Automatyzacja sklepu internetowego – jak sprzedawać szybciej i więcej?

Prowadzisz sklep internetowy? Czas wdrożyć rozwiązania, które sprawią, że zwiększysz sprzedaż nawet o 100% albo i więcej. Jak tego dokonać? Odpowiedzią jest automatyzacja sklepu internetowego. Właściciele małych, średnich, ale też bardzo dużych sklepów mogą korzystać z narzędzi, które oszczędzają czas, pieniądze, zwiększają wydajność i ułatwiają docieranie do nowych klientów. Sprawdź, na czym polega automatyzacja sklepu online i zacznij wdrażać ją w swoim biznesie!

Na czym polega automatyzacja sklepu internetowego?

Czym w skrócie jest automatyzacja sklepu internetowego? E-commerce automation to działania, które mają skutecznie zoptymalizować procesy zachodzące w sklepie. Dziś do wyboru mamy całkiem sporo prostych, ale też zaawansowanych narzędzi, które doskonale sprawdzają się właśnie do tego, aby zautomatyzować procesy, które jeszcze niedawno trzeba było wykonywać ręcznie.

Automatyzacja sklepu internetowego może odbywać się na wielu obszarach jego funkcjonowania, oto kilka z nich, na które zwrócimy uwagę w dalszej części tego artykułu:

  • obsługa klientów;
  • zarządzanie cenami sprzedawanych produktów;
  • stany magazynowe;
  • zarządzanie zamówieniami;
  • księgowość;
  • płatności dla klientów;
  • marketing.

Wybierz narzędzia do automatyzacji sprzedaży w sklepie internetowym, które są prawdziwymi kombajnami, bo skutecznie zwiększają wydajność. Polecamy szczególnie – Zapier, BaseLinker, SALESmanago, Pipedrive, IDEAerp, HubSpot.

Dlaczego e-commerce automation się opłaca?

Niezależnie od tego, czy samodzielnie prowadzisz swój mały sklep online, czy jesteś właścicielem dużego sklepu, w każdym przypadku automatyzacja może przynieść Ci sporo korzyści, takich jak:

  • Oszczędność czasu – jeszcze niedawno do obowiązków osoby odpowiedzialnej za zarządzanie sklepem online należało regularne sprawdzanie statusu płatności, wypisywanie dokumentów sprzedaży, uzupełnianie danych klientów do wysyłki, kontaktowanie się z firmami kurierskimi itp. Wszystkie te zajęcia w skali dnia, tygodnia, a co dopiero miesiąca zajmowały bardzo dużo czasu. Automatyzacja sprawia, że wszystkie te obowiązki przejmują dedykowane narzędzia, a pracownik czy właściciel sklepu może zająć się marketingiem, kontrolą lub też doskonaleniem oferty.
  • Oszczędność pieniędzy – w małym sklepie nie musisz zatrudniać dodatkowych pracowników, a więc oszczędzasz realne pieniądze.
  • Większa wydajność – profesjonalne narzędzia do automatyzacji w branży e-commerce w krótkim czasie przetwarzają znacznie większą ilość informacji niż pracownik.
  • Wzrost niezawodności – narzędzia pozwalają na zminimalizowanie ilości błędów w sklepie, które dotychczas były spowodowane przez czynnik ludzki.
  • Większe zadowolenie klientów – dzięki temu, że zamówienia są obsługiwane szybciej i nie zawierają błędów, następuje wzrost zadowolenia klientów.

Automatyzacja wysyłki zamówień w sklepie internetowym

Obsługa zamówień to jeden z najważniejszych obowiązków, z którym musi zmierzyć się pracownik lub właściciel sklepu internetowego. Automatyzacja wysyłki zamówień może realnie usprawnić wiele obowiązków, takich jak:

  • podział zamówień według statusu na – nowe, oczekujące na płatność, przygotowane do wysyłki, wysłane, zrealizowane, dostarczone;
  • automatyczna zmiana statusów zamówień i wysyłaniu informacji o zmianie statusu na adres e-mailowy klienta;
  • automatyczne generowanie etykiet kurierskich;
  • wysyłanie listów przewozowych do klientów drogą e-mailową;
  • automatyczne wysyłanie zlecenia do firmy kurierskiej;
  • integracja z hurtownią dropshippingową – jeśli Twój sklep działa na zasadach dropshippingu, możesz skorzystać z integracji, która umożliwi błyskawiczne pobieranie zdjęć, opisów produktów oraz cen; aktualizowanie cen; podłączenie kilku hurtowni do sklepu, oraz automatyczne
  • przekazywanie zamówień do dostawców, aby szybciej rozpoczęto realizację zamówienia i wysyłkę zamówienia do klienta;
  • automatyzacja zwrotów i reklamacji – warto korzystać z systemów, które umożliwiają szybkie i łatwe przetwarzanie zwrotów, dzięki temu w ciągu kilku chwil klient zgłosi zwrot, a następnie zostanie poinformowany o statusie zwrotu.

Jakie narzędzia do automatyzacji wysyłki zamówień w sklepie internetowym?

  • Shipstation – narzędzie wysyłkowe, które ma za zadanie usprawnić kluczowe operacje związane z wysyłką w sklepie online. Umożliwia integrację z większością przewoźników, platform e-commerce oraz z marketplaców. Oferuje takie funkcje jak – wycena dostawy w czasie rzeczywistym, śledzenie kosztów wysyłki, automatyczne przetwarzanie zamówień, drukowanie etykiet oraz śledzenie przesyłek.
  • BaseLinker – to prawdziwy kombajn, służy m.in. do integracji z firmami kurierskimi i automatyzacji wysyłki zamówień.

Automatyzacja zarządzania cenami produktów w sklepie internetowym

Ceny w sklepach internetowych często się zmieniają – w niektórych sklepach nawet kilka razy dziennie. Co ciekawe mogą różnić się one nawet w różnych kanałach. Dlatego też popularnym rozwiązaniem są dynamiczne ceny. Na czym to polega?
Dynamiczne ceny zmieniają się w zależności od pewnych, zmieniających się czynników – ceny oferowanej przez konkurencję, podaży, popytu, sezonowości czy celu sprzedażowego. Najważniejsze jest to, aby zawsze dopasować taką cenę, która zapewni największą korzyść finansową i wygra z konkurencją.

Automatyzacja zarządzania dynamicznymi cenami powinna odbywać się przy pomocy narzędzia wyposażonego w algorytm, który wymaga wcześniejszego ustalenia minimalnej marży, szybko aktualizuje cenę i odpowiednią ją dopasowuje.

Przy pomocy automatyzacji możesz również szybko i sprawnie synchronizować ceny w różnych kanałach sprzedaży. Warto wybrać narzędzie, które będzie monitorować ceny i samodzielnie zaproponuje opłacalną cenę.

Jakie narzędzia do automatyzacji zarządzania cenami w sklepie internetowym?

  • Dealavo
  • LivePrice

Automatyzacja księgowości w sklepie internetowym

Jeśli prowadzisz mały sklep internetowy, koniecznie wybierz narzędzia do automatyzacji księgowości, które pozwolą zaoszczędzić Ci wiele czasu i pracy!

Narzędzie powinno być wyposażone w takie funkcje jak:

  • automatyczne wystawianie dokumentów sprzedaży po opłaceniu przez klienta zamówienia;
  • wysyłanie dokumentu sprzedaży na adres e-mailowy klienta;
  • drukowanie paragonów;
  • możliwość korygowania faktur.

Jakie narzędzia do automatyzacji księgowości w sklepie internetowym?

  • BaseLinker – umożliwia m.in. integrację z systemami księgowości internetowej.
  • Saldeo SMART – może być wykorzystywany m.in. do automatyzacji księgowości i fakturowania.
  • Selly.

Automatyzacja płatności dla klientów w sklepie internetowym

Płatności online to z roku na rok stają się coraz popularniejszą formą płacenia za zakupy. Polacy chętnie wybierają szybkie przelewy, płatności za pobraniem oraz transakcje dokonywane przy pomocy karty płatniczej. Obecnie coraz rzadziej wybieraną opcją są tradycyjne przelewy, jednak i tak lepiej z niej nie rezygnować w swoim sklepie online.

Automatyzacja płatności w sklepie online sprawia, że sprzedawca otrzymuje potwierdzenie wpłaty za zamówienie przez klienta niemal natychmiast. Dzięki temu może od razu rozpocząć proces wysyłki zamówienia.

Warto wybrać narzędzia do automatyzacji płatności, które automatycznie anulują zamówienie, gdy w ustalonym czasie zamówienie nie zostanie opłacone.

Jakie narzędzia do automatyzacji płatności dla klientów w sklepie internetowym?

  • PayPal – to popularna bramka płatności, która umożliwia przyjmowanie płatności od klientów z ponad 200 krajów, jest łatwa w integracji z większością platform sprzedażowych, gwarantuje bezpieczne transakcje bezgotówkowe oraz wspiera różne metody płatności, takie jak karty kredytowe, PayPal, PayPal Credit.
  • Tpay – służy do automatyzacji płatności, błyskawicznej realizacji zamówień i obsługi zwrotów.

Automatyzacja obsługi klienta w sklepie internetowym

Prowadząc sklep internetowy, zapewne sporo czasu poświęcasz na obsługę klienta. Nie polega to jedynie na odpowiadaniu na e-maile, odbieraniu telefonów, ale też na podnoszeniu doświadczeń zakupowych, budowaniu lojalności klientów oraz optymalizacji ścieżki zakupowej w sklepie online. Wiele z tych obowiązków można zoptymalizować. W jaki sposób?

Przedstawiamy kilka skutecznych sposobów, jak zautomatyzować obsługę klienta w sklepie internetowym:

  • Segmentacja klientów – wykorzystaj system, który pomoże Ci podzielić klientów na grupy według pewnych cech np. płeć czy wiek, oraz preferencji. Taki mechanizm ułatwi Ci targetowanie produktów, jakie powinny wyświetlać się użytkownikom, aby znaleźli dokładnie takie produkty, które spełnią ich oczekiwania.
  • Utrzymywanie i nagradzanie klientów – automatyzacja obsługi klienta może pomóc też w pozyskiwaniu stałych klientów, którzy będą chętnie wracali do Twojego sklepu. Dobrym sposobem wdrożenie programu lojalnościowego – klienci będą otrzymywali punkty za każde zamówienie, które można wymienić na darmową dostawę, kody rabatowe czy gratisy, lub zniżki za pewną liczbę zamówień. Skuteczną formą jest też oferowanie darmowej dostawy w przypadku zamówień powyżej pewnej kwoty np. 200 zł oraz promocji typu 2+2.
  • Gromadzenie opinii na temat sklepu – klienci poszukują opinii na temat sklepu, zanim zrobią w nim po raz pierwszy zakupy. Dlatego Twoim zadaniem powinno być zbieranie ocen i budowanie renomy. Możesz zbierać opinie w Google poprzez wysyłanie klientom przypominających e-maili o możliwości wystawienia opinii.
  • Chatboty – to skuteczne narzędzie do automatyzacji obsługi klienta. Przygotuj odpowiedzi na najczęściej pojawiające się pytania i skonfiguruj chatbota, aby być w stanie udzielić odpowiedzi 24/7. Zainteresuj się wirtualnymi asystentami, którzy wykorzystują sztuczną inteligencję (AI), żeby zoptymalizować pracę działu BOK.
  • Automatyczne wysyłanie e-maili – wykorzystaj narzędzia, które będą wysyłać automatycznie e-maile potwierdzające złożenie zamówienia, przypomnienie o porzuconym koszyku, informujące o wysyłce zamówienia, o zgłoszonym i rozliczonym zwrocie czy o zgłoszonym problemie.

Jakie narzędzia do automatyzacji obsługi klienta w sklepie internetowym?

  • Dealavo – narzędzie do repricingu, czyli monitorowania cen w czasie rzeczywistym, automatycznego dopasowania ceny na podstawie konkretnych kryteriów, konfigurowania reguł cenowych.
  • Edrone – to zaawansowany system CRM, który służy m.in. do zarządzania komunikacją, wdrożenia chatbota, analizy obsługi klienta, segmentacji klientów itd.
  • ActiveCampaign – narzędzie wykorzystywane do optymalizacji obsługi klienta, personalizowania komunikacji, kontrolowania transakcji, śledzenia i zarządzania potencjalnymi klientami itd.
  • User.com – oprogramowanie wykorzystywane do automatyzacji sprzedaży i marketingu. Zwiększa także zaangażowanie klientów, usprawnia wielokanałową komunikację z klientami. Ułatwia opiekę nad klientami, którzy znajdują się na różnych etapach lejka sprzedażowego.
  • Synerise – umożliwia tworzenie profili klienta w widoku 360. Zbiera dane, dopasowuje działania marketingowe do każdego klienta, monitoruje działania klientów, umożliwia tworzenie kampanii np. e-mail czy SMS.

Automatyzacja zarządzania zapasami e-commerce

Ręczne wprowadzanie danych i śledzenie stanów magazynowych jest dziś nie tylko czasochłonne, ale też śmiało można powiedzieć, że to po prostu marnowanie czasu. Aby zwiększyć efektywność podczas zarządzania stanami magazynowymi, należy wprowadzić pewne usprawnienia takie jak:

  • Automatyczne aktualizowanie stanów magazynowych – umożliwia bieżącą aktualizację stanów magazynowych. Taka synchronizacja eliminuje ryzyko sprzedaży produktów, których aktualnie brakuje w magazynie.
  • Automatyzacja składania zamówień w hurtowniach – narzędzia reagują na spadek liczby produktów w magazynie poniżej ustalonego progu, a następnie automatycznie generują zamówienia u dostawców, zapewniając ciągłość dostaw.
  • Tworzenie prognoz nt. zapotrzebowań – wykorzystuje analizę danych sprzedaży z przeszłości, identyfikuje trendy oraz prognozuje przyszłe zapotrzebowanie. Dzięki temu pomaga w skuteczniejszym planowaniu zakupów, minimalizowaniu ryzyka braku towaru lub nadmiernego gromadzenia.
  • Zarządzanie kilkoma magazynami – firmy mogą centralnie zarządzać kilkoma magazynami w różnych lokalizacjach.
  • Powiadomienie o dostępności – narzędzia do automatyzacji sklepu internetowego mogą poinformować o ponownej dostępności produktów, którymi był zainteresowany klient. Warto wykorzystać w tym celu wiadomości web push – czyli specjalne powiadomienia w przeglądarce, e-maile z informacją, lub też wiadomości SMS.

Jakie narzędzia do usprawnienia zarządzania zapasami w sklepie internetowym?

  • Orderhive – służy m.in. do zarządzania zapasami, czyli do monitorowania zapasów w czasie rzeczywistym i weryfikowania stanów magazynowych. Poza tym raportuje, zarządza wysyłkami, automatyzuje sprzedaż wielokanałową oraz ułatwia konfigurację procesów.
  • ATUM – to wtyczka dla WooCommerce, która umożliwia kompleksową kontrolę zapasów w sklepie stworzonym na WordPressie.
  • Finale Inventory – narzędzie do zarządzania zapasami, system oparty na chmurze, umożliwia również prognozowanie potrzeb uzupełniania zapasów.
  • Inne wtyczki do Woocommerce do zarządzania zapasami w sklepie online – katana, e-Wymiana, WooPOS, Stock Sync for WooCommerce.

Marketing automation w sklepie internetowym – nowy poziom promocji sklepu online

Co zrobić, żeby działania marketingowe przynosiły jeszcze większe korzyści niż dotychczas? Odpowiedzią na te potrzeby jest marketing automation, czyli automatyzacja marketingu. Obecnie to ważny element strategii komunikacyjnej oraz sprzedażowej, który umożliwia docieranie do grupy docelowej przy pomocy odpowiednio dopasowanych treści. Dzięki wykorzystaniu zaawansowanych narzędzi często opartych o sztuczną inteligencję, możliwe staje się najpierw zbieranie informacji na temat użytkowników, a następnie tworzenie spersonalizowanych działań marketingowych.

Głównym celem specjalistów zajmujących się marketing automation jest dopasowywanie komunikatów do użytkowników na różnych etapach lejka sprzedażowego, aby w ten sposób zwiększyć konwersję i zautomatyzować najczęściej powtarzalne czynności marketingowe.

Informacje na temat użytkowników można uzyskać głównie za pomocą plików cookies czy też identyfikatora przeglądarki. Podczas każdej wizyty użytkownika zapisywane zostają informacje na jego temat takie jak historia podejmowanych działań – dzięki odpowiedniej analizie i segmentacji specjaliści zajmujący się marketingiem dopasowują treści i kanały docierania do klientów.

Kiedy warto zainwestować w marketing automation? Gdy widzisz, że potencjał liczby odwiedzin jest niewykorzystany. Obecnie standardowa konwersja wynosi 1,5-2%. Co to oznacza? Blisko 98% użytkowników odwiedza Twoją stronę, ale nie decyduje się na natychmiastowy zakup. Przy pomocy marketing automation możesz sprawić, by ten ruch nie został stracony. Niezbędne stanie się wytypowanie narzędzi, wtyczek czy aplikacji, które trzeba połączyć ze sklepem internetowym, takich jak np. SALESmanago. Gdy platforma zostanie prawidłowo podpięta, zacznie zbierać dane na temat wizyt w sklepie i zakupów. Już na podstawie tych informacji możliwe staje się rozpoczęcie tworzenia koncepcji marketingowej oraz wyznaczenie celów marketingowych.

Automatyzacja marketingu w praktyce

Zwróćmy uwagę na obszary, gdzie warto wykorzystać potencjał marketing automation:

  • E-mail marketing automation – umożliwia wykorzystanie zebranych danych do przygotowania i przeprowadzenia skutecznych kampanii mailingowych. Dedykowane narzędzia ułatwiają tworzenie takich treści e-maili i tytułów, które zwiększają wskaźnik przeczytanych wiadomości oraz umożliwiają ich personalizowanie. Automatyzacja e-mail marketingu wykorzystywana jest zarówno do tworzenia kampanii, jak i do regularnej wysyłki darmowych lub płatnych newsletterów.
  • Zmniejszenie liczby porzuconych koszyków – automatyzacja sklepu internetowego może pomóc w zmniejszeniu liczby porzuconych koszyków. Systemy automatyzujące marketing umożliwiają powiązanie takich osób z kontami klientów oraz z osobami, które zapisały się do newslettera, a następnie docieranie do nich na wiele różnych sposobów, np. poprzez reklamę Google Ads, Facebook Ads lub przez wiadomość e-mailową.
  • Omnichannel – marketing automation w sklepie internetowym świetnie sprawdza się do tego, aby dotrzeć do potencjalnych klientów różnymi metodami np. poprzez SMS-y, chat, portale społecznościowe, e-maile czy płatne reklamy. Najważniejsze jest to, aby klient odczytał komunikat, a oferta sklepu była dopasowana do jego preferencji. Omnichannel stawia na spójne doświadczenia zakupowe poprzez połączenie ze sobą różnych kanałów sprzedaży oraz promocji sklepu online. Z powodzeniem można wykorzystać w tym celu automatyzację sklepu internetowego.
  • Cross-selling i up-selling – to techniki sprzedaży, które maksymalizują zyski w sklepie. Cross-selling proponuje zakup uzupełniających produktów, a up-selling proponuje droższy i często lepszy produkt, niż ten, który jest aktualnie przeglądany przez potencjalnego klienta. Personalizując ofertę do oczekiwań klientów i wykorzystując do tego połączenie technik sprzedaży z automatyzacją, można realnie zwiększyć zyski.
  • AI a marketing – warto przeczytać także inny nasz artykuł – AI marketing – Jak wykorzystać sztuczną inteligencję w marketingu? Zawarte tam informacje sprawiają, że dowiesz się, jak wykorzystać ogromny potencjał sztucznej inteligencji podczas tworzenia strategii marketingowej.
  • Pop-upy – tzw. wyskakujące okienka, czyli pop-upy mogą skutecznie pomagać w budowaniu bazy mailingowej. Pojawiają się one w trzech sytuacjach – po wejściu do sklepu, po wykonaniu określonej czynności i tuż przed wyjściem. Zachęcają do zapisania się do newslettera w zamian za kod rabatowy lub dostęp do limitowanej promocji.
  • Notyfikacja push – to rodzaj powiadomień, na które użytkownik musi wyrazić zgodę. Mają formę krótkich komunikatów, które można wykorzystywać do przypomnienia o porzuconym koszyku, rozpoczęciu wyprzedaży czy spersonalizowanej oferty.
  • Programy lojalnościowe – umożliwiają budowanie silnej relacji z klientem. Warto zbudować taki program lojalnościowy, który tworzy przekonanie, że klient sam pracuje na indywidualne i korzystne warunki. Automatyzacja jest wykorzystywana w tym przypadku do personalizacji schematu działania programu lojalnościowego oraz do informowania o statusie i powiązanych z nim benefitach.
  • SMS marketing – wysyłanie wiadomości SMS do osób, które wyraziły na to zgodę i podały swój numer telefonu. Automatyzacja marketingu sprawia, że można targetować komunikaty, planować kampanie i wysyłać wiadomości informujące o promocjach, nowościach, programie lojalnościowym czy nawet wysyłać wiadomość z życzeniami na urodziny oraz z kodem rabatowym z tej okazji.

Jakie narzędzia do marketing automation w sklepie internetowym?

  • Mailchimp – narzędzie wykorzystywane m.in. do automatyzacji kampanii e-mailowych, planowania promocji w Social Mediach, personalizowania treści i informowania o porzuconych koszykach.
  • GetResponse – wykorzystywany do automatyzacji marketingu i e-mail marketingu. Narzędzie wykorzystywane do wysyłki kampanii e-mailowych, tworzenia landing page, testów A/B, tworzenia kampanii leadowych, segmentacji klientów czy też do marketingu wielokanałowego.
  • Drip – narzędzie wykorzystywane do automatyzacji marketingu, m.in. podczas tworzenia spersonalizowanych kampanii, segmentacji listy mailingowej oraz automatyzacji workflows.

Podsumowanie

Automatyzacja sklepu internetowego sprawia, że Ty i Twoi pracownicy możecie osiągać wyższy wskaźnik konwersji i to w krótszym czasie. Poza tym dotyczy to głównie takich obszarów jak – obsługa klientów, zarządzanie cenami sprzedawanych produktów, zarządzanie stanami magazynowymi, zarządzanie zamówieniami, księgowość, płatności dla klientów oraz marketing. Sprawdź już teraz, jakie narzędzia do automatyzacji sklepu internetowego warto wybrać, aby zwiększyć wydajność i zrealizować wszystkie cele biznesowe.

Odpowiedz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *