Mobilna czy responsywna wersja strony – co wybrać?

Mobilne i responsywne wersje strony

Urządzenia mobilne pomimo dość dużego nasycenia rynku wciąż zyskują na popularności i znaczeniu. Z tej przyczyny, aby skutecznie przyciągnąć i zatrzymać uwagę użytkownika przeglądającego www czy e-sklep, witryny powinny dobrze się prezentować na ekranach tabletów – w sposób czytelny, przejrzysty i intuicyjny w nawigacji. Warto pamiętać, że również Google preferuje (i wyświetla wyżej w wynikach wyszukiwania) strony, które są mobile-friendly.

Jak dostosować stronę internetową do urządzeń mobilnych?

Aby strona na urządzeniu mobilnym została uznana za przyjazną zarówno przez użytkowników, jak i wyszukiwarkę, należy przygotować wersję serwisu dedykowaną smartfonom i tabletom. Do wyboru mamy albo stronę mobilną, albo RWD (responsywną). Obie wersje mają swoje zalety, od nas więc zależy, którą z nich wybierzemy i zdecydujemy się wdrożyć.

Różnice między stroną responsywną a mobilną

Responsywna wersja polega na dostosowaniu całej strony (w tym przede wszystkim treści, fotografii, formularzy i danych kontaktowych) do ekranów o różnej wielkości – laptopów, desktopów, jak również smartfonów i tabletów. Zazwyczaj niektóre elementy widoczne na urządzeniach stacjonarnych, na urządzeniach mobilnych zostaną ukryte lub zaprezentowane w innej formie. Najczęściej w wersji RWD na telefonach i tabletach elementy menu, zdjęcia i treści wyświetlane są jedno pod drugim. Strona automatycznie przelicza swój rozmiar i dostosowuje się praktycznie do każdego ekranu.

Do zalet tego rodzaju strony mobile-friendly należy przede wszystkim obecność jednego CMS-a do zarządzania treścią oraz jednego adresu URL wpisywanego w adres przeglądarki zarówno na urządzeniach mobilnych, jak i komputerach. Strona responsywna jest również bardziej przyjazna SEO i wystarczy zapisać w niej jeden kod śledzenia Google Analytics. Minusem, niestety, może się okazać wyższy koszt przygotowania oraz zwykle też dłuższy czas ładowania się strony w stosunku do wersji mobile.

Strony mobilne z kolei dysponują własną strukturą i odrębnym adresem URL (zazwyczaj jest to m.nazwa.pl albo nazwa.pl/mobile). Nie zawierają ciężkich, graficznych elementów, dzięki czemu szybciej się ładują. Są zazwyczaj zbudowane na osobnym CMS-ie, dlatego też podczas aktualizacji treści na stronie, należy pamiętać także o odświeżeniu wersji mobilnej. Chcąc zbierać dane i śledzić ruch na stronie, należy zaimplementować osobne kody śledzenia w wersji komputerowej oraz na komórki.

Jak przejść ze strony mobilnej na responsywną?

Jeśli posiadamy już wersję mobilną strony, polecaną praktyką jest przejście na wersję responsywną. W jaki sposób to zrobić? Przede wszystkim najpierw należy przygotować wersję RWD, wyposażoną we wszystkie elementy pozwalające użytkownikowi na łatwe i szybkie poruszanie się po stronie  – menu, widoczne dane i formularze kontaktowe, przyciski call to action itp. Trzeba również pamiętać o ustawieniu przekierowania 301 dla każdej podstrony w wersji mobile, konfiguracji przekierowań kanonicznych (rel=canonical) na responsywnych adresach URL oraz o usunięciu charakterystycznych dla wersji mobilnej ustawień URL, takich jak np. przekierowania warunkowe czy też zawierające protokół HTTP.

 

Jedna osoba skomentowała wpis

  1. Damian

    Strona responsywna jest moim zdaniem jedynym słusznym wyborem, lepszym w obsłudze, bardziej opłacalnym, ale też atrakcyjniejszym z perspektywy odwiedzających naszą witrynę użytkowników. Myślę też, że RWD powoli staje się standardem i całe szczęście 😉

Odpowiedz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.