Google Analytics to jedne z bardziej znanych narzędzi analitycznych, jeśli chcemy prowadzić skuteczne działania SEO, Google Analytics nam to ułatwi, ponieważ pozwala mierzyć ruch na stronie internetowej oraz zachowanie użytkowników. Raporty, przedstawione w formie statystyk w znacznym stopniu ułatwią efektywne pozycjonowanie strony internetowej, czy sklepu online.
Jak działa Google Analytics?
Google Analytics to najlepszy przyjaciel każdego pozycjonera, czy właściciela stron internetowych, co ważne to narzędzie, pozwala na śledzenie praktycznie każdego użytkownika, który odwiedziła naszą witrynę. Dane, które zbiera dla nas Google Analytics, możemy później przeglądać w formie szczegółowych, bądź bardziej ogólnych raportów. Takie dane w rękach odpowiedniej osoby, mogą przynieść wiele korzyści witrynie.
Jakie dane na temat użytkowników zbiera Google Analytics?
Już na stronie głównej GA informuje nas o wielu aspektach dotyczących użytkowników, którzy odwiedzają naszą witrynę między innymi:
- ile osób w określonym czasie odwiedziło stronę
- gdzie użytkownicy mieszkają
- w jakich godzinach najczęściej są wejścia
- najczęściej odwiedzane części witryny
- jak trafili na naszą stronę internetową
- z jakiego oprogramowania czy urządzenia korzystają
- jakie było ich zachowanie (jak długo przebywali na stronie, jakie podstrony były w ich kręgu zainteresowania)
Dla wielu osób ta pierwsza strona i informacje z niej uzyskane są wystarczające, jednak to nie wszystko, co oferuje nam Google Analytics, następne zakładki to:
- dostosowania GA do własnych potrzeb,
- informacje o użytkownikach w czasie rzeczywistym (rozszerzenie tego, co znajdziemy na stronie głównej)
- odbiorcy
- pozyskiwanie
- zachowanie
- konwersja
Czy Google Analytics jest darmowe, a dane wiarygodne?
To najczęściej pojawiające się pytania o GA, które mogą budzić pewne wątpliwości i powstrzymywać nas przed założeniem konta w Google Analytics. Odpowiedź na nie brzmi, jak najbardziej tak. Google Analytics to nie tylko całkowicie darmowe narzędzie analityczne od Google, ale także wiarygodne i bezpieczne. Dane i raporty, które uzyskujemy przy pomocy GA są naprawdę rzetelne, pomimo ogromnej ilości gromadzonych informacji, możemy spokojnie się nimi posługiwać i na ich podstawie udoskonalać i poprawiać funkcjonalność naszej strony internetowej.
Jak założyć konto Google Analytics?
Posiadanie konta GA jest niezwykle ważne, jeśli zależy Ci na skutecznym pozycjonowaniu i dobrym funkcjonowaniu Twojej strony internetowej. Samo jego założenie nie sprawi Ci większego problemu i co ważne jest całkowicie darmowe.
Nie masz jeszcze konta Google Analytics? Przeczytaj jak w kilku prostych krokach to zmienić.
Jeśli chcemy korzystać z wszelkich udostępnionych przez Google narzędzi konieczne będzie posiadanie konta na poczcie gmail lub konta w Google Apps. Jeśli takie posiadasz i jesteś zalogowany przejdź do strony w linku, aby rozpocząć proces zakładania konta GA.
LINK: https://analytics.google.com/analytics/web/provision/#/provision
Klikając w niebieski przycisk: rozpocznij pomiary, zainicjujemy właściwą budowę konta GA.
Na początku musimy wpisać nazwę konta, najczęściej będzie to po prostu nazwa naszej firmy, czy strony internetowej. Następnie zaznaczamy wszystkie poniższe opcje, oczywiście możemy zapoznać się do czego będą nam one potrzebne, aby przejść dalej, klikamy w niebieski przycisk: następny.
Przechodzimy do konfiguracji usługi. Uzupełniamy wszystkie wymagane dane:
- nazwę usługi
- strefę czasową
- walutę
Pamiętajmy, że dane tutaj wprowadzone możemy w każdej chwili zmienić na stronie administracja. Jeśli wszystko się zgadza, rozwijamy zakładkę zaawansowane, wpisujemy adres witryny, zaznaczamy utwórz usługi Google Analytics 4 i Universal Analytics, a następnie klikamy w odnośnik dalej.
Kolejny krok to uzupełnienie danych naszej firmy, branży, w jakiej działamy, wielkości firmy oraz informacji, do czego potrzebne nam jest konto w Google Analytics. Te informacje mają na celu lepsze dostosowanie narzędzia do potrzeb użytkownika. Jeśli wszystko zostało poprawnie uzupełnione, poprzez przycisk utwórz przechodzimy do wymaganej akceptacji regulaminów. Pamiętaj, aby w tym kroku zmienić kraj na Polskę. Brak akceptacji regulaminu i wymogów RODO będzie skutkować brakiem możliwości założenia konta GA.
Akceptacja równa się z poprawnym założeniem konta Google Analytics. W tej chwili jesteś szczęśliwym posiadaczem konta GA. Proste prawda?
Pamiętaj o połączeniu konta ze stroną internetową
Właśnie założyłeś swoje pierwsze konto Google Analytics. Gratulacje! Aby jednak w pełni wykorzystać jego funkcje konieczne będzie połączenie go z witryną. Jak to zrobić? Przejdź do zakładki administracja, a następnie wybierz zakładkę strumień danych.
W otwartym formularzu strumienia danych, jeśli interesuje Cię pomiar danych ze strony internetowej z dostępnych opcji wybieramy SIEĆ.
W formularzu, wpisz adres strony oraz nazwę strumienia, a następnie kliknij w podświetlony na niebiesko przycisk utwórz strumień.
Teraz należy jedynie użyć jednego z tagów. Możemy do tego wykorzystać menedżer tagów Google (jeśli z niego korzystamy), lub wykorzystać tag globalny (gtag.js). Jeśli nie korzystasz z menedżera tagów wybierz opcje tag globalny.
Po kliknięciu gtag.js wyświetli się kod, który należy wkleić do sekcji <head> strony. W ten sposób podłączysz statystyki Google Analytics do swojej strony internetowej.