to pozycja Twojej strony nie spadnie w porównaniu do płatnych kampanii Google Ads.
  • Możesz mierzyć efekty działań SEO – pozycjonowanie stron to proces w pełni mierzalny. Przy pomocy takich narzędzi, jak Senuto, Google Search Console czy Google Analytics, możesz oceniać skuteczność agencji SEO i sprawdzać, jak tydzień po tygodniu zmienia się pozycja Twojej strony w Google oraz oceniać, jakie korzyści pozwala to osiągnąć.

Najważniejsze jest to, aby jeszcze przed rozpoczęciem pozycjonowania strony internetowej określić cel, jaki chcesz osiągnąć dzięki tej metodzie. To pozwoli dopasować odpowiednią strategię SEO.

Zastanawiasz się, czy w Twoim przypadku warto pozycjonować stronę internetową? Poznaj kilka grup osób, które najczęściej decydują się na działania SEO. Przy czym musisz pamiętać, że do wyboru masz wiele różnych rodzajów pozycjonowania, np. działania lokalne cechują się sporą skutecznością, gdy działasz w jakimś konkretnym regionie.

Komu opłaca się pozycjonować stronę internetową?

  • Właścicielom małych, średnim i dużym firmom – wielkość firmy nie wpływa na skuteczność pozycjonowania. Oczywiście duże przedsiębiorstwa mają po prostu większe fundusze na to, aby na raz promować większą liczbę podstron i zwiększyć widoczność na dużą liczbę słów kluczowych. Jednak tak naprawdę o tym, czy warto pozycjonować stronę internetową, powinna świadczyć branża, w jakiej działasz. Zbyt duża konkurencja zdominowana przez duże przedsiębiorstwa sprawia, że mniejsze firmy powinny rozważyć opłacalność działań SEO lub zdecydować się na pozycjonowanie lokalne czy z wykorzystaniem tzw. długiego ogona.
  • Właścicielom sklepów internetowych – gdy prowadzisz sklep online, koniecznie zdecyduj się na promowanie w wyszukiwarce Google. Najpierw oczywiście zwróć uwagę na konkurencyjność fraz kluczowych. Nie zapomnij też o tym, że najlepsze efekty, szczególnie na początku, osiągniesz, gdy połączysz działania SEO z Google Ads.
  • Właścicielom biznesów lokalnych – gdy docierasz do klientów z wybranych regionów, województw czy miast, to wykorzystaj w tym celu pozycjonowanie lokalne. W dalszej części tego tekstu dowiesz się więcej na ten temat.
  • Freelancerom – promuj swoje usługi i zwiększ wiarygodność. Jeśli odpowiednio wszystko zaplanujesz, możesz zająć się samodzielnie pozycjonowaniem i dotrzeć w ten sposób do nowych zleceniodawców.

Pozycjonowanie lokalne – co to jest?

Jak już wcześnie wspominaliśmy, pozycjonowanie lokalne to szereg czynności, które pozwalają na zwiększenie widoczności w wybranej lokalizacji, a także w mapach Google.

Podczas działań SEO wykorzystywane są słowa kluczowe, do których zostały dodane nazwy dzielnic, miast, regionów województw czy państw.

Jakie korzyści zapewnia pozycjonowanie lokalne?

Na pozycjonowanie lokalne powinny zdecydować się przede wszystkim firmy, świadczące usługi w konkretnym regionie. Informatyk docierający do klientów na terenie Wrocławia, może wykorzystać do tego słowa kluczowe z nazwą miasta. W ten sposób będzie rywalizować w Google jedynie z konkurencją, działającą w tym samym regionie. Pozwoli to zoptymalizować koszty i szybciej przedostać się na czołowe pozycje w Google.

Dzięki zregionalizowaniu wyników wyszukiwania Google już coraz częściej sam określa lokalizację użytkowników i dopasowuje do niej listę wyników. Dlatego musisz wskazać robotom Google na swojej stronie, gdzie świadczysz swoje usługi.

Teraz już wiesz, kto najczęściej decyduje się na pozycjonowanie stron. Czy warto? Odpowiedź to już bardzo indywidualna kwestia, którą warto oprzeć o dokładne wyliczenia.

Jesteśmy pewni, że teraz już wiesz, czy SEO Ci się opłaca i pewnie podjąłeś decyzję o tym, czy chcesz inwestować czas lub pieniądze w pozycjonowanie strony www. Czas zatem przejść do konkretów, a mianowicie omówmy już bardziej szczegółowo kilka najważniejszych czynników, wpływających na działania SEO. Sprawdź zatem, jak pozycjonować stronę w Google.

Czynniki wewnętrzne, które mają wpływ na pozycjonowanie stron internetowych

  • Struktura strony www – budowa strony internetowej to ważny czynnik, który wpływa na skuteczność pozycjonowania. Zadaniem specjalistów SEO jest zadbanie o to, aby roboty Google odnalazły wszystkie podstrony i jak najszybciej przeanalizowały poprawnie ich zawartość. W tym celu przydaje się wygenerowana mapa witryny, a także zastosowanie linków kanonicznych.
  • Optymalizacja kodu strony internetowej – strona internetowa powinna być też dostosowana do wymogów, jakie stawia przed nami algorytm Google. Dlatego też podczas optymalizacji nie można zapomnieć o sprawdzeniu, czy kod jest czytelny, a treść unikalna, sformatowana z nagłówkami H1-H3, a także odpowiednio nasycona słowami kluczowymi.
  • Linkowanie wewnętrzne – duże znaczenie w procesie pozycjonowania strony internetowej ma sprawdzenie jakości linków wewnętrznych. Zacznijmy jednak od początku, czyli od tego, aby przeanalizować, czy na stronie w ogóle funkcjonuje linkowanie wewnętrzne, a także czy jest ono logiczne i ułatwia przeglądanie strony lub sklepu użytkownikom.
  • Prędkość ładowania strony internetowej – aktualnie bardzo ważnym elementem, wpływającym na pozycjonowanie strony, jest poprawienie szybkości ładowania witryny. Ten czynnik doceniają roboty Google głównie ze względów na odbiór strony przez użytkowników. Współczesny odbiorca nie lubi czekać, aż każdy element w obrębie witryny się wczyta, dlatego warto zadbać o ten element.
  • Dopasowanie strony do urządzeń mobilnych – coraz częściej użytkownicy robią zakupy online przy pomocy smartphone’a, dlatego należy dopasować wygląd witryny w taki sposób, aby była ona w pełni responsywna, czyli nie traciła na jakości i funkcjonalności niezależnie od wielkości ekranu. Mobile first pełni też istotne znaczenie dla działań SEO.

Czynniki zewnętrzne, które mają wpływ na pozycjonowanie stron internetowych

Czynniki zewnętrzne związane z pozycjonowaniem strony dotyczą tego, w jaki sposób jest postrzegana witryna w Internecie. W szczególności jest to powiązane z liczbą linków prowadzących z zewnętrznych witryn do Twojej strony.

Innym ważnym czynnikiem jest również ocena jakości linków zewnętrznych. Algorytm Google zwraca dużą uwagę na to, aby strony, gdzie umieszczane są linki do naszej witryny, były dopasowane tematycznie. Do tego witryny powinny posiadać dużą ilość treści. Wielu pozycjonerów decyduje się na stworzenie indywidualnego zaplecza, na którym umieszczane są tematycznie powiązane artykułu wraz z linkami, prowadzącymi do Twojej strony.

Linki mogą mieć atrybut nofollow lub dofollow. Te pierwsze nie są oceniane przez roboty Google przy ocenie linkowania danej strony internetowej. Za to stają się przydatne przy budowaniu profilu linków. Znacznie bardziej wartościowe są oczywiście linki dofollow.

Przyjrzyjmy się teraz bliżej tematowi, jak przyspieszyć pozycjonowanie swojej strony internetowej. Przy okazji musimy podkreślić, że bardzo ważne jest regularne działanie – dodawanie tekstów, zdobywanie linków przychodzących i optymalizowanie strony. Roboty Google potrzebują czasu na to, aby zindeksować Twoją witrynę, a następnie ocenić jej przydatność dla użytkowników.

Czy zatem nic nie możemy zrobić, aby przyspieszyć pozycjonowanie strony? Na szczęście jest kilka przydatnych trików, które usprawniają pracę robotów Google i które każdy specjalista SEO doskonale zna. Jeśli Twoja branża nie jest zbyt konkurencyjna, to pierwsze efekty pozycjonowania będziesz mógł dostrzec już po 2-3 tygodniach. Oto one:

Połącz stronę z Google Search Console

Zacznijmy od absolutnej podstawy, czyli od połączenia witryny z darmowym narzędziem Google Search Console. Dzięki niemu będziesz mógł przyspieszyć pozycjonowanie strony, artykułów blogowych, dodać mapę strony czy sprawdzać źródło ruchu na stronie.
Jak widzisz, to bardzo ważne, aby poświęcić chwilę na zintegrowanie GSC z Twoją witryną i przy pomocy kilku i poprzez wklejenie wygenerowanego kodu do kodu strony, zyskasz pełen dostęp do narzędzia. Będziesz potrzebować własnego konta Google.

Wygeneruj i prześlij Mapę Strony

Kiedy już uzyskasz dostęp do GSC, możesz przejść do zakładki „Mapa witryn” i dodać tam link do mapy swojej strony, aby roboty Google mogły szybciej zindeksować wszystkie podstrony. Nie wiesz, jak wygenerować mapę strony w formie linku? Jeśli masz sklep postawiony na WordPressie, to możesz w tym celu wykorzystać wtyczkę Yoast SEO, która wykona tę czynność za Ciebie.

Regularnie publikuj artykuły sponsorowane

Zdobywaj regularnie linki prowadzące do Twojej strony. Najlepszym sposobem jest publikowanie artykułów sponsorowanych na wartościowych stronach. Dobrym pomysłem mogą być też wpisy gościnne na blogach osób powiązanych z Twoją branżą, aby przy okazji przyciągnąć czytelników na Twoją stronę.

Prowadź bloga firmowego

Zostań ekspertem i dziel się swoją wiedzą. Dzięki dodawaniu artykułów na blogu pokażesz robotom Google, że Twoja witryna ma dużo wartościowego contentu. W artykułach blogowych możesz wykorzystywać frazy kluczowe z tzw. długiego ogona. Charakteryzują się one mniejszą konkurencyjnością, więc znacznie szybciej możesz osiągnąć wysokie pozycje w Google, a co za tym idzie przyspieszyć pozycjonowanie.

Stwórz wizytówkę Google Moja Firma

Kolejnym sposobem na przyspieszenie pozycjonowania strony jest stworzenie wizytówki Google Moja Firma. Konieczne jest posiadanie fizycznej siedziby, do której przyjmujesz klientów. Dodaj wszystkie najważniejsze informacje na temat firmy – adres, godziny otwarcia, świadczone usługi, numer telefonu, adres strony itd. Dzięki temu klienci będą mogli za pomocą Map Google wyznaczyć trasę dojazdu do Twojej firmy.

Dodaj linki do strony w katalogach internetowych

Podczas zdobywania linków zewnętrznych koniecznie zdecyduj się na znalezienie sprawdzonych i popularnych katalogów internetowych, a następnie codziennie w niewielkich liczbach dodawaj tam link do swojej witryny. Zbudujesz w ten sposób profil linków swojej strony i zwiększysz jej autorytet. Już po 2-4 tygodniach możesz zobaczyć wtedy pierwsze efekty pozycjonowania.

Przed Tobą teraz bardzo ważne zadanie. Musisz zdecydować, czy zająć się pozycjonowaniem samodzielnie, czy też zlecić tę usługę marketingową zewnętrznej agencji SEO. Każda z tych opcji ma swoje wady i zalety. Zastanów się, jak najlepiej zrobić pozycjonowanie strony internetowej, aby było to dla Ciebie opłacalne.

Samodzielne pozycjonowanie strony internetowej

Działania SEO wymagają dużego zaangażowania, regularności i doświadczenia. Inaczej nie dość, że nie zobaczysz satysfakcjonujących efektów, to jeszcze zmarnujesz czas i narazisz się na nałożenie filtrów przez Google.

W jaki sytuacjach opłaca Ci się zajmowaniem pozycjonowaniem osobiście?

  • Gdy chcesz zająć się zawodowo SEO. Wtedy też najlepiej zdobywać doświadczenie na własnych witrynach, aby zyskać pewność, które metody przynoszą oczekiwane efekty. Dzięki samodzielnemu pozycjonowaniu możesz się rozwijać i podnosić swój poziom wiedzy.
  • Gdy masz dużo czas wolnego. Najlepiej jeszcze zanim ruszysz z własnym biznesem.
  • Gdy Twój budżet jest mocno ograniczony i wolisz na samym początku zająć się samodzielnie działaniami SEO, aby zacząć zarabiać na swoim biznesie, a później ewentualnie zatrudnić specjalistę.
  • Gdy masz już wiedze i pewne doświadczenie związane z pozycjonowaniem stron www.

Podczas samodzielnego pozycjonowania witryny będziesz potrzebować dobrej strategii działania, aby cały proces Cię nie przytłoczył i nie był zbyt chaotyczny.

Gdy nie wiesz, jak samodzielnie zrobić pozycjonowanie strony internetowej, pamiętaj o następujących krokach:

  • wykonaj audyt SEO swojej strony,
  • zadbaj o zindeksowanie Twojej witryny,
  • wykonaj analizę słów kluczowych,
  • dodaj meta tagi do podstron,
  • zajmij się hierarchizacją nagłówków na podstronach,
  • zmierz szybkość ładowania się strony i w razie potrzeby ją popraw,
  • dostosuj stronę do urządzeń mobilnych,
  • postaw na url friendly,
  • zadbaj o linkowanie wewnętrzne,
  • stwórz i zoptymalizuj wizytówkę Google Moja Firma,
  • opracuj prostą i połączoną ze sobą strukturę witryny,
  • zainstaluj certyfikat SSL,
  • dodaj zoptymalizowany tekst na stronę,
  • zoptymalizuj grafiki,
  • gromadź linki przychodzące do Twojej strony.

Pozycjonowanie strony internetowej przez agencję SEO – dlaczego warto?

Możesz też zdecydować się od razu na skorzystanie z pomocy agencji SEO. Dlaczego ta opcja cieszy się obecnie sporą popularnością? Bo jeśli tylko znajdziesz renomowaną firmę, to otrzymasz gwarancję, że ustalone przez Ciebie cele zostaną zrealizowane.

Dlaczego opłaca się zatrudnić agencję SEO?

  • Wygoda – outsourcing SEO to popularna usługa, gdyż zapewnia komfort. Nie musisz poświęcać czasu i energii na działania SEO, ale też na śledzenie trendów i rozwijanie się w tej tematyce. Zaoszczędzoną energię możesz wykorzystać na inne działania promocyjne lub rozwijanie oferty swojej firmy. Jeśli nie znasz się na pozycjonowaniu, a chcesz osiągnąć konkretne efekty, to nie ryzykuj i zdecyduj się na powierzenie tego zadania profesjonalistom.
  • Większe możliwości – agencja SEO ma większe zasoby osobowe, dostęp do profesjonalnych narzędzi i lata doświadczenia – wszystko to wprost wskazuje, że bardziej opłaca się zlecić pozycjonowanie strony zewnętrznej firmie.
  • Witryna w bezpiecznych rękach – zmiany w kodzie, strukturze strony czy optymalizacja czasu ładowania się strony sprawiają, że możesz popełnić liczne błędy i narazić swoją stronę na awarie, a klientów na wyciek ich danych. Agencja SEO dba o bezpieczeństwo strony na każdej płaszczyźnie.

Teraz gdy już znasz liczne korzyści, jakie wiążą się z pozycjonowaniem, zapewne zdajesz sobie sprawę, jak bardzo mogą one odmienić Twój biznes. Dlatego, aby ostatecznie zdecydować, czy pozycjonowanie stron się opłaca, musisz stworzyć korzystną strategię SEO lub znaleźć agencję SEO, która przejmie wszystkie obowiązki związane z działaniami SEO.

Kluczem do sukcesu i tego, aby pozycjonowanie się opłacało, są dwie kwestie – regularność i pogodzenie się z tym, że SEO wymaga czasu, oraz wybranie najkorzystniejszego modelu rozliczania.

Dlaczego pozycjonowanie to proces ciągły?

Każdego dnia powstają nowe firmy, które stanowią zagrożenie dla Twojego biznesu. Dlaczego? Bo już od samego początku swojego funkcjonowania decydują się na działania SEO i wybierają dokładnie te same frazy kluczowe, co Ty. Nie od razu staną się zagrożeniem dla Twojego biznesu, ale ich regularność i zdecydowanie spowodują, że po 6-12 miesiącach Twoja pozycja może zostać zagrożona.

Dlatego też oczywiście, jeśli odpuścisz i nie będziesz zdobywać kolejnych linków przychodzących, stale udoskonalać optymalizację swoje witryny oraz dodawać nowych treści – to konkurencja przejmie Twoją pozycję w Google, a wraz z nią wzrost ruchu na stronie, sprzedaży i możliwość skutecznego docierania do nowych klientów.

Jedynie systematyczna i przemyślana praca pozwala przynosić oczekiwane korzyści dzięki pozycjonowaniu stron, bo musisz już od samego początku pamiętać, że Twoja konkurencja nie śpi.

Pozycjonowanie za efekty – czy to się opłaca?

Skoro już wiesz, że pozycjonowanie opłaca się, gdy jest wdrażane sukcesywnie i bez przerw, to teraz czas zadać sobie bardzo praktyczne pytanie – jaki model rozliczania warto wybrać, aby osiągnąć najwięcej korzyści?

Obecnie najczęściej wybierane jest pozycjonowanie za efekty. Czy takie rozliczanie się opłaca? I tak i nie.

  • Zaletą tego rozwiązania jest to, że wyznaczasz ze specjalistami ważne dla Twoje firmy cele i płacisz dopiero wtedy, gdy agencja SEO zrealizuje je w całości lub poszczególne ich etapy.

Jednak nie można zapomnieć także o wadach pozycjonowania za efekty:

  • Istnieje ryzyko, że nieprofesjonalna firma wybierze słowa kluczowe, które wyróżniają się jedynie niską konkurencyjnością, ale niewielką liczbą wyświetleń. Do tego wybrane frazy mogą nie odpowiadać potrzebom grupy docelowej. Wszystko to sprawia, że w krótkim czasie owszem strona znajdzie się w TOP5 lub TOP10, ale nie będzie przekładało się to na wzrost konwersji, czyli działania SEO będą bezowocne.
  • Osoby, które nie mają doświadczenia w pozycjonowaniu stron internetowych, nie są w stanie zmierzyć efektów działań SEO i ocenić, czy poszczególne zadania są wykonane w prawidłowy sposób.

Żadna agencja SEO, która działa w uczciwy sposób, nie będzie inwestowała w stronę przez 6-12 miesięcy, nie oczekując zarobku. Dlatego najlepiej zdecyduj się na współpracę, w trakcie której wyznaczacie drobne cele i agencja je realizuje, a później otrzymuje wynagrodzenie lub ustalcie rozliczanie abonamentowe. Wtedy unikniesz ryzyka straty pieniędzy i braku efektów podczas pozycjonowania.

SEO to główny sposób promowania strony internetowej. Dzięki docieraniu do użytkowników przy pomocy wyszukiwarki internetowej Google możesz generować wzrost ruchu na stronie i docierać do osób, które naprawdę mogą być zainteresowane Twoją ofertą.

W czasach kryzysu lub po prostu, gdy dopiero zaczynasz, często zastanawiasz się, czy warto inwestować w pozycjonowanie. Oczywiście to wahanie nie jest związane z brakiem korzyści, ale z kosztami.

Wtedy najczęściej pojawia się myśl – czy pozycjonowanie stron jest trudne? Wiele osób myśli, że bez doświadczenia i na podstawie jednego artykułu blogowego bądź kursu dla początkujących są w stanie samodzielnie wykonać wszystkie kluczowe działania SEO. W większości przypadków nie jest to dobre rozwiązanie, gdyż sprawia, że osiągasz wtedy minimalne korzyści lub żadnych, bo szybko rezygnujesz z systematycznej pracy nad linkami i optymalizacją.

Dlatego odpowiedź na pytanie, czy pozycjonowani jest trudne to – tak, gdy nie masz odpowiedniego przygotowania, narzędzi, wiedzy i doświadczenia.

Dlaczego pozycjonowanie stron jest trudne?

W agencji SEO pracuje wiele osób, które specjalizują się w różnych dziedzinach – w link buildingu, audycie, content marketingu, w optymalizacji technicznej itd. Jeśli chcesz przejąć wszystkie te zadania na siebie, a do tego zajmować się innymi obowiązkami, to z góry musisz zdawać sobie sprawę z tego, że nie osiągniesz maksimum korzyści z pozycjonowania strony, a być może też zmarnujesz po prostu swój czas.

Podczas pozycjonowania strony internetowej musisz uważać na to, aby działać zgodnie z wytycznymi Google i wystrzegać się niedozwolonych praktyk, czyli tzw. Black Hat SEO. Jeśli na jakimś forum czy w Social Mediach użytkownicy piszą o metodach na szybsze wzrosty w Google, to zignoruj takie techniki. Ich wdrożenie na pewno wiąże się z niedozwolonymi działaniami, które narażają Twoją witrynę na kary od Google, np. obniżenie pozycji Twojej strony lub całkowite jej usunięcie z wyników wyszukiwania.

Nauka pozycjonowania na własnym sklepie internetowym czy witrynie internetowej to trudna sprawa. Wszystko dlatego, że efekty swojej pracy zobaczysz dopiero po kilku miesiącach, a w międzyczasie może się to zbiec z aktualizacją algorytmu Google. Co to oznacza? SEO to często wróżenie z fusów, bo nadal nikt nie zna wszystkich czynników, wpływających na ustawianie kolejności stron na liście wyszukiwań.

Trudność związana z pozycjonowaniem polega też na tym, że nie ma jednej recepty i metody, która jest w stanie przynieść oczekiwane efekty. Każdy SEOwiec działa nieco inaczej, a często też dopasowuje najlepszą jego zdaniem metodę do konkretnej branży i strony.

Czy wiesz, że pozycjonowanie to niejedyny sposób, aby Twoja strona znalazła się wysoko w wyszukiwarce Google? Kolejną popularną metodą są płatne kampanie Google Ads, dawniej AdWords. Sprawdź, czym się one różnią i co wybrać – pozycjonowanie czy AdWords.

Czym się różni pozycjonowanie od Google Ads?

Pozycjonowanie wiąże się z walką o jak najwyższe pozycje w organicznych, czyli bezpłatnych wynikach wyszukiwania. Z kolei Google Ads to reklama w płatnych wynikach wyszukiwania, które znajdują się na górze i na dole wyników wyszukiwania.

Kolejną różnicą jest to, że efekty pozycjonowania są widoczne po kilku miesiącach, a czasem nawet po ponad roku. Za to kampanie Google Ads pozwalają na wyświetlenie Twojej strony w Google nawet już po kilku minutach od uruchomienia reklamy.

Pozycjonowanie strony jest procesem długofalowym, dzięki czemu nawet po zaprzestaniu działań SEO i nieinwestowaniu w tę usługę, Twoja witryna może jeszcze przez wiele miesięcy czy nawet lat znajdować się w czołówce wyników wyszukiwania na konkretne frazy. W przypadku Google Ads strona będzie widoczna w Google jedynie przez ten czas, gdy opłacasz reklamę. Później zostanie zastąpiona przez Twoją konkurencję.

Co wybrać – SEO kontra Google Ads

Jeśli oczekujesz szybkich efektów, bo dopiero ruszasz ze swoim sklepem internetowym, to Google będzie najlepszym rozwiązaniem. Gdy prawidłowo zoptymalizujesz swoją kampanię, to niemal od razu reklama zacznie być wyświetlana w płatnych wynikach Google z dopiskiem „Reklama”.

Gdy chcesz zbudować silną markę i zwiększyć jej autorytet, to koniecznie zdecyduj się na pozycjonowanie swojej strony. Postaw na content i zbuduj wizerunek eksperta w swojej branży. SEO zapewni długofalowe efekty, co zwiększy zaufanie wobec Twojej marki.

Gdy chcesz precyzyjnie kierować reklamę do swojej grupy docelowej, to mimo wszystko skuteczniejsze będzie Google Ads. Dzięki tej metodzie możesz ustalić, jakiej płci mają być odbiorcy, jaka ma być ich lokalizacja, na jakich urządzeniach ma wyświetlać się reklama oraz jakie zainteresowania mają cechować odbiorców reklamy.

Gdy masz mały budżet, postaw na pozycjonowanie. Zacznij od content marketingu i docieraj do odbiorców poprzez długi ogon.

Dlaczego warto łączyć pozycjonowanie i Google Ads?

Pamiętaj też, że pozycjonowanie stron internetowych i Google wspaniale się uzupełniają. Dlatego też szczególnie na początku istnienia Twojego biznesu zdecyduj się na połączenie obu tych metod. Oto 5 powodów:

  • Zwiększysz widoczność strony długofalowo i od razu.
  • W pełni skorzystasz z możliwości, jakie oferuje Planer Słów Kluczowych, aby zyskać jeszcze więcej informacji o słowach kluczowych.
  • Zwiększysz sprzedaż i zrealizujesz swoje cele biznesowe.
  • Szybko dowiesz się o skuteczności swoich treści.
  • Dzięki remarketingowi zmaksymalizujesz efekty SEO i zmniejszyć liczbę porzuconych koszyków.

Na pozycjonowanie stron internetowych składa się szereg działań, które mają doprowadzić do zwiększenia widoczności witryny w wynikach wyszukiwarki Google, a w konsekwencji do wzrostu konwersji. Choć strategia SEO jest ustalana indywidualnie w zależności od potrzeb danej strony, to nie może zabraknąć najważniejszych elementów.

Analiza strony, konkurencji i stworzenie strategii SEO

Pierwszy etap pozycjonowania polega na ustaleniu założeń i celów projektu. Polega to na przeanalizowaniu strony oraz innych obszarów, które wpłyną na czas, koszty oraz efekty kampanii reklamowej.

Istotnym elementem w początkowej fazie pozycjonowania jest analiza konkurencji, a szczególnie wykorzystywanych przez nią fraz kluczowych. Z pomocą profesjonalnych narzędzi należy sprawdzić również, jakie słowa kluczowe najczęściej wpisują potencjalni klienci, żeby dotrzeć do Twojej oferty. Na podstawie zebranych informacji tworzy się strategię SEO.

Audyt SEO i optymalizacja techniczna

Odkrycie błędów na Twojej stronie i ich naprawa to pierwszy krok ku optymalizacji witryny. Dzięki temu wyniki pozycjonowania staną się szybciej widoczne, a do tego strona będzie przygotowana na wizytę robotów Google. Z kolei optymalizacja wpływa na poprawę doświadczeń i odczuć użytkowników. Obejmuje ona m.in. kod strony, adres URL, metatagi, strukturę treści, linkowanie wewnętrzne, schemat nawigacji oraz prędkość, z jaką ładuje się witryna itd.

Analiza słów kluczowych i tworzenie treści SEO

Rozbudowa istniejących już treści i tworzenie zupełnie nowych tekstów to bardzo ważny element pozycjonowania. Poza tym to jedyny efektywny sposób dodawania fraz kluczowych. Obecność merytorycznych treści ma ogromne znaczenie nie tylko ze względu na roboty Google, ale również ze względu na użytkowników. Musisz jedynie zadbać o obecność opisów produktów lub kategorii, a także o eksperckie bądź poradnikowe artykuły na blogu firmowym.

Link building i pozycjonowanie off-site

Skoro strona jest już przygotowana do pozycjonowania, to kolejnym krokiem są działania off-site, a szczególnie link building. Budowa wartościowego profilu linków przychodzących to jeden z ważniejszych czynników rankingowych algorytmów Google. Dlatego trzeba to uwzględnić w strategii SEO.

Kluczowe znaczenie ma zróżnicowana ilość, tempo ich pozyskiwania oraz różnorodność linków. Liczy się też ich jakość, a nie ilość. Dlatego najlepiej sprawdzają się media społecznościowe, serwisy branżowe oraz strony lokalne.

Monitorowanie i dalsza optymalizacja strony

Pozycjonowanie tak naprawdę nigdy się nie kończy, dlatego ciągle należy analizować, optymalizować i pracować nad SEO. W końcu Google nieustannie pracuje nad algorytmami, a konkurencja chętnie się rozwija. Dlatego z pomocą profesjonalnych narzędzi sprawdzaj pozycję w organicznych wynikach Google, dostosowuj strategię do zmieniających się trendów i testuj różne metody zwiększania widoczności strony.

Pozycjonowanie zapewnia mierzalne efekty, więc bez problemu możesz monitorować wzrost ruchu na stronie, zwiększającą się konwersję oraz źródła najczęstszych odwiedzin.

Regularne sprawdzanie pozycji w Google jest bardzo ważne, bo pozwala dostrzec efekty pozycjonowania strony. Przede wszystkim zacznij od skontrolowania tego, czy Twoja witryna jest zaindeksowana przez Google. Możesz to bardzo łatwo zrobić, bo wystarczy, że skorzystasz z komendy site:przykladowa-strona.pl. Jeśli uzyskane wyniki będą zawierały Twój adres, to oznacza, że strona została prawidłowo zaindeksowana.

W takiej sytuacji możesz przejść do sprawdzania pozycji w Google. Jeśli jednak nie wyświetlą się, żadne wyniki, to oznacza, że roboty Google jeszcze nie dotarły na Twoją witrynę. Możesz nieco przyspieszyć ten proces z pomocą Google Search Console.

Jakie są najczęstsze metody sprawdzania pozycji strony?

  • Ręczne sprawdzanie pozycji
  • Narzędzia dla administratorów strony w Google Search Console
  • Płatne, profesjonalne narzędzia
  • Bezpłatne aplikacje do analizy pozycji w Google

Na czym polega ręczne sprawdzanie pozycji w Google?

Bezsprzecznie ręczne sprawdzanie pozycji strony w Google należy do najbardziej czasochłonnych i żmudnych metod. Jednak nadal jest chętnie wybierana przez właścicieli małych stron bądź blogów. Twoje wyniki będą wiarygodne, jeśli wylogujesz się ze wszystkich narzędzi Google. Zrezygnujesz również z lokalizacji GPS i skorzystasz z karty incognito. Następnie musisz po prostu wpisać wybrane słowo kluczowe w Google i sprawdzić wyniki w poszukiwaniu swojej witryny.

Pamiętaj, że ręczne sprawdzanie lokaty w organicznych wynikach nie jest do końca wiarygodne, ponieważ strony są dostosowywane w indywidualny sposób do preferencji użytkowników.

Analiza pozycji w Google z pomocą Google Search Console

Google Search Console to jedno z najpopularniejszych narzędzi wśród właścicieli stron. Z pomocą tego narzędzia w łatwy i szybki sposób określisz średnią pozycję witryny w wynikach wyszukiwania. Musisz tylko prawidłowo skonfigurować program.

W GSC możesz sprawdzić, na jakie frazy kluczowe widoczna jest Twoja strona, na jakiej pozycji się znajduje, a także poznać uśrednioną lokatę witryny, biorąc pod uwagę wszystkie hasła.

Darmowe czy płatne narzędzia do sprawdzania pozycji w Google?

Kieruje Tobą jedynie ciekawość, a nie chęć dokładnej analizy efektów pozycjonowania, to zupełnie wystarczą Ci darmowe narzędzia. Dzięki nim sprawdzisz lokatę w wynikach wyszukiwania Google na konkretne frazy kluczowe. W takim przypadku dobrym rozwiązaniem jest Gspot, gdzie możesz wpisać adres URL oraz słowo kluczowe, a zyskasz informacje na temat aktualnej pozycji w Google. Możesz skorzystać również z kilku darmowych wyszukań z pomocą Ubersuggest.

Jeśli zależy Ci na bardziej szczegółowych informacjach i regularnej analizie efektywności pozycjonowania, to postaw na płatne narzędzia, które są używane przez profesjonalistów. Wtedy możesz jednocześnie sprawdzić pozycję na wiele fraz kluczowych. Widoczna jest też historia pozycji, raporty, wykresy i wielu innych przydatnych informacji. Najczęściej wybierane płatne programy do sprawdzania lokaty w organicznych wynikach Google to:

  • Semstrorm,
  • SeoStation,
  • WebPozycja,
  • Senuto,
  • SerpMonster.

Pozycjonowanie składa się z działań on-site oraz off-site. Nie wiesz, czym się one różnią? W takim razie już teraz zapoznaj się z najważniejszymi informacjami na temat tych dwóch filarów pozycjonowania stron.

Co to jest pozycjonowanie on-site?

Pozycjonowanie on-site dotyczy optymalizacji w obrębie witryny. To ważny element SEO, który należy stosować razem z pozycjonowaniem off-site i optymalizacją techniczną.

Elementy on-site dotyczą zarówno treści widocznych na stronie, jak i optymalizacji kodu strony. Zazwyczaj obejmuje to:

  • optymalizację meta title,
  • rozbudowę treści na stronie,
  • dodanie do treści odpowiednich fraz kluczowych,
  • optymalizację nagłówków h1, h2, h3 itp.,
  • linkowanie wewnętrzne między podstronami,
  • optymalizację struktury strony.

Najważniejszym celem pozycjonowania on-site jest podniesienie jakości strony dla użytkowników, a także dostarczenie większej liczby informacji robotom Google. Dzięki poszczególnym elementem będą mogły jeszcze lepiej zrozumieć tematykę i intencję strony, a także określić jej wartość. W efekcie witryna zostanie prawidłowo zaindeksowana i pojawi się w wynikach wyszukiwania Google.

Jednym z istotniejszych elementów pozycjonowania on-site jest content marketing. Z jego pomocą przekażesz użytkownikom wiele wartościowych informacji. Wystarczy, że dodasz opisy produktów lub usług, a do tego stworzysz blog z artykułami, recenzjami, poradnikami oraz zestawieniami i aktualnościami. Oczywiście treści muszą być czytelne, przejrzyste oraz wzbogacone o dopasowane frazy kluczowe.

Czym jest pozycjonowanie off-site?

Pozycjonowanie off-site (czasem jest też nazywane off-page) dotyczy prac wykonywanych poza Twoją stroną internetową. Choć kojarzy się głównie z link buildingiem, to jest znacznie szerszym pojęciem i nie ogranicza się jedynie do pozyskiwania linków.

Pozycjonowanie strony off-site ma na celu poprawę jakości witryny w ocenie Google. Poza tym dąży do lepszego odbioru strony przez użytkowników i przekonania robotów Google, że treści umieszczone w obrębie witryny są wiarygodne, profesjonalne oraz merytoryczne. Pomagają w tym wzmianki na wartościowych platformach, a także udostępnienia adresu URL Twojej strony w mediach społecznościowych.

Oczywiście w pozycjonowaniu off-site istotnym elementem są linki, dlatego musisz skupić się na dywersyfikacji ich profilu. Najlepiej to zrobisz, jeśli nie będziesz inwestować jedynie w link building, ale również w influencer i content marketing.

Do dyspozycji masz kilka różnych typów linków:

  • pozyskiwane w naturalny sposób – użytkownicy z własnej inicjatywy udostępniają link do Twojej strony w komentarzach, na innych witrynach i forach,
  • ręczne pozyskiwanie linków – poprzez nawiązywanie współprac oraz wymianę artykułów między firmami,
  • ręczne dodawanie linków – w katalogach firmowych, listach firm i portalach ogłoszeniowych.

Konkurencja w Internecie jest tak dużo, że nie wystarczy samo kupienie domeny, hostingu i postawienie strony. Niezbędna jest promocja, tworzenie dobrych treści oraz dbałość o wysoką pozycję w Google. Dlatego podpowiadamy Ci, od czego należy zacząć pozycjonowanie strony internetowej.

Ustalenie fraz kluczowych

Pierwszym krokiem podczas pozycjonowania strony internetowej jest ustalenie fraz kluczowych. Muszą być ściśle powiązane z tematyką Twojej witryny, ofertą oraz branżą, w jakiej działasz. Koniecznie przeanalizuj frazy pod względem konkurencyjności i popularności. Jeśli masz do dyspozycji sporo pieniędzy, to tak naprawdę nie ma żadnych ograniczeń. Jednak większość firm szuka równowagi między konkurencyjnością słów kluczowych a rozsądnym budżetem. W takim przypadku na samym początku pomyśl o tzw. long tail, czyli długim ogonie. To dobre rozwiązanie dla bloga – lifestylowego lub firmowego. Możesz też zdecydować się na lokalne frazy, aby nieco zawęzić obszar działania.

Link Building

Linkowanie wewnętrzne jest ważne na samym początku, ale pozycjonowanie strony nie może obejść się bez link buildingu. Dopiero wtedy zyskasz stabilną lokatę w organicznych wynikach Google. W końcu powoduje to wzrost wartości strony, co tak lubią roboty i algorytmy Google.

Jeśli dopiero zaczynasz pozycjonować stronę internetową, to musisz pamiętać o tym, że nie liczy się liczba linków, ale ich jakość i pozycja w Google. Możesz porównać to do relacji międzyludzkich. Jeśli poleci Cię większa liczba osób o kiepskiej reputacji, to może Ci bardziej zaszkodzić, a nie pomóc. Jednak, gdy zrobi to wąskie grono szanowanych osób, to z pewnością zyskasz pozytywną renomę.

Nie masz internetowych znajomości? To nic straconego, bo możesz wykorzystać lokalne strony, gdzie umieścisz artykuły sponsorowane z linkiem, prowadzącym do Twojej strony. Z pomocą przychodzą też media społecznościowe, na których będziesz udostępniać i tworzyć wartościowe treści. Content marketing jest Twoim sprzymierzeńcem na początku pozycjonowania strony i na dalszych etapach tych prac.

Optymalizacja strony

Jednym z pierwszych etapów pozycjonowania witryny jest jej optymalizacja. Zacznij od audytu, który pozwoli Ci określić słabe elementy, które musisz poprawić. Może to dotyczyć np. braku nagłówków, zbyt małej liczby tekstów, braku tekstów alternatywnych, niedopracowanej responsywnej wersji strony czy wolnego ładowania się witryny. Popraw każdy z tych aspektów, a z pewnością będziesz lepiej oceniany przez roboty Google.

Zwróć uwagę na to, że optymalizacja strony wpłynie pozytywnie na konwersję, ponieważ wiele aspektów wewnątrz witryny wpływa na odczucia użytkowników.

Jakie narzędzia przydają się na początku pozycjonowania strony?

Na początku pozycjonowania strony skorzystaj z kilku podstawowych narzędzi:

  • Google Keyword Planner – analizuje popularność słów kluczowych i sprawdza, jaki wynik możesz uzyskać podczas mieszania kilku różnych fraz;
  • Google Page Speed Insights – służy do sprawdzania szybkości strony, a do tego wskazuje elementy, jakie spowalniają jej działanie;
  • Google Search Console – jest wykorzystywany do analizy wewnętrznych i zewnętrznych linków na stronie, kontroli zaindeksowania strony, statusu mapy witryny oraz widoczności strony w Google.

Koszt pozycjonowania strony internetowej jest uzależniony od kilku czynników m.in.:

  • wielkości witryny,
  • rodzaju strony,
  • lokalizacji,
  • liczby słów kluczowych,
  • zadań, jakie musi wykonać agencja SEO.

Właśnie z tego względu większość profesjonalnych agencji indywidualnie wycenia każde zlecenie. Zauważ, że najmniej zapłacisz za pozycjonowanie lokalnej witryny. W takim przypadku ceny mogą wahać się między 800 a 1500 zł netto. Jeśli zależy Ci na pozycjonowaniu ogólnopolskiej strony na średnio konkurencyjne frazy, to przygotuj się na koszty od 1500 do 2500 zł netto. Choć oczywiście są to jedynie orientacyjne kwoty. Konkurencyjne frazy i branże wymagają jeszcze więcej pracy ze strony agencji SEO, dlatego wypozycjonowanie tego typu ogólnopolskiej strony będzie kosztowało ok. 2500-4500 zł netto. Jednak trudno jest określić górną granicę.

Co obejmuje cena za SEO?

Nie ograniczaj się jedynie do tego, ile kosztuje pozycjonowanie strony. Weź też pod uwagę zadania, jakie wchodzą w skład tej usługi. Bardzo często podstawowym elementem jest indywidualnie przygotowana strategia SEO, a także:

  • analiza słów kluczowy – na początku współpracy agencja zajmuje się analizą konkurencji i wyszukiwaniem fraz kluczowych oraz ustaleniem struktury strony;
  • audyt SEO – zazwyczaj drugim krokiem jest analiza strony www, która obejmuje sprawdzenie struktury witryny, skanowanie jej i zaindeksowanie przez Google, prace obejmują również przeanalizowanie treści, linkowania wewnętrznego oraz ewentualnych błędów technicznych;
  • tworzenie treści i jej optymalizacja – obecność w Google jest uzależniona od tego, czy na Twojej stronie znajdują się treści z wybranymi słowami kluczowymi, dlatego specjaliści zajmują się dodawaniem oraz optymalizacją istniejących opisów produktów, usług lub kategorii;
  • link building – wartościowe linki właściwie zawsze są niezbędne do osiągnięcia wysokiej pozycji w Google, dlatego link building jest najbardziej czasochłonny i kosztowny, ponieważ wiąże się to również ze stworzeniem dodatkowych treści;
  • analiza i raportowanie – pozycjonowanie będzie przynosiło efekty jedynie poprzez stałe monitorowanie efektów, co wiąże się z koniecznością wykorzystania płatnych narzędzi, które są wliczone w cenę usługi.

Jakie są modele płatności za pozycjonowanie?

W zależności od agencji pozycjonującej możesz skorzystać z różnych modeli płatności za tę usługę, czyli z:

  • modelu abonamentowego – to najczęstszy rodzaj płatności, ponieważ to zabezpieczenie przed stratami i możliwość przetestowania agencji SEO, a do tego umożliwia płacenie stałej kwoty co miesiąc;
  • modelu z płatnością za efekt – zazwyczaj nie odnosi się to do zwiększenia zasięgów całej witryny, ale wybranych słów kluczowych, celem może być np. TOP 10 organicznych wyników wyszukiwania, choć to dość korzystne rozwiązanie ze względów finansowych, to jednak po zapłacie i podpisaniu umowy zazwyczaj nie możesz złożyć wypowiedzenia;
  • modelu hybrydowego – to połączenie abonamentu z płatnością za efekt, ten rodzaj płatności jest dość rzadko spotykany, bo polega na tym, że płacisz za wszystkie wykonane działania, a także za osiągnięcie wcześniej założonych celów.

Chcesz samodzielnie zająć się pozycjonowaniem strony? To wcale nie jest proste zajęcie, ponieważ potrzeba sporo wiedzy z zakresu marketingu internetowego, żeby podejmować prawidłowe decyzje i wyprowadzić witrynę na szczyt wyników wyszukiwania Google. Dlatego zacznij od uzupełnienia swojej wiedzy. Z pewnością nie będziesz mieć problemów ze znalezieniem wartościowych źródeł, które pozwolą Ci rozpocząć pracę nad SEO.

Darmowa wiedza

W Internecie znajdziesz sporo darmowych, a przede wszystkim wartościowych informacji – idealnych dla początkujących i bardziej zaawansowanych pozycjonerów. Przede wszystkim odwiedź blogi firmowe agencji SEO. My również zapewniamy dostęp do wielu przydatnych artykułów. Z nich dowiesz się, co to jest pozycjonowanie, z czego się składa, od czego należy zacząć i jakie narzędzia Ci się przydadzą.

Merytoryczne treści znajdziesz również na blogu Google dla Webmasterów i na zagranicznych serwisach np. Search Engine Roundtable.

Kursy i szkolenia

Obecnie kursy oraz szkolenia online to najpopularniejszy sposób zdobywania wiedzy na temat SEO. Z łatwością skorzystasz z platform z treściami dla początkujących oraz bardziej zaawansowanych osób. Większość tych materiałów jest płatna, ale znajdziesz zarówno dość tanie kursy ze Strefy Kursów czy Udemy.pl, jak i szkolenia za kilkaset złotych. Chętnie wybierane są też kursy z płatnością abonamentową.

Wielu specjalistów z zakresu pozycjonowania stron internetowych tworzy własne szkolenia, więc wybierając takie materiały, zyskasz nie tylko teoretyczną, ale również praktyczną wiedzę, która przyda Ci się podczas samodzielnej pracy nad SEO.

Książki i e-booki

Zależy Ci na poznaniu podstawowych pojęć związanych z pozycjonowaniem? Zatem naukę zacznij od książek lub e-booków. Bez problemów znajdziesz wartościową lekturę dla początkujących osób. Zwróć tylko uwagę na to, żeby pozycje były aktualne, bo SEO jest bardzo dynamiczne i ciągle się zmienia. Wystarczy aktualizacja algorytmów Google, żeby doszło do rewolucji w pozycjonowaniu. Dlatego szczególnie polecamy Ci e-booki, bo zazwyczaj są częściej publikowane, a nawet regularnie odświeżane przez twórców.

Praktyczna wiedza z zakresu SEO

Masz już teoretyczną wiedzę na temat pozycjonowania strony? Nie zatrzymuj się na tym, tylko przejdź do praktycznych umiejętności. To właśnie dzięki temu rozwiniesz skrzydła. Dlatego rozpocznij własny projekt SEO. Stwórz swoją stronę internetową, na której wykonasz podstawowe zadania związane z optymalizacją, dodasz treści i sprawdzisz kod. W ten sposób nabierzesz pewności i dowiesz się, jak pracuje się z poszczególnymi narzędziami.

Z czasem rozbudowuj swój projekt SEO – szczególnie jeśli chcesz się tym zająć zawodowo. Wówczas zyskasz mocny punkt w swoim portfolio.

Praktyczną wiedzę z zakresu SEO zyskasz podczas stażu w agencji SEO. To świetna okazja do sprawdzenia, jak pracują specjaliści, a przede wszystkim zyskasz dostęp do prawdziwego bogactwa praktycznych wskazówek i informacji. Dowiesz się również, jak wygląda codzienna praca specjalisty SEO.

Pozycjonowaniem mogą zająć się duże agencje, jak i te nieco mniejsze czy nawet freelancerzy. Każda z tych opcji ma wady i zalety. Weź je pod uwagę, a dzięki temu zdecydujesz się na odpowiednią firmę, która zajmie się SEO na Twojej stronie.

Duża agencja SEO – czy warto ją wybrać?

Chcesz, żeby wszystkie działania związane z marketingiem internetowym zostały wykonane przez tę samą firmę? W takim razie duża agencja to dobry wybór dla Ciebie. Wtedy nie musisz korzystać z różnych podwykonawców, tylko całą odpowiedzialność przerzucisz na zespół specjalistów. Dodatkowo rozbudowany dział związany z pozycjonowaniem zapewnia dużą stabilność na wypadek sytuacji kryzysowych.

Gdy zastanawiasz się, na co zwrócić uwagę, wybierając firmę pozycjonującą, pamiętaj o dopasowaniu tej usługi do swojego budżetu. Duża agencja SEO wiąże się z relatywnie niższymi kosztami i większymi możliwościami negocjacyjnymi, ponieważ zależy to przede wszystkim od handlowca, a nie od wykonawcy. Weź również pod uwagę wymienność wiedzy między pracownikami. Dzięki temu specjaliści nieustannie podnoszą swoje kwalifikacje.

Jeśli chodzi o wady dużej agencji, to z pewnością warto wspomnieć o braku indywidualnego podejścia do klienta oraz o korporacyjnym traktowaniu kosztów. W konsekwencji każda nawet najdrobniejsza modyfikacja jest dodatkowo wyceniana, jeśli nie zostało to zawarte w umowie. Duże agencje mają rozwinięty dział prawny, co prowadzi do zawierania długoterminowych umów. Jeśli dojdzie do ich złamania lub przedwczesnego zakończenia, to będziesz obarczony karą finansową.

Jakie zalety i wady zapewnia mała agencja SEO?

Małe agencje SEO działają na nieco innych zasadach w porównaniu do swoich większych odpowiedników. Przede wszystkim bazują na systemie poleceń i nie inwestują w rozbudowany dział handlowy. Dzięki temu już od początku współpracy możesz bezpośrednio kontaktować się z osobą, która później zajmie się pozycjonowaniem. Pozwoli Ci to zagłębić się w ten proces, poznać etapy prac związanych z SEO oraz efektami, jakie możesz osiągnąć.

W przypadku małych agencji SEO pozycjoner zajmuje się maksymalnie kilkoma klientami, co umożliwia zachowanie obiektywizmu oraz nawiązanie nieco bardziej bezpośrednich kontaktów. W tego typu firmach umowy zazwyczaj mają charakter krótkoterminowy lub bezterminowy. Poza tym są dość elastyczne, więc z większą łatwością w porównaniu do dużych agencji możesz dokonać modyfikacji niektórych zapisów.

Choć zalet współpracy z małą agencją SEO jest sporo, to jednak taka współpraca wiąże się też z wadami. Zazwyczaj usługi nie są skierowane do klientów z niewielkim budżetem. Firma może również specjalizować się w konkretnych branżach – jeśli nie spełniasz tego wymogu, to nie będziesz mógł skorzystać z jej usług.

Pamiętaj o tym, że niewielkie agencje część zadań zlecają zewnętrznym specjalistom, co może wpłynąć na jakość i mniejszą automatyzację pracy. Nie ma też z góry ustalonej struktury oraz działów.

Czy warto korzystać z usług freelancera?

Do dyspozycji masz nie tylko umowę z agencją SEO, bo alternatywnym rozwiązaniem jest też współpraca z freelancerem. Bardzo często to są doświadczeni specjaliści, którzy postanowili odejść z agencji pozycjonującej. Zaletą takiej współpracy jest bezpośredni kontakt z wykonawcą oraz indywidualne podejście do każdego projektu. Z perspektywy klienta ważnym atutem jest bezpośrednia odpowiedzialność za wyniki – jeśli efekty nie będą Cię zadowalały, to dokładnie wiesz, do kogo powinieneś się zwrócić. Możesz też z łatwością zweryfikować kwalifikacje freelancera. Zacznij od sprawdzenia referencji, portfolio oraz profilu w mediach społecznościowych, a szczególnie na LinkedIn.

Współpraca z freelancerem wiąże się z wadami, o których również musisz pamiętać. Na pewno dużym ograniczeniem jest tylko jedna osoba zajmująca się pozycjonowaniem, co może wpłynąć na wydłużenie tego procesu. Freelancerzy nie mają też technicznych możliwości wykonywania bardziej wymagających projektów, więc jeśli zaczniesz się bardziej rozwijać, to będziesz musiał zatrudnić nowego specjalistę.

Duża część freelancerów ogranicza się do pracy jedynie z jednym narzędziem. Jednak porządne i rzetelne wykonanie usługi wymaga znacznie większej liczby programów np. Majestic, Ahrefs, Senuto, Semstorm i Screaming Frog.

Czy warto zdecydować się na in-house SEO?

Zastanawiasz się, na co zwrócić uwagę, wybierając firmę do pozycjonowania? Przede wszystkim określ, jak długo może potrwać ten proces. Weź też pod uwagę stopień rozbudowania swojej strony internetowej. Jeśli masz sklep z dużą liczbą produktów i kategorii, a do tego działasz w konkurencyjnej branży, to korzystnym rozwiązaniem może być tzw. in-house SEO, czyli zatrudnienie doświadczonego pozycjonera, który będzie pracował w Twojej firmie na pełen etat.

Taka opcja wiąże się z kilkoma trudnościami. Przede wszystkim nie ma wielu specjalistów, którzy są skłonni odejść z dotychczasowej firmy bądź zrezygnować z kilku, różnych zleceń. Poza tym zajmowanie się jednym serwisem prowadzi do mniejszego obiektywizmu, co może doprowadzić do złych decyzji. Weź też pod uwagę koszty – własny specjalista od SEO, to zdecydowanie najdroższa opcja. W porównaniu do agencji mogą to być 4-5 razy droższe usługi.

Czas trwania pozycjonowania to indywidualna sprawa, ponieważ zależy to od wielu czynników. Musisz wziąć pod uwagę konkurencyjność fraz kluczowych, miasto, a nawet historię strony internetowej. Dopiero wtedy dowiesz się, ile czasu trwa pozycjonowanie. Pamiętaj, że branża także ma wpływ na szybkość promowania w sieci. Nawet rodzaj fraz – lokalne, międzynarodowe lub ogólnopolskie – decyduje o tym, jak długo będziesz musiał czekać na pierwsze efekty SEO.

W przybliżeniu można określić, że pierwsze rezultaty pozycjonowania mogą być widoczne po upływie ok. 3 miesięcy. Zazwyczaj dotyczy to wzrostu widoczności w wynikach wyszukiwania Google. Większy ruch na stronie możesz zacząć notować po upływie 6-9 miesięcy, a poprawa konwersji zazwyczaj następuje po 8 do 12 miesiącach od rozpoczęcia prac nad SEO.

Uważaj na agencje pozycjonujące, które obiecują szybkie efekty i wzrost sprzedaży po kilku tygodniach. Zazwyczaj stosują niedozwolone praktyki, czyli tzw. Black Hat SEO – takie działania są nieetyczne, zakazane przez Google, a do tego mogą doprowadzić do nałożenia filtrów na Twoją stronę internetową. Dlatego bądź cierpliwy i ufaj firmom, które stawiają na rzetelną pracę.

Od czego zależy czas pozycjonowania strony?

Początkowy stan strony www lub sklepu online ma duży wpływ na czas pozycjonowania. Jednak nie jest to jedyny czynnik, który musisz wziąć pod uwagę. Na początku oceniamy, czy witryna była już w przeszłości optymalizowana i pozycjonowana. Jeśli jej stan pod względem SEO jest dobry, to z pewnością szybciej dostrzeżesz efekty naszej pracy. Chcesz wiedzieć, od czego zależy czas pozycjonowania strony? Weź pod uwagę poniższe czynniki.

  • Słowa kluczowe – bezkonkurencyjnie jest to najważniejszy element wpływający na czas pozycjonowania. Najszybsze efekty zapewnią Ci lokalne frazy kluczowe np. „salon kosmetyczny Kraków”. Jeśli nie kierujesz swojego biznesu do mieszkańców konkretnego miasta, to zdecyduj się na pozycjonowanie szerokie ze słowami kluczowymi, posiadającymi niski wolumen miesięcznych wyszukiwań. Taka strategia pozwala generować pożądane wyniki w stosunkowo krótkim czasie.
  • Branża i konkurencja – to, w jakiej branży działasz, ma wpływ na to, ile trwa pozycjonowanie. Dobrym przykładem jest salon fryzjerski w Warszawie, gdzie panuje znacznie większa konkurencyjność w porównaniu do np. szkoły języka arabskiego. Bardziej niszowa branża ma dużo większe szanse na szybsze pojawienie się na szczycie wyników wyszukiwania Google.
  • Wiek i historia domeny – negatywna historia domeny spowodowana np. spamem lub Black Hat SEO może skutecznie spowolnić widoczność efektów pozycjonowania. Jeśli Twoja strona jest obciążona filtrem od Google, to będziesz musiał poczekać na rezultaty SEO dłużej niż w przypadku innych stron.
  • Algorytm Google – zmiana algorytmów może wpływać na to, ile trwa pozycjonowanie, a także na spadek z wcześniej wypracowanych pozycji. Choć można śledzić trendy, to jednak nie wszystkie działania są oficjalnie ogłaszane przez Google. Dlatego może to opóźnić widoczność efektów prac SEO.

Pozycjonowanie to długoterminowa inwestycja, więc musisz poczekać kilka miesięcy, a nawet lat, żeby dostrzec zwrot poniesionych kosztów. Szczególnie jeśli działasz w konkurencyjnej branży lub korzystasz z ogólnych fraz kluczowych. W końcu potrzeba wtedy jeszcze więcej czasu na odczucie efektów działań SEO.

Zapewne wzrost liczby klientów dostrzeżesz już po upływie ok. pół roku od rozpoczęcia pozycjonowania strony. Jednak wzrost konwersji nie zależy jedynie od efektów SEO. Kluczowe znaczenie ma też jakość oferowanych produktów lub usług, dostępne sposoby płatności, formy dostawy oraz jakość obsługi klientów. Pamiętaj, że każdy z tych czynników decyduje o tym, czy odbiorca ostatecznie zdecyduje się na dokończenie transakcji.

Chcesz wiedzieć, kiedy pozycjonowanie się zwraca? Choć w przypadku SEO musisz wziąć pod uwagę wiele zmiennych, to jednak możesz wyliczyć współczynnik ROI.

Współczynnik ROI SEO – jak policzyć zwrot z inwestycji?

Ocena efektywności inwestycji jest możliwa, gdy weźmiesz pod uwagę wskaźnik ROI (z ang. return of investment). Z jego pomocą ocenisz, czy działania SEO faktycznie się opłaciły. Jednak, żeby zyskać taką wiedzę, musisz najpierw skorzystać z opracowanego wzoru. Zgodnie z nim ROI to różnica między przechodami ze sprzedaży a kosztami całkowitymi, gdzie uzyskany wynik należy podzielić przez koszty całkowite, a następnie pomnożyć razy 100%.

Do poprawnego obliczenia ROI potrzebujesz kilku ważnych danych – kosztów i przychodów. Z pewnością nie będziesz mieć problemów z określeniem wydatków za kampanie AdWords oraz pozycjonowanie strony internetowej. Jednak czasem problemy sprawia określenie przychodów. Szczególnie w przypadku portali informacyjnych nastawionych na generowanie ruchu. Wówczas należy określić wartość konwersji. Choć przychody będą wtedy umowne, to jednak pozwoli Ci to zmienić niefinansowe korzyści w konkretne dane liczbowe.

Gdy chcesz obliczyć, kiedy zwraca się pozycjonowanie przy pomocy ROI, powinieneś wziąć pod uwagę źródła przychodów. Może to być utrudnione, jeśli jednocześnie prowadzisz sprzedaż Internetową i stacjonarną. W takim przypadku trudno jest określić, czy wysoka pozycja w Google wpłynęła na wzrost sprzedaży w fizycznej placówce. Dlatego tak naprawdę masz dwa rozwiązania:

  • uwzględnić wszystkie źródła przychodów,
  • ograniczyć się jedynie do przychodów uzyskiwanych w sklepie internetowym.

Dlaczego warto optymalizować kampanie marketingowe z pomocą ROI?

Regularne obliczanie i monitorowanie ROI pomaga w ocenie opłacalności reklamy w Internecie. Przekłada się to także na podejmowane decyzje oraz zyski z pozycjonowania strony internetowej. W końcu umożliwia to określenia, która forma promocji zapewnia największe korzyści, a przede wszystkim jest najefektywniejsza. W ten sposób zyskasz pewność, że budżet przeznaczony na marketing faktycznie ma swoje odzwierciedlenie w sukcesie finansowym Twojej firmy. Poza tym masz pewność, że inwestycja w pozycjonowanie strony faktycznie się zwróciła