Jak założyć Google Analytics?

Prowadząc stronę internetową, niezależnie od tego czym się zajmujesz, z pewnością zależy Ci na tym, aby była jak najlepiej postrzegana przez odbiorców. Dopasowanie treści i zawartości strony www do upodobań i oczekiwań internautów, którzy ją odwiedzają, jest ważnym aspektem wpływającym na odbiór witryny, a zatem również na jej popularność. Jeśli chcesz zoptymalizować swoją witrynę i osiągać lepsze rezultaty w swojej działalności, musisz najpierw poznać zwyczaje i wzorce zachowania Twoich odbiorców. Pomoże Ci w tym Google Analytics, czyli niezawodne narzędzie analityczne, które monitoruje zachowanie i zbiera dane na temat użytkowników, którzy trafiają na Twoją stronę www.

Google Analytics – co to jest?

Google Analytics to internetowe narzędzie analityczne, które zostało udostępnione przez firmę Google. Jest ono dostępne dla każdego użytkownika, który posiada konto Google. Narzędzie to pozwala na zbieranie danych statystycznych dotyczących stron www oraz odbiorców, którzy odwiedzają te witryny. Należy jednak zaznaczyć, że zachowana jest kwestia anonimowości – danych nie da się połączyć z konkretną osobą. Analytics pozwala analizować zgromadzone informacje oraz tworzyć statystyki i raporty, na podstawie których można wyciągać dalsze wnioski. Korzystanie z tego narzędzia jest darmowe dla właścicieli stron, które są odwiedzane miesięcznie nie więcej niż 5 milionów razy.

Jak działa Analytics od Google?

Aby korzystać z Google Analytics należy umieścić w kodzie źródłowym strony, w nagłówku, fragment kodu wygenerowany przez to narzędzie. Jest to tzw. kod śledzenia, który pozwala monitorować zachowanie użytkownika w witrynie, aby następnie przesłać dane na ten temat jego aktywności do Google Analytics. W ten sposób możesz pozyskać informacje na temat np. tego z jakiego urządzenia korzystał internauta (komputer, urządzenie mobilne), w jaki sposób odbiorca trafił na Twoją stronę www (np. reklama, link na innej stronie, wyszukiwarka), ale także w jakim miejscu fizycznie znajdował się podczas przeglądania witryny. Narzędzie analityczne Google gromadzi również dane ściśle powiązane z aktywnością użytkownika na stronie, np. jakie podstrony odwiedza, ile czasu spędza przeglądając witrynę, albo czy wypełnił formularz kontaktowy lub dokonał zakupu w sklepie internetowym. Wszystkie gromadzone dane przesyłane są do Google Analytics, aby następnie mogły zostać poddane analizie. Zbierane dane są anonimowe, nie wskazują na konkretną osobę.

Zalety korzystania z narzędzia Google Analytics

Google Analytics pozwala gromadzić dane statystyczne, z których możesz dowiedzieć się wiele na temat użytkowników, którzy odwiedzają Twoją witrynę. Zgromadzone w ten sposób dane to ogromne źródło informacji. Przede wszystkim pozwalają lepiej poznać odbiorców: skąd się logują, czy częściej używają komputerów czy urządzeń mobilnych, ile czasu spędzają w witrynie? Dzięki Google Analytics dowiesz się np. jakie treści są najbardziej popularne wśród użytkowników i które podstrony odwiedzają najczęściej. Mając tę wiedzę możesz ulepszać i rozbudowywać te obszary swojej działalności, które cieszą się największą popularnością, ale także będziesz wiedział co można jeszcze poprawić.
Analiza pozyskanych danych pozwoli Ci również precyzyjne zdefiniować docelową grupę odbiorców. Dzięki temu jeszcze lepiej określisz grupę, do której warto skierować swoje działania, np. marketingowe, aby osiągać jeszcze lepsze rezultaty.
Ponadto Google Analytics pozwoli Ci monitorować cele biznesowe stawiane w odniesieniu do strony www. Jeśli np. podejmujesz działania mające na celu optymalizację witryny pod wyszukiwarki, statystyki udostępniane przez narzędzie Google pozwolą Ci stwierdzić, czy Twoje działania odnoszą zamierzony skutek. Będzie to widoczne chociażby w danych dotyczących źródła pochodzenia użytkowników, czyli informacji na temat tego, w jaki sposób dostali się na Twoją stronę www (poprzez wyniki wyszukiwania, klikając w link w reklamie, czy np. wpisując bezpośrednio adres witryny w przeglądarce). Jeśli coraz więcej osób zacznie trafiać na Twoją witrynę po kliknięciu w link w organicznych wynikach wyszukiwania, możesz założyć, że Twoje działania są skuteczne i wybrałeś dobrą drogę do osiągnięcia celu.

Dla kogo jest Google Analytics?

Narzędzie analityczne udostępnione przez firmę Google to usługa dostępna dla każdej osoby, która posiada konto Google i stronę www, a jednocześnie chce skorzystać z możliwości jakie daje to rozwiązanie. To bardzo pomocne narzędzie, które warto wdrożyć już na etapie tworzenia strony internetowej. Google Analytics nie tylko zbiera dane, ale również porządkuje je i przedstawia w bardzo przystępnej formie raportów i wykresów. Każda osoba, która chce stale optymalizować witrynę i podejmować świadome działania, które pomogą w rozwoju strony internetowej oraz całej działalności, powinna zapoznać się z możliwościami narzędzia Google Analytics.

Wykorzystaj możliwości narzędzia analitycznego Google

Google Analytics daje dostęp do bardzo wielu danych oraz tworzonych na ich podstawie statystyk, raportów i wykresów. Śledząc te dane i wyniki z pewnością zyskasz pogląd na to jak działa i co dzieje się na Twojej stronie www. Jednak sama obserwacja nie wystarczy. Monitorowanie statystyk i generowanie raportów to dopiero początek. Zdecydowanie najważniejsza w tym wszystkim jest analiza uzyskanych wyników. Analizując dane widzisz jak one się zmieniają. Zawsze warto zadać sobie pytanie: dlaczego coś się zmienia? Odpowiedź pozwoli wyciągnąć wnioski, które poprowadzą do dalszych działań. To właśnie wyciągnie wniosków z analizy jest kluczowe i może prowadzić do optymalizacji działań oraz uzyskiwania coraz lepszych rezultatów – niezależnie którego aspektu strony www to dotyczy.

Jak założyć Google Analytics?

Pierwszym krokiem, aby rozpocząć działanie z Google Analytics, jest utworzenie konta. W tym celu należy wejść na stronę http://www.google.pl/analytics/ i kliknąć na przycisk Sign in to Google Marketing Platform.

blank

Po kliknięciu zostaniesz przeniesiony na kolejną stronę:

blank

Jak już wspominaliśmy, do korzystania z Google Analytics niezbędne jest posiadanie konta Google. W tym miejscu zaloguj się do swojego konta, a jeśli jeszcze go nie masz, skorzystaj z opcji Utwórz konto.
Po zalogowaniu zostaniesz przeniesiony na platformę Google, która udostępnia rozwiązania wspomagające działania dotyczące marketingu. Jeśli chcesz rozpocząć konfigurację narzędzia Analytics, a tym samym pracę z nim, znajdź odpowiednie okienko wśród dostępnych opcji, a następnie wybierz przycisk Skonfiguruj:

blank

Zostaniesz przeniesiony do strony poświęconej Google Analytics:

blank

Jeśli chcesz przejść dalej i skonfigurować swoje konto, wybierz przycisk Utwórz bezpłatnie.
W ten sposób przejdziesz do procesu zakładania konta Google Analytics. Pierwszy krok to wprowadzenie nazwy konta. Gdy już ją wprowadzisz, możesz dostosować Ustawienia udostępniania danych na koncie. W ten sposób możesz zdecydować, które usługi czy też formy wsparcia, będą miały dostęp do danych gromadzonych przez Google Analytics.

blank

W następnym kroku wybierz co chcesz zmierzyć. Dostępne są trzy warianty, z których powinieneś wybrać ten, który najlepiej odpowiada Twoim potrzebom i oczekiwaniom. Opcje do wyboru to:
Sieć – ocena witryny,
Aplikacje – ocena aplikacji na iOS i Androida,
Aplikacje i Internet – ocena użytkowników aplikacji i witryny.

Ostatni krok w procesie to Konfiguracja usługi. W tym miejscu należy wprowadzić informacje dotyczące witryny, która ma podlegać analizom.

blank

Na koniec, po poprawnej konfiguracji konta, pobierz identyfikator śledzenia i wklej go w odpowiedniej sekcji w kodzie źródłowym strony www oraz na podstronach, które chcesz monitorować.

Jeśli nie jesteś pewien jakie opcje wybrać i jak poprawnie przejść przez proces konfiguracji konta, skorzystaj z pomocy profesjonalistów. Eksperci, którzy pracują w agencji interaktywnej, zajmują się nie tylko projektowaniem i tworzeniem stron internetowych, ale także wdrażaniem rozwiązań, które podniosą efektywność Twoich działań.

Podsumowanie

Google Analytics to narzędzie, które umiejętnie wykorzystane może przynieść Ci ogromne korzyści. Pamiętaj jednak, że nie wystarczy, że zaimplementujesz narzędzie, a następnie zaczniesz śledzić statystyki i generować raporty. Oczywiście to podstawa, ale zdecydowanie same działania tego typu nie pomogą Ci w osiągnięciu celu. Dopiero analiza pozyskanych danych, wyciągnięcie wniosków i wdrożenie na tej podstawie konkretnych działań może przynieść oczekiwane korzyści.

Odpowiedz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *