AI marketing – Jak wykorzystać sztuczną inteligencję w marketingu?

Rok 2023 upłynął pod sztandarem sztucznej inteligencji (AI). Tej ewolucji już nie da się zatrzymać. Zamiast kiwać głową z powątpiewaniem, wykorzystaj AI w marketingu swojej firmy. Sprawdź, jak rozsądnie i świadomie zwiększyć skuteczność swoich działań marketingowych przy pomocy sztucznej inteligencji.

Co to jest AI marketing?

AI to nie czarna magia ani wróg specjalistów. Gdy połączysz swoją wiedzę i doświadczenie z możliwościami, jakie daje AI, staniesz się prawdziwym superbohaterem, a Twoją wyjątkową mocą będzie potrojona skuteczność działań marketingowych. Brzmi pięknie, prawda?
Zatem przyjrzyjmy się bliżej, co to jest AI marketing i jak krok po kroku wykorzystać go w swoim biznesie.

AI marketing to działania promocyjne, które są wspierane przez sztuczną inteligencję. AI (pol. SI) to narzędzia, programy czy aplikacje, które są w stanie dziś coraz lepiej naśladować ludzkie zachowania w trakcie przetwarzania oraz wykorzystywania informacji. Dziś niemal każda gałąź przemysłu czy handlu dostrzega potencjał w wykorzystaniu sztucznej inteligencji.

 

Dlaczego warto korzystać z AI podczas promocji firmy?

  • Wzrost efektywności
  • Wzrost zamówień i konwersji
  • Większa wydajność pracowników
  • Pracownicy podejmują lepsze decyzje
  • Krok ku innowacyjności
  • Personalizacja komunikacji i ofert

Zastosowanie AI w marketingu

Zastanawiasz się, jak wykorzystać sztuczną inteligencję w marketingu? Lista możliwości ciągle się powiększa, bo i samo AI ciągle zaskakuje nas możliwościami, jakie ma do zaoferowania.

Oto na chwilę obecną najpopularniejsze sposoby zastosowania AI w marketingu:

  • Analiza dużych zbiorów danych – AI może nie tylko przeanalizować wskazane dane, ale też zidentyfikować wzorce, wyodrębnić najważniejsze informacje i przygotować podsumowanie.
  • Chatboty – na swojej stronie internetowej możesz wykorzystać chatboty i wirtualnych asystentów zasilanych przez AI do tego, aby prowadzili merytoryczne konwersacje z Twoimi klientami. Dostarcz im najważniejsze informacje na temat oferty, a AI zacznie dla Ciebie pracować 24/7.
  • Segmentacja klientów – precyzyjnie i bez ryzyka błędów AI zajmie się segmentacją klientów, aby dopasować do nich później spersonalizowaną ofertę.
  • Automatyzacja marketingu – AI może świetnie sprawdzić się do automatyzacji działań marketingowych w Twojej firmie. Więcej na ten temat dowiesz się w innym naszym artykule – Automatyzacja sklepu internetowego – jak sprzedawać szybciej i więcej.
  • Dopasowanie oferty do klientów – wykorzystaj AI do tworzenia rekomendacji produktów na podstawie cech, preferencji i historii zakupów klientów.
  • Oszczędzaj na reklamach – sztuczna inteligencja w marketingu może sprawić również, że zoptymalizujesz swoje kampanie reklamowe – znajdziesz skuteczniejsze słowa kluczowe, precyzyjniej określisz charakterystykę grupy docelowej i parametry oferty.
  • Tworzenie contentu – zapewne spotkasz zwolenników i przeciwników wykorzystywania sztucznej inteligencji do generowania tekstów na strony internetowe, do kampanii reklamowych czy pozycjonowania stron www. Prawda jest taka, że AI w content marketingu i w SEO podnosi jakość treści, jeśli jest prawidłowo wykorzystywana. Wtedy współpraca człowiek-sztuczna inteligencja przynosi najlepsze efekty. Pamiętaj, że content to nie tylko treści, ale też grafiki oraz wideo, które również z powodzeniem można tworzyć przy pomocy sztucznej inteligencji.
  • Personalizacja kampanii marketingowych.
  • Optymalizacja strony internetowej.
  • Automatyzacja strategii marketingowych.
  • Budowanie lepszych relacji z klientami.
  • Monitorowanie zachowań użytkowników.
  • Testy A/B.
  • Zastosowanie technik sprzedaży takich jak cross-selling oraz up-selling.

11 narzędzi AI w marketingu – jak sztuczna inteligencja wypromuje Twój biznes?

Odkryj aż 11 narzędzi AI w marketingu, które warto wykorzystać do promowania biznesów zarówno internetowych, jak i stacjonarnych. Przekonaj się, jak sztuczna inteligencja może poprawić zasięg Twojej firmy i pomóc w zwiększeniu wydajności działu marketingu.

Chat GPT

To właśnie Chat GPT spowodował największą rewolucję i ewolucję w Internecie, która dzieje się na naszych oczach. W 2022 roku twórcy udostępnili nam narzędzie, które ciągle zwiększa swój zakres możliwości. Głównym celem miało być generowanie odpowiedzi na pytania użytkownika. Model jest w stanie zrozumieć intencje użytkownika, wykorzystać swoją wiedzę oraz odpowiedzieć w sposób jego zdaniem zgodny z oczekiwaniami użytkownika.

Chat GPT może stać się pomocnym asystentem w AI marketingu, ale znacznie skuteczniejszą są często dedykowane narzędzia, np. do zarządzania treścią lepiej sprawdzi się Jasper AI, a nie Chat GPT.

Surfer SEO

Narzędzie wykorzystywane do tworzenia tekstów na strony internetowe. Dzięki niemu pisanie staje się efektywniejsze, skuteczniejsze, a artykuły lądują na wyższych pozycjach w wyszukiwarce Google. Surfer SEO informuje o zalecanej liczbie słów, znaków, nagłówków, paragrafów oraz o najskuteczniejszych słowach kluczowe, które warto użyć, aby zwiększyć widoczność tekstu w wyszukiwarce.

GetResponse AI

GetResponse znany jest jako jedno z najpopularniejszych narzędzi wybieranych do e-mail marketingu. Dzięki wykorzystaniu silnika GPT-3.5 narzędzie znacznie ułatwia proces tworzenia atrakcyjnych i skutecznych treści e-maili. Ułatwia także wymyślanie tematów wiadomości, które zwiększą szansę na to, że użytkownik zdecyduje się przeczytać wiadomość. Razem z narzędziem znacznie szybciej znajdziesz unikalne trendy, które warto wykorzystać w Twojej branży. Świetnie sprawdza się także podczas planowania treści – wyznaczania celu, tonu oraz układu tekstów w e-mailach.

AdCreative AI

Narzędzie służy do generowania przy pomocy sztucznej inteligencji kreacji reklamowych. Wystarczy, że prześlesz logo, ustawisz schemat kolorów, a platforma zaproponuje Ci szereg gotowych do użytku reklam. AdCreative AI pozwala także na sprawdzenie, które reklamy konkurencji przynoszą największy ruch i sprzedaż oraz które są najskuteczniejsze w różnych mediach społecznościowych.

Krisp.ai

Bardzo przydatne narzędzie dla Twórców internetowych. Krisp.ai umożliwia usuwanie lub wyłączanie szumów w tle oraz odgłosów innych ludzi w tle. Dzięki niemu możemy również usunąć echo oraz zyskać w pełni czysty dźwięk podczas rozmowy.

Cleanvoice.ai

Prowadzisz podcasty? W takim razie sprawdź Cleanvoice.ai, czyli narzędzie, które służy do intuicyjnej i profesjonalnej edycji podcastów. Wykorzystuje sztuczną inteligencję do usuwania niepotrzebnych dźwięków, np. jąkania, echo czy szumów. Alternatywnym rozwiązaniem do edycji i nagrywania podcastów jest Podcastle.ai.

Midjourney.com

Obok Chat GPT to kolejne narzędzie oparte o sztuczną inteligencję, które warto wykorzystywać w swoim biznesie. AI w marketingu ułatwia nie tylko tworzenie treści, ale też grafik. Midjourney.com wykorzystuje krótkie opisy, na podstawie których tworzy zaawansowane grafiki, projekty stron internetowych, projekty grafik do reklam i wiele więcej.
Alternatywą może być też Leonardo.AI.

Canva

Znane wszystkim narzędzie do prostej i darmowej edycji grafik również zyskało doładowanie w postaci sztucznej inteligencji. Szczególnie warto zwrócić uwagę na funkcję, która służy do generowania obrazów AI. Wystarczy, że wpiszesz krótki opis (prompt), a w ciągu kilku sekund Canva wygeneruje dla Ciebie kilka propozycji obrazków, które spełniają Twoje oczekiwania. Poza tym Canva AI Presenters świetnie sprawdza się do generowania materiałów wideo.

Leonardo.AI

Narzędzie wykorzystywane do poprawiania jakości zdjęć i filmów. Świetnie sprawdza się do wyostrzania, usuwania szumów oraz zwiększania rozdzielczości zdjęć. Zapewnia też zaawansowane funkcje umożliwiające poprawę jakości filmów – upscaling oraz deinterlacing.

Vectorizer.AI

Tego typu narzędzie wykorzystuje AI do konwersji obrazów JPEG i PNG na obrazy wektorowe SVG.

Alli AI

Narzędzie wykorzystywane do automatycznej optymalizacji strony internetowej. Alli AI skanuje stronę, proponuje najlepsze słowa kluczowe, odnajduje błędy na stronie i pomaga w ich naprawie.

Sztuczna inteligencja w marketingu – 5 obszarów, gdzie warto wykorzystać AI

Jak wykorzystać AI w marketingu? Możliwości jest całkiem sporo i ciągle powstają nowe narzędzia, dzięki którym można skutecznie doskonalić i przyspieszać działania marketingowe w firmie. Zwróćmy uwagę teraz na 5 obszarów, gdzie warto wykorzystać sztuczną inteligencję w firmie.

AI w Social Mediach

AI i media społecznościowe to świetne połączenie. Wykorzystaj sztuczną inteligencję do:

  • tworzenia pomysłów na content w Social Mediach;
  • optymalizowania treści pod SEO;
  • planowania treści w Social Mediach;
  • opracowania strategii marketingowej w mediach społecznościowych,
  • pisania treści na sociale;
  • tworzenia dynamicznych reklam dopasowanych do preferencji użytkowników, danych demograficznych itp.;
  • skutecznego targetowania reklam;
  • generowania zdjęć, grafik oraz filmików, które dodasz później na Facebooka, TikToka, Instagrama czy Pinteresta;
  • automatyzacji zadań.

Z każdym tygodniem otrzymujemy dostęp do nowych narzędzi, które zmieniają zasady, ułatwiają pracę Social Managerów i umożliwiają osiąganie coraz większych zasięgów. Dlatego szczególnie w przypadku AI w Social Mediach warto trzymać rękę na pulsie i bacznie obserwować, jakie narzędzie tym razem pomoże w tworzeniu virali i zwiększeniu wydajności podczas pracy.

Zwróć uwagę na takie narzędzia AI w Social Mediach jak – Buffer oraz Lately.

AI w SEO

Pozycjonowanie strony internetowej a AI – dlaczego takie połączenie ma sens? Przede wszystkim AI zwiększa wydajność pracy nad optymalizacją strony. Przyspiesza analizę danych, dopasowanie słów kluczowych, naprawę błędów na stronie oraz tworzenie treści. Najlepiej w tym celu wykorzystać takie narzędzia jak Semrush czy wcześniej omawiany Surfer SEO.

Sztuczna inteligencja całkowicie zmienia pracę nad pozycjonowaniem strony. Jest to możliwe przede wszystkim dzięki zastosowaniu nowoczesnych narzędzi zintegrowanych z AI, takich jak Ahrefs, Senuto, Crazy Egg, Screaming Frog, Semrush itd. Wszystkie te narzędzia zapewniają liczne korzyści, dzięki temu pozycjonowanie strony z AI umożliwia:

  • szybsze znalezienie korzystnych i odpowiednio dopasowanych słów kluczowych;
  • przyspieszenie analizy strony;
  • generowanie dopasowanych meta tagów;
  • skuteczne i szybkie analizowanie strategii SEO konkurencji;
  • analizowanie ruchu na stronie;
  • budowanie profilu linków;
  • optymalizację kodu HTML strony.

Zwróćmy uwagę także na to, że AI jest już coraz częściej wykorzystywane podczas generowania treści w ilościach hurtowych, które są wykorzystywane podczas pozycjonowania stron internetowych. W szczególności z tekstami zapleczowymi takie narzędzia AI jak Japser.ai oraz Chat GPT doskonale sobie radzą i umożliwiają wygenerowanie tekstów z wykorzystaniem wskazanych słów kluczowych, a nawet zawierających linkowanie wewnętrzne oraz anchory.

Sztuczna inteligencja w E-mail Marketingu

Zwróćmy uwagę na kilka najważniejszych sposobów wykorzystania sztucznej inteligencji w E-mail Marketingu:

  • Propozycje skutecznych tematów e-maili dopasowanych do grupy docelowej – coraz więcej narzędzi wykorzystywanych do e-mail marketingu została zintegrowana ze sztuczną inteligencją. Takim przykładem jest Get Response, który zapewnia wiele nowych funkcjonalności. Jednym z nich jest pomoc w tworzeniu tematów wiadomości, które zwiększą szansę na to, że potencjalny klient kliknie wiadomość i ją przeczyta.
  • Generowanie treści przez AI – sztuczna inteligencja może być bardzo pomocna podczas tworzenia treści wiadomości e-mailowych. Wystarczy wprowadzić słowa kluczowe do narzędzia np. do Get Response czy też do Jasper.ai, aby narzędzie wygenerowało proponowaną treść wiadomości. Jednak zalecamy traktować ten wygenerowany tekst jako bazę, a nie jako końcową treść, która będzie następnie wysyłana klientom z listy mailingowej. Pomimo tego trzeba przyznać, że sztuczna inteligencja w E-mail marketingu może pomóc w zawarciu wszystkich najważniejszych informacji, jakie chcesz przekazać klientom.
  • Generowanie grafik do wiadomości e-mailowych – aby uatrakcyjnić wiadomość e-mailową, warto dodać do niej emotikony, gify oraz grafiki. W tym celu również doskonale sprawdzi się sztuczna inteligencja. Oprócz wygenerowania odpowiednio pasujących obrazków możesz też wykorzystać narzędzia do dopasowania spójnej kolorystyki fontów, grafik czy ikon.
  • Automatyzacja działania e-mail marketingu – AI pomaga w automatyzacji działań marketingowych w tym w doborze najlepszego czasu, kiedy warto wysyłać e-maile do odbiorców, zamiany cold mailing w klientów oraz w tworzeniu spersonalizowanych i jeszcze skuteczniejszych doświadczeń dla odbiorców.
  • Segmentacja użytkowników – AI w e-mail marketingu umożliwia podział użytkowników na kilka grup według pewnych parametrów np. płci, lokalizacji, wieku czy zainteresowań.

AI w content marketingu

Content is king – od lat to motto głoszone przez giganta, jakim niewątpliwie jest Google. Wysokiej jakości treści sukcesywnie zwiększały jakość i skuteczność wyszukiwań w największej wyszukiwarce internetowej na świecie. Google wprowadzając kolejne aktualizacje swoich algorytmów, dąży do tego, aby użytkownicy mogli docierać jedynie do sprawdzonych, merytorycznych i poszukiwanych przez nich informacji. Czy narzędzia AI są w stanie sprostać tym oczekiwaniom? Obecnie nadal niezbędna jest kontrola specjalistów. AI już doskonale radzi sobie z tekstami niskiej jakości lub z takimi, które nie wymagają aktualnej wiedzy. Jednak w przypadku artykułów na blogi, specjalistycznych tekstów czy treści na stronę, które mają zapewnić realizację konkretnych celów marketingowych – treści wygenerowane przez AI to za mało.

Zatem, jak wykorzystać sztuczną inteligencję w content marketingu? Oto kilka naszych propozycji, gdzie AI sprawdza się już naprawdę dobrze:

  • Przyspieszenie pracy copywriterów – narzędzia zintegrowane ze sztuczną inteligencją takie jak Jaspet.ai, WriteSonic oraz Copy.ai są w stanie pomóc w tworzeniu konspektów lub fragmentów treści, które copywriter powinien weryfikować, dopasowywać do grupy docelowej i uzupełniać o aktualne dane.
  • Analizowanie najpopularniejszych treści na stronach internetowych konkurencji.
  • Poszukiwanie popularnych i dopasowanych do słów kluczowych tematów na artykuły na bloga.
  • Poszukiwanie i analizowanie słów kluczowych z tzw. długiego ogona, które można z powodzeniem wykorzystywać w artykułach blogowych, aby zwiększyć zasięg marki.
  • Tworzenie spersonalizowanych treści – to szczególnie ważne w e-mail marketingu, np. w nagłówku e-maila może znajdować się imię i nazwisko odbiorcy wiadomości lub nazwa produkty, którego przeglądał użytkownik w sklepie internetowym lub dodał do koszyka.
  • Tworzenie strategii treści.
  • Content marketing to także wideo, dlatego warto wykorzystać AI do tworzenia profesjonalnych awatarów, filmów, szybkiej edycji filmów, dodawania napisów, efektów czy zmiany dźwięków. Takie filmy wideo mogą być wykorzystywane do promocji marki w Social Mediach, w newsletterze czy do prezentacji oferty na stronie internetowej.

Sztuczna inteligencja w reklamach Google Ads

Jak wykorzystać AI w reklamach Google Ads? Proponujemy kilka wartych uwagi rozwiązań, oto one:

  • możliwość precyzyjnego kierowania reklamy na konkretną lokalizację, według wykorzystywanych urządzeń oraz cech charakteryzujących odbiorców;
  • skuteczne określanie strategii stawek płatności za reklamę – np. maksymalizacja liczby kliknięć;
  • stosowanie remarketingu dynamicznego, umożliwiający dopasowanie reklamy do wcześniejszej aktywności użytkownika w obrębie witryny;
  • optymalizowanie inteligentnych kampanii – produktowych oraz w sieci reklamowej – na podstawie zebranych danych;
  • elastyczne tworzenie różnych formatów reklam – specjalista tworzy nagłówek, grafikę, treść, a narzędzie zaopatrzone w AI jest w stanie połączyć wszystkie te aspekty i stworzyć różne formaty reklam, które zapewnią jak największą skuteczność.

Podsumowanie

Już wiesz, co to jest AI marketing i jak wykorzystać sztuczną inteligencję w marketingu firmy, czas zatem na zmiany. Nowoczesne narzędzia zintegrowane ze sztuczną inteligencją pomagają zwiększyć wydajność pracowników, poziom konwersji oraz pozyskiwać nowych klientów. Marketing AI to nie trend to nowa rzeczywistość, która jest w trakcie wielkiej rewolucji. Nie trać czasu na to, aby zwiększyć skuteczność działań marketingowych i wykorzystaj AI marketing w swojej firmie.

Odpowiedz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *