Frameworki dla stron responsywnych

Framework

Trendy web design stale się zmieniają próbując nadążyć za użytkownikami Internetu, ich zmieniającymi się potrzebami i nowinkami technologicznymi. Wszystko się rozwija i idzie do przodu, powstają nowe rozwiązania, których celem jest ułatwienie codziennego życia. Coraz częściej to, co kiedyś było wyrafinowaną opcją dodatkową, dziś staje się powszechnie obowiązującym standardem. Flagowym przykładem takiego przejścia, od opcji po standard, są strony responsywne.

Strona responsywna – co to takiego?

Strona responsywna jest to taka elastyczna strona www, która automatycznie dostosowuje się do rozdzielczości ekranu urządzenia, na którym jest wyświetlana. W praktyce oznacza to, że design takiej strony internetowej zmienia i dopasowuje się tak, aby strona była czytelna i przyjazna dla użytkownika, który korzysta z niej np. na smartfonie lub tablecie. Responsive web design (RWD), czyli responsywność, jest to technika projektowania stron internetowych. Strona www, która została stworzona przy użyciu RWD, czyli strona responsywna, jest uniwersalna i będzie wyświetlała się dobrze zarówno na ekranie telewizora, jak i na telefonie komórkowym. Biorąc pod uwagę stały rozwój technologii oraz zmieniające się upodobania internautów pod kątem korzystania z Internetu, nic dziwnego, że coraz więcej firm zwraca uwagę na responsywność przy tworzeniu stron www. Niejednokrotnie wyniki badań i sondaży potwierdziły, że coraz więcej osób częściej przegląda strony internetowe w telefonie czy tablecie, niż na komputerze. Wobec tak wyraźnej zmiany upodobań i niezaprzeczalnego triumfu urządzeń mobilnych, wyjście naprzeciw potrzebom internautów, więc także potencjalnych klientów, staje się wręcz koniecznością.

Rozwiązanie to zyskało na popularności stosunkowo niedawno. Wcześniej pojawiły się strony mobilne, których nie należy mylić z responsywnymi. Strona mobilna to zupełnie odrębna witryna, która ładuje się zamiast standardowej wersji strony www wtedy, gdy użytkownik chce ją otworzyć na urządzeniu mobilnym. Mobilna wersja strony może różnić się od tej podstawowej i zawierać inne funkcjonalności czy informacje. Wynika to z faktu, że jest to po prostu odrębny serwis www, który trzeba niezależnie prowadzić i aktualizować. Dla utrwalenia: strona responsywna to cały czas ta sama strona internetowa, która po prostu przybiera inny design, zależnie od rozdzielczości ekranu urządzenia, na którym jest wyświetlana.

Czym jest framework?

Framework to generalnie pewna platforma, szkielet, podstawa do budowy aplikacji sieciowych – jej interfejsu i zasad działania. W kontekście tworzenia responsywnych stron internetowych jest to gotowe rozwiązanie, które ma w sobie wbudowane użyteczne komponenty, tworzące pewien ramowy układ dla nowopowstającej strony www. Frameworki znacznie ułatwiają i przyspieszają prace deweloperów. Wykorzystując to rozwiązanie twórcy stron www mogą rozbudowywać i modyfikować poszczególne komponenty tak, aby dostosować je do swoich potrzeb i osiągnąć zamierzony efekt końcowy. Rozwiązanie to jest efektywne i wygodne, ponieważ za każdym razem jest już stworzony szkielet pod projektowanie strony internetowej, który można swobodnie dostosować do indywidualnych potrzeb. Zajmuje to mniej czasu niż każdorazowe tworzenie wszystkiego od podstaw, dlatego narzędzia tego typu są chętnie wykorzystywane przez deweloperów.

Mobile first

Oczywiście, na rynku jest wiele narzędzi, które oferują framework dla stron responsywnych. Niektóre z nich to: Bootstrap, Gumby, Foundation czy Blueprint. Rozwiązań tego typu jest o wiele więcej. Biorąc pod uwagę stale rosnące zapotrzebowanie oraz ciągle zmieniające się oczekiwania i potrzeby użytkowników oraz deweloperów, cały czas powstają nowe frameworki, a te istniejące są nieustannie udoskonalane. To, który z nich jest najlepszy jest często kwestią upodobań i potrzeb użytkownika frameworka. Jednak jednym z niekwestionowanych liderów w tej dziedzinie jest Bootsrap, którego tworzą i rozwijają programiści Twittera. Cechą charakterystyczną tego rozwiązania jest to, że reprezentuje podejście mobile first. Oznacza to, że najpierw tworzona jest wersja strony www przystosowana do małych ekranów urządzeń mobilnych, a dopiero potem powstaje projekt pełnowymiarowy – desktopowy. Takie podejście wynika z faktu, że generalnie trudniej jest sensownie rozplanować rozmieszczenie obiektów na małej powierzchni. Dlatego lepiej zrobić to najpierw, a następnie można rozwinąć wersję mobilną i dostosować ją do wyświetlania na ekranach komputerów. Boostrap zawiera szereg niezbędnych komponentów oraz całe mnóstwo dodatkowych, przydatnych funkcji. Jest również stale rozwijany, a fakt, że pracują nad nim doświadczeni programiści sprawia, że kod w tym narzędziu napisany jest w sposób bardzo przejrzysty i zrozumiały, co znacznie ułatwia edycję i pracę. Na popularność tego frameworka wpływ ma również to, że jest on darmowy.

Czy to konieczne?

Do tego, że tworzenie stron responsywnych to obowiązkowy standard chyba nie trzeba już nikogo przekonywać. Popularność urządzeń mobilnych wzrasta i należy wyjść naprzeciw temu trendowi i oczekiwaniom internautów. Również Google obserwuje potrzeby rynku i w wynikach wyszukiwania premiuje strony responsywne, co jest ukłonem w stronę użytkowników urządzeń mobilnych.

Jeśli już wiesz, że tym czego brakuje Twojej stronie www jest responsywność, nie zwlekaj i powierz swoją stronę internetową specjalistom. Doświadczona agencja interaktywna doskonale zadba o Twoją witrynę i przystosuje ją do obecnych trendów i wymagań rynkowych.

Odpowiedz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *