Każdy kto prowadzi swój biznes w Internecie stara się podejmować działania na wielu płaszczyznach, których główny cel to promocja marki i przyciągnięcie klientów. Oczywiście absolutną podstawą jest dobra strona internetowa. Dobra, czyli jaka? Aktualna, przejrzysta oraz zawierająca konkretne i rzetelne informacje. Dodatkowo powinna być łatwa w obsłudze, intuicyjna i responsywna, ponieważ coraz częściej użytkownicy korzystają z Internetu w telefonie czy tablecie. Szukając firmy, która tworzy takie strony oraz sklepy internetowe, Wrocław to miasto, gdzie warto rozejrzeć się za specjalistami w tej dziedzinie.

Ale czy zaprojektowanie sklepu internetowego i uruchomienie działalności wystarczy i można już spokojnie zacząć liczyć zyski? Niestety tak to nie działa. Oczywiście może się zdarzyć, że ktoś trafi na naszą stronę przypadkowo i skorzysta z oferowanych usług, jednak aby biznes się kręcił, ważny element stanowią dobrze zaplanowane działania marketingowe.

Co kryje pojęcie marketing automation?

Co charakteryzuje dobrze przemyślaną strategię marketingową? Z pewnością skuteczność. W końcu o to w tym wszystkim chodzi. Żeby nasze działania przynosiły skutek należy je dobrze zaplanować i dotrzeć do grupy docelowej, którą są potencjalni klienci. Już dawno minęły czasy kiedy wykupienie kolorowej reklamy w jakimś serwisie było wystarczające. Obecnie kluczem do sukcesu jest personalizacja marketingu i dostosowanie przekazywanych treści do konkretnego użytkownika. Jednak dobór właściwych treści osobno dla każdego klienta byłby niesamowicie czasochłonny. Z pomocą przychodzi marketing automation, czyli automatyzacja marketingu. To rozwiązanie opiera się na wykorzystaniu specjalnego oprogramowania i narzędzi, które pozwalają na usprawnienie działań marketingowych.

Jak to działa?

Główny cel automatyzacji marketingu to zwiększenie efektywności prowadzonych działań reklamowych, a tym samym zwiększenie zysków. Ideą tego rozwiązania jest automatyczne gromadzenie danych dotyczących potencjalnych klientów, a następnie przetwarzanie i analiza tych informacji.

System opiera się na tym, że identyfikuje użytkowników korzystających z naszej strony internetowej oraz monitoruje ich zachowanie czerpiąc informacje z plików cookies. Gromadzone są dane zarówno demograficzne, jak i behawioralne. Narzędzia działające w ramach marketing automation pozwalają pozyskać informacje o zainteresowaniach konsumenta, czynnościach podejmowanych na stronie www, a także tych dotyczących e-maili, np. kto otworzył wiadomość z ofertą, a ile osób ją zignorowało. Bazując na tej wiedzy system jest w stanie zidentyfikować potencjalnych klientów i stworzyć bazę danych kontaktowych. Następnie, na podstawie zgromadzonych informacji, odbywa się segmentacja potencjalnych klientów, czyli ich podział na pewne grupy, ze względu np. na to samo miejsce zamieszkania czy zainteresowania. W oparciu o wszystkie pozyskane dane można przygotować osobną ofertę dla każdej z grup użytkowników, a następnie, uwzględniając kolejne czynniki, spersonalizować komunikację i zastosować odpowiedni przekaz marketingowy.

Gdzie działa marketing automation?

Już wiemy, że marketing automation jest odpowiedzią na wymagania stawiane współczesnym działaniom marketingowym. System działa na wielu płaszczyznach i pozwala dopasować oraz spersonalizować przekaz reklamowy. Ale jak przejawia się ta personalizacja? Okazuje się, że taki system działa w wielu obszarach. Podstawą jest oczywiście marketing e-mailowy, który pozwala na wysyłanie maili dostosowanych do potrzeb konkretnego konsumenta. Jednak nie należy mylić marketing automation z e-mail marketing. Pierwsze pojęcie, chociaż wywodzi się z e-mail marketingu i częściowo na nim bazuje, jest dużo szersze i bardziej rozwinięte. Tradycyjne systemy marketingu e-mailowego działają poprzez wysyłanie masowych ilości takich samych wiadomości do pewnej grupy adresatów. Automatyzacja marketingu dopasowuje treści widomości na podstawie porównywania wielu dynamicznie zmieniających się parametrów. Dodatkowo marketing automation pozwala na dopasowanie treści, jaką widzi użytkownik naszej strony internetowej, do jego preferencji, np. na podstawie tego co ostatnio zakupił reklamowane będą podobne artykuły, a nie przypadkowe. Ponadto możliwe jest monitorowanie zachowania użytkowników w aplikacji mobilnej czy portalach społecznościowych.

Wszystkie te dane przetworzone i poddane analizie są świetnym źródłem informacji o potencjalnym kliencie, jego zainteresowaniach i zwyczajach – a informacja to w dzisiejszych czasach klucz do sukcesu. Pozwala na dopasowanie oferty do jego potrzeb i przygotowanie odpowiedniej kampanii reklamowej.

Marketing automation to narzędzie, które właściwie i umiejętnie wykorzystane, daje praktycznie nieskończone możliwości. Oczywiście nie wystarczy zainwestować, a potem wszystko „zrobi się samo”. Trzeba poświęcić czas na poznanie konsumenta, a następnie wypracowanie skutecznych rozwiązań. Niestety raz ustalone zasady i wdrożone rozwiązania nie będą działały w nieskończoność i o tym także należy pamiętać. Marketing automation wymaga naszego wkładu w ukierunkowanie systemu, a następnie w monitorowanie efektów, jednak korzyści z wdrożenia automatycznego marketingu mogą być o wiele większe niż nam się wydaje.