Błędy przy zakładaniu sklepu

Wystarczy zlecić stworzenie strony sklepu internetowego odpowiedniej firmie i wydaje się, że tę kwestię mamy już „z głowy”. Gdyby jednak tak było, to każdy sklep internetowy odnosiłby sukces, a tak przecież nie jest. Porażka jest efektem błędów, które popełniane są już na poziomie projektowania oraz tworzenia sklepu internetowego. Na tym etapie niezwykle istotna jest współpraca samego klienta z firmą interaktywna, jednak obie strony w wielu przypadkach popełniają kilka z 5 najważniejszych grzechów głównych planowania oraz tworzenia sklepu internetowego.

Niesprecyzowany cel

Zawsze  robimy coś w celu osiągnięcia pewnych celów oraz korzyści. Podobnie jest ze sklepem internetowym i jego stroną. Nie wystarczy oddać jej w ręce ekspertów, którzy stworzą dla nas „jakąś” witrynę. Zanim to oni będą mogli się wykazać, duża odpowiedzialność spoczywa na samym kliencie. Musi on nie tylko wiedzieć i uświadomić sobie, jaki jest cel tworzenia jego e-sklepu i strony www, ale też powinien umiejętnie przekazać zgromadzone informacje osobom, które zajmą się nimi od strony praktycznej.

Dlaczego podejmuje się takiego działania?

Jaki jest cel mojej strony www?

Co jest jej tematem?

Dla kogo to robię, do kogo kieruje treści oraz ofertę?

Brak określenia konkretnej grupy docelowej

O sprecyzowaniu swojej grupy docelowej mówi się obecnie tak dużo, iż błąd ten nie powinien się już pojawiać, a jednak nadal mamy z nim do czynienia. Zakładając swój sklep internetowy musimy mieć pewną koncepcję, decydujemy się na konkretną branżę i produkty. To z nimi związany jest profil naszego klienta. Poznając go bliżej, będziemy wiedzieć, w jaki sposób najlepiej zaprezentować nasze produkty, jakim językiem mówić i co powinno znaleźć się na naszej stronie.

Pochopny wybór CMS

Oprogramowanie – to ono zapewni nam intuicyjne, sprawne i bezproblemowe zarządzanie treściami na stronie www. Dzięki niemu możemy samodzielnie zmieniać, modyfikować, usuwać oraz dodawać tekst, zdjęcia, grafikę i tabele, co jest ważne, ponieważ w każdym sklepie pojawiają się nowe produkty. Nierzadko zdarza się, że wybór CMS’u jest niewłaściwy. W późniejszym czasie przekłada się to na problemy z jego obsługą, konieczność zakupu dodatkowych wtyczek i dodatków, jak też bardzo długie poznawanie jego funkcjonalności.

Strona nieadekwatna do profilu firmy

Twoja strona internetowa to wizytówka Twojej firmy i to już nigdy się nie zmieni. Poprzez jej pryzmat jesteśmy postrzegani, to z nią jesteśmy kojarzeni i to ona wpływa na opinie użytkowników o nas. Przy projektowaniu strony konieczne jest to, aby uwzględnić znaki, kolory i inne elementy identyfikacji wizualnej firmy. To dzięki nim klienci będą mogli w łatwy sposób nas zidentyfikować oraz skojarzyć z naszą nazwą. Warto także pamiętać, że strona nie może odbiegać od koncepcji naszej działalności. Istnieją firmy o charakterze luksusowym i ekskluzywnym, które proponują również takie produkty, jak np. biżuteria. Nie będzie to dobrym pomysłem, kiedy podobny tor obierze sprzedawca materiałów budowlanych.

Zaburzenia w komunikacji z klientem

Decydując się na sklep internetowy, musimy mieć świadomość, że nie będziemy mieli na co dzień bezpośredniego kontaktu z klientem. To oczywiście powoduje, że jeszcze bardziej powinniśmy skoncentrować się na ułatwieniu naszym użytkownikom komunikacji z nami, naszymi pracownikami. Możliwości pojawia się coraz więcej – sklepy internetowe nie ograniczają się już do podania numeru telefonu, e-maila czy też stworzenia formularza kontaktowego. Do dyspozycji mamy również live chat’y, pozwalające na komunikowanie się z klientem w czasie rzeczywistym. Trzeba jednak pamiętać, że niezależnie od tego, jakie kanały wybierzemy, zawsze musimy być  dostępni dla klientów, chcących szybko otrzymać odpowiedź bądź wyjaśnienie swoich wątpliwości.