Identyfikacja wizualna

Klient musi mieć możliwość identyfikacji firmy z jej unikatowym wizerunkiem, na który składa się wiele czynników. Z pozoru rzeczy błahe mogą okazać się tymi kluczowymi, które zaburzą cały obraz marki. Identyfikacja wizualna to odzwierciedlenie jej wszystkich wartości oraz cech. Powinna zostać stworzona na podstawie konkretnych skojarzeń, które w sposób jasny kierowałyby nasze myśli na tę właściwą firmę.

Firma musi być „ubrana”

Co to znaczy, że firma musi być „ubrana”? Postrzeganie człowieka przez pryzmat jego wyglądu bywa często mylące, jednak mimo wszystko to robimy. Podobnie jest z oceną książki po jej okładce, która nierzadko nie odzwierciedla treści, jednak w wielu przypadkach sięgamy po tę, która przykuje naszą uwagę oryginalną grafiką bądź kolorystyką. Analogicznie jest w przypadku firmy, która powinna sprzedawać się, prezentując się od jak najlepszej strony.

Odpowiednio stworzona identyfikacja wizualna wywołuje odpowiednie skojarzenia, które związane są z konkretną marką. Odpowiednio, czyli adekwatnie do jej charakteru i będąca łatwą w odczycie oraz interpretacji. Trzeba również pamiętać, że identyfikacja wizualna stanowi front firmy i często świadczy o jej reputacji i jakości. Nie bez znaczenia jest także fakt, iż odgrywa ona istotną rolę dla podmiotów wewnętrznych marki. Dzięki niej mogą oni się z nią utożsamiać i poczuć się częścią społeczności firmowej. To ważne, szczególnie kiedy zależy nam na budowaniu zespołu zgranego i świadomego wspólnych celów.

Spójna identyfikacja wizualna – co ją buduje?

Wśród elementów identyfikacji wizualnej wyróżnić można 3 podstawowe:

  • logotyp – jest to znak graficzny, który pozwala społeczności odpowiednio zidentyfikować markę. Znajduje się ona nie tylko na takich nośnikach jak: strony internetowe, wizytówki czy produkty, ale też na wszystkich materiałach promocyjnych oraz reklamowych. Musi nawiązywać do charakteru i wartości firmy, a więc być jej odbiciem
  • kolorystyka – jest, a przynajmniej powinna być, związana z logiem i kolorami, jakie zostały wykorzystane do jego stworzenia. Będą one obecne wszędzie tam, gdzie mamy do czynienia z daną marką, np. w restauracji ubrania kelnerów i kucharzy zostaną utrzymane w tychże kolorach. Im mniej kolorów, tym lepiej – optymalnie powinniśmy skoncentrować się 2 lub 3 kolorach. W przeciwnym razie identyfikacja firmy po jej kolorystyce może być znacznie utrudniona
  • kształt liter – nie zawsze firmy przykładają wagę do tego, jaka czcionka zostanie użyta do stworzenia jej nazwy, a okazuje się, że nieprzemyślana koncepcja może nas dużo kosztować. Warto pamiętać, by wszystkie litery miały jednolitą czcionkę, również ich pogrubienie nie zawsze jest najlepszym rozwiązaniem, szczególnie w przypadku dłuższej nazwy. Czcionka nie powinna być przesadnie oryginalna, gdyż w ten sposób narazimy się na trudności w odczycie tekstu.

Jednak na tych 3 elementach identyfikacja wizualna się nie kończy. Pozostałe zostały już wspomniane, takie jak strój pracowników czy też opakowania produktów. Uwagę powinno się również zwrócić na wystrój wnętrza firmy, a także wszystkie materiały promocyjne:  notesy, teczki, długopisy i kubki. Spójna identyfikacja wizualna to też zastosowanie wymienionych wyżej elementów w pracach takich jak: projektowanie stron www, wizytówek, papieru firmowego, kopert, gadżetów. Każdy z tych elementów jest cegiełką, budującą tożsamość wizualną firmy.