Wizytówka z definicji to niewielki kartonik, na którym wydrukowano nazwisko, adres i inne dane ułatwiające kontakt, np. numer telefonu czy adres e-mail. Wizytówka to coś, co możemy przekazać innym, gdy chcemy aby o nas pamiętali, poznali nas bliżej lub nawiązali z nami kontakt. I chociaż nadal papierowe wizytówki spełniają swoją funkcję, to mimo wszystko są już rzadziej spotykane. Szczególnie te typowo firmowe, a nie personalne, czyli dotyczące konkretnej osoby. Dlaczego? Wszystkiemu „winny” jest Internet, który stał się naszym podstawowym źródłem informacji i bazą odpowiedzi na wszelkie pytania.
Na szczęście Sieć znalazła także doskonałą odpowiedź na tradycyjne wizytówki i jest to np. Google Moja Firma. Czy chciałbyś mieć wizytówkę firmową, na której znajdują się nie tylko podstawowe dane teleadresowe, ale również pokazana jest lokalizacja firmy na mapie? To i wiele więcej oferuje Google Moja Firma.
Spis treści
- Wizytówka Google moja Firma
- Dla kogo wizytówki Google Moja Firma?
- Korzyści z posiadania wizytówki w Google
- Działania Internautów, a Twoja wizytówka Google
- Komentarze i opinie odbiorców wizytówki Google Moja Firma
- Spam na wizytówce GMF – co zrobić?
- Funkcja Zaproponuj zmianę – udogodnienie czy ryzyko?
- Podsumowanie
Wizytówka Google moja Firma
Założenie bezpłatnego konta Google Moja firma pozwala na utworzenie w Sieci profilu firmy, który będzie ukazywał się w wynikach wyszukiwania Google. I chociaż najpopularniejsza nazwa tego profilu to „wizytówka” to jest to duże niedopowiedzenie, ponieważ daje znacznie szersze możliwości niż zwykła kartonik. O tym jak założyć konto Google moja firma pisaliśmy już wcześniej, tutaj możesz założyć własne konto, które pozwoli na stworzenie wizytówki Twojej firmy oraz przeglądanie statystyk użytkowników wchodzących w interakcję z Twoją firmą.
Dla kogo wizytówki Google Moja Firma?
Google Moja Firma to rozwiązanie dla każdej firmy, przedsiębiorstwa, które ma swoją siedzibę. Szczególne korzyści może przynieść osobom, które prowadzą działalność lokalną – np. usługi hydrauliczne, fryzjerskie, kosmetyczne. Jednak jeśli firma nie ma charakteru typowo lokalnego nie oznacza to, że nie warto zakładać wizytówki Google. To miejsce w sieci, gdzie można w prosty sposób przekazać najważniejsze informacje o firmie. Zatem wizytówka w Google Moja Firma to rozwiązanie dla każdej firmy mającej fizyczną siedzibę.
Korzyści z posiadania wizytówki w Google
Zadaniem wizytówki jest przekazanie najważniejszych danych o firmie lub konkretnej osobie i zdecydowanie najczęściej są to dane, które pozwalają na nawiązanie kontaktu lub identyfikację np. firmy. Kiedy dajesz komuś swoją wizytówkę, robisz to z nadzieją, że nawiąże z Tobą kontakt lub współpracę. Jednak dajesz jedną wizytówkę jednej osobie. Nawet jeśli rozdasz wiele wizytówek, zasięg nadal jest ograniczony. Zupełnie inne, nowe możliwości daje Internet – tutaj zasięg jest nieograniczony, coś co pojawi się w Sieci może zobaczyć każdy użytkownik. Tak działa wizytówka Google moja Firma. To kawałek miejsca w Sieci, który jest w pełni przeznaczony dla Ciebie i Twojej firmy.
Rozwiązanie to ma wiele zalet. Po pierwsze możesz samodzielnie i bezpłatnie utworzyć wizytówkę za pośrednictwem Google Moja Firma. Sam decydujesz co się tam znajdzie, chociaż oczywiście powinny być to rzetelne i prawdziwe informacje. Na swojej sieciowej wizytówce możesz zamieścić nie tylko dane teleadresowe, ale również dodać zdjęcia, informacje na temat godzin otwarcia czy inne przydatne wskazówki dla odbiorców. Możesz odpowiadać na oceny, komentarze i pytania swoich klientów, co pozwala nie tylko lepiej poznać ich oczekiwania, ale także nawiązać więź. Wizytówka Google Moja Firma zdecydowanie nie jest typową wizytówką – jak widać daje znacznie szersze możliwości. Ponadto może pełnić funkcję „mini bloga”, gdzie można zamieszczać aktualności dotyczące działalności lub w ciekawy sposób przedstawić ofertę firmy wzbogacając ją np. zdjęciami.
Wizytówka Google Moja Firma ma jeszcze jedną ogromną zaletę, która jest nieoceniona w przypadku działalności lokalnej. Wykorzystując Google Maps można oznaczyć na mapie gdzie mieści się siedziba firmy. Ma to podwójnie duże znaczenie. Po pierwsze, wiele osób za pośrednictwem Internetu szuka usług w swojej okolicy, np. fryzjera czy kosmetyczki. Nie jest tajemnicą, że Google wykorzystuje aktualne położenie użytkownika i w wynikach wyszukiwania pokazuje firmy, które znajdują się w najbliższej okolicy. Dlatego wizytówka w Google ma tak duże znaczenie dla działalności lokalnych. Co więcej oznaczenie firmy na mapie pozwala użytkownikom na wyznaczenie trasy i nawigację za pośrednictwem Google Maps. I bardzo wiele osób z tego korzysta! Przecież wystarczy nacisnąć jeden przycisk, a Google samo wskaże drogę do punktu – Twojej firmy.
Działania Internautów, a Twoja wizytówka Google
Profil firmy w Google Moja Firma w postaci wizytówki poza przekazywaniem podstawowych informacji posiada także sekcję z opiniami użytkowników.
Komentarze i opinie odbiorców wizytówki Google Moja Firma
W komentarzach klienci oraz inne zainteresowane osoby mogą dodawać swoje opinie na temat danego miejsca, ale także zadawać pytania. Właściciel firmy, czy też osoba odpowiedzialna za moderowanie wizytówki, może na nie odpowiadać i w ten sposób dowiedzieć się więcej o klientach lub udzielić im informacji. Taka wymiana zdań, interakcja, jest jak najbardziej pożądana i wzbogaca wizytówkę Twojej firmy w Google.
Niestety jest to także miejsce, które może zostać wykorzystane do pozostawienia niechcianych wiadomości, czyli spamu. Oczywiście nie każdy niepochlebny komentarz to spam, może to być po prostu opinia klienta. Jednak jeśli nagle pojawia się bardzo wiele takich opinii w krótkim czasie, może to być atak spamerski i coś takiego jak najbardziej podlega zgłoszeniu do Google.
Spam na wizytówce GMF – co zrobić?
Spam związany z wizytówkami firmowymi w Google może mieć kilka wymiarów. Jednym z nich są oczywiście wizytówki z niepoprawnymi adresami, wtedy na mapach Google pokazują się firmy, których wcale nie ma w danym miejscu lub firmy, które nie mają fizycznej siedziby (np. sklepy internetowe). Kolejnym problemem mogą być wspomniane już komentarze – fałszywe opinie (często opłacane) i to zarówno te pozytywne – sztucznie kreowane, jak i negatywne, które mają zaszkodzić firmom. Problemem też są błędne dane na temat firm – nazwa, dane kontaktowe, które wprowadzają chaos w internetowym wizytowniku i przede wszystkim wprowadzają użytkowników w błąd.
Jest jednak pewne rozwiązanie, które pozwala na ograniczenie takich nieetycznych praktyk lub po prostu zgłaszanie nieprawidłowych informacji do weryfikacji – formularz Google, który pozwala zgłosić nieprawidłowości na wizytówkach. Znajdziesz go w tym miejscu:
https://support.google.com/business/contact/business_redressal_form?hl=en
Na poniższym obrazku przedstawiona jest właściwa część formularza, która pozwala na zgłoszenie problemu oraz podanie adresu URL do wizytówki, której dotyczą uwagi. Poniżej tych pól można znaleźć jeszcze jedno pole tekstowe, gdzie należy wpisać uzasadnienie swojego zgłoszenia. Aby przesłać zgłoszenie musisz również podać swoje dane m.in.: imię, nazwisko oraz adres e-mail. Jeśli natomiast chcesz zgłosić wiele naruszeń jednocześnie, utwórz plik z adresami URL wizytówek Google, których to dotyczy. Następnie załaduj plik do zgłoszenia korzystając z przycisku Wybierz plik.
Funkcja Zaproponuj zmianę – udogodnienie czy ryzyko?
Każdy profil Google Moja Firma posiada przycisk Zaproponuj zmianę, który umożliwia użytkownikom Sieci dokonanie zgłoszenia z propozycjami zmian na wizytówce. To także jest metoda na walkę ze spamem. W ten sposób można „zwalczać” niepoprawne nazwy firm lub niewłaściwe lokalizacje albo zgłosić miejsce, które nie istnieje, zostało zamknięte lub którego wizytówka jest powielona.
Poza oczywistymi zaletami tego rozwiązania – prosty sposób na zgłaszanie nieprawidłowości, funkcja ta niesie też za sobą pewne ryzyko. Tak naprawdę każdy może zaproponować zmianę na wizytówce Twojej firmy – zmiana ta może nie być zgodna z prawdą i korzystna.
Sposobem na to, aby kontrolować to, co dzieje się z wizytówką, jest weryfikacja profilu firmowego. Takiej weryfikacji można dokonać przepisując kod z pocztówki wysłanej przez Google na adres podany jako siedziba firmy. Dzięki temu uzyskasz większą kontrolę nad wizytówką i nad tym co dzieje się z profilem firmy. W przypadku np. zgłoszenia propozycji zmiany, właściciel zweryfikowanej wizytówki ma czas na odrzucenie lub akceptację takiej zmiany – nie dzieje się to automatycznie.
Podsumowanie
Założenie profilu firmowego za pośrednictwem konta Google Moja Firma ma z pewnością szereg zalet. Jest to bezpłatny i prosty sposób na utworzenie wizytówki internetowej, która może być widoczna dla nieograniczonej liczby odbiorców. To pierwszy krok by zaistnieć w sieci, a na rynku usług lokalnych to doskonały sposób docierania do nowych klientów, którzy poszukują firm w swojej okolicy. Jednak należy pamiętać, że to miejsce w sieci poświęcone firmie, które także wymaga uwagi. Należy dbać o aktualizację opublikowanych danych, przedstawiać rzetelne informacje i reagować na komentarze odbiorców. W szczególności należy zwracać uwagę na szkodliwe działania innych użytkowników, aby wizytówka nie padła ofiarą nieuczciwych praktyk, ponieważ może na tym ucierpieć wizerunek firmy.
Przemek
Uważam, że powinna być nad tym znacznie większa kontrola, ponieważ dużo komentarzy według mnie jest po prostu fikcyjnych i to nie tylko tych negatywnych w stosunku do konkurencji, ale także pozytywnych dla własnej firmy. Co do artykułu z pewnością wart przeczytania.
Gość
Dobry, merytoryczny tekst 🙂
Emilia
Co do spamu w wizytówce, to jest też tak, że konkurencja próbuje psuć wizerunek poprzez pisanie złych komentarzy na wizytówce. Juz si z tym zetknąłem. Co do danych to uważam, ze nie tylko na Google trzeba je aktualizować, ale tez na innych portalach gdzie są wystawiane opinie 😉
Przewodnik
Z mojego doświadczenia bardzo trudno jest usunąć wpis z wizytówki. Swoją drogą artykuł też to sugeruje i raczej nie ma co liczyć, że uda nam się zlikwidować coś co wprost nie łamie zasad.