Google to najpopularniejsza i najchętniej wykorzystywana wyszukiwarka internetowa w Polsce. Nie jest więc dla nikogo zaskoczeniem, że tworząc strony www webdeveloper oraz pozycjoner zwraca szczególną uwagę, aby przeprowadzić optymalizację witryny pod kątem tej wyszukiwarki, a dopiero w dalszej kolejności uwzględniając inne. Jednak optymalizacja pod wyszukiwarki to jedno, ale liczy się także optymalizacja stron www pod kątem użytkowników oraz ich upodobań i wymagań.

Narzędzia Google

Google to nie tylko wyszukiwarka, która jest wykorzystywana przez nas każdego dnia. Ten światowy potentat w branży informatycznej ma nam do zaoferowania o wiele więcej. Google oferuje użytkownikom Internetu wiele darmowych narzędzi, które potrafią znacząco ułatwić wykonywanie codziennych obowiązków i usprawnić naszą pracę. Niektóre z nich to np. Gmail, Kalendarz, dostępne online Dokumenty Google,  czy aplikacja Google Keep dedykowana osobom, które mają wiele obowiązków albo po prostu są zapominalskie.

Google jest również autorem wielu narzędzi przeznaczonych w dużej mierze dla webmasterów, którzy zajmują się projektowaniem stron i sklepów internetowych. Są to Narzędzia Google, które generalnie pomagają zarządzać stronami www. Wiele z nich odnosi się do kwestii pozycjonowania i pomaga w działaniach mających na celu optymalizację witryny pod kątem wyszukiwarki Google. Wśród narzędzi pomocnych w procesie tworzenia strony internetowej wymienić można Page Seed Insight, Google Analytics, Google Tag Assistant, Google Keyword planner, czy też  Google Trends.

Google Optimize, a tworzenie stron internetowych

Jednym z darmowych narzędzi Google, które zasługuje na szczególną uwagę jest Google Optimize. Narzędzie to przeznaczone jest do optymalizacji stron internetowych pod kątem user experience. Z pewnością dużą zaletą tego rozwiązania jest to, że narzędzie to jest kompatybilne z innymi proponowanymi przez Google, np. wspomnianym Gogle Analytics czy Google Tag Manager.

Google Optimize stworzone zostało, aby pomóc webdeveloperom, ale może być także wykorzystywane przez właścicieli witryn. Tworzenie stron www i projektowanie sklepów internetowych  to każdorazowo wyzwanie, które dla osiągnięcia zamierzonych efektów wymaga dopracowania w najmniejszych szczegółach. Czasem zdarza się, że osoba tworząca stronę www lub właściciel takiej witryny nie jest pewien, jakie rozwiązanie przyniesie więcej korzyści. Chodzi tu np. o wielkość czcionki tekstu czy kolor lub położenie jakiegoś elementu na stronie.

W tym miejscu swoją pomoc oferuje Google Optimize. Ogólnie rzecz ujmując narzędzie to pozwala na testowanie zmian wprowadzanych na stronie pod kątem tego, jak odbierają je użytkownicy i czy zmiana przyniesie jakieś korzyści dla właścicieli strony internetowej. Dzięki połączeniu z innymi narzędziami Google, testując wprowadzoną zmianę, otrzymujemy wiarygodne, poparte statystyką wyniki i prognozy, które pomagają dokonać właściwej oceny prowadzonego eksperymentu.  Działając z Google Optimize możemy przeprowadzić 3 typy testów:

  • testy A/B – pozwalają na testowanie jednej zmiany na stronie przy wykorzystaniu dwóch lub większej liczby wariantów strony www,
  • testy wielowymiarowe – pozwalają na testowanie wielu zmian na stronie przy wykorzystaniu dwóch lub większej liczby wariantów strony www,
  • testy przekierowania – możliwy jest test oddzielnych stron (z wprowadzonymi różnymi zmianami), które mają różne adresy URL.

Jak widać Google ze swoim narzędziem daje nam wiele możliwości testowania naszych pomysłów na projekt strony internetowej. Za każdym razem wykonując taki eksperyment możemy określić do jakiej grupy użytkowników ma on trafić. To pozwala nam na jeszcze lepsze zarządzanie naszymi testami, a co za tym idzie – uzyskanie bardziej wiarygodnych wyników.

Co daje nam Optimize?

Dzięki Google Optimize możemy wprowadzić w życie i przetestować wszystkie nasze pomysły, które tylko przyjdą nam do głowy, związane z wdrożeniem nowych rozwiązań na naszej stronie www. Jeśli kogoś nie przekonuje aspekt pozwalający uwolnić kreatywność, warto wspomnieć, że możemy na tym wiele zyskać. Czasami mała zmiana, powiedzmy koloru jakiegoś przycisku na stronie, pozwala odnieść wiele korzyści i przynieść realne zyski np. sklepom internetowym. Przeprowadzenie testu z Google Optimize jest darmowe, wymaga jedynie poświęcenia odrobiny czasu, a może przynieść duże korzyści. Google Optimize pomoże nam dokonać obiektywnej ceny wprowadzonych zmian i zdecydować czy były one korzystne, czy też warto poszukać innych ulepszeń dla naszej witryny.