Istnieje wiele sposobów i kanałów przekazu umożliwiających podjęcie działań marketingowych i dotarcie do nowych klientów. Z pewnością jednym z najskuteczniejszych rozwiązań jest stworzenie strony internetowej firmy czy przedsiębiorstwa. Żyjemy w czasach, kiedy praktycznie każdy ma dostęp do Internetu i to tam najczęściej poszukuje informacji, produktów czy usług. Zatem niewykorzystanie ogromnego potencjału drzemiącego w Internecie wydaje się wręcz nieodpowiedzialne.

Projektowanie responsywnych stron www jako forma marketingu

Obecnie coraz większą popularnością w społeczeństwie cieszą się urządzenia mobilne, trend ten jest wyraźnie widoczny wśród użytkowników Internetu. Urządzenia są coraz bardziej smart i proponują nam coraz więcej rozwiązań i udogodnień. Tym samym wymagania użytkowników są coraz śmielsze i większe. Ignorowanie potrzeb użytkowników urządzeń mobilnych to zdecydowanie krok w złą stronę. Jednym z podstawowych udogodnień jest tworzenie stron responsywnych, obecnie uważane wręcz za obligatoryjną część procesu projektowania strony internetowej. Strona responsywna dostosowuje swój układ i rozmiar elementów do wielkości ekranu tak, aby wszystko było czytelne i przejrzyste. Takie rozwiązanie z pewnością docenią osoby zainteresowane ofertą firmy czy sklepu internetowego, które odwiedzają witrynę za pośrednictwem urządzenia mobilnego. Ponadto doceni to także wyszukiwarka Google, która premiuje strony przystosowane do wyświetlania się na ekranie np. smartfona i umieszcza je wyżej w wynikach wyszukiwania.

Różnica w marketingu

Generalnie przekaz marketingowy widoczny na urządzeniach mobilnych powinien różnić się od tego, co wykorzystuje się w rozwiązaniach desktopowych. Chodzi tutaj nie tylko o sam układ strony, kolejność wyświetlania, ale również wszystkie jej elementy składowe, w tym reklamy. Bo chociaż cel jest taki sam – dotarcie z przekazem reklamowym do użytkownika, to wykorzystuje się odrobinę inne metody i na inne rzeczy zwraca uwagę.
Istotne uwzględnienie modelu zachowania typowego użytkownika smartfona. Chociaż zazwyczaj mają oni przy sobie telefon przez cały czas i spoglądają na niego często to robią to tylko przez chwilę. Przekaz, który ma dotrzeć do użytkownika mobilnego powinien być tak skonstruowany, oryginalny i  ciekawy, by w ciągu tych kilku sekund skutecznie przykuć jego uwagę. Liczy się prostota i klarowność przekazu, a reguła ta ma zastosowanie zarówno przy projektowaniu responsywnych stron www, jak również sklepów czy reklam wyświetlanych na urządzeniach mobilnych.
Podczas dostosowywania elementów strony do możliwości urządzeń mobilnych, należy również pamiętać o obrazach i filmach. Chodzi tu zarówno o wielkość jak i  format wyświetlanych plików. Coś co fantastycznie prezentuje się na ekranie laptopa, niekoniecznie sprawdzi się na smartfonie. Ważna jest optymalizacja tak samo komponentów strony www jak i reklam pojawiających się na niej.
To co bardzo istotne i warte uwzględnienia w marketingu mobilnymi to kwestia lokalizacji. Znaczna część zapytań użytkowników urządzeń mobilnych wiąże się z miejscem, w którym aktualnie się znajdują i pilnie poszukując informacji lub usługi wykorzystują swój telefon. Informację o lokalizacji firmy dobrze jest uwzględnić w działaniach marketingowych takich jak np. optymalizacja SEO czy Google Maps. Chociaż jest to bardzo istotne w marketingu mobilnym, to akurat takie działania sprawdzą się również w rozwiązaniach desktopowych.
Jednak najważniejsza rzecz jest wspólna na obu płaszczyznach, tj. mobilnej i desktopowej. Chodzi o content marketing, czyli treść. A ta każdorazowo powinna być wartościowa, interesująca i unikatowa. Chociaż należy podkreślić, że treść prezentowana użytkownikom mobilnym powinna być znacznie bardziej skondensowana.

Działania marketingowe najlepiej podejmować równocześnie na wielu płaszczyznach i żeby były one skuteczne należy wziąć pod uwagę ograniczenia oraz możliwości urządzeń, a następnie tak dostosować przekaz, aby był jak najbardziej czytelny, zrozumiały i zachęcający dla użytkowników poszczególnych typów urządzeń.