Jak dobrać słowa kluczowe do pozycjonowania?

Pisanie tekstów do internetu powinno opierać się na dwóch filarach: przygotowywaniu wartościowej treści oraz optymalizacji SEO. Nie każda publikacja w internecie jest tekstem SEO, ale każda powinna być zoptymalizowana pod tym kątem. Boty skanujące strony www analizują teksty i wykrywają określone zwroty tzw. słowa i frazy kluczowe – to na ich podstawie lepiej rozpoznają sens publikacji i skuteczniej proponują strony w wynikach wyszukiwania w Google.

Słowa i frazy kluczowe – co to jest i komu to potrzebne?

Słowa kluczowe to wyrazy, które my, czyli użytkownicy internetu, wpisujemy w wyszukiwarce w celu odnalezienia konkretnych informacji. Może to być jedno słowo lub kilka; hasło powiązane z nazwą miasta, dzielnicy, województwa, kraju (lokalne słowa kluczowe), a nawet całe zapytania czy długie frazy precyzujące rodzaj wyszukiwanego przedmiotu (długi ogon). Wybór fraz kluczowych to próba przewidzenia tego, co i w jaki sposób będą wyszukiwali użytkownicy, których chcesz zainteresować.

Treść, SEO i słowa kluczowe muszą się wzajemnie uzupełniać. Nie powinno dojść do sytuacji, w której frazy są najważniejszym elementem tekstu, a treść jest tylko wypełniaczem. Dotyczy to zwłaszcza artykułów na stronę internetową, opisów produktów, ofert czy wpisów blogowo-poradnikowych oraz treści, które w pierwszej kolejności muszą być tworzone z myślą o żywym człowieku.

Skoro już wiemy, czym są słowa kluczowe i dlaczego warto je wykorzystać, zastanówmy się, jak dobierać słowa kluczowe ze względu na ich typy.

Rodzaje słów kluczowych:

  • Ogólne – tego typu frazy składają się najczęściej z 1-2 wyrazów i opisują najogólniejsze zapytania, jakie wpisują użytkownicy do wyszukiwarki. Są najczęściej wyszukiwane, jednak konkurencja na nie jest ogromna, a same wyniki charakteryzują się niewielkim współczynnikiem konwersji. Inaczej mówiąc: ogólne słowa kluczowe są wyszukiwane bardzo często, ale ich skuteczność sprzedażowa jest niska, a próba pozycjonowania na takie wyrazy zazwyczaj jest nieopłacalna.
    Przykład: Pozycjonowanie stron
  • Brandowe – to słowa kluczowe związane z nazwą firmy, marki lub produktu, wpisywane przez użytkowników, którzy nie znają nazwy strony, ale kojarzą nazwę brandu.
    Przykład: Pozycjonowanie stron www Proformat.
  • Regionalne/lokalne – to słowa kluczowe zawierające nazwę regionu, w którym działa firma, jeżeli nastawia się na sprzedaż towarów i usług na rynku lokalnym. Najczęściej jest to nazwa konkretnego miasta, jednak słowa kluczowe mogą zawierać też dzielnicę, województwo, region geograficzny czy nawet cały kraj w przypadku firm działających globalnie.
    Przykład: Pozycjonowanie stron www Wrocław.
  • Zapytania – wielu użytkowników wpisuje do wyszukiwarki całe, rozbudowane zapytania i zwroty. Warto tak dobrać słowa kluczowe, by trafić w te pytania, pamiętając przy tym, by w tekście koniecznie zawrzeć odpowiedzi, w przeciwnym razie klient poczuje się oszukany i straci zaufanie do witryny.
    Przykład: Jak wypozycjonować stronę internetową?
  • Długi ogon – pozycjonowanie na długi ogon polega na wyborze fraz kluczowych składających się z szeregu słów doprecyzowujących wyszukiwaną rzecz czy usługę. Długi ogon składa się z frazy ogólnej + wyrazów dookreślających, rzadziej wpisywanych w wyszukiwarkę, ale generujących precyzyjniejsze wyniki. Długi ogon SEO (long tail) jest skuteczną strategią pozycjonowania, zapewniającą dużą liczbą zróżnicowanych kombinacji słów kluczowych. Pojedynczo przynoszą małą liczbę zapytań, ale sumarycznie mogą ich generować znacznie więcej niż frazy ogólne.
    Przykład: Skuteczne pozycjonowanie i optymalizacja strony www ceny

Jak dobrać słowa kluczowe?

Wymyślanie z głowy i próby przewidywania zachowań użytkowników, niepoparte analizami, będą nieskuteczne. W pewnym zakresie można, a nawet warto, podpierać się własnym doświadczeniem i znajomością tego, czego szukają użytkownicy, jednak aby dobrać słowa kluczowe Google, trzeba podpierać się czymś więcej niż intuicją.

Wybór fraz do pozycjonowania powinien przebiegać na podstawie analizy słów kluczowych, na którą składa się wiele czynników. Najważniejsze to:

  • Konkurencyjność frazy, czyli ile firm walczy o dobre pozycje na dane hasło. Im więcej, tym trudniej jest się przebić. Największą konkurencyjność mają najczęściej frazy ogólne.
  • Częstotliwość wyszukiwań mówi o tym, jak często użytkownicy szukają hasła w okresie miesięcznym. Co do zasady – im więcej zapytań, tym fraza jest bardziej wartościowa; to jednak nie oznacza, że należy ignorować frazy z mniejszą liczbą wyszukiwań, o ile nie jest ona zerowa lub bliska zeru.
  • Sezonowość to parametr, który można określić na podstawie głębszej analizy; mówi o tym, które frazy są częściej wyszukiwane w jakimś konkretnym okresie np. w okolicy świąt, latem, weekendami itd.
  • Zgodność z profilem firmy – słowa kluczowe pod SEO muszą być dobrane według faktycznego zakresu usług czy sprzedawanych towarów. Nie wolno wprowadzać użytkowników w błąd, próbując pozycjonować stronę na frazy niezwiązane z firmą – takie praktyki nie dość, że obniżają zaufanie klientów, to jeszcze mogą spotkać się z negatywną reakcją ze strony Google.

Narzędzia do wyszukiwania słów kluczowych i analizy ruchu na stronie dzielą się na darmowe i płatne.

Do darmowych zaliczamy na przykład: Google Search Console, Planer słów kluczowych Google, Google Ads, Keywordtool.io czy Ubersuggest. Bezpłatne plannery słów kluczowych są przydatne, ale mocno ograniczone pod względem funkcjonalności, pozwalają na szybkie przejrzenie fraz, zwrotów i zapytań, ale mają limity lub ukrywają dane, do podejrzenia których wymagany jest płatny dostęp.

W przypadku płatnych narzędzi do analizy słów kluczowych SEO możliwości są oczywiście znacznie większe, a część z nich to prawdziwe kombajny zbierające ogrom bardzo przydatnych danych. Należą do nich choćby: Semstorm, Senuto, czy Ahrefs. Są jednak płatne i to niemało, a dostęp do programu niekiedy może równać się z wydatkiem niewiele mniejszym niż podstawowa usługa pozycjonowania prowadzona przez agencję SEO, która ma dostęp do wielu tego typu programów.

Agencja SEO może skuteczniej dobrać słowa kluczowe pod pozycjonowanie, a przede wszystkim ma wiedzę, jak to dobrze robić. Czy warto więc samemu dobierać słowa kluczowe, wykupywać dostęp do drogich narzędzi i uczyć się na własnych błędach, czy może lepiej zlecić te czynności firmie zajmującej się tym zawodowo? Na to pytanie musicie odpowiedzieć sobie sami.

Odpowiedz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.