Formularz kontaktowy można już uznać za standardowy element stron oraz sklepów internetowych, a nawet blogów. Dla naszych klientów, czy też czytelników lub po prostu osób zainteresowanych tematem jest to jeden ze sposobów na skontaktowanie się z nami. Wydaje się, że nie ma nic prostszego niż stworzenie takiego formularza, jednak aby był on faktycznie użyteczny i zachęcał do wypełnienia i kontaktu, należy zwrócić uwagę na kilka kwestii.

Czy formularz kontaktowy jest konieczny?

Z pewnością konieczne jest umożliwienie nawiązania kontaktu z nami, jako właścicielami e- sklepu, strony www czy bloga. Można to zrobić na kilka sposobów: umieszczając telefon kontaktowy, adres do korespondencji, adres e-mail, czy właśnie umieszczając w witrynie formularz kontaktowy. Która droga kontaktu jest najlepsza i jaką wybrać? Cóż, jeśli jest to możliwe, najlepiej udostępnić wszystkie opcje i dać wybór użytkownikom strony czy też potencjalnym klientom. Dlaczego jest to najlepsze rozwiązanie? Ponieważ różni ludzie mają różne upodobania, preferencje i możliwości. Jedni najchętniej wyślą e-mail, inni skorzystają z formularza kontaktowego, a jeszcze inne osoby wybiorą kontakt telefoniczny, bo np. nie korzystają z poczty internetowej.  Wybór drogi kontaktu zależy również często od tego, co osoba zainteresowana chce przekazać (np. linku do produktu nie udostępnimy telefonicznie), o jakiej porze chcemy zadać pytanie (zwykle telefony nie są odbierane przez całą dobę), albo czy zależy tej osobie na szybkiej odpowiedzi lub ma więcej powiązanych ze sobą pytań (wtedy najbardziej optymalna wydaje się rozmowa telefoniczna).
Zatem teoretycznie umieszczanie formularza kontaktowego na stronie nie jest konieczne, bo przecież istnieją inne ścieżki kontaktu, jednak im więcej możliwości wyboru, tym większa szansa, że osoba zainteresowana kontaktem wybierze optymalną dla siebie opcję i skontaktuje się z nami.

Na co zwrócić uwagę tworząc formularz?

Co prawda w żadnej dziedzinie nie ma rozważań uniwersalnych, jednak na podstawie user experience można wyróżnić kilka cech dobrego formularza kontaktowego. Najogólniej rzecz ujmując, formularz kontaktowy powinien być przemyślany, dobrze zaprojektowany i maksymalnie uproszczony.

Poniżej kilka punktów, na które warto zwrócić uwagę.

  • Długość formularza: Jak już wspomnieliśmy, formularz kontaktowy powinien być maksymalnie uproszczony. Długie formularze, które wymagają podania wielu informacji i danych osobowych, skutecznie zniechęcają do wypełniania, a tym samym kontaktu. Im mniej pól w formularzu kontaktowym, tym lepiej.
  • Jasny przekaz: Należy zadbać, aby formularz kontaktowy był zrozumiały i czytelny dla osoby, która go wypełnia. Jeżeli formularz zawiera więcej pól i nie wszystkie są wymagane, zaznaczmy to. Jeśli coś może być niejasne lub oczekujemy konkretnego formatu odpowiedzi (np. w przypadku numeru telefonu), poinformujmy o tym użytkownika stosując podpowiedzi. Jeśli podczas przesyłania formularza system wychwyci błąd związany z wprowadzonymi danymi, należy również poinformować o tym fakcie Internautę. Pamiętając jednocześnie, by zrobić to w sposób uprzejmy, zaznaczyć, które pole wymaga poprawy i absolutnie nie dopuścić do tego, aby w takim momencie wprowadzone wcześniej dane zostały wyczyszczone. W niewielu przypadkach użytkownik zdecyduje się na ponowne uzupełnienie formularza.
  • Wygląd: Formularz kontaktowy powinien być prosty i przejrzysty, bez zbędnych ozdobników, z czytelną czcionką i wyraźnie zaznaczonymi polami, w których należy umieścić informacje. Jeśli chodzi o układ formularza, bardziej intuicyjny i przyjazny dla użytkownika jest układ pionowy. Podpisy pól, w których informujemy co należy wpisać, najlepiej umieszczać je powyżej pól, których dotyczą. Należy również pamiętać o przycisku akcji, który pozwala na przesłanie formularza. Przycisk ten powinien być wyraźnie oznaczony i opisany, aby nie było wątpliwości do czego służy.
  • Dodatkowe opcje: Warto zapewnić opcję, która pozwala na wysłanie użytkownikowi kopii wiadomości przesyłanej w formularzu. Wiele osób woli mieć swoją kopię w skrzynce mailowej. Jeśli zaś chodzi o weryfikację użytkowników, która ma zabezpieczać właściciela strony przed spamem, cóż, akurat z tego warto zrezygnować. Istnieją inne rozwiązania tego typu, a przepisywanie nieczytelnych kodów może zniechęcić niejedną osobę, która chciałaby się z nami skontaktować.

Powyżej zamieszczono kilka ogólnych wskazówek, jednak jaka wspomniano: nie ma rozwiązań uniwersalnych. Najlepiej stale obserwować stronę, próbować ją ulepszać i znajdywać najbardziej optymalne rozwiązania. A jeśli nie jesteśmy pewni, czy coś się u nas sprawdzi, warto wykorzystać możliwości testów A/B.