Strony internetowe tworzone są po to, aby przynosiły firmom wymierne korzyści, które można obserwować na wielu płaszczyznach. Firmowa strona www pozwala dotrzeć do nowych odbiorców, którzy mogą stać się Twoimi klientami lub partnerami w biznesie. Dobrze zaprojektowana i wykonana witryna wpływa także na wizerunek firmy, która automatycznie jest postrzegana jako bardziej profesjonalna. Strona www daje też inne możliwości i korzyści. Stosowanie narzędzi analitycznych pozwala zebrać istotne informacje o użytkownikach odwiedzających witrynę, co można wykorzystać w dalszym rozwoju, nie tylko strony, ale także biznesu.
Co zrobić, aby w pełni wykorzystać potencjał strony internetowej? Utworzyć ją, a następnie zadbać o promocję wdrażając odpowiednie działania marketingowe. Ważnym elementem, bez którego nie może istnieć strona www, jest treść zamieszczana w różnych miejscach witryny. Poza funkcją informacyjną, treść ma również znaczenie w działaniach promocyjnych. Jak prawidłowo tworzyć treści i o czym pamiętać zamieszczając je na stronie? Odpowiedzi na te pytania znajdziesz poniżej.
Jak prawidłowo tworzyć treści na stronę internetową?
Strona www nie może istnieć bez treści. Każda, nawet niewielka witryna, która pełni rolę wizytówki w Sieci, zawsze zawiera jakąś treść. Powitanie, dane kontaktowe, opis oferty – to wszystko informacje, które mają wpływ na to, jak odbierana jest witryna. Z jednej strony przez użytkowników, a z drugiej przez wyszukiwarki internetowe. Prawidłowe tworzenie treści zakłada kreowanie unikalnej zawartości przydatnej i wartościowej dla użytkowników, ale również dostosowanej do algorytmów wyszukiwarek.
Słowa kluczowe – co nam dają i jak je wybrać?
Słowa kluczowe to frazy, które użytkownicy wpisują w oknie wyszukiwarki internetowej, gdy chcą znaleźć interesujące ich informacje. Jako odpowiedź na zapytanie internauty, wyszukiwarka wyświetla listę wyników w postaci linków prowadzących do stron www wraz z krótkim opisem witryny. W wyszukiwarce Google wygląda to w ten sposób:
To, jakie strony są wyświetlane, zależy od wpisanych słów kluczowych. Tworząc stronę internetową oraz treści przeznaczone do publikacji, należy wybrać i zdefiniować słowa kluczowe, na które ma odpowiadać witryna. Od tego czy słowa kluczowe zostaną odpowiednio rozmieszczone na stronie zależy to czy witryna pojawi się w wynikach wyszukiwania. Zatem słowa kluczowe należy dobrać tak, aby właściwie odzwierciedlały treści znajdujące się na stronie. Dzięki temu algorytmy wyszukiwarek wyświetlą stronę jako wynik wyszukiwania w odpowiednim momencie.
Jak dobrze wybrać słowa kluczowe? Oczywiście można je po prostu zdefiniować samemu, ale jest kilka prostych sposobów, które pomogą Ci dokonać wyboru. Przydatna może okazać się np. wyszukiwarka Google albo specjalistyczne narzędzia analityczne, takie jak Planer słów kluczowych Google. Chcesz dowiedzieć się więcej na ten temat? Koniecznie przeczytaj nasz artykuł.
Poprawność zamieszczanych treści
Informacje zamieszczane na Twojej stronie www powinny być rzetelne i aktualne. Sytuacja, w której internauta chce nawiązać kontakt z Twoją firmą, ale znajduje nieaktualny adres lub telefon albo adres e-mail, jest wręcz niedopuszczalna. Strona www jest wizytówką Twojej firmy – dbaj o jej wizerunek oraz poprawność zamieszczonych danych. Informacje powinny być poprawne nie tylko w aspekcie aktualności, ale także w kwestiach merytorycznych. Jeśli na stronie zamierzasz publikować np. poradnik, albo chcesz prowadzić blog, pamiętaj o sprawdzeniu rozpowszechnianych treści. Warto również zwrócić uwagę na estetykę formatowania tekstu oraz poprawność językową. Natomiast język jakim się posługujesz powinien być w miarę możliwości prosty, aby Twój przekaz był jasny dla szerokiego grona odbiorców. W tym wszystkim pamiętaj, aby uwzględniać słowa kluczowe, które pomogą Ci w działaniach promocyjnych i SEO.
Dopracowane, poprawne i wartościowe treści kreują profesjonalny wizerunek Twojej firmy, a w oczach odbiorców stajesz się ekspertem w swojej branży. I chociaż nadrzędnym celem jest publikacja treści ważnych i przydatnych dla użytkowników, wyszukiwarki internetowe również doceniają i premiują takie działania.
Tworzenie profesjonalnych stron internetowych
Projektowanie stron internetowych to złożony proces, który łączy działania specjalistów z różnych dziedzin. Strona internetowa to dzieło programistów, grafików, a czasem copywriterów oraz osób zajmujących się marketingiem w Sieci. Wiedza ekspertów pomaga utworzyć stronę internetową skrojoną na miarę potrzeb Klienta. Z pewnością pierwsza rzecz, która rzuca się w oczy odbiorcom to wizualny aspekt projektu. Jednak w miarę korzystania ze strony poznają oni jej strukturę, zakładki i sposób rozmieszczenia treści. To, gdzie na stronie znajdują się treści i w jaki sposób można do nich dotrzeć, również jest istotne dla Twojej strony internetowej. Jeśli chcesz samemu tworzyć content, pamiętaj o kilku aspektach które pomogą Ci budować profesjonalną stronę www dla Twojej firmy.
Właściwa struktura strony www
Zachowanie właściwej struktury strony www to duże ułatwienie dla odbiorców. Intuicyjny podział treści, opatrzony stosownymi nagłówkami i nazwami zakładek, znacząco ułatwia nawigację i poruszanie się po stronie.
Przykładem może być prezentacja oferty na stronie www. Utworzenie jednej zakładki, gdzie będzie opisany cały zakres usług, nie jest najlepszym rozwiązaniem. Przede wszystkim jest to rozwiązanie niewygodne dla odbiorców, którzy poszukując konkretnych informacji, zmuszeni są do przejrzenia całej zakładki. Jeśli oferta Twojej firmy jest bogata, a opisy bardzo rozbudowane, dotarcie do poszukiwanych informacji staje się czasochłonne i może zniechęcać. Podział oferty na odrębne podstrony wybierane z rozwijanego menu jest wygodniejszy i bardziej intuicyjny. Jednak wprowadzając taką strukturę i organizację treści na stronie możesz zyskać coś więcej. Każdej zakładce i podstronie możesz nadać odpowiednią nazwę, ale także tytuł oraz opis, które będą widoczne dla robotów indeksujących. To dobre miejsce, aby umieścić słowa kluczowe opisujące zawartość strony. Dzięki temu działania SEO będą dużo bardziej skuteczne.
Nagłówki HTML i śródtytuły w tekście
Wyszukiwarki internetowe czerpią informacje z kodu źródłowego strony. To właśnie tam powinieneś umieścić tytuł oraz opis witryny, które wskażą robotom indeksującym tematykę poruszaną na stronie. Uwzględnienie w kodzie źródłowym odpowiednich nazw i nagłówków dla zakładek pozwala również na zdefiniowanie struktury witryny. Także treści znajdujące się na stronie powinna charakteryzować określona struktura. Podział tekstu na akapity i wprowadzenie śródtytułów nie tylko ułatwia odbiorcom czytanie. Przyporządkowanie tytułom i śródtytułom odpowiednich nagłówków HTML (H1 – H6) to kolejna informacja dla robotów wyszukiwarek. Tym razem mówiąca o tym co zawiera tekst. Najważniejszy jest nagłówek H1, który powinien zostać użyty tylko raz i będzie nim zazwyczaj tytuł podstrony albo np. artykułu na blogu. Kolejne nagłówki, H2 – H6 mogą pojawić się więcej razy, jednak ważna jest hierarchia, tzn. używając nagłówka H2 dla podtytułu, kolejny, mniej ważny śródtytuł, będzie miał nagłówek H3, a nie np. H5. Hierarchia stosowanych nagłówków może wyglądać np. tak:
- nagłówek H1
- nagłówek H2
- nagłówek H3
- nagłówek H2
- nagłówek H3
- nagłówek H3
- nagłówek H4
- nagłówek H2
- nagłówek H2
Pamiętaj, że nagłówki informują o tematyce tekstu, który znajduje się poniżej. Jest to informacja przeznaczona zarówno dla czytelników, ale też dla wyszukiwarek, dlatego warto w tym miejscu zamieścić słowa kluczowe.
Wartościowe treści
Zoptymalizowana struktura strony jest bardzo istotna, zarówno dla użytkowników, którzy doceniają przejrzysty układ informacji, jak i dla SEO oraz ogólnie pojętej promocji w Sieci. Jednak równie istotne są treści zamieszczane na stronie internetowej. Zdecydowanie najważniejsze jest, aby zawartość strony była wartościowa dla użytkownika. Część treści publikowanych w witrynie z pewnością ma charakter informacyjny, tak jak np. dane teleadresowe albo zakładki prezentujące ofertę firmy, czy zakres usług. Ale to nie wszystko co możesz przekazać swoim odbiorcom. Świetnym pomysłem jest zamieszczenie FAQ, w którym znajdą się najczęściej zadawane pytania wraz z odpowiedziami. Kolejny ciekawy pomysł to prowadzenie firmowego bloga, gdzie możesz zamieszczać przydatne artykuły dotyczące zagadnień z branży, w której działasz. Możesz również prowadzić poradnik branżowy – na blogu lub np. w aktualnościach na stronie www.
Każde z tych miejsc posiada potencjał, który możesz wykorzystać dla rozwoju Twojej witryny, a także firmy. To doskonałe miejsce, aby zamieszczać wartościowe treści, które przyciągną użytkowników na Twoją stronę internetową. Wiesz już o tym, że publikowane teksty powinny uwzględniać zdefiniowane słowa kluczowe. FAQ oraz artykuły pojawiające się na blogu pozwalają w naturalny sposób uwzględniać frazy kluczowe. Co więcej, blog lub wpisy w aktualnościach strony to teksty, które publikowane są cyklicznie, zatem stale pojawia się tam treść wzbogacająca stronę.
Treści na stronie to nie tylko tekst
Dobrą praktyką jest urozmaicanie treści zamieszczanych na stronie. Chodzi tu nie tylko o dodatkowe elementy, jakie możesz zamieścić, ale również o formatowanie tekstu. Podział na akapity, zastosowanie nagłówków czy wprowadzenie spisu treści dla publikowanych artykułów sprawia, że tekst staje się bardziej czytelny i przystępny dla odbiorcy. Ponadto możesz wykorzystać inne środki przekazu takie jak obraz czy film. Zazwyczaj nie są one w stanie w pełni zastąpić tekstu, ale stanowią jego doskonałe uzupełnienie i urozmaicenie publikowanych treści. Zdjęcia, zrzuty ekranu oraz infografiki to doskonały sposób na przekazanie informacji, a co za tym idzie – wartościowych treści. Ponadto forma graficzna bardziej przemawia do niektórych osób. Zatem włączając ją do treści publikowanych na stronie, nie tylko urozmaicisz tekst, ale także masz szansę trafić do nowej grupy odbiorców.
Podsumowanie
Tekst to integralna część strony internetowej. Bez względu na to jak wygląda i czemu ma służyć witryna, na każdej stronie znajduje się jakaś treść. To, co znajdzie się na Twojej stronie www zależy od Ciebie, potrzeb firmy i celów jakie chcesz osiągnąć.
Niezależnie od tego, jakie treści zamieścisz na stronie internetowej, zadbaj o to, aby były wartościowe dla użytkowników. Teksty na wysokim poziomie oraz przekazujące użyteczne informacje nie tylko przyciągną odbiorców, którzy mogą stać się klientami, ale także zostaną docenione przez algorytmy wyszukiwarek, co pozytywnie wpłynie na SEO Twojej strony. Publikując treści pamiętaj o uwzględnieniu słów kluczowych. Wiesz już jak ważną rolę pełnią – dzięki nim strona internetowa Twojej firmy może zostać wyszukana przez użytkowników korzystających z wyszukiwarek internetowych.
Wykorzystaj potencjał jaki daje publikacja wartościowych treści bogatych w słowa kluczowe, a z pewnością zauważysz pozytywny wpływ takich działań na promocję Twojej strony internetowej.
Kordian Minkina
Fajny artykuł, który dobrze się czyta. W punkcie „Słowa kluczowe – co nam dają i jak je wybrać?” dodałbym jeszcze, że obecnie na rynku istnieją platformy, które w znaczny sposób automatyzują proces analizy słów kluczowych, semantycznych oraz tego jak dobry tekst powinien wyglądać. Dla mnie tego typu rozwiązania to obecnie must-have w pracy copywritera czy osoby zajmującej się SEO.
Łuki
Dzięki za wpis, usystematyzował moją wiedzę, a jak wiadomo nawet o „podstawowych rzeczach” można nieraz zapomnieć. Ogromny plus za grafikę, łatwiej zapamiętać 😊
Pola
Wszystko fajnie napisane, ale powiem szczerze gdybym to miała wszystko tworzyć to chyba nie dałabym rady 😛 Sama treść jako tako spoko, ale potem żeby to wszystko grało na stronie ? no już chyba nie bardzo , może tez dlatego, że nigdy nie tego nie robiłam i zawsze zlecałam takie rzeczy agencjom. Raz lepiej raz gorej to wyglądało.