Co to jest SSL i dlaczego warto mieć stronę na HTTPS?

SSL

Bezpieczeństwo w Sieci jest obecnie bardzo popularnym zagadnieniem. Wynika to z faktu, że coraz więcej działań można zrealizować za pośrednictwem Internetu. Każdy użytkownik może swobodnie robić zakupy w sklepach internetowych, dokonywać płatności online, wysyłać zapytania do różnych firm, a nawet załatwiać sprawy urzędowe korzystając z dostępu do Sieci. Jednak każde z tych działań, aby można było przeprowadzić je przez Internet, wymaga podania danych osobowych lub innych danych powiązanych z użytkownikiem. Bezpieczeństwo przesyłania tych danych jest bardzo ważne, bowiem sytuacja, w której dane dostają się w niepowołane ręce, może mieć poważne konsekwencje, jak np. kradzież środków z konta bankowego.

Wraz ze wzrostem popularności rozwiązań udostępnianych za pośrednictwem Internetu, rośnie również nacisk na bezpieczeństwo danych zamieszczanych i przesyłanych w Sieci. Rośnie także świadomość użytkowników, którzy coraz częściej zwracają uwagę na to gdzie udostępniają swoje dane i czy witryny, z których korzystają zapewniają odpowiedni poziom bezpieczeństwa.

Certyfikat SSL- co to jest?

Najpopularniejszy sposób ochrony przesyłanych danych to zastosowanie szyfrowania. Istnieje kilka sposobów szyfrowania danych tak, aby nie dostały się w niepowołane ręce. Jednak powszechnie przyjętym na wszystkich stronach WWW standardem jest certyfikat SSL (ang. Secure Sockets Layer). Dzięki niemu transmisja danych jest poufna, a to zwiększa poczucie bezpieczeństwa użytkowników i podnosi wiarygodność posiadaczy witryn, którzy wykupili i zainstalowali certyfikat. Docenią to zwłaszcza ci internauci, którzy mogą zechcieć pozostawić tam swoje dane. Ze względu na rozpoznawalność, SSL od razu zwraca uwagę odwiedzających stronę internetową (symbol charakterystycznej kłódki), co może wpłynąć na podjęcie ostatecznej decyzji o skorzystaniu z usług zapewnianych przez serwis. Wykorzystywanie certyfikatu SSL gwarantuje zachowanie poufności przesyłanych danych. Gwarancji tej udziela wystawca certyfikatu, czyli niezależny podmiot.

W jaki sposób działa szyfrowanie ze pomocą SSL?

Szyfrowanie przy użyciu protokołu SSL opiera się na prostym założeniu: moment połączenia z witryną uruchamia algorytmy szyfrujące, blokujące możliwość wtargnięcia przez osoby postronne do przesyłanych w obie strony informacji. Dzięki temu wszelkie informacje, które przepływają między przeglądarką internetową użytkownika, a serwerem są szyfrowane. Implementacja protokołu gwarantuje automatyczne rozpoczęcie pracy tych algorytmów za każdym razem, gdy ktoś odwiedza chronioną stronę. Zapewnia to całkowite bezpieczeństwo wprowadzanych danych osobowych, adresu e-mail, haseł, danych powiązanych z kontem bankowym internauty, czy innych informacji udostępnianych za pośrednictwem strony www.

Zwiększenie bezpieczeństwa za pomocą HTTPS

Wiele stron internetowych korzysta z podstawowego rozwiązania, jakim jest protokół HTTP. Jest on używany przede wszystkim w miejscach, w których nie jest wymagane podawanie żadnych wrażliwych danych, a wielokrotne wejście na stronę przez tego samego użytkownika nie jest w żaden sposób odnotowywane na serwerze (w tym celu wykorzystuje się wówczas tzw. pliki cookies). To oczywiście naraża internautów na „podejrzenie” przez osoby trzecie przesyłanych przez nich danych, ale póki nie są to dane wrażliwe, rozwiązanie to w zupełności wystarcza.
Jednak w wielu witrynach, aby móc w pełni skorzystać z ich funkcjonalności, wymagane jest podanie bardziej szczegółowych informacji, które mogą posłużyć do identyfikacji użytkownika. Taka sytuacja ma miejsce w przypadku np. banków czy sklepów internetowych, oraz wszystkich pozostałych stron wymagających od użytkownika podania np. numeru konta bankowego lub adresu zamieszkania, czy chociażby adresu e-mail. Jeśli witryna zbiera takie informacje na temat odbiorców, dla zapewnienia odpowiedniego poziomu bezpieczeństwa, konieczne jest zastosowanie protokołu HTTPS.

Czym różni się HTTP od HTTPS?

Przede wszystkim zastosowaniem opisanego powyżej certyfikatu SSL. Każde wejście na stronę zabezpieczoną protokołem HTTPS (ang. Hypertext Transfer Protocol Secure) jest szyfrowane za jego pomocą, a jednocześnie zachowana jest dokładnie taka sama droga przesyłu danych, jak w przypadku HTTP. I chociaż protokoły te w nazwie różni tylko jedna litera, jest między nimi ogromna różnica na poziomie bezpieczeństwa transmisji danych. Żaden świadomy internauta nie zdecyduje się na wprowadzenie i przesłanie informacji, jeśli właściciel witryny nie będzie używał protokołu HTTPS.

Zalety wynikające z przejścia na HTTPS

Zaimplementowany protokół HTTPS daje odwiedzającym gwarancję, że ich wrażliwe dane będą całkowicie bezpieczne. Zaufanie jest szczególnie istotne w przypadku przedsiębiorstw lub instytucji pobierających od użytkowników personalia, metryki itp. To z kolei nie pozostaje bez wpływu na konwersję wejść na stronę, a w przypadku sklepów internetowych na liczbę zawieranych transakcji.

Nie mniej istotna, a powiązana z zaufaniem, jest pewność ochrony. Współcześnie szyfrowanie za pomocą SSL jest najlepszym sposobem utajniania danych. Nawet w przypadku przechwycenia danych w ruchu nie ma żadnej możliwości, aby zostały odczytane przez kogokolwiek innego poza ich nadawcą i docelowym odbiorcą. To zabezpieczenie jest nie do złamania, dlatego zostało powszechnie przyjęte za standard.

Istnieje również mniej oczywisty czynnik, ale równie ważny. Wiele przeglądarek (wśród nich najpopularniejsze – Firefox oraz Chrome) wyświetla informację o stopniu zabezpieczenia strony tuż przy adresie URL. Pojawienie się napisu „niezabezpieczona” może wpłynąć na podjęcie decyzji o skorzystaniu z usług witryny, szczególnie jeśli użytkownik posiada choćby minimalną wiedzę o zachowywaniu bezpieczeństwa w sieci. Może to mieć również wpływ na to jak witryna, a zarazem dana marka, jest postrzegana przez odbiorców. Bezpieczna witryna kreuje pozytywny wizerunek firmy w sieci, jako wiarygodnej i dbającej o bezpieczeństwo klientów.

Warto również dodać, że Google bardzo często wspomina o podwyższonych standardach bezpieczeństwa przesyłu danych, zarówno we własnej praktyce, jak i ocenie innych przedsiębiorstw. Zatem różnica pomiędzy HTTP, a HTTPS jest również odnotowywana przez wyszukiwarkę Google, zwiększając pozycjonowanie strony korzystającej z tego drugiego rozwiązania. Jest to związane również z konwersją – użytkownicy częściej rezygnują z eksploracji stron, które mają w przeglądarce status „niezabezpieczona”. Natomiast większy współczynnik odrzuceń oznacza niższą pozycję w wynikach wyszukiwania Google.

Dla kogo SSL?

Wykupienie i zainstalowanie certyfikatu SSL może przynieść w zasadzie same korzyści każdemu właścicielowi witryny. O niewątpliwych zaletach tego rozwiązania wspomnieliśmy już wyżej. Jednak wykorzystanie tego certyfikatu nie zawsze jest konieczne. Jeśli Twoja witryna ma charakter wyłącznie informacyjny i w żaden sposób nie wymagasz od użytkowników podania jakichkolwiek danych osobowych, certyfikat SSL nie jest niezbędny. Jednak pamiętaj, że nawet wypełnienie formularza kontaktowego, w którym wymagane jest podanie imienia, nazwiska i adresu e-mail lub numeru telefonu, już powoduje konieczność szyfrowania takich danych. Certyfikat SSL jest także ważny dla osób, które dbają o wizerunek w Sieci – pomaga uzyskać status bezpiecznej strony i wzmacnia pozytywny odbiór witryny.

Istnieje także szereg rodzajów stron, gdzie stosowanie protokołu HTTPS jest absolutnie konieczne. Są to witryny, które przetwarzają m.in. wrażliwe dane osobowe, adresy lub informacje dotyczące płatności i kont bankowych. Są to oczywiście strony banków, urzędów oraz innych instytucji państwowych, ale także sklepy internetowe czy przychodnie, które pozwalają na rejestrację pacjentów online.

Jak uzyskać certyfikat SSL

Certyfikat SSL można pozyskać od instytucji zewnętrznej, którą w tym przypadku jest urząd certyfikacji. Podmiot ten może dokonać weryfikacji witryny i w razie potrzeby potwierdzić dane właściciela (zależnie od rodzaju wybranego certyfikatu). Następnie należy zainstalować certyfikat na swoim hostingu. Zazwyczaj firmy hostingowe oferują pomoc klientom w wykonaniu takiej usługi. Zawsze możesz również skorzystać z pomocy profesjonalistów, którzy pracują w Agencji Interaktywnej.

Jednocześnie warto zaznaczyć, że chociaż stosowanie certyfikatu SSL nie jest obowiązkowe, warto skorzystać z tej możliwości. Połączenia szyfrowane nie tylko zachęcają odbiorców, ale także budują profesjonalny i pozytywny wizerunek właściciela witryny.

Odpowiedz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.