Co robi Internauta gdy czas ładowania strony jest zbyt długi? Najczęściej już po chwili zaczyna się niecierpliwić i rezygnuje z dalszego czekania, a co za tym idzie przeglądania danej strony i zaczyna szukać innej witryny.  Co zrobić, aby taka sytuacja nie spotkała także Ciebie i Twojego serwisu lub sklepu internetowego?

Jak sprawdzić, czy moja strona ładuje się wystarczająco szybko?

Zaczynając zastanawiać się nad tą tematyką na początku pojawia się dylemat – skąd mam wiedzieć czy moja strona ładuje się dość szybko? Na to pytanie można sobie łatwo odpowiedzieć. Trzeba jednak pamiętać, że fakt iż na naszym komputerze strona wczytuje się szybko, nie znaczy, że tak samo jest u nowych użytkowników. Jeśli często zaglądamy na jakąś witrynę to przeglądarka przechowuje ją w pamięci podręcznej, ale u nowych użytkowników taki proces nie następuje, ponieważ odwiedzają witrynę po raz pierwszy. W celu obiektywnego stwierdzenia, czy strona ładuje się wystarczająco szybko, wystarczy wykonać test prędkości. Jednym z najpopularniejszych narzędzi służących do wykonania testu prędkości jest Page Speed Insights, które przygotowało Google. Inne propozycje to Pingdom Speed, WebPageTest czy Gmetrix. Każde z tych narzędzi pozwoli Ci w prosty sposób sprawdzić czy czas ładowania Twojej strony www na komputerach jest optymalny. W dobie wszechobecnych urządzeń mobilnych, nie należy zapominać o sprawdzeniu szybkości ładowania dla takich urządzeń. Tutaj pomocne może okazać się narzędzie dedykowane mobilnym wersjom stron www, także proponowane przez Google, mianowicie Test My Site. Każde ze wspomnianych narzędzi wystawi obiektywną ocenę na temat czasu ładowania Twojej strony www. Wynik podawany jest w punktach, procentach lub wyświetlany jest po prostu czas ładowania. Zwykle można tam także znaleźć komentarz słowny, który pozwala na poprawny odczyt wyniku.

Co to zmieni?

Naprawdę warto zainteresować się bliżej tym tematem. Można sobie zadawać pytanie: co zmieni to, że moja strona załaduje się szybciej? Otóż może to zmienić wiele. Jak już wspomniano, użytkownicy nie lubią sytuacji kiedy muszą długo czekać. Takie strony www ich zniechęcają. W takich okolicznościach często po prostu opuszczają daną witrynę i szukają następnej. W konsekwencji spędzają mniej czasu na naszej stronie czy w naszym sklepie i rezygnują z zapoznania się z ofertą. Szukają innego rozwiązania, innych ofert, a my tracimy potencjalnych klientów. Kolejny powód, także związany z marketingiem, to kwestia pozycjonowania stron w wyszukiwarkach. Najczęściej wykorzystywana wyszukiwarka w Polsce, czyli Google, premiuje strony, których czas ładowania jest krótki. Co to oznacza? Chodzi o to, że takie strony znajdują się wyżej w organicznych, bezpłatnych wynikach wyszukiwania. A to realnie przekłada się na zwiększenie ruchu na stronie, a tym samym na pozyskanie nowych klientów i oczywiście promocję marki. Optymalizacja stron pod SEO to same korzyści, a zmniejszenie czasu ładowania strony to jeden z ważnych czynników tego procesu.

Czy mogę coś z tym zrobić?

Istnieje kilka sposobów na optymalizację witryny i skrócenie czasu jej ładowania, chociaż trzeba przyznać, że jest to złożony proces. Z pewnością warto przyjrzeć się grafikom umieszczonym na stronie, ponieważ to one znacznie spowalniają ładowanie stron. W tym przypadku można łatwo na to wpłynąć stosując kompresję zdjęć i grafik lub zmniejszając ich rozdzielczość, jeśli jest to możliwe. Dla witryn opartych na CMS dużym spowolnieniem jest nadmiar zainstalowanych wtyczek. Dobrze jest zwrócić na to uwagę i usunąć te niepotrzebne. Kolejna ważna kwestia to serwer, na którym jest strona, należy odpowiednio dobrać parametry techniczne i możliwości serwera do rodzaju witryny – strony www, które mają wiele wejść, mają dużo większe potrzeby pod tym względem. Istnieją także inne czynniki, takie jak: przekierowania, kompresja danych Gzip czy ingerencja w kod źródłowy. Są to już jednak rozwiązania, które wymagają specjalistycznej, programistycznej wiedzy. Jeżeli nie wiesz jak poradzić sobie z takim zagadnieniem, warto zwrócić się o pomoc do profesjonalnej agencji interaktywnej, która kompleksowo zajmuje się tworzeniem i optymalizacją stron internetowych.

Zmniejszenie czasu ładowania strony internetowej to nie tylko duże udogodnienie dla użytkowników, ale również dobra inwestycja i przemyślane działanie marketingowe. Optymalizacja stron pod SEO to obecnie ważny trend marketingowy, a jest on o tyle istotny, że przynosi przedsiębiorcom realne korzyści.