Czym są backlinki i jak je pozyskiwać?

Czym są backlinki

Link building to znana strategia wchodząca w skład całego procesu pozycjonowania strony internetowej. Polega ona na pozyskiwaniu linków pochodzących z innych witryn do własnej, jak również linkowaniu wewnętrznym. Przy czym warto wspomnieć o zmianie, jaka, zaszła, wraz z pojawieniem się algorytmu Pingwin, który zmienił postrzeganie i sposób link buildingu w tym backlinków.

Dobra zmiana w pozyskiwaniu linków

Wspomniana we wstępie zmiana w procesie pozyskiwania linków zewnętrznych, okazała się bardzo znacząca. Jeszcze przed wprowadzeniem algorytmu Pingwin, w głównej mierze liczyła się ilość, a nie jakość. Od 2012 roku, czyli z chwilą wprowadzenia algorytmu Google Penguin Update, zdobywanie w ten sposób linków nie jest możliwe. Algorytm powstał po to, aby skutecznie walczyć z zamieszczaniem na stronach internetowych linków niskiej jakości, a także zwalczać działania określane jako spam.

Choć ten algorytm utrudnił zdobywanie linków, zwalczając spam działa na korzyść użytkowników, nagradzając dobre strony internetowe, w których linkowanie jest naturalne, a treści wartościowe.

Czym dokładnie są backlinki?

Backlinki, występujące także pod nazwą inbound link, to najprościej mówiąc linki zewnętrzne, wychodzące z innego adresu URL do naszej strony www. Backlinki są umieszczane na innej witrynie i w chwili kliknięcia przekierowują do strony głównej lub podstron w naszej witrynie.

Zewnętrzne linki różnią się od linkowania wewnętrznego właśnie tym, że nie działają jedynie wewnątrz jednej witryny. Backlinki są skuteczną metodą, dzięki której strona może piąć się w górę w rankingu wyszukiwarek. Zasada jest taka, że im więcej dobrej jakości linków skierowanych do strony internetowej, tym większa szansa na dobre pozycjonowanie.

Rodzaje linków zewnętrznych

  • Linki dofollow- charakteryzują się przekazywaniem wartości SEO, ze strony obcej, w której został umieszczony link do strony docelowej. Tym samym link o atrybucie dofollow, ze strony mającej wyższą pozycję w rankingu wyszukiwarki, kierujący do strony zajmującej niższe pozycję, pomogą tej o niższych notowaniach.
  • Linki nofollow- to linki, które stanowią zaproszenie wyszukiwarki do podążania za nimi, nie przenoszą wartości SEO.
  • Linki sponsored- stosowane w artykułach sponsorowanych, a także w kampaniach reklamowych. Za linki sponsorowane właściciel witryny, na której zostaną umieszczone, otrzymuje korzyści majątkowe.

Jak uzyskiwać dobrej jakości linki?

Dobrej jakości linki zewnętrzne, będą odgrywać ważną rolę w procesie pozycjonowania witryny. Jak je pozyskać?

Wartościowa strona i wartościowe treści
Idealną sytuacją jest pozyskanie linków dodawanych w sposób naturalny, np. kiedy użytkownik we wpisie na portalu społecznościowym, artykule, czy komentarzu umieści link kierujący do naszej witryny. Takie działanie możemy uzyskać, jeśli na naszej stronie znajdują się wartościowe, ciekawe treści, które np. rozwiązują jakieś problemy, czy odpowiadają na często zadawane pytania. Warto zatem być ekspertem w danej dziedzinie.

Nawiąż współpracę i wymieniaj artykuły
Nawiązanie współpracy z innymi stronami o podobnej tematyce, to bardzo dobre rozwiązanie. Zwłaszcza że dzięki temu możemy wymienić się wartościowymi artykułami, które zawierają link do naszej witryny i witryny autora drugiego tekst. W prosty i skuteczny sposób pozyskamy dobrej jakości linki. Taka współpraca może być długoterminowa i bardzo owocna.

Komentuj z linkiem
Takim sposobem również można pozyskać wartościowe linki, choć nie jest to łatwe, ponieważ bardzo często spotkamy się z brakiem możliwość umieszczenia linku w komentarzu. Jeśli jednak taka możliwość istnienie, należy dokładnie przeczytać wpis i dodać wartościowy komentarz, unikając tym samym zakwalifikowania go jako spam.

Artykuły sponsorowane
Artykuły sponsorowane to jedna z częściej wykorzystywanych form link buildingu, dzięki której zwiększamy zasięg naszych treści, a także bardzo korzystnie wpływamy na proces pozycjonowania, aby jednak ta forma pozyskiwania linków była skuteczna, należy trzymać się kilku zasad. Po pierwsze treści artykułów powinny być rzeczowe i wartościowe, bez upychania na siłę słów kluczowych. Po drugie nie powinno się duplikować treści, np. tych, które już umieściliśmy na blogu w naszej witrynie. Google nie pochwala takiego działania, przez co możemy zaszkodzić pozycjonowaniu. Po trzecie warto umieszczać artykułu sponsorowane na portalach cieszących się dużą popularnością.

Backlinki – podsumowanie

Link building i backlinki to dobry i skuteczny sposób na wzmocnienie pozycji swojej własnej witryny. Linki zewnętrzne wymagają jednak zaangażowania i zdecydowanie ważniejsza jest w tym przypadku jakość, niż ilość i o tym warto pamiętać, prowadząc taką taktykę.

Odpowiedz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.