Yandex a Google- czym się różnią?

Czym się różnią Yandex oraz Google

Najpopularniejszą wyszukiwarką na świecie jest bezapelacyjnie Google. Jej procentowy udział w rankingu wyszukiwarek w większości miejsc na świecie waha się od ok. 80 do ponad 90%, są jednak miejsca, gdzie Google nie jest liderem, lub posiada procentowy udział praktycznie na równi z innymi wyszukiwarkami.
Dobrym przykładem będzie wyszukiwarka Yandex, która szturmem zawojowała rynek rosyjski. Jaka jest rosyjska wyszukiwarka, w czym jest podobna do Google a co je różni?

Yandex rosyjska wyszukiwarka

Jeśli nie słyszałeś wcześniej o Yandex z pewnością, pomyślisz, że jest to stosunkowo nowa wyszukiwarka, jednak nic bardziej mylnego, Yandex została stworzona już w 1997 roku i od tego momentu powoli wdrapywała się na szczyty rankingu wyszukiwarek w Rosji. Yandex to wyszukiwarka, która powstała z potrzeby wynikającej ze specyficznego alfabetu rosyjskiego. Jej początki były trudne, ponieważ jedynie niewielka liczba osób miała możliwość korzystania z internetu, a infrastruktura nie pozwalała na szybkie wprowadzenie zmian. Pomimo to, wyszukiwarka przetrwała i rozwinęła się na tyle, że stała się godnym przeciwnikiem Google na rynku rosyjskim.

Yandex kontra Google

Pierwszą zasadniczą różnicą między Google a Yandex jest kraj ich pochodzenia, Google to najpopularniejsza na świecie amerykańska wyszukiwarka internetowa, natomiast Yandex to rosyjska wyszukiwarka, która szturmem zdobyła rynek, największego na świecie państwa- Rosji.
Wraz z rozwojem i sukcesem rosyjskiej wyszukiwarki, zaczęto inwestować w inne źródła dochodu, wiele z nich zostało stworzonych na wzór narzędzi Google, które odniosły niemałe sukcesy. Yandex podobnie jak najpopularniejsza wyszukiwarka na świecie zainwestowało między innymi w usługę mailingową, dysk w chmurze Yandex Disk, usługę nawigowania na wzór Google Maps, czy Yandex Translate narzędzie służące do tłumaczeń. Tak, jak więc można zauważyć podobnie, jak Google, Yandex to nie tylko wyszukiwarka, ale znacznie więcej.
Biorąc pod uwagę sam interfejs, Google jest zdecydowanie znacznie bardziej minimalistyczną i poukładaną wyszukiwarką. Natomiast Yandex na swojej stronie głównej dostarcza taki ogrom informacji, przez co wydaje się znacznie mniej uporządkowana.
Yandex znacznie lepiej radzi sobie w języku rosyjskim, aniżeli Google, lub jakakolwiek inna wyszukiwarka internetowa. Powód jest oczywisty, Yandex została stworzona głównie na rynek rosyjski, dlatego też jest znacznie lepsza w analizowaniu oczekiwań i intencji użytkowników w wyszukiwaniu w tak specyficznym języku, jakim jest język rosyjski.

SEO w Google i Yandex różnice

Najprawdopodobniej, jeśli dobrze radzisz sobie w SEO marketingu w wyszukiwarce Google, to kwestie związane z SEO Yandex nie powinny stanowić dla Ciebie problemu. Jeśli jednak przyjrzeć się bliżej tym wyszukiwarką, a przede wszystkim kwestiom związanym z SEO, widoczne będą pewne różnice. Jakie?

  • • Po pierwsze Yandex wymaga nieco więcej cierpliwości, ponieważ Yandex w przeciwieństwie do Google nie indeksuje na bieżąco wszystkiego co nowe. Ta wyszukiwarka robi to raz w tygodniu, albo nawet rzadziej. Oznacza to, że zanim wrzucone przez Ciebie treści zaczną przynosić korzyści, może minąć nieco czasu.
  • • Po drugie geotargetowanie- Yandex to wyszukiwarka, która skupia się na konkretnym regionie, co w praktyce oznacza, że użytkownik szukający konkretnej usługi np. makijaż wieczorowy w swoim mieście, podczas jej wyszukiwania w Yandex nie musi określać konkretnego miejsca, wyszukiwanie wówczas będzie wyglądało następująco: makijaż wieczorowy, Yandex samo poszuka tej konkretnej usługi w naszej najbliższej lokalizacji. W Google wygląda to inaczej, samo określenie makijaż wieczorowy nie pozwoli na znalezienie usługi w naszym pobliżu, potrzebne będzie sformułowanie zapytania w następujący sposób: makijaż wieczorowy Wrocław.
  • • Po trzecie Yandex jest bardziej rygorystyczny, w porównaniu z Google wyszukiwarka Yandex kładzie jeszcze większy nacisk na unikalne, wartościowe i zróżnicowane treści, ponadto z większym rygorem karze w przypadku naruszania zasad, czy w przypadku błędów np. w kodzie, o których nawet nie wiedzieliśmy. Także, jeśli chcemy, aby nasza strona internetowa dobrze wypadła w wynikach wyszukiwania Yandex nie pozostaje nam nic innego jak sprawdzenie wszystkiego dwu, czy nawet trzykrotnie.
  • • Po czwarte Yandex doceni starsze witryny, w Google witryny, które działają już od dłuższego czasu, warto odświeżyć, lub nawet zmienić na nowe, sytuacja jest inna, jeśli chodzi o rosyjską wyszukiwarkę, dla tej z kolei wiek domeny określa jej wiarygodność. Starsze witryny są uznawana za bardziej zaufane oraz takie, którym znacznie bardziej należą się wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania.

Czy Yandex ma szansę wyprzeć Google?

Yandex jest jedną z najpopularniejszych wyszukiwarek w Rosji- największym państwem na świecie, co oznacza, że codziennie korzysta z niej naprawdę spora liczba osób, jednak to nadal Google zajmuje najwyższą pozycję w rankingach wyszukiwarek internetowych i nic nie wskazuje na to, aby miało się to w najbliższym czasie zmienić.

Odpowiedz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *