Stworzenie strony internetowej to pierwszy i najważniejszy krok do uzyskania dużej widoczności w sieci. Z pewnością ważny jest też aspekt rozpowszechnienia adresu witryny, ale to tylko część działań marketingowych. Ogromnie istotna jest wysoka pozycja witryny w wyszukiwarkach internetowych.
O co chodzi z optymalizacją?
Jeśli chcemy, żeby nasza strona www wyskakiwała wysoko wśród wyników wyszukiwania, musimy poprawić widoczność witryny w wyszukiwarkach internetowych. Taki zabieg to pozycjonowanie stron. Jednak zanim rozpocznie się właściwy proces pozycjonowania, konieczna jest optymalizacja stron www pod kątem wyszukiwarek, czyli SEO. Polega ona na odpowiednim dostosowaniu kodu, treści i grafik mając na uwadze algorytmy, na podstawie których pracują wyszukiwarki internetowe. Dobrze przeprowadzona optymalizacja domeny to podstawa do podjęcia dalszych działań związanych z pozycjonowaniem. Natomiast prawidłowo przeprowadzony proces pozycjonowania skutkuje tym, że nasz serwis wyświetla się na początku listy z wynikami wyszukiwania, a efektem końcowym jest większa liczba wejść na stronę www. Tym samym serwis lub sklep staje się bardziej popularny.
7 podstawowych kroków w procesie optymalizacji
Optymalizacja to złożony proces, który w każdym przypadku przebiega troszkę inaczej, ponieważ nie ma dwóch takich samych witryn. Niestety nieznane są algorytmy jakie stosują wyszukiwarki internetowe. Jednak są pewne punkty, które można wskazać jako prawdopodobne czynniki istotne w procesie optymalizacji. Poniżej przedstawimy 7 kluczowych zagadnień.
Słowa kluczowe
Słowa kluczowe to ważny element w kwestii pozycjonowania. Nie bez powodu znalazły się w pierwszym punkcie, bowiem ich wyboru należy dokonać przed rozpoczęciem procesu optymalizacji serwisu pod kątem wyszukiwarek internetowych (SEO). Wybór odpowiednich słów kluczowych nie jest prostą kwestią, ale przemyślane działania na tym polu i dobrze dobrane słowa kluczowe to połowa sukcesu.
Tytuł oraz opis strony
Wyszukiwarki internetowe przykładają dużą uwagę do tytułów oraz opisów stron. Jest to dla nich istotne, gdyż wykorzystują te informacje prezentując naszą stronę w wynikach wyszukiwania. Podczas optymalizacji należy zwrócić szczególną uwagę na to, aby uzupełnić tytuły i opisy na wszystkich podstronach naszej witryny. Ważne jest również zróżnicowanie tytułów oraz to, aby tytuł i opis były adekwatne do tego co znajduje się na danej podstronie. Należy też pamiętać, że opisy oraz tytuły powinny mieć odpowiednią długość. Niedbałość w kwestii tytułów i opisów może skutkować nawet usunięciem podstrony z wyników wyszukiwania.
Struktura serwisu
Menu to element kluczowy na każdej stronie internetowej. Dobrze zaprojektowane, przejrzyste i przemyślane menu znacznie ułatwia nawigację na stronie internetowej i jest dużym udogodnieniem dla użytkownika. Okazuje się, że mogą z nich korzystać także algorytmy wyszukiwarek internetowych, aby w ten sposób określać zawartość podstron w naszym serwisie. Zatem dobrze zbudowane menu może być pomocne w działaniach związanych z SEO. Najbardziej optymalna sytuacja, zarówno dla użytkowników jak i robotów indeksujących strony, ma miejsce wtedy, gdy każda podstrona naszego serwisu jest dostępna po wykonaniu maksymalnie 3 kliknięć.
Zawartość strony
Obecnie coraz bardziej zyskuje na popularności tzw. content marketing. Na czym to polega? U podstaw tej strategii marketingowej leży przekonanie, że najważniejsza jest zawartość, treść, która zainteresuje określoną grupę odbiorców. Wydaje się, że tę strategię przyjęły także wyszukiwarki. Co więc należy zrobić, aby wyszukiwarka internetowa zwróciła uwagę na naszą stronę? Trzeba pamiętać, aby na swojej stronie umieszczać wyłącznie treść wysokiej jakości. Publikacja atrakcyjnych, użytecznych i wiarygodnych tekstów to sposób na wzbudzenie zainteresowania – docenią to zarówno wyszukiwarki, oraz przede wszystkim użytkownicy. Należy dbać, aby zawartość naszej strony była również unikalna, ciekawa oraz łatwo dostępna. Przy pozycjonowaniu treść ma duże znaczenie, bo to właśnie tam zawierają się słowa kluczowe, jednak przesycenie zawartości słowami kluczowymi nie jest mile widziane.
Nagłówki i ich hierarcha
W kwestii optymalizacji serwisu ważne jest także uporządkowanie nagłówków. Zbyt wiele nagłówków, szczególnie zbędnych, wprowadza niepotrzebny chaos. Nagłówki nadają pewną strukturę i hierarchię w kodzie naszej strony i wprowadzają porządek. Analizując kod strony warto także zwrócić uwagę na to, aby nagłówki wyższego rzędu występowały przed nagłówkami rzędu niższego. Nie zaleca się również stosowania wielu nagłówków najwyższego rzędu. Warto pamiętać, że im wyższy rząd nagłówka tym dla SEO jest on bardziej istotny.
Powtórzenie treści
O tym, że liczy się content już pisaliśmy. Treści w naszej witrynie powinny być unikalne w stosunku do tego co publikowane jest na innych stronach. Okazuje się jednak, ze wyszukiwarki zwracają także uwagę na to czy na naszej stronie nie ma duplikacji. Dlatego należy dbać, by treści w naszym serwisie różniły się od zawartości innych stron www, ale także, by nasze podstrony miały różną zawartość.
Strony responsywne
Wyszukiwarki internetowe zwracają uwagę na to czy strona jest responsywna, tzn. czy jest dostosowana do wyświetlania na urządzeniach o różnej wielkości ekranu. Na przykład wyszukiwarka Google podczas wyszukiwania na urządzeniach mobilnych, promuje te strony, które wyświetlą się poprawnie przy użyciu takiego sprzętu. Warto zatem zadbać o poprawne wyświetlanie na urządzeniach mobilnych strony www. Wrocław to miasto gdzie znajdziesz agencję interaktywną, która stworzy dla Ciebie responsywną stronę internetową i pomoże w procesie optymalizacji witryny.
Czy wystarczy zoptymalizować jeden raz?
Optymalizacja stron internetowych to podstawowy krok w działaniach związanych z pozycjonowaniem witryn. Natomiast pozycjonowanie stron www to obecnie jedno z podstawowych działań marketingowych. Optymalizacja jest procesem złożonym, przy czym należy zaznaczyć, że jest to dużo bardziej rozbudowany proces w przypadku sklepu internetowego niż np. przy witrynie niewielkiej firmy. Jednak przede wszystkim należy pamiętać, że optymalizacja to proces ciągły i nie wystarczy jednokrotny zabieg. Z roku na rok zmieniają się algorytmy, wedle których pracują wyszukiwarki internetowe. Dlatego, aby stale zajmować wysoką pozycję w wynikach wyszukiwania, należy pamiętać o cyklicznej optymalizacji serwisu.