Prowadzenie biznesu online w dzisiejszych czasach staje się z jednej strony coraz prostsze ze względu na obecność wielu gotowych rozwiązań, lecz z drugiej strony „niższy próg wejścia” przekłada się na większą konkurencję.
Z tego powodu każdy przedsiębiorca, który chce osiągnąć stabilne zyski z prowadzenia biznesu w sieci, powinien stawiać na ciągły rozwój i udoskonalanie swojego modelu. Bez wątpienia nieoceniona staje się pomoc narzędzi ułatwiających analizę, zarządzanie, jak również rozwijanie swojego pomysłu.
W dzisiejszym artykule przedstawimy 10 najbardziej przydatnych narzędzi dla każdego przedsiębiorcy działającego w internecie. Zapraszamy do lektury!
Spis treści
WordPress
Jeżeli nigdy nie przyszło Ci dowiedzieć się więcej na temat tego systemu zarządzania treścią, to zdecydowanie warto nadrobić zaległości! CMS (ang. Content management system – wspomniany system zarządzania treścią) WordPress powstał w 2003 roku i opiera się na języku PHP, a do obsługi bazy danych wykorzystuje MySQL.
Dane zebrane przez firmę analizującą rynek BuiltWith potwierdziły że jest to obecnie najpopularniejszy system CMS wykorzystywany w 2021 roku przez ponad 35% stron na całym świecie.
Co stoi za sukcesem WordPressa?
Głównym powodem, dla którego WordPress stał się tak powszechnie wykorzystywany, jest jego intuicyjność obsługi. Panel administracyjny został przetłumaczony na język polski, a poruszanie się w nim nie powinno stanowić większego problemu nawet dla osoby niezaznajomionej z programowaniem.
Kolejną zaletą WordPressa jest ogromna ilość zarówno darmowych, jak i płatnych wtyczek, które umożliwiają rozbudowanie swojej strony, czy sklepu o ciekawe funkcjonalności. Warto również wspomnieć o ogromnej i pomocnej społeczności, a co za tym idzie – praktycznie na każde pytanie związane z tym CMS-em znajdziemy odpowiedź w wyszukiwarce Google, na forach lub grupach na Facebooku.
Google Analytics
Załóżmy, że masz już swoją stronę lub sklep internetowy, który został wykonany przez Ciebie lub agencję interaktywną (zlecenie wykonania strony na zewnątrz często pozwala uniknąć wielu błędów, jak również szybciej uzyskać wysoką rentowność biznesu). Musisz być jednak świadomy, że sama obecność witryny w sieci nie zapewni Ci sukcesu, jeżeli nie trafiają na nią potencjalni klienci.
Z tego powodu należy wprowadzić na stronę narzędzie, dzięki któremu możesz analizować, co dzieje się na stronie internetowej. Zdecydowanym liderem w tego typu rozwiązaniu jest Google Analytics. Na pewno z łatwością domyślisz się, kto jest twórcą tego oprogramowania.
Dzięki temu narzędziu dowiesz się m.in. o źródłach pozyskiwania ruchu na Twoją stroną (Social Media, bezpośrednie wejścia, ruch z wyszukiwarek), czasie przebywania użytkowników na stronie, czy odwiedzonych podstronach.
W przypadku sklepów internetowych masz możliwość także śledzenia współczynnika konwersji (stosunek zakupów do odwiedzających), czy przychodów z danych źródeł. Z kolei szczegółowe raportowanie pozwala przedstawiać informacje o zainteresowaniach użytkowników, ich płci, wieku itp.
Możliwości uzyskania danych i raportowania ich w wielu formach, jest naprawdę dużo. W wielkich firmach skupiających się na działaniach online istnieją stanowiska, a nawet działy odpowiedzialne za analizę informacji pochodzących z Google Analyticsa!
Google Search Console
To kolejne analityczne narzędzie na naszej liście, które wspiera nas przy pozycjonowaniu strony. Dzięki niemu możemy sprawdzić z dużą dokładnością (jest to narzędzie od Google) na jakie frazy wyświetlana jest nasza strona, jak również jej pozycję na dane słowo kluczowe.
Google Search Console posiada jeszcze jedną niezwykle ważną funkcję. Pozwala bowiem na umieszczenie w niej mapy strony (plik xml, w którym znajdują się informacje o wszystkich podstronach witryny). Dzięki umieszczeniu linku do mapy w odpowiedniej zakładce, Google ma możliwość zaindeksowania stron w wyszukiwarce.
Narzędzie to pozwala zatem wgłębić się jeszcze bardziej w widoczność naszej witryny w wyszukiwarce w bieżącym czasie. Pokazuje także informacje o linkach znajdujących się na innych stronach, które prowadzą do naszej witryny.
Warto wspomnieć, że narzędzie Search Console jest udostępniane przez Google nieodpłatnie.
Google Ads
Kolejnym na naszej liście systemem reklamowym wartym uwagi jest Google Ads. Został on uruchomiony ponad 20 lat temu i stanowi obecnie główne źródło przychodów tego jednego z największych przedsiębiorstw informatycznych.
Google Ads (dawniej Google AdWords) działa nieco inaczej niż wspomniany wcześniej system reklamowy od Facebooka. Swoje działanie opiera bowiem o konkretne intencje użytkownika wyszukiwarki Google, czyli wpisanie w Google frazy np. „fryzjer warszawa”. Google Ads pozwala zatem na dotarcie do osób, którzy są już zainteresowani danymi usługami.
Warto wspomnieć, że Google stale udoskonala narzędzie i wprowadza nowe formaty reklamowe. Pewien czas temu zostały wprowadzone kampanie produktowe, dzięki którym sklepy internetowe mogą wyświetlać swoje produkty w wyszukiwarce Google w formie graficznej.
Dyski w chmurze
Prowadząc biznes online, z pewnością przychodzi nam zarządzać plikami firmowymi. Jeżeli działalność prowadzimy samodzielnie, wystarczy (choć nie zawsze) dysk twardy w naszym komputerze lub laptopie. Wszystko jednak komplikuje się, gdy zatrudniamy lub współpracujemy z osobami, które potrzebują szybkiego dostępu do pewnych plików.
W takich sytuacjach z pomocą przychodzą dyski w chmurze! Ich największą zaletą jest dostęp do pliku z każdego miejsca i urządzenia obsługującego przeglądarkę internetową. Z nowoczesnymi dyskami w chmurze tj. Google Drive, One Drive, DropBox, iCloud, możemy swobodnie udzielać dostępów do konkretnych folderów/plików tylko poszczególne osoby. Tego typu narzędzia pozwalają na przechowywanie praktycznie każdego rodzaju pliku, jak również otworzenie kilkunastu z nich!
Hotjar
Kolejnym niezwykle przydatnym narzędziem okazuje się oprogramowanie Hotjar. W przeciwieństwie do poprzedników jego historia sięga jednak zaledwie 2014 roku. Pomimo kilku lat na rynku Hotjar zyskał rzeszę użytkowników, którzy zyskują dzięki niemu niezwykle przydatne informacje.
Na czym polega działanie narzędzia Hotjar?
Hotjar pozwala na śledzenie zachowań użytkowników, jednak w o wiele bardziej „bezpośredni” sposób niż tradycyjne narzędzia analityczne np. wspomniany wcześniej Google Analytics.
Jedną z funkcji Hotjara są tzw. heatmapy, czyli mapy ciepła. Do jej wytworzenia potrzeba kilkudziesięciu wejść na stronę różnych użytkowników. Heatmapy pokazują, w które miejsca najczęściej klikają odwiedzający naszą stronę internetową. Dzięki temu możemy zauważyć, jakie elementy strony najbardziej interesują naszych klientów i na jakich obszarach strony powinniśmy się skupić.
Następną godną uwagi funkcją Hotjara są oczywiście nagrania zachowania użytkowników. Dosłownie wygląda to tak, jakby ktoś nagrywał ekran odwiedzającego. Warto jednak zaznaczyć, że wszelkie wrażliwe dane (które mogą być np. danymi osobowymi) są na nagraniach ukrywane. Dzięki czemu nagrywani użytkownicy pozostają anonimowi.
Czy Hotjar jest darmowy i łatwy w obsłudze?
Dobra informacja! Podstawowe funkcje Hotjara są w pełni darmowe. Bezpłatny plan pozwala na nagrywanie do 100 sesji. Następnie można je usunąć i ponownie włączyć nagrywanie użytkowników.
Z kolei sama implementacja narzędzia Hotjar na stronie nie powinna sprawić większych problemów, szczególnie jeśli korzystamy z WordPressa.
Facebook Ads
Tak jak wspomnieliśmy wcześniej, samo stworzenie strony lub sklepu internetowego nie wystarczy, aby na stronę trafiali klienci głodni naszych usług lub produktów.
W tym miejscu tak naprawdę zaczyna się dopiero cały proces promowania, testowania i optymalizowania naszego modelu biznesowego. Aby osiągnął on sukces potrzebny jest czas, z pewnością środki finansowe, jak również pełne zaangażowanie w udoskonalanie.
Jeżeli więc nie mamy jeszcze bazy naszych lojalnych klientów, a nasza witryna ze względu na początkowy etap nie generuje bezpłatnego ruchu organicznego – z pomocą przychodzą reklamy zarówno na Facebooku, jak i na Instagramie.
W jaki sposób reklamować się na Facebooku?
Przed rozpoczęciem swojej przygody z reklamami na Facebooku należy stworzyć swoją stronę w tym serwisie (potocznie zwaną fanpage-em). Pomimo, że nie jest to wymagane, warto również założyć profil na Instagramie, a następnie połączyć go z fanpage-em.
Jeżeli wykonaliśmy ten pierwszy krok, możemy przejść do Menadżera Reklam. Następnie należy utworzyć konto reklamowe oraz podpiąć do witryny specjalny kod śledzący zwany Pixelem. Na pierwszy rzut oka może się to wydawać dość skomplikowanym procesem, dlatego warto zlecić wykonanie konfiguracji profesjonalnej agencji interaktywnej.
Masz stworzoną stronę na Facebooku i profil na Instagramie, jak również skonfigurowanego pixela w swojej witrynie? Możesz wreszcie stworzyć swoją pierwszą reklamę! Pozostało Ci kliknąć w przycisk „Utwórz reklamę” na stronie głównej Menadżera Reklam, po czym ukaże Ci się okienko z celem reklamy m.in. ruch, zakupy. kontakt na messengerze czy nawet wizyty w firmie!
Następnie możesz wybrać docelową grupę odbiorców reklamy poprzez określenie ich przedziału wiekowego, czy zainteresowań. Z kolei w ostatnim kroku należy stworzyć samą formę wizualną reklamy.
Ahrefs
Chcąc budować silną pozycję swojej witryny w internecie, warto podejmować działania, które sprzyjają indeksowaniu Twojej strony lub sklepu na wyższych pozycjach w Google. Wszystkie działania z tym celem określane są jako pozycjonowanie lub SEO (ang. Search enginge optimatization).
Pozycjonowanie strony ma dużo wspólnego z samym działaniem Twojej witryny. Jeżeli zatem u podstaw jest ona wykonana w sposób prawidłowy, ładuje się szybko, jest przyjazna użytkownikowi – już na samym początku masz o wiele solidniejszy fundament pod zwiększanie ruchu z Google. Właśnie z tego powodu jako agencja tworząca strony internetowe tak bardzo skupiamy się na tym aspektach.
To jednak nie wszystko. Jeżeli zyskać najwięcej z działań SEO musisz wyjść poza swoją stronę i reklamować ją na serwisach tematycznych, forach, czy katalogach internetowych. Pamiętaj jednak, że niezwykle ważne jest to, aby wybierać witryny zewnętrzne o dobrej historii i wskaźnikach.
Jak w tym wszystkim pomaga narzędzie Ahrefs?
Właśnie w tym miejscu przychodzi z pomocą narzędzie Ahrefs, które pozwala na wykonanie audytu dowolnej strony, na której np. umieszczamy linki. Dzięki temu mamy pewność, że nasze działania oparte są o wartościową reklamę w sieci.
Do funkcji Ahrefsa należy również wykonywanie raportów dotyczących fraz wyszukiwanych przez internautów w Google np. fryzjer Warszawa. Możesz dowiedzieć się m.in. o trudności słów kluczowych na skali od 1-100, jak również dowiedzieć się więcej o średniej liczbie wyszukiwań frazy.
Ahrefs to niezwykle rozbudowane narzędzie, a jego poznanie może zająć dużo czasu. W jego przypadku okres próbny na 7-dni kosztuje $7. Później mamy do wyboru pakiety o wartości $99 do $179 płatne co miesiąc.
Trello
Chcąc uporządkować swoje zadania, jak również współpracę z zespołem, warto zapoznać się z narzędziem Trello należącej do firmy Atlassian. Co najważniejsze darmowa wersja tej aplikacji internetowej daje naprawdę dużo możliwości nawet dla firm z kilkoma pracownikami.
Główną zaletą tego rozwiązania jest elastyczność. Trello pozwala na tworzenie elastycznych tablic, na których możemy umieszczać karty z zadaniami podzielone na odpowiednie kolumny np. Do zrobienia, W trakcie, Zrobione. Do tablic możemy dodać innych użytkowników, którzy mają możliwość zarządzania kartami.
Dodatkowe funkcje to m.in. nadawanie etykiet o określonych kolorach do kart (np. dla zarządzania priorytetami, czy możliwość załączenia pliku do karty. Można także ustawić terminy wykonania zadania, a system automatycznie wyśle powiadomienie do osób przypisanych do danej karty o zbliżającym się deadline.
Slack
Prowadzenie biznesu online niejednokrotnie wiąże się ze współpracą z innymi pracownikami lub freelancerami. Nie powinien zatem dziwić fakt, że odpowiednia komunikacja pomiędzy członkami, stanowi fundament udanych, skoordynowanych działań.
Właśnie tutaj pojawia się darmowa (z reguły w pełni wystarczająca) usługa Slack. Aplikacja pełni rolę komunikatora zarówno w formie tekstowej, jak i głosowej. Pozwala także na załączanie różnego rodzaju multimediów i plików.
Główną zaletą Slacka jest możliwość uporządkowania tematów rozmowy. System opiera się na hashtagach, które stanowią „pokoje” do rozmów na dany temat. Za sprawą takiego rozwiązania wszystkie dyskusje wewnątrz zespołu mają swoją indywidualną przestrzeń, a to z pewnością może przełożyć się na zwiększenie wydajności teamu!
Systemy do wystawiania faktur
Legalne prowadzenie działalności gospodarcze będzie zawsze powiązane z księgowością. Warto zatem zadbać o ten aspekt, jeżeli chcemy czuć się spokojnie i mieć pewność, że wykonujemy wszystko zgodnie z obowiązującymi przepisami.
Wiele firm korzysta z outsourcingu księgowości, dlatego do wypełniania obowiązków podatkowych wystarczy prosty pogram do wystawiania faktur. Dostępne rozwiązania nie wymagają z reguły instalowania żadnego programu na komputerze, gdyż oferowane jest w modelu SaaS. Jest to dużym ułatwieniem, ponieważ dzięki takiemu rozwiązaniu, można je obsługiwać z każdego miejsca na świecie, jak również z różnych urządzeń stacjonarnych i mobilnych z dostępem do internetu i przeglądarki.
Aplikacje działające w ten sposób, posiadają najczęściej dodatkowo funkcję eksportu do najpopularniejszych programów księgowych, dzięki czemu współpraca z księgową przy dużej ilości zamówień/sprzedaży powinna przebiegać w łatwy sposób.
Podsumowanie
Trzeba przyznać, że każdy model biznesowy jest inny i może wymagać odmiennych rozwiązań lub narzędzi. Z tego powodu warto postawić na testowanie, jak również nie ograniczać się do jednego oprogramowania. W ten sposób dowiemy się, co najbardziej nam odpowiada oraz co sprawdza się pod kątem wydajności lub efektów działań naszej firmy.
Większość profesjonalnych narzędzi dostępnych za pośrednictwem internetu posiada bezpłatne wersje próbne, dlatego warto z nich korzystać. Co więcej na rynku może pojawiać się coraz więcej narzędzi, które są jeszcze bardziej udoskonalone, intuicyjne i skuteczne. Zalecamy zatem śledzenie nowinek w świecie biznesu online.
Z drugiej strony mniej może oznaczać więcej. Wprowadzanie zbyt wielu nowych narzędzi w jednym momencie może zabierać cenny czas i nie przynosić żadnych korzyści. Pomimo, że możemy zautomatyzować coraz więcej działań firmy, to wciąż czynnik ludzki jest nie do przecenienia.
Z tego powodu wybierając narzędzia ułatwiające działania firmy warto wziąć pod uwagę kilka ważnych kwestii m.in. na ile to rozwiązanie ułatwi pracę, zapewni korzyści i lepszy „workflow”. Należy także zastanowić się, czy przypadkiem „nie kupujemy kombajnu do koszenia trawy”. Ogrom funkcji danego może wyglądać dobrze na papierze, jednak jeżeli wykorzystujemy tylko 5% potencjału rozwiązania to warto rozejrzeć się za tańszym, prostszym i równie skutecznym narzędziem!
Karolina
Muszę podziękować za artykuł, ponieważ dzięki niemu dowiedziałam się o Hotjar. Super proste w obsłudze narzędzie, które pozwala na monitorowanie użytkowników, odwiedzających naszą witrynę. Dla mnie szczególnie przydatne i obrazowe są mapy cieplne oraz badanie scrollowania witryny. Polecam każdemu właścicielowi strony internetowej.