Jakie logo dla firmy?

Logotyp firmy

Logo, czy też logotyp, to forma graficzna, symbol lub napis, który jednoznacznie identyfikuje daną markę. Jest to znak unikalny, który powinien być jak najbardziej charakterystyczny, aby skutecznie wyróżniać się na tle innych. Poza wizualną identyfikacją marki, to właśnie wyróżnienie i odróżnienie się od konkurencji jest podstawową funkcją logo. Logo to również podstawowy element wykorzystywany w działaniach marketingowych. Jako że strona internetowa to jedna z najskuteczniejszych form marketingu internetowego, zamieszczenie tam logo firmy wydaje się wręcz obowiązkowe.

Ogólne zasady przy tworzeniu

W każdym przypadku logo powinno łączyć się z firmą, którą ma identyfikować. Jednak nie oznacza to, że kształt czy symbole użyte w logo muszą w sposób bezpośredni nawiązywać do tego, czym zajmuje się firma lub przedsiębiorstwo. Chociaż oczywiście mogą. Logo może także wyrażać pewną ideę, albo podejście, którym kieruje się firma. Powinno stanowić podsumowanie marki i prezentować to, co chcemy, aby kojarzyło się z naszą działalnością.

Logo to nieodłączna część przekazu marketingowego, zatem projekt powinien być tak dobrany, aby było możliwe wykorzystanie go w różnych miejscach. Ważna jest także skalowalność, czyli cecha, która pozwala zachować czytelność logo niezależnie od jego rozmiaru. Prostota i przejrzystość logo  są gwarancją zapewnienia skalowalności. Dlatego właśnie te dwie cechy należy obowiązkowo uwzględnić przy tworzeniu projektu.

Pomysł i wskazówki dla grafika

Jeśli jesteśmy na początku naszej marketingowej drogi i dopiero rozpoczynamy działania związane z identyfikacją marki, dobrym pomysłem jest rozpoczęcie od utworzenia strony www naszej firmy. Oczywiście wraz z logo, które będzie można tam zamieścić. W przypadku gdy firma nie ma jeszcze swojego wizualnego identyfikatora, profesjonalna agencja interaktywna z pewnością zadba o właściwy projekt graficzny.  Jednak aby projekt jak najbardziej odpowiadał oczekiwaniom, niezbędne jest określenie potrzeb i upodobań zleceniodawcy. Dla grafika, który rozpoczyna prace nad logo naszej firmy, każda informacja na temat działalności i naszych preferencji będzie na wagę złota. Inspiracji można szukać wszędzie, może już w naszej głowie pojawia się pewien zarys, albo coś co nas otacza okaże się idealnym odzwierciedleniem tego, co chcemy przekazać lub znajdziemy element, który stanowi świetny motyw przewodni. Każdy pomysł jest ważny i może okazać się tym właściwym. Warto również przyjrzeć się temu co można znaleźć w Internecie. Taką bazę logo i logotypów, które nam się podobają, warto zgromadzić i przedstawić grafikowi. W jednym logo istotna może być dla nas czcionka, w innym kolor – chodzi o to, by osoba projektująca logo wiedziała co wpasowuje się w nasz gust. Dzięki tej wiedzy i informacjom na temat działalności firmy oraz naszej wizji rozwoju, doświadczony grafik wykreuje ponadczasowe logo.

Trendy

Chociaż dobrze zaprojektowane logo powinno być ponadczasowe, także w tej dziedzinie można dostrzec pewne trendy, których zastosowanie wcale nie wyklucza ponadczasowości projektu. W przypadku logo zawsze w cenie była prostota, a w ostatnim czasie trend ten tylko się umacnia. Uniwersalność to kolejna z cech, jakie przypisuje się „dobremu” logo – efekt ten można osiągnąć wykorzystując czerń i biel. Czarno-białe logo sprawdzi się zawsze i wszędzie, a jego minimalizm doskonale wpasuje się w obecne trendy. Dla firm działających w Internecie ciekawym rozwiązaniem może być wykorzystanie animowanej wersji logo, która może dodatkowo wspomagać identyfikację wizualną firmy poprzez wykorzystanie nowych, zapadających w pamięć technik wizualizacji.

Projektując logo należy mieć na uwadze wiele kwestii i z pewnością warto w tym temacie skorzystać z pomocy profesjonalistów. Pamiętajmy, że logo to integralna część wizerunku naszej firmy,  warto więc zadbać o każdy szczegół tego projektu.

1 osoby skomentowały wpis

  1. khan

    Jako grafik muszę przyznać, że ostatnio pojawił się trend upraszczania grafik typu logo. Nie widać tego jedynie w przypadku logo znanych firm z branż głównie internetowych (tutaj spójrzmy na ostatni rework logo OLX, gdzie zrezygnowano z konkretnej kolorystyki na rzecz dużo prostszej), ale też w innych miejscach. Jestem dużym fanem piłki nożnej, zwłaszcza Juventusu, gdzie logo, które było bardzo podobne przez wiele lat w 2017 zostało zmienione na minimalistyczne, co spowodowało spore poruszenie. Mimo wszystko jednak się przyjęło. Zmiany w designach logo w ostatnich latach są świetnym wyznacznikiem tego czego oczekują ludzie; w ostatnich czasach prostota dominuje bez wątpliwości. Tym trudniejsza jest praca grafika, należy w tej prostocie umieć zawrzeć wyjątkowość, co łatwe nie jest, ale jeśli jest się kreatywnym jak najbardziej osiągalne.

Odpowiedz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *