Jakie wybrać formy płatności do sklepu internetowego? 7 najpopularniejszych rozwiązań

Jako właściciel sklepu internetowego powinieneś zadbać o wygodę potencjalnych klientów. Dlatego zastanów się, jakie płatności w sklepie internetowym wybrać, żeby klient mógł szybko i bez problemów zapłacić za swoje zakupy. Weź pod uwagę bezpieczeństwo podczas dokonywania transakcji oraz przekonaj się, jakie rodzaje płatności w sklepie online są najchętniej wybierane przez różne grupy docelowe.

Jakie formy płatności warto wybrać do sklepu internetowego?

Nie warto ograniczać się tylko do jednej formy płatności w swoim sklepie internetowym. Dziś klienci mają różnorodne oczekiwania i przyzwyczajenia związane z dokonywaniem transakcji.
Podstawą są szybkie przelewy oraz BLIK, ale warto sięgnąć także po inne rozwiązania, gdyż może się okazać, że klienci preferują także np. elektroniczne portfele. Brak różnorodności może sprawić, że stracisz klientów. Dlatego pamiętaj o tym, że im większy wybór form płatności, tym większe szanse, że użytkownik zdecyduje się na zakupy w Twoim sklepie internetowym.

Gdy zastanawiasz się, jakie płatności wybrać w sklepie internetowym, to weź pod uwagę dwie kwestie: wygodę odbiorców i koszty. Pamiętaj, że większość płatności możesz dodać za darmo w swoim sklepie. Zapłacisz za to prowizję od każdej płatności.

Płatności online w sklepie internetowym – jakie formy płatności wybrać?

Do dyspozycji masz sporo różnych form płatności online. Badania wyraźnie pokazują, że najpopularniejsze są szybkie przelewy online, ale trendy w branży e-commerce wskazują na rosnącą siłę odroczonych płatności. Zatem, którą z tych opcji warto wybrać? Poznaj zalety i wady 7 najpopularniejszych rozwiązań. Przekonaj się, jaką formę płatności online wybrać do sklepu internetowego.

Szybkie przelewy online

Jakie wybrać formy płatności online do sklepu internetowego? W Twoim e-commerce nie może zabraknąć szybkich przelewów, bo to najpopularniejsza metoda płacenia za zakupy. Szczególnie często na tę formę decydują się osoby w wieku 25-34 lata, które cenią sobie szybką płatność oraz bezpieczeństwo transakcji. Sprawdź, co zachęca lub też zniechęca do wybierania właśnie tej metody płatności – z perspektywy sprzedawcy i kupującego.

Jakie zalety mają szybkie przelewy online?

  • Łatwa dostępność – jako sprzedawca na pewno docenisz fakt, że wszystkie bramki płatnicze oferują szybkie przelewy.
  • Transparentne warunki – z góry wiesz też, ile wynosi prowizja za szybki przelew online w sklepie internetowym.
  • Szybkość transakcji – zarówno z perspektywy sprzedawcy, jak i kupującego ważne jest to, że płatność za zakupu następuje automatycznie. Dzięki temu możesz szybko przystąpić do realizacji zamówienia.
  • Łatwość śledzenia płatności – systemy płatnicze wysyłają kupującym e-maila z informacją o statusie płatności. W ten sposób otrzymują potwierdzenie zapłaty lub też mogą szybko wyłapać ewentualny błąd.
  • Bezpieczeństwo – systemy płatnicze oferujące szybkie przelewy online wykorzystują zaawansowane środki bezpieczeństwa. Niekiedy dostępna jest dwuetapowa weryfikacja.

Jakie wady mają systemy szybkich płatności?

  • Opłaty transakcyjne – zarówno sprzedawcy, jak i kupujący mogą być obciążeni dodatkowymi opłatami za płatność tą formą.
  • Problemy związane ze zwracaniem pieniędzy – jeśli klient zdecyduje się na zwrot towaru, to proces przesyłania pieniędzy może się nieco opóźnić.

Tradycyjny przelew bankowy

Choć może się wydawać, że tradycyjne przelewy bankowe to przeżytek, to jednak nie warto z nich rezygnować, gdy prowadzisz sklep internetowy. Wbrew pozorom wielu klientów nadal korzysta z tej formy płatności. Szczególnie osoby powyżej 40. czy 50. roku życia.

Jakie zalety mają tradycyjne przelewy bankowe?

Coraz rzadziej dostępna metoda płatności – jeśli Twoja konkurencja nie oferuje tradycyjnych przelewów, to koniecznie udostępnij kupującym tę formę płatności. Dzięki temu wyróżnisz się i zachęcisz do skorzystania z Twojej oferty osoby, które preferują tradycyjne przelewy bankowe.
Brak konieczności natychmiastowej zapłaty – klienci najczęściej wybierają tradycyjny przelew bankowy, gdy akurat nie mają wolnych środków na koncie. Zazwyczaj kupujący mają 48-72h na dokonanie zapłaty, więc w tym czasie mogą ostatecznie podjąć decyzję o zakupie bądź też poczekać na wypłatę.

Wprowadzenie tej formy płatności w sklepie internetowym jest bardzo proste – nie musisz nawet instalować osobnej integracji. Wystarczy, że wpiszesz w widocznym miejscu np. stopce i w e-mailu do klienta dane do przelewu.

Jakie wady mają tradycyjne przelewy bankowe?

  • Długi czas oczekiwania na rozpoczęcie realizacji zamówienia – to wada zarówno dla klientów, jak i dla sprzedawcy. Do momentu wysyłki klient może już zmienić zdanie i w konsekwencji nie odbierze swojego zamówienia. Natomiast kupujący muszą przygotować się na wydłużony czas realizacji.
  • Niewygodna forma płatności – klient musi ręcznie wpisywać wszystkie dane do przelewu bankowego. Jest to niewygodne, a zarazem zwiększa to ryzyko ewentualnych błędów.

BLIK

BLIK to forma płatności, która po prostu musi znaleźć się w Twoim sklepie internetowym. Badania wyraźnie wskazują na to, że popularność tej metody rośnie w dynamicznym tempie i już w 2020 roku 21% kupujących z niej korzystała.
Czym jest BLIK? Istotne jest również to, że to polskie rozwiązanie płatnicze, które polega na generowaniu sześciocyfrowego kodu w aplikacji mobilnej banku. Wystarczy, że klient go wpisze podczas kupowania w sklepie online i potwierdzi płatność w aplikacji.

Jakie zalety ma BLIK?

  • Ekspresowa płatność – BLIK to dobra alternatywa dla szybkich przelewów, ponieważ umożliwia ekspresowe opłacenie zamówienia. Dzięki temu bardzo szybko możesz przystąpić do realizacji zamówienia.
  • Łatwość wdrożenia – wszystkie popularne systemy płatnicze oferują możliwość wprowadzenia do sklepu internetowego BLIK-a. Możesz też wdrożyć rozwiązanie, które umożliwia wpisanie kodu BLIK bezpośrednio w Twoim sklepie, nie musisz wtedy korzystać z bramek płatniczych.
  • Popularna metoda płatnicza – jeśli nie wprowadzisz płatności BLIK, to możesz narazić się na znaczny spadek konwersji. Tym bardziej że ta metoda płatności online cieszy się ogromnym zaufaniem i popularnością w Polsce.

Jakie wady ma BLIK?

  • Ograniczenia – pamiętaj o tym, że nadal nie wszystkie banki wprowadziły BLIK w swoich aplikacjach mobilnych. Dlatego nie wszyscy użytkownicy będą mogli w ten sposób dokonać zapłaty za zakup.
  • Konieczność korzystania ze smartphone’a i aplikacji mobilnej banku.

Karta płatnicza

Płatność kartą debetową, kredytową, prepaid czy też kartą wirtualną to kolejna popularna metoda płatnicza. W 2020 roku 18% osób kupujących decydowało się na tę formę płatności online. Przede wszystkim ze względu na możliwość szybkiego dokonania płatności – szczególnie w przypadku regularnych zakupów w tym samym sklepie internetowym. Dlatego ten system płatności online świetnie sprawdzi się np. wtedy, gdy sprzedajesz produkty lub usługi modelem subskrypcyjnym.

Jakie zalety mają karty płatnicze?

  • Bezpieczna forma płatności – choć klient musi podać szczegółowe dane typu CVV lub CVC, datę ważności karty i numer karty, to jednak operatorzy zapewniają na tyle dobre zabezpieczenia, że uznawane jest to za bezpieczne. Większość banków wymaga też skorzystania z dodatkowej formy zabezpieczenia np. kodu PIN w aplikacji mobilnej lub kodu SMS.
  • Możliwość zapisania danych – płatność kartą może być naprawdę ekspresowa, co jest ważne dla klientów i sprzedawców. Najlepiej, jeśli zaproponujesz klientom możliwość zapisania danych karty, aby podczas zakupów nie musieli ponownie uzupełniać wszystkich pól.
  • Uniwersalność – jeśli swoją ofertę kierujesz też do klientów zza granicy, to koniecznie dodaj możliwość płacenia kartą w sklepie internetowym. To uniwersalna forma płatności, którą mogą wybrać posiadacze kart z różnych części świata.

Jakie wady mają karty płatnicze?

  • Udostępnianie poufnych danych – klienci nadal z ostrożnością podchodzą do płatności kartą za zakupy ze względu na informacje, jakie muszą podawać.
  • Zwiększone ryzyko – zarówno sprzedawcy, jak i kupujący powinni zdawać sobie sprawę z tego, że płatność kartą jest narażona na ryzyko. W końcu płatności może dokonać złodziej, który przechwycił dane i fizycznie nie ma karty. Niektórzy się tego obawiają, dlatego pamiętaj o tym, żeby udostępnić także inną metodę płatności w swoim sklepie internetowym.

Płatność za pobraniem

Z roku na rok klienci coraz rzadziej decydują się na płatność za pobraniem. W 2017 roku 29% użytkowników korzystało z tej formy płatności, ale w 2020 już zaledwie 11%. Jednak nadal jest to spory odsetek kupujący, dlatego rozważ oferowanie płatności za pobraniem w swoim sklepie internetowym. Zazwyczaj klienci mogą zapłacić za zakup bezpośrednio u kuriera bądź na poczcie.

Jakie zalety zapewnia płatność za pobraniem?

  • Forma idealna dla osób, które nie mają konta bankowego lub obawiają się przedpłaty.
  • Rozwiązanie, które sprawdzi się w przypadku niektórych produktów – luksusowych, podatnych na zniszczenia lub z krótkim terminem przydatności. Dodaj też do sklepu możliwość płatności za pobraniem, jeśli handlujesz używanymi towarami.

Jakie wady ma płatność za pobraniem?

  • Wydłużenie procesu zapłaty – z perspektywy sprzedawcy to ważna wada, ponieważ znacznie wydłuża się czas, gdy otrzymasz pieniądze za zrealizowane zamówienie.
  • Wysokie koszty – zazwyczaj płatność za pobraniem wiąże się z wysokimi kosztami dostawy. Dotyczy to płatności za zamówienie u kuriera.
  • Ryzyko dla sprzedawcy – jeśli klient nie odbierze przesyłki, to narażasz się na koszty związane z koniecznością opłacenia wysyłki w dwie strony, a do tego blokowany jest produkt, którego mógłby zostać sprzedany.

Portfele elektroniczne

Jakie formy płatności dla sklepów online są dostępne i zyskują popularność? Oczywiście warto wspomnieć o portfelach elektronicznych, które są oferowane przez coraz większą liczbę przedsiębiorstw. Wielu specjalistów uznaje, że to właśnie portfele elektroniczne wypierają pomału płatności kartami. Dlaczego? Wiąże się to ze sposobem działania portfeli. Klienci dodają swoje karty bankowe do cyfrowego portfela, a następnie korzystają z nich przy pomocy urządzeń mobilnych. W ten sposób mogą płacić zarówno w sklepach stacjonarnych, jak i internetowych.

Jakie zalety zapewniają portfele elektroniczne?

  • Tego typu płatności online w sklepie internetowym są wygodne dla użytkowników.
  • Forma płatności, która jest dostępna dla szerokiego grona odbiorców – wystarczy posiadanie smartphone’a.
  • Szeroki wybór portfeli elektronicznych – wśród najpopularniejszych jest PayPal, Apple Pay i Google Pay.
  • Uniwersalność – podobnie, jak w przypadku kart płatniczych, tak również z tej metody płatności może skorzystać każdy bez względu na kraj.

Jakie wady mają portfele elektroniczne?

  • Nie wszystkie systemy płatności oferują dostęp do portfeli elektronicznych.
  • Dodatkowe koszty – jako sprzedawca musisz spodziewać się dodatkowych kosztów za przetwarzanie kart. Konieczna może też być płatna integracja, aby podpiąć portfel elektroniczny, którego nie ma w ofercie bramki płatniczej.

Odroczone płatności

Trendy w e-commerce wyraźnie wskazują na to, że z roku na rok rośnie popularność i znaczenie odroczonych płatności online. Szczególnie dotyczy to platform PayPo, Twisto i Klarna. Coraz więcej klientów decyduje się na zakupy w sklepach internetowych, które oferują przynajmniej jedną z tych opcji. Jak działają odroczone płatności? To formy krótkoterminowego kredytu? W takim przypadku jako sprzedawca od razu otrzymujesz środki, a klient może opłacić zamówienie w kilku ratach lub po prostu w ciągu 30 dni od zakupu.
Odroczone płatności zyskują popularność w sklepach internetowych z odzieżą, obuwiem oraz elektroniką.

Jakie zalety zapewniają odroczone płatności?

  • Podążanie za trendami i oferowanie pożądanej metody płatności online.
  • Wygoda dla kupujących i możliwość lepszego dopasowania wydatków do domowego budżetu.
  • Wzrost konwersji – trend ten jest widoczny w sklepach internetowych udostępniających odroczone płatności. Wiąże się to z tym, że klienci chętniej decydują się na zakup towarów, jeśli nie będą musieli od razu za nie zapłacić.
  • Sposób na odzyskanie utraconych koszyków – szacuje się, że to nawet 15-20% mniej porzuconych koszyków.
  • Cały proces spłacania krótkoterminowego kredytu jest rozwiązywany między klientem a pośrednikiem płatności – jako sprzedawca nie musisz obawiać się ewentualnych opóźnień w płatnościach.

Jakie wady mają odroczone płatności w sklepie online?

  • Potencjalnie wysoka prowizja – jako sprzedawca powinieneś przygotować się na wyższą prowizję od sprzedaży z wykorzystaniem odroczonych płatności w porównaniu do szybkich przelewów. Prowizja może wynieść ok. 2,5%.
  • Potencjalne ryzyko zadłużenia – niektórzy klienci podchodzą negatywnie do odroczonych płatności lub się ich obawiają ze względu na ryzyko zadłużenia i utraty kontroli nad swoimi finansami. Dlatego koniecznie zapewnij też możliwość skorzystania z innych metod płatności.

Jakie bramki płatnicze warto wybrać do sklepu internetowego? 5 propozycji

Systemy płatności lub też bramki płatnicze to wygodne rozwiązania, które możesz spotkać w wielu sklepach internetowych. Ich zaletą jest to, że agregują wiele form płatności. Dzięki temu podpisując umowę np. z PayU Twoi klienci będą mogli skorzystać z szybkich płatności, BLIK-a, karty płatniczej, a nawet z portfela elektronicznego.

Korzystanie z systemów płatności to wygodna opcja – zarówno z perspektywy właściciela e-commerce, jak i klienta. Przygotuj się jednak na konieczność płacenia prowizji za każdą płatność. Niekiedy musisz też płacić za możliwość przelania pieniędzy na własne konto. Dowiedz się, jakie bramki płatnicze warto wybrać do sklepu internetowego i jakie warunki współpracy oferują. Wybierz rozwiązanie, które będzie najwygodniejsze i najbardziej opłacalne pod względem finansowym.

PayU

Chcesz wiedzieć, jakie bramki płatnicze warto wybrać do sklepu internetowego? Zacznijmy od najpopularniejszego i najbardziej znanego rozwiązania, jakim jest PayU. Co stoi za popularnością tego systemu? Na pewno zawdzięcza to temu, że istnieje na polskim rynku już od 2006 roku. Dlatego korzystanie z tej bramki płatniczej to sposób na poprawę renomy sklepu. Klienci ufają też PayU i utożsamiają ten system z bezpiecznymi zakupami.

PayU proponuje jednak najwyższe stawki spośród wszystkich wymienionych przez nas systemów płatniczych. Prowizja za szybki przelew wynosi 2,3%, a opłata aktywacyjna kosztuje 55 zł. Jednocześnie możesz za darmo przesyłać środki na swoje konto bankowe.

Warto podkreślić, że PayU to ważny i duży gracz na rynku e-commerce. Pomimo tego możesz spróbować negocjować stawki. Szczególnie jeśli notujesz wysokie obroty i spore liczby transakcji. Wtedy możesz spróbować wynegocjować niższe stawki prowizyjne, które będą korzystne zarówno dla Ciebie, jak i dla PayU.

Jakie formy płatności zapewnia PayU? Do dyspozycji klientów są:

  • szybkie przelewy,
  • tradycyjne przelewy bankowe,
  • karty płatnicze,
  • BLIK,
  • Raty PayU,
  • Visa Checkout.

Przelewy24

Przelewy24 to jeden z najchętniej wybieranych systemów płatniczych w Polsce. Dlaczego? Przede wszystkim dlatego, że wzbudza zaufanie wśród klientów oraz zapewnia liczne funkcjonalności sprzedawcom. Jedną z takich opcji jest możliwość tworzenia subkont dla osobnych sklepów – z pewnością przyda Ci się to rozwiązanie, jeśli prowadzisz kilka sklepów internetowych. Prowizja za szybki przelew wynosi 1,9%.

Dodatkowo Przelewy24 oferują błyskawiczne wypłaty środków, brak opłaty aktywacyjnej i sporo różnych form płatności. Wśród nich znajdziesz m.in.:

  • P24NOW,
  • BLIK,
  • szybkie przelewy online,
  • karty płatnicze,
  • PayPo,
  • Apple Pay,
  • Google Pay,
  • PayPal,
  • eRaty.

Wadą jest to, że w Przelewy24 darmowa jest tylko pierwsza wypłata środków na konto bankowe.

Dotpay

Choć Dotpay należy do Przelewy24, to jednak działa jako osobna marka, dlatego ten system płatniczy również pojawił się w tym zestawieniu. Czym wyróżnia się Dotpay? Zaletą jest to, że nie musisz mieć działalności gospodarczej, żeby móc skorzystać z tej bramki. Dlatego ten system płatniczy sprawdzi się u osób, które prowadzą nierejestrowaną działalność gospodarczą. Na pewno zaletą jest także to, że Dotpay jest dobrze znany klientom i cieszy się sporym zaufaniem. Z kolei wysokość prowizji za szybki przelew wynosi 1,9%

Jakie warunki zapewnia Dotpay? Przygotuj się na konieczność uiszczenia opłaty aktywacyjnej w wysokości 10 zł. Podobnie, jak w przypadku Przelewy24, tak również w bramce płatniczej Dotpay tylko pierwsza wypłata środków w ciągu dnia jest darmowa. Poza tym do dyspozycji masz następujące formy płatności:

  • szybkie przelewy online,
  • BLIK,
  • PayPal,
  • karty płatnicze,
  • Google Pay,
  • PayPo,
  • eRaty,
  • P24NOW,
  • Apple Pay.

Tpay

Choć Tpay to jedna z najmłodszych bramek płatniczych, to jednak ma do zaoferowania sporo ciekawych i nowoczesnych rozwiązań. Wyróżnia się dobrze działającym biurem obsługi klienta, dzięki czemu jako sprzedawca na każdym etapie współpracy możesz skorzystać z pomocy. Warto też zaznaczyć, że Tpay to firma, która w całości dysponuje polskim kapitałem – to zdecydowanie ewenement na tym rynku.

Jakie warunki proponuje Tpay? Przygotuj się na konieczność zapłacenia opłaty aktywacyjnej w wysokości 10 zł. Prowizja za szybki transfer wynosi 1,59%, a wypłata środków na konto jest darmowa. Minusem jest jednak to, że przelew pieniędzy może zająć nawet 3 dni robocze. Warto też wspomnieć o szerokim wyborze obsługiwanych metod płatności, m.in.:

  • szybkie przelewy online,
  • BLIK,
  • karty płatnicze,
  • PayPo i Twisto,
  • Apple Pay,
  • Google Pay,
  • Raty Pekao.

Paynow

Skoro chcesz dowiedzieć się, jakie bramki płatnicze warto wybrać do sklepu internetowego, to na liście warto dodać też bramkę zarządzaną przez mBank. Chodzi tu oczywiście o Paynow. Sporym ograniczeniem tego systemu jest to, że mogą z niego korzystać jedynie sprzedawcy, którzy mają konta firmowe w tym banku. Na uwagę zasługuje świetnie działające wsparcie techniczne, a także zaufanie, jakie budzi ten system płatniczy. Dzięki temu, że jest obsługiwany przez bank, to operator jest uznawany za najbezpieczniejszą opcję.

Paynow zapewnia przejrzyste warunki współpracy. Zgodnie z nimi jedyna opłata, jaką ponosisz, dotyczy prowizji od każdej transakcji w wysokości 0,95%. Nie płacisz za aktywację bramki płatniczej i za przelewy na konto, ponieważ środki są automatycznie wpłacane na Twoje konto bankowe. Wadą jest tylko ograniczona liczba metod płatności, do dyspozycji są jedynie:

  • szybkie przelewy,
  • BLIK,
  • Google Pay
  • płatności kartą.

Podsumowanie

Do dyspozycji masz różne formy płatności online, które możesz wprowadzić w swoim sklepie internetowym. W Twoim sklepie online nie może zabraknąć płatności BLIK, szybkich przelewów i płatności odroczonych, bo właśnie one cieszą się największym zainteresowaniem. Możesz też skorzystać z systemów płatniczych typu PayU lub Przelewy24. Przygotuj się wtedy na konieczność płacenia prowizji za każdy przelew. Przeanalizuj zalety, wady i warunki przedstawionych przez nas form płatności w sklepie internetowym. Dzięki temu dowiesz się, która opcja jest korzystna dla Ciebie i Twoich klientów.

Odpowiedz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *