W naszym świecie wszystko stale się zmienia. Co sezon możemy obserwować nowe trendy odzieżowe, co jakiś czas można zauważyć nowy styl aranżacji wnętrz czy tworzenia projektów budowlanych. Pojawiają się coraz to nowsze rzeczy i technologie, które wypierają starsze rozwiązania. Taką samą zmienność można zaobserwować przy tworzeniu stron internetowych. Najnowsze projekty czerpią inspiracje z tego, co dzieje się na świecie i co jest modne – nie tylko w kwestiach technologicznych. Dość nowym i cieszącym się popularnością w wirtualnym świecie rozwiązaniem są strony one page.

Jak wygląda strona one page?

Strona internetowa typu one page to, jak sama nazwa wskazuje, jedna strona, bez dodatkowych zakładek, czy podstron. One page charakteryzuje się tym, że wszelkie informacje umieszczone są na jednej, głównej stronie, która podzielona jest na segmenty tematyczne. W każdej takiej sekcji znajdują się określone informacje, np. na temat firmy, oferty, czy możliwości kontaktu. Użytkownik może zapoznać się z treścią strony przewijając ją w dół i po kolei przeglądając kolejne informacje, albo skorzystać z menu, które po kliknięciu przeniesie nas do miejsca na stronie, gdzie znajdziemy interesujące nas treści. W tym właśnie tkwi główna różnica pomiędzy stronami one page, a tymi tradycyjnymi. W przypadku one page po kliknięciu w menu jesteśmy nawigowani do konkretnego miejsca na tej samej stronie, a nie do kolejnej podstrony lub zakładki.

Plusy i minusy stron one page

Strony one page, jak każde inne rozwiązanie technologiczne, mają swoje mocne i słabe strony. Niewątpliwą zaletą takiego rozwiązania jest intuicyjność. Kiedy przeglądamy coś w Internecie odruchowo przesuwamy się w dół strony, aby zobaczyć więcej. Na stronie typu one page wszystko jest umieszczone są w układzie pionowym, w sekcjach następujących po sobie, zatem przewijając w dół użytkownik może spokojnie zapoznać się z całą treścią – nie musi szukać interesujących informacji na kolejnych podstronach. Ma to również znaczenie w przypadku urządzeń mobilnych, gdzie przeglądanie strony one page to dodatkowa wygoda, która wyklucza konieczność przechodzenia pomiędzy zakładkami, co nie zawsze jest łatwe. Strony one page zawierają z reguły niewiele treści, są minimalistyczne, proste i bardzo estetyczne, co doskonale wpisuje się w obecne trendy designerskie.

Pewnym minusem w przypadku stron one page może być ich ograniczona „pojemność”. Chcąc zaprezentować wiele produktów albo usług, bądź pochwalić się zdjęciami realizacji, dużo łatwiej będzie to logicznie zorganizować i umieścić na stronie z zakładkami. One page z pewnością wymaga ograniczenia treści, dlatego też rozwiązanie to nie sprawdzi się u każdego. Ważna jest także kwestia pozycjonowania. Strony one page, ze względu na chociażby ograniczoną ilość tekstu czy tez brak zakładek, są nieco trudniejsze w kwestii optymalizacji pod wyszukiwarki. Jednak z pewnością jest to możliwe i jeśli strona jest dobrze wykonana technicznie, nie będzie z tym problemu. Dlatego w tym przypadku najlepiej zaufać profesjonalnej agencji interaktywnej, która już na początku procesu projektowania zadba, aby nasza strona była przystosowana do działań SEO.

Dla kogo sprawdzi się takie rozwiązanie?

Wybór strony typu one page świetnie sprawdzi się w przypadku, gdy traktujemy stronę www jako wizytówkę firmy i chcemy tam jedynie krótko zaprezentować się, przedstawić nasze usługi lub ofertę i zachęcić do kontaktu mailowego, telefonicznego lub osobistego. Jest to doskonałe rozszerzenie tradycyjnej, papierowej wizytówki. Będzie to też idealne rozwiązanie dla osób i firm, które skupiają się na promocji jednego produktu bądź usługi. Taka strona może wtedy pełnić rolę rozbudowanej, wirtualnej ulotki reklamowej. Jednak tak naprawdę rozwiązanie to może być wykorzystane na wielu różnych płaszczyznach. Wszędzie tam, gdzie nie ma potrzeby publikowania długich opisów, albo wielu zdjęć i tworzenia podstron, swoje zastosowanie może znaleźć strona typu one page.

 


Zmodyfikowany: 4 stycznia 2019
Autor: