Sama strona internetowa to nie wszystko. Nawet najlepsza i najbardziej atrakcyjna, jeśli nie będzie promowana, pozostanie niezauważona – mało kto na nią trafi i zapozna się z ofertą albo skorzysta z proponowanych usług. Kluczem do sukcesu jest skuteczny marketing i widoczność strony w wyszukiwarkach internetowych. Pojęcia SEM i SEO są ściśle związane z tym zagadnieniem. Niejednokrotnie traktuje się je jako tożsame, a jest to błąd, albo przynajmniej niedopowiedzenie.

Jak działa SEO?

SEO (ang. Search Engine Optimization) to optymalizacja strony internetowej przy uwzględnieniu wiedzy na temat algorytmów jakie wykorzystują wyszukiwarki internetowe. Celem działań SEO jest poprawa widoczności strony www w naturalnych (darmowych) wynikach wyszukiwania. Czyli, najprościej mówiąc, podejmowanie takich kroków, aby przy wpisywaniu konkretnego hasła w wyszukiwarkę, nasza witryna znajdowała się jak najwyżej na liście wyników. Do osiągnięcia zamierzonego celu prowadzą dwa główne działania w obrębie SEO. Są to:

  • optymalizacja – poprawa i usprawnienie elementów witryny, zarówno jeśli chodzi o wyszukiwarki (dopasowanie strony do wytycznych jakimi kierują się wyszukiwarki internetowe), jak i użytkownika (odpowiednie dostosowanie treści udostępnionych dla użytkownika),
  • link building – pozyskiwanie odnośników z innych stron www dla pozycjonowanej witryny. Obecnie większe znaczenie ma jakość odnośników, niż ich ilość. Istotne jest zatem, aby strona, z której pochodzą linki do pozycjonowanej witryny, była zaufana i najlepiej zbieżna tematycznie ze stroną pozycjonowaną.

Efektywne działania SEO, których wynikiem jest jak najwyższa pozycja witryny w wynikach wyszukiwania, dają wiele korzyści. Liczba odwiedzin naszej strony zwiększa się, a tym samym witryna  i marka stają się coraz bardziej popularne i rozpoznawalne. Przekłada się to bezpośrednio (np. w sklepach internetowych) lub pośrednio na wzrost zainteresowania i większe zyski.

SEM = SEO + PPC

Pojęcie SEM jest szersze niż SEO, ale nieodzownie z nim związane. SEM (ang. Search Engine Marketing) to marketing związany z wyszukiwarkami internetowymi, którego celem jest poprawa widoczności marki w sieci, a konkretnie w wynikach wyszukiwania na określone hasło. Na SEM składają się działania zawarte w SEO oraz PPC. Czym jest SEO już wspomnieliśmy. Pozostaje rozszyfrować pojęcie PPC. PPC (ang. Pay Per Click) to rodzaj reklamy w płatnych wynikach wyszukiwania. Cechą charakterystyczną tej formy reklamy jest to, że nie płacimy za samo jej wyświetlenie, ale dopiero gdy użytkownik w nią kliknie i trafi na naszą, promowaną stronę. Ponieważ działania SEM są odpowiedzią na określone hasła, które użytkownik wpisuje w wyszukiwarkę, zwiększa się prawdopodobieństwo, że reklama dotrze do osób faktycznie zainteresowanych tematyką czy branżą. Jest to niewątpliwa przewaga zabiegów tego typu nad tradycyjnymi rozwiązaniami.

Czy ma to sens?

Dzięki działaniom, które kryją się pod pojęciem SEM, nasza strona staje się bardziej widoczna dla użytkowników Internetu. W konsekwencji trafia na nią coraz więcej osób zainteresowanych tematyką, a marka staje się rozpoznawalna, co przekłada się na nasze zyski. Skuteczny marketing to podstawa w promowaniu działalności. W przypadku SEM atrakcyjny jest także stosunek jakości do ceny. Wielkie kampanie telewizyjne czy radiowe być może są skuteczniejszą formą dotarcia do klienta, jednak niewątpliwie także najdroższą. SEM to rozwiązanie, na które może pozwolić sobie w zasadzie każdy – nieważne czy to jednoosobowa działalność czy średnia firma, ponieważ nakłady finansowe przeznaczone na takie działania są stosunkowo niewielkie. Dobrze przemyślane rozwiązania marketingowe pozwolą nam zaistnieć, a następnie ugruntować pozycję na rynku.

Działania związane z SEO, PPC czy SEM to skomplikowany mechanizm, który aby dobrze wykorzystać, należy najpierw świetnie zrozumieć. Dlatego zabiegi z tym związane najlepiej powierzyć specjalistom, którzy zajmą się wykreowaniem i kompleksową obsługą strony www. Takie osoby skupia agencja interaktywna. Wrocław jest miastem, gdzie znajdziesz profesjonalistów w tej dziedzinie. Przy obecnie panujących trendach, inwestycja w widoczność marki w Internecie, wydaje się być najważniejszym zabiegiem marketingowym. Z tego powodu promocja w Internecie jest z pewnością warta uwagi.