Pozycjonowanie w Perplexity

Świat oszalał na punkcie ChatGPT, ale tak naprawdę do wyboru masz znacznie więcej opcji opartych na sztucznej inteligencji. Jeśli chcesz budować pozycję eksperta, a przy tym zwiększyć szansę na to, że AI zacytuje Twoje treści lub poleci Twoją ofertę, dostosuj swoją stronę nie tylko do algorytmu Google. Przekonaj się, jak pozycjonować stronę internetową w Perplexity.

Jak pozycjonować stronę w Perplexity?

Pozycjonowanie w Perplexity jest możliwe, ale tylko wtedy, gdy będziesz przestrzegać tych 6 najważniejszych zasad.

  1. Publikuj eksperckie artykuły na blogu. Pamiętaj o zasadach E-E-A-T, które opierają się na doświadczeniu i ekspertyzie. Nie tylko algorytm Google docenia te aspekty, również dla wyszukiwarek opartych na modelach językowych takich jak Perplexity to bardzo ważne, aby polecać i generować treści na podstawie wiarygodnych źródeł. Twórz zatem teksty unikalne, oparte na źródłach, wnoszące nową jakość i aktualne.
  2. Zadbaj o Social Proof. AI szuka dowodów na to, że Twoja marka i treści są cenione i pozytywnie odbierane przez użytkowników. Dlatego często zwraca uwagę na opinie, recenzje czy udostępnienia. Z drugiej strony podobnie jak w przypadku SEO, pozycjonowanie w Perplexity będzie wiązało się z budowaniem autorytetu samej strony, a to jest możliwe dzięki linkom zewnętrznym. Zatem zdobywając silne linki ze stron powiązanych tematycznie, możesz umocnić swoją pozycję i zwiększyć szanse na pozyskiwanie klientów z Perplexity.
  3. Popraw jakość swojej strony. Pozycjonowanie w modelach językowych mocno zazębia się z SEO, szczególnie jeśli chodzi o podrasowanie strony. Dlatego, jeśli inwestujesz w pozycjonowanie SEO, to ten jeden aspekt masz już z głowy. Według naszych spostrzeżeń dla AI dowodem na to, że Twoja marka to „porządna firma” może być responsywność witryny, szybkie ładowanie się strony czy uporządkowana struktura uzyskana dzięki hierarchizacji nagłówków.
  4. Zadawaj i odpowiadaj na pytania. Perplexity kocha pytania i odpowiedzi bez owijania w bawełnę. Dlatego wykorzystaj tę wiedzę i zamień nagłówki na formę pytającą, a do tego umieść na podstronach FAQ z częstymi pytaniami użytkowników. Pamiętaj, że nie liczy się już długa, zawiła treść. Teraz masz odpowiedzieć od razu, a czy krótko, czy długo to zależy od pytania i tego, jaka długość dostarczy najważniejszych informacji.
  5. Publikuj czytelne treści, które łatwo i szybko się czyta. Pozycjonowanie strony internetowej w Perplexity będzie skuteczniejsze, jeśli zadbasz o to, aby treści na stronie np. na blogu były czytelne. Stosuj krótkie akapity, wypunktowania, pogrubienia, nagłówki H1-H3 oraz spisy treści. Głównie o to chodzi, aby każdy mógł szybko przeczytać lub przeskanować treść w poszukiwaniu najważniejszych informacji. Z drugiej strony także AI lepiej zrozumie takie treści i szybciej „wyciągnie” z nich najważniejsze informacje.
  6. Aktualizuj artykuły. Trzymaj rękę na pulsie i twórz artykuły, które omawiają nowości lub zmiany w branży. Perplexity chętnie cytuje treści, które są aktualne. Dlatego ważne będzie także to, aby teksty były po prostu zaktualizowane i dostosowane do obecnej sytuacji czy trendów.

Dlaczego warto pozycjonować stronę w Perplexity?

Z perspektywy właściciela firmy lokalnej, sklepu internetowego, firmy usługowej czy marki osobistej widoczność w Perplexity może zapewnić wiele korzyści. Przyjrzyjmy się tym najważniejszym:

  • Nowy kanał pozyskiwania ruchu i klientów – popularność Perplexity rośnie, więc warto zadbać o widoczność również tutaj. Bycie widocznym w jej wynikach oznacza możliwość docierania do klientów nowymi kanałami i to bez dodatkowych nakładów finansowych, więc można powiedzieć marnotrawstwem byłoby ignorowanie Perplexity.
  • Wzrost wiarygodności i budowa autorytetu marki – treści rekomendowane przez Perplexity są postrzegane jako rzetelniejsze i wysokiej jakości. Jeśli Twoja strona pojawia się w odpowiedziach generowanych przez AI, pomoże Ci to w budowaniu wizerunku eksperta i w zdobywaniu zaufania w branży.
  • Nic Cię to nie kosztuje, podniesiesz jakość doświadczeń użytkowników – pozycjonowanie w Perplexity ma wiele cech wspólnych z działaniami SEO i zwiększaniem widoczności w Google czy Bing. Poprawa jakości treści, linkowania oraz struktury strony przekłada się na wzrost widoczności w różnych wyszukiwarkach i modelach językowych.

Czym jest Perplexity?

Perplexity to zaawansowana wyszukiwarka opierająca się na sztucznej inteligencji. Wykorzystuje AI do generowania precyzyjnych odpowiedzi. Perplexity korzysta z wielu modeli językowych np. Claude, GPT, Grok, własnych i inne. Największą zaletą Perplexity jest to, że prezentuje źródła przy każdej odpowiedzi, jaką udziela.

Do czego warto wykorzystywać Perplexity?

  • Do researchu – np. w trakcie pisania eksperckiego artykułu blogowe, tworzenia raportu, przygotowywania pracy naukowej, wyszukiwania materiałów na dowolny temat.
  • Do podsumowania informacji – możesz wykorzystać Perplexity do podsumowania długich materiałów tekstowych i wyciągnięcia z nich kluczowych informacji.
  • Do weryfikacji faktów – dzięki temu, że Perplexity wskazuje źródła, znacznie łatwiejsze jest sprawdzenie, czy wskazane informacje są zgodne z prawdą i aktualne.
  • Do analizy danych biznesowych – prześlij Perplexity raporty, analizy czy dane z narzędzi, a przygotuje analizę i pomoże w podjęciu decyzji biznesowych.
  • Do nauki – tłumaczy skomplikowane terminy i zadania, a także świetnie sprawdza się do pogłębiania wiedzy.
  • Do generowania treści – oczywiście jeśli chcesz możesz wykorzystać Perplexity również do wygenerowania tekstu artykułu blogowego czy innej treści np. do mediów społecznościowych. Uważaj jedynie na to, czy narzędzie nie kopiuje treści ze źródeł, z których korzysta.

FAQ – Pozycjonowanie w Perplexity

Czym różni się Perplexity od ChatGPT?

Różnice między Perplexity a ChatGPT dobrze ukazuje tabela:

Cecha ChatGPT Perplexity
Czym jest? Asystent konwersacyjny oparty na modelu językowym (np. GPT-4). Wyszukiwarka konwersacyjna łącząca modele językowe z Internetem.
Główna funkcja Generowanie i rozumienie tekstu (np. rozmowa, pisanie, tłumaczenie). Wyszukiwanie informacji i streszczanie źródeł z Internetu.
Źródła odpowiedzi Zazwyczaj nie pokazuje, choć to zależy od zapytania. Zawsze pokazuje linki i cytaty ze stron, na których znalazł informacje.
Styl odpowiedzi Bardziej „ludzki” i kreatywny. Rzeczowy, skrótowy i oparty na faktach.
Zastosowania Pisanie tekstów, kodowanie, nauka, tworzenie pomysłów. Badania, szybkie wyszukiwanie, research.
Model OpenAI (GPT-4, GPT-4o itd.). Może używać różnych modeli (GPT-4, Claude, Mixtral, własne).

Czym się różni Perplexity od Google?

W praktyce Perplexity i Google są dość podobne, bo oba narzędzia służą do wyszukiwania informacji. Jednak Perplexity to wyszukiwarka, która nie wymaga wpisywania słów kluczowych (w tym kierunku zmierza też Google), a raczej konkretnych zapytań. Poza tym Google wyświetla listę linków (teraz też AI Overview), a Perplexity odpowiedź na pytanie opartą na źródłach.

Jak skorzystać z Perplexity AI?

Perplexity dostępne jest na stronie internetowej https://www.perplexity.ai/. Możesz korzystać z narzędzia bez zalogowania i w wersji darmowej. Dostępna jest także wersja mobilna Perplexity, z której można korzystać zarówno na urządzeniach z oprogramowaniem Android, jak i IOS.

Ile trwa pozycjonowanie strony w Perplexity?

To zależy, ale wiele wskazuje na to, że czas pozycjonowania w Perplexity jest krótszy niż w Google. Wartościowy artykuł ekspercki, który odpowiada na niszowy temat może być cytowany przez Perplexity już nawet w ciągu 1-2 tygodni od publikacji. Wszystko dlatego, że dla Perplexity bardzo ważna jest aktualność informacji.

Czy Perplexity zastąpi Google?

Zapewne nie, Google ma silną pozycję, więc na pewno nie straci na znaczeniu. Natomiast Perplexity może stać się jej uzupełnieniem, szczególnie gdy użytkownik będzie potrzebował szybkiego, ale jednocześnie opartego na faktach researchu. Google lepiej sprawdzi się podczas poszukiwania informacji lokalnych, zakupów czy map.

Podsumowanie – Pozycjonowanie w Perplexity

Pozycjonowanie w Perplexity wymaga tworzenia eksperckich, unikalnych treści opartych na zasadach E-E-A-T, budowania autorytetu poprzez linki i social proof oraz dbania o jakość strony, np. poprawę szybkości ładowania się strony.

Kilka niewielkich zmian na stronie mogą sprawić, że zyskasz nowy kanał docierania do użytkowników i szansę na wzrost klientów, sprzedaży i zbudowanie pozycji eksperta. Najważniejsze jest jednak to, że zasady pozycjonowania strony internetowej w Perplexity nie różnią się mocno od zasad SEO, więc możesz stworzyć jedną, spójną strategię, która pomoże w zwiększaniu zasięgu Twojej marki.

Odpowiedz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *