Cechy dobrego UX sklepu internetowego

User Experience (UX) sklepu online to zasada projektowania i kreowania strony internetowej w taki sposób, aby witryna była użyteczna, łatwa w nawigacji i przyjemna w przeglądaniu. UX jest metodologią projektowania, skupiającą się na zbieraniu doświadczeń użytkowników, badaniu ich preferencji i optymalizacji rozwiązań informatycznych. Dobre UX sklepu internetowego może znacząco podnieść konwersję. Jakie są cechy dobrego sklepu i jak powinien wyglądać sklep online zaprojektowany zgodnie z User Experience?

Cechy dobrego sklepu internetowego

Sklep online, niezależnie od tego, czy jest duży, czy mały, ma być przede wszystkim przejrzysty i prosty w nawigacji. Cały proces zakupowy musi być maksymalnie uproszczony, a strona główna powinna zachęcać do zakupu, a nie już na starcie atakować banerami, pop-upami i nachalnymi reklamami. Niewiele jest bardziej irytujących i zniechęcających elementów designu strony, niż konieczność przeklikiwania się przez wyskakujące okienka i reklamy na cały ekran. To na tym etapie występuje bardzo dużo porzuceń strony.

Główne cechy User Experience sklepu online:

  • Użyteczność – podczas projektowania sklepu to na tę cechę należy zwrócić największą uwagę. Sklep internetowy jest miejscem, w którym użytkownik dokonuje konkretnych zakupów lub chce coś znaleźć na podstawie ogólnych założeń. W obu przypadkach projekt sklepu powinien ułatwiać odnalezienie produktu. Naturalne dotarcie do towaru oraz łatwa ścieżka zakupowa i finalizacja transakcji, powinny być priorytetem, jeżeli chodzi o UX oraz UI sklepu. Proces wspomagają: dobre skategoryzowanie produktów, wyszukiwarka pozwalająca na sortowanie akcesoriów na podstawie cech i preferencji, czy coraz częściej wykorzystywana sztuczna inteligencja analizująca preferencje użytkownika. Dowiedz się też: czym powinna się charakteryzować profesjonalna strona www.
  • Dostępność – czy wiesz, że z zakupów online korzystają nie tylko osoby obeznane w świecie e-commerce? Zaskakujące, jak wielu projektantów o tym zapomina. A przecież z internetu korzystają również seniorzy i ludzie niepełnosprawni. Dobry sklep internetowy powinien uwzględniać również ich potrzeby. Istnieją ułatwienia dla osób niewidomych i niedowidzących, które warto wdrożyć, można też zainwestować w asystenta sprzedaży (bota, SI), który wspomoże klienta przy zakupach. Im większa dostępność, tym więcej klientów dokończy transakcję.
  • Intuicyjność – bardzo ważnym czynnikiem poruszania się po sklepie jest intuicyjność. Na pierwszy rzut oka może być trudno wyodrębnić nieintuicyjne elementy serwisu, dlatego w tej kwestii przyda się audyt sklepu UX wykonany przez specjalistów, którzy wiedzą, na co zwracać uwagę. Intuicyjność testowana jest na przykład za pomocą badań do eye trackingu lub heatmapy. Audyt sklepu UX pozwala na określenie tego, jak klient się porusza i wdrożenie rozwiązań usprawniających korzystanie ze strony.
  • Atrakcyjność – nie można zapomnieć również o wyglądzie. To też jest czynnik poprawiający konwersję i będący cechą dobrego sklepu internetowego. Ludzie kupują oczami, a więc atrakcyjny wygląd zarówno produktu, jak i samego sklepu wpływa na decyzje zakupowe. Klienci najpierw oceniają wygląd sklepu, a dopiero później jego zawartość.

Nawigacja, czyli jak szybko znaleźć to, co interesuje kupującego

Dobry sklep online to taki, w którym użytkownik może łatwo znaleźć produkt, który go interesuje, i otrzymać pomoc w przypadku, gdyby danego produktu nie było. Stąd nawigacja po sklepie online musi zostać dobrze przemyślana już na etapie projektowania sklepu internetowego. Chodzi tu przede wszystkim o:

  • Skategoryzowanie produktów, wybór głównych kategorii oraz podkategorii i rozpisanie ich w intuicyjny sposób.
  • Zaprogramowanie panelu wyszukiwania tak, by produkt można było wyszukać po wielu cechach, nie tylko po nazwie. Do takich cech należą np. cena, kolor, czy dodatkowe funkcje zależne od produktu.
  • Zaprogramowanie inteligentnych podpowiedzi, by użytkownik otrzymał wybór, nawet jeżeli towaru, którego szuka, nie ma obecnie w asortymencie.
  • Wprowadzenie mapy strony i ścieżki dostępu, czyli elementów ułatwiających użytkownikowi lokalizację i rozeznanie się w strukturze sklepu oraz intuicyjne poruszanie się po platformie sprzedażowej.
  • Linkowanie wewnętrzne (śródtekstowe) np. w opisach oraz podpowiedzi akcesoriów, jakie warto dokupić do wybranego produktu.

Każdy towar powinien mieć własną podstronę z jasno opisanymi cechami, ceną, warunkami dostawy oraz, oczywiście, ze zdjęciem. Istotny jest unikalny opis zawierający słowa kluczowe pod SEO, jednak trzeba pamiętać o tym, że SEO nie może kolidować z wygodą użytkowania sklepu. Opisy produktów powinny przede wszystkim być użyteczne, a więc informować klienta o cechach i korzyściach, a nie zasypywać go mnóstwem niepotrzebnych detali i frazami kluczowymi w każdym zdaniu.

UX sklepu internetowego a zamówienia

Sklep z dobrym UX musi ułatwiać dokonywanie zakupów, a podstawową „przeszkadzajką” jest konieczność zakładania konta i podawania zbyt wielu informacji. Na tym etapie cześć klientów porzuca swoje koszyki. Proces składania zamówienia powinien zatem zostać dokładnie przemyślany i zrewidowany podczas audytu UX sklepu, tak aby procedura była intuicyjna, szybka i pozbawiona niepotrzebnego komplikowania, rejestrowania się czy podawania zbędnych danych osobowych.

Sklepy internetowe tworzone przez Proformat, projektowane są zgodnie z metodologią User Experience (UX) i User Interface (UI). Jeśli chcesz się przekonać, zapytaj nas o ofertę. 

 

1 osoby skomentowały wpis

  1. Robert

    Dostępność dla niepełnosprawnych jest zwłaszcza czymś mimo wszystko nieszczególnie popularnym i miło jest zobaczyć takie ułatwienia, jeśli już gdzieś są. Wiadomo, że jest to grupa społeczeństwa, która nadal nie jest przeważająca, ale warto poświęcić trochę więcej czasu, żeby nawet taka osoba, która ma problemy ze zdrowiem mogła skorzystać ze strony internetowej. Super, że czasem widuję takie inicjatywy w UX, oby tylko było więcej.

Odpowiedz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *