W dobie powszechnego dostępu do Internetu nie dziwi, że większość firm swoje codzienne działania przenosi do sieci. Zarówno sprzedaż, jak i kontakty handlowe przebiegają dzięki temu szybciej i sprawniej. Warto pamiętać o oszczędności nie tylko czasu, ale i kosztów, wynikających z powszechnego zastosowania aplikacji i programów komputerowych oraz coraz ciekawszych i wygodniejszych serwisów firmowych. Czas, kiedy strona firmowa była jedynie statyczną wizytówką odszedł do lamusa. Obecnie są to wielopłaszczyznowe platformy umożliwiające szereg różnorodnych działań i interakcji w sieci. Nad ich jakością i funkcjonalnością pracuje szereg specjalistów nowych technologii – ogólnie określa się ich mianem webmasterów. Z uwagi na zwiększający się stopień skomplikowania stron zachodzi jednak potrzeba dalszego dzielenia zadań. I tak, pośród webmasterów znaleźć można specjalistów w dwóch obszarach, czyli:

  • front-end developera
  • back-end developera

Poniżej przybliżenie zasad i podstaw pracy wykonywanej przez front-end developera.

Kim jest Front-end Developer w zespole webmasterów?

Front-end to część strony, którą widzą użytkownicy i na której mogą wykonywać rozmaite działania. Jej zadaniem jest prezentowanie danych pobieranych z bazy, którą tworzy zwykle specjalista backendowiec. Jednocześnie front-end aplikacji odbiera informacje od użytkownika, zamieniając je w odpowiednie działanie kodu. Najprościej mówiąc, jest to swego rodzaju fasada każdej strony czy aplikacji internetowej. Jej najważniejszymi cechami są:

  • nowoczesny i przejrzysty layout
  • grafika i treść przykuwające uwagę użytkownika
  • łatwość i intuicyjność nawigacji.

Żeby strona zachęciła do eksplorowania zasobów powinna nie tylko dobrze się prezentować, ale przede wszystkim  musi działać poprawnie i szybko ładować wszystkie elementy.

Odpowiedzialnym za wszystkie opisane wyżej zadania jest właśnie specjalista front-end developer. Do jego obowiązków należy najczęściej poprawne i atrakcyjne zaprojektowanie i stworzenie layoutu strony i jej elementów funkcjonalnych. W zależności od stopnia skomplikowania strony i wielkości zespołu web developerów szczegółowy podział zadań nieco się różni. Różnice wynikają także z profilu firmy zajmującej się projektowaniem stron internetowych. Małe zespoły i freelancerzy zwykle posiadają szerszy zakres wiedzy i zajmują się większym obszarem zadań. W dużych multimedialnych agencjach podział zadań jest bardziej szczegółowy, co oznacza, że poszczególne osoby skupiają się na zadaniach o węższym zakresie.

Umiejętności potrzebne dobremu Frontend Developerowi

Celowo używane są tutaj dwie formy zapisu specjalistów zajmujących się wizualną częścią stron WWW, bowiem są one stosowane zamiennie przez ogłoszeniodawców, czyli pracodawców poszukujących specjalistów z tej dziedziny. A czego generalnie poszukują pracodawcy umieszczający ogłoszenia? Czyli, jakie umiejętności powinna posiadać osoba planująca swoją ścieżkę zawodową jako popularny frontendowiec.

Front-End Developer powinien mieć przygotowanie teoretyczne w postaci studiów informatycznych. Dają mu one ogólną wiedzę na temat wszystkiego, co i w jaki sposób dzieje się w sieci. Podstawowymi umiejętnościami, które muszą mieć oni w dobrym stopniu opanowane są także:

  • znajomość języków CSS (odpowiada za wygląd strony) i HTML (odpowiada za strukturę strony) – bez tego nie da się stworzyć wizualnie atrakcyjnej i dobrej strony www – kodowanie to podstawa;
  • znajomość Java Script i jQuery czyli języka programowania wraz z dodatkami, dzięki któremu statycznym stronom dodaje się funkcjonalności, czyli umożliwia ich działanie.
  • dobra znajomość języka angielskiego – przede wszystkim jest to język używany w programowaniu, zatem jego znajomość jest konieczna dla komfortu pracy.
  • Znajomość programów do grafiki rastrowej (jak Photoshop)

Czasem wymaga się umiejętności programowania w PHP, choć przygotowanie zaplecza w tym języku należy raczej do zadań Back-end Developera. Bardzo przydatna w pracy front-end developera jest przynajmniej podstawowa znajomość Photoshopa. Zdarza się wręcz, że w zakres obowiązków tego specjalisty wchodzi na co dzień cięcie grafik oraz obróbka materiałów graficznych, które będą tworzyły trzon strony internetowej lub zostaną tam zamieszczone w formie contentu, czyli zawartości.

Jak w każdym zawodzie jest również określony zestaw umiejętności miękkich, a najważniejsze z nich to na pewno:

  • wyobraźnia oraz poczucie estetyki – niezbędne do stworzenia harmonijnych, eleganckich i przyjaznych layoutów;
  • kreatywność – jej brak oznacza konieczność ciągłego poszukiwania wzorów albo pomysłów, a to czyli niezależnego specjalistę raczej odtwórcą niż twórcą – oczywiście pomijają kwestie związane z poszanowaniem praw autorskich;
  • chęć stałego rozwoju i łatwość przyswajania nowych zagadnień – świat nowych technologii rozwija się w zawrotnym tempie i wciąż pojawiają się nowe rozwiązania. Osobie nie poszukującej nowinek nie tylko brakuje narzędzi, ale bardzo szybko zostaje w tyle w stosunku do wymagań zleceniodawców i pracodawców.

Perspektywy specjalisty Front-end Developera

Specjaliści webmasterzy są cennymi pracownikami i w zasadzie nie mogą narzekać na brak pracy. Są poszukiwani zarówno jako stali pracownicy agencji multimedialnych, jak i freelancerzy, którzy podejmą się wykonania konkretnego zlecenia lub zdecydują na dłuższą współpracę. Ale żeby dotrzeć do tego pułapu, należy przejść pewną ścieżkę rozwoju oraz – co jest w tym zawodzie najważniejsze – zdobyć potrzebne doświadczenie i praktykę zawodową.