Wybór odpowiedniej domeny

Domena internetowa

Na początek odrobina teorii. Domena internetowa jest to ciąg nazw należących do systemu DNS (Domain Name System), którego zadaniem jest zamiana adresów używanych na co dzień przez wszystkich użytkowników Internetu, na adresy IP – zrozumiałe dla urządzeń, które tworzą sieć komputerową. Domena to poddrzewo hierarchii nazw, które obejmuje zbiór domen o takim samym sufiksie (np. zakończone com.pl).
Domena internetowa złożona jest z dwóch części, czyli nazwy głównej i końcówki (rozszerzenia). Jeśli chodzi o rozszerzenie to wybór jest ograniczony, chociaż zawsze jest kilka opcji. Wybór rozszerzenia najlepiej uzależnić od rynku docelowego dla naszego biznesu. Jeśli ktoś świadczy usługi w Polsce dużo lepiej sprawdzi się rozszerzenie .pl, natomiast np. dla firm działających na rynku europejskim zapewne trafniejszym rozwiązaniem będzie wybór domeny o  rozszerzeniu .eu. Na szczęście przy nazwie głównej mamy większe pole do popisu. W przypadku nazwy głównej też istnieją pewne ograniczenia, jednak mimo wszystko opcji są tysiące.  A to dlatego, że nazwa domeny może zawierać łącznie maksymalnie 63 znaki, oprócz tego dozwolone jest użycie liter alfabetu łacińskiego, cyfr oraz znaku ‘-‘. Od jakiegoś czasu w nazwach niektórych domen można użyć nawet znaków narodowych, ale jak na razie nie jest to popularne rozwiązanie, a może przysporzyć problemów jeśli chcemy działać na arenie międzynarodowej. To wszystko daje sporo możliwości, chociaż czasem może się wydawać, że wszystkie ciekawe nazwy domen są już zajęte. Nie ma co się zrażać, ponieważ z pewnością uda się wybrać odpowiednią domenę – warto jednak dobrze przemyśleć ten wybór.

Wybór jest istotny

Dlaczego? Dlatego, że dobra, łatwa do zapamiętania i chwytliwa nazwa domeny to klucz do sukcesu. Ma ona niezwykłą wartość dla każdej firmy, a w szczególności dla biznesu, który działa głównie albo tylko w Internecie, jak np. sklepy internetowe. Ponadto domena stanowi także w pewnym sensie wizytówkę firmy. Często to nazwa domeny ma wpływ na pierwsze wrażenie klienta i odpowiada za to czy ktoś potraktuje nas poważnie. Wybrana przez nas nazwa może z jednej strony skutecznie kreować profesjonalny wizerunek firmy, a z drugiej podkreślać brak doświadczenia w branży – wszystko zależy od wyboru nazwy domeny.

Jak wybrać? Co wybrać?

To co istotne to fakt, że im krótszy adres, tym lepiej – łatwiej zapisze się w pamięci klienta i jest mniejsza szansa, że wpisując go w przeglądarkę, popełni błąd. Nazwa domeny, która jest łatwa do przeczytania na dłużej zapada w pamięć – a przecież o to chodzi. Prosta i krótka nazwa to najlepszy wybór. Im mniej wyrazów i im bardziej prosta i intuicyjna forma – tym większe korzyści dla nas.
Oznacza to, że mimo iż mamy do wykorzystania wiele znaków, im mniej skomplikowany będzie adres, tym lepiej. Warto dobrze przemyśleć sens, czy też konieczność zastosowania cyfr albo znaku ‘-‘.

Jeśli nie nazwa firmy, to co?

Nazwa domeny internetowej może być na przykład nazwą firmy, ale nie jest to konieczne. Co więcej – nie zawsze jest to najlepsze rozwiązanie. Nazwa domeny może także nawiązywać do charakteru prowadzonej działalności, albo branży, w której działamy. Domena, która w swojej nazwie zawiera określenie charakterystyczne dla danej branży czy usługi, albo jednoznacznie związane z jakimś zjawiskiem, to tzw. domena generyczna. Aby w pełni wykorzystać potencjał takiej domeny należy dobrze dobrać sformułowanie, które idealnie oddaje charakter firmy i świadczonych usług – jest słowem kluczowym. Domena generyczna korzystnie wpływa na pozycjonowanie strony internetowej. Trzeba pamiętać, że wejścia na stronę to nie tylko efekt tego, że ktoś zapamiętał adres i wpisał go w przeglądarce. W dużej mierze jest to wynik poszukiwań w wyszukiwarce internetowej, więc pozycjonowanie ma tu niebagatelne znaczenie.

Domena internetowa to inwestycja w markę, rozwój firmy i przyszłość. Jak widać jest wiele czynników, które wpływają na jakość nazwy, a tym samym na odbiór naszej firmy. Jeśli wybór dobrej, prostej i chwytliwej nazwy to zbyt duże wyzwanie, zawsze można skorzystać z pomocy profesjonalistów, których skupia np. agencja interaktywna. Wrocław jest miastem, gdzie dobrze rozpocząć poszukiwania specjalistów, którzy zajmują się kompleksowym kreowaniem  stron internetowych.