Coraz częściej równolegle z pojęciem e-commerce, możemy usłyszeć pojęcie m-commerce. Nie jest to zaskakujące, biorąc pod uwagę stały rozwój sprzedaży realizowanej z poziomu urządzeń mobilnych. Era tych urządzeń nie mija, wystarczy rozejrzeć się dookoła, żeby przekonać się, jak wiele osób korzysta z urządzeń mobilnych, nie tylko do komunikacji, ale także do przeglądania stron internetowych, czy właśnie zakupów.
W dobie pandemii znacznie przyspieszył rozwój handlu elektronicznego, co ciekawe, wiele osób do finalizacji transakcji używa właśnie urządzeń mobilnych, stąd naturalnym zjawiskiem jest wydzielenie ściślejszego obszaru z e-commerce, jakim jest m-commerce.
Mobile commerce, oczywista konsekwencja handlu elektronicznego
Mobile commerce w skrócie m-commerce, obszar handlu elektronicznego, w którym bardzo ważną rolę stanowią urządzenia mobilne. Jeszcze nie tak dawno większość osób, jeśli już robiło zakupy w sklepie internetowym, korzystało przy tym najczęściej z komputerów stacjonarnych czy laptopów, dziś szala przechyla się w stronę urządzeń mobilnych, w szczególności smartfonów. Zaletą mobile commerce z pewnością jest możliwość dokonywania zakupów z dowolnego miejsca, na całym świecie, bez konieczności dostępu do komputera, wystarczy dostęp do internetu.
M-commerce to nie tylko pojęcie dotyczące samej sprzedaży i sklepów internetowych, dotyczy także innych usług, np. bankowości mobilnej.
E-commerce i m-commerce
W kontekście mobile commerce nie można nie mówić o e-commerce, ponieważ m-commerce ściśle wiąże się właśnie z e-commerce, czyli handlem elektronicznym, stanowiąc w zasadzie jego naturalny odłam, o którym zaczęto mówić więcej wraz ze wzrostem popularności, dokonywania zakupów poprzez urządzenia mobilne.
Z przeprowadzonego w 2021 roku raportu Gemius, wynika, że aż 77 % konsumentów, zrealizowało przynajmniej raz transakcję w internecie. To doskonale pokazuje, jak e-commerce zyskuje na popularności. Co ciekawe z tego samego raportu wynika, że urządzeniem, z którego najczęściej realizujemy transakcje, jest laptop, a zaraz po nim smartfon. Z badania pokazującego zwyczaje konsumentów, wynika że urządzenia stacjonarne wcale nie mają przewagi nad urządzeniami mobilnymi. Biorąc pod uwagę te statystyki, wyodrębnienie się z e-commerce gałęzi dotyczącej sprzedaży przez internet z wykorzystaniem urządzeń mobilnych, w szczególności smartfonów, było naturalne i konieczne.
Oczywiście e-commerce i m-commerce mają swoje silne cechy wspólne, nie mogłoby być inaczej, skoro mobile commerce, wywodzi się właśnie z e-commerce. Cechą łączącą te dwa pojęcia jest, szeroko rozumiany handel elektroniczny, obydwa pojęcia dotyczą właśnie niego, czyli najprościej mówiąc, żeby w ogóle wspominać o mobile commerce czy e-commerce, sprzedaż musi być online, przez internet. Co ważne, ten trend stale wzrasta, a sprzedaż online staje się równie atrakcyjna, jak sprzedaż stacjonarna. Wystarczy zaobserwować, jak dużo powstaje sklepów internetowych i jakie odnoszą sukcesy. Będąc właścicielem sklepu internetowego, nie można zapominać również o mobile commerce, starając się rozwijać swoje strony internetowe, czy aplikacje, aby były jak najbardziej dostosowane i dopasowane do mobilności.
Dlaczego warto wdrażać m-commerce do swojego sklepu internetowego?
Niektóre z korzyści naturalnie pojawiły się już powyżej, przy samym wytłumaczeniu czym właściwie jest mobile commerce. Na pewno sklep internetowy, w którym wdrożono system sprzedaży mobilnej, będzie dużo atrakcyjniejszy dla klientów, dzięki temu będą oni mogli swobodnie realizować zakupu również na urządzeniach mobilnych. Jeśli działasz w branży o dużej konkurencji, każdy element, który może Cię od niej wyróżnić, lub sprawić, że nie pozostaniesz w tyle, warto wykorzystać, w również mobile commerce.
Takie działania z pewnością wpłyną na budowanie nowoczesnego wizerunku firmy oraz zwiększenia zaufania do marki. Mobile commerce to także wzrost konwersji. Klient, który w trakcie dokonywania zakupów, nie będzie musiał nagle przesiąść się z urządzenia mobilnego na stacjonarne, jest znacznie bardziej zadowolony, a co za tym idzie odnotujemy, mniej porzuconych koszyków i więcej zrealizowanych transakcji.
Nie ma wątpliwości, że zarówno całe e-commerce, jak i mobile commerce stanowi przyszłość dla sklepów internetowych.