Jak stworzyć newsletter?

blank

Chcesz zyskać własny kanał komunikacji z potencjalnymi i obecnymi klientami? W takim razie zainwestuj czas i pieniądze w newsletter.

Dzięki temu już żadna awaria Facebooka czy Instagrama nie będzie dla Ciebie powodem do stresu. Przekonaj się już teraz, co to jest newsletter i jak go stworzyć, aby zgromadzić lojalną społeczność i stabilną markę.

Co to jest newsletter?

Newsletter z języka angielskiego można przetłumaczyć jako „list z wiadomościami”. Obecnie ten termin jest kojarzony z wiadomościami e-mailowymi, które możesz rozsyłać do swojej grupy docelowej.

Idea newslettera jest dość prosta. Wysyłasz klientom informacje o tym, co dzieje się w Twojej firmie, informujesz o nowej ofercie i wykorzystujesz to narzędzie w lejku sprzedażowym. Z łatwością dostrzeżesz wiele zalet tego rozwiązania.

Dlaczego warto stworzyć newsletter?

Zastanawiasz się, dlaczego warto pisać newsletter? Jeśli poświęcisz czas na stworzenie przemyślanej strategii, zachowasz regularność i zbudujesz listę mailingową, składającą się z użytkowników zainteresowanym tematyką Twoich e-maili, to zyskasz wiele korzyści. Jakich? Oto 3 kluczowe zalety:

  • Zachowasz kontakt z odbiorcami – stały kontakt z osobami, które znają Twoją markę lub są zainteresowane tematyką i branżą, w jakiej działasz, to bardzo ważny element budowania relacji. Gdy dowiesz się, jak stworzyć newsletter, przekonasz się też, że możesz w ten sposób komunikować się z użytkownikami i wysyłać do nich informacje o nowościach, promocjach i ważnych wydarzeniach. Do tego będziesz w stanie usprawnić komunikację z klientami.
  • Zbudujesz silną markę – newsletter daje też możliwość dzielenia się wiedzą i doświadczeniem, co pomaga w budowaniu stabilnej i silnej pozycji na rynku. Warto wykorzystać newsletter podczas tworzenia strategii content marketingowej i lejka sprzedażowego.
  • Oduzależnisz się od prywatnych serwisów – jeśli denerwują Cię awarie na Facebooku i na Instagramie, to oprócz docierania do odbiorców tymi kanałami, możesz też zbudować własny sposób komunikowania się z grupą docelową. W tym celu świetnie sprawdzi się właśnie newsletter.

Jak pisać newsletter?

Nie ma jednej reguły, która określałaby tematykę treści, które powinny znaleźć się w newsletterze. To bardzo indywidualna kwestia, ponieważ zależy od tego, w jakiej branży działasz, a także tego, jaką strategię komunikacji chcesz wybrać. Warto jednak pamiętać o kilku podstawowych zasadach pisania wiadomości do klientów:

  • newsletter otrzymują jedynie osoby, które wyraziły na to zgodę, dlatego mogą to być Twoi obecni bądź byli klienci oraz osoby zainteresowane podtrzymaniem kontaktu z marką;
  • najważniejszym celem newslettera jest utrzymanie kontaktu z odbiorcami, a także zapewnienie im treści, które przyniosą im korzyści np. przydatne porady lub kody rabatowe.

W newsletterze powinieneś poruszać tematy, które są interesujące z perspektywy odbiorców. Wykorzystaj też te treści do pokazania firmy od bardziej „ludzkiej” strony, ponieważ zwiększa to lojalność użytkowników i wpływa na ich przywiązanie do marki.

Możesz również poruszyć jeden z najczęściej wybieranych tematów, takich jak np.:

Aktualne informacje z życia firmy

Do firmy dołączył nowy prawnik, a może pojawiła się nowa maszyna, która pozwala rozszerzyć zakres oferty? Planujesz wprowadzić nowy produkt, czy też zespół uczestniczył w ważnym szkoleniu branżowym? O każdej z tych informacji warto napisać w newsletterze, bez względu na to, w jakim modelu działasz – B2B bądź B2C.

Nowe akcje promocyjne

Odbiorcy newslettera mogą jeszcze szybciej dowiedzieć się o zbliżających się promocjach, wyprzedażach czy nawet zyskać dostęp do specjalnych kodów rabatowych. Dzięki temu użytkownicy dostrzegą realne korzyści z otrzymywania i otwierania wiadomości.

Możesz przeprowadzić osobną akcję promocyjną, skierowaną jedynie do osób zapisanych do newslettera. Gdy tylko poinformujesz o tym w sklepie online, na stronie lub w mediach społecznościowych, to z pewnością powiększysz swoją bazę danych.

Informacje o artykułach na blogu

Prowadzisz bloga firmowego? Zatem artykuły i aktualności, które tam dodajesz, włącz do strategii komunikacyjnej stosowanej w newsletterze. Dzięki temu przekierujesz odbiorców na stronę, a do tego wykorzystasz mailing do informowania odbiorców o nowym wpisie.

Ciekawostki, porady i informacje branżowe

Chcesz wykreować wizerunek eksperta? W takim razie w e-mailach poinformuj czytelników o aktualnościach ze swojej branży, zwróć uwagę na trendy, dziel się ciekawostkami i przydatnymi danymi. To doskonałe tematy wiadomości dla partnerów biznesowych oraz wtedy, gdy Twoja firma działa w modelu B2B.

Jak krok po kroku stworzyć newsletter?

Określ cel i ustal grupę docelową

Zanim zaczniesz dostrzegać korzyści, jakie zapewnia newsletter, musisz ustalić cele tej formy promocji. Na samym początku określ, jakie są oczekiwania potencjalnych klientów – zupełnie inne potrzeby mają odbiorcy B2B w porównaniu do B2C. Odmienne oczekiwania mogą też mieć pracownicy, do których wyślesz e-maile.

Dlatego zastanów się, kto najczęściej korzysta z Twojej oferty lub do kogo chcesz skierować najnowsze produkty bądź usługi oraz informacje z życia firmy. Dzięki temu z większą łatwością scharakteryzujesz swoją grupę docelową.

Z pewnością pomoże Ci to także podczas ustalania celu newslettera. Oto 3 popularne cele, którymi warto się zainspirować:

  • jako sposób motywowania pracowników – gdy chcesz zachęcić pracowników do osiągania, jak najwyższych celów sprzedażowych, to warto w mailingu wyróżnić najlepszych handlowców, co zmotywuje ich do dalszej pracy, a do tego podtrzyma zdrową rywalizację;
  • pozyskiwanie nowych klientów B2B i B2C – dzielenie się nowinkami z branży oraz kreowanie wizerunku eksperta, to najlepszy sposób na budowanie wiarygodności i powiększanie grona odbiorców;
  • wzbudzanie zainteresowania nowymi produktami lub promocjami – w modelu B2C newsletter to doskonały sposób na stymulowanie zainteresowania odbiorców poprzez przedstawianie im nowych produktów np. ubrań, obuwia czy elektroniki oraz poinformowania o obniżkach cenowych.

Stwórz strategię

Strategia jest nieodłącznym elementem newslettera, dlatego już na wstępie odpowiedz sobie na kilka istotnych pytań: do kogo kierujesz newsletter, co chcesz przekazać, kiedy planujesz wysyłkę e-maili i w jaki sposób chcesz powiększyć bazę danych.

Do kogo chcesz kierować newsletter?

Twoją grupą docelową są pracownicy, kontrahenci, a może klienci indywidualni? Musisz to wiedzieć już na początku budowania strategii. Jeśli zależy Ci na przesyłaniu e-maili do konsumentów, to warto zastosować segmentację istniejącej bazy danych i podzielić ją w zależności od zainteresowań oraz dotrzeć do poprzednich klientów.

Pamiętaj, że musisz mieć zgodę odbiorców, a wtedy nie będziesz rozsyłać spamu i będziesz przestrzegać zasad RODO.

Nie masz jeszcze listy mailingowej? W takim razie dodaj formularz zapisu do newslettera na swojej stronie lub w sklepie online.

Kiedy wysyłać e-maile?

W strategii newslettera nie może zabraknąć informacji, z jaką częstotliwością chcesz wysyłać e-maile w tygodniu bądź w miesiącu, czy zależy Ci na stworzeniu autoresponderów (automatycznych wiadomości), a może wolisz stosować follow-upy (przypomnienia). Zastanów się także, w jakich dniach tygodnia mają docierać wiadomości do odbiorców – specjaliści podkreślają, że regularność ma spory wpływ na powodzenie kampanii mailingowej.

Warto stworzyć harmonogram wysyłki e-maili na kilka miesięcy. Zamieść tam daty, pomysły na wiadomości, a nawet konkretne tematy, okazje i cele.

Możesz skorzystać z narzędzi typu kalendarz Google, arkusz Google oraz programy do zarządzania projektami np. Asana i Trello. Koniecznie postaw na narzędzia dostępne online, aby Twoi współpracownicy bądź osoby odpowiedzialne za newsletter również miały dostęp do harmonogramu.

Jak docierać do odbiorców?

W strategii nie może zabraknąć sposobów na powiększenie bazy danych. Sprawdzonym sposobem jest stosowanie tzw. lead magnet. Zastanów się, jakie materiały będą przydatne dla Twoich odbiorców i właśnie to im zaproponuj w zamian za pozostawienie w formularzu zapisu własnego adresu e-mailowego. Wśród najczęściej wybieranych lead magnetów są:

  • mini e-booki,
  • miniszkolenia wideo, audio lub w formie tekstowej,
  • checklisty,
  • listy narzędzi,
  • minikursy,
  • kilka rozdziałów płatnego kursu lub e-booka,
  • zniżki i kody rabatowe.

Przygotuj treści do newslettera

Kolejnym ważnym krokiem jest napisanie treści, które znajdą się w newsletterze. Skoro już wiesz, jaki cel mają zrealizować teksty i do kogo piszesz, to teraz poświęć czas na zaplanowanie tematów wiadomości oraz na ich napisanie. Oczywiście w razie potrzeby możesz też skorzystać z pomocy copywritera.

Treści powinny być spójne z wartościami marki oraz wzbudzać zainteresowanie. Połową sukcesu jest tak naprawdę przyciągający uwagę tytuł. To on sprawia, że użytkownik po otwarciu swojego e-maila zdecyduje się odebrać wiadomość na poczcie elektronicznej lub ją skasować. Podczas tworzenia tytułu warto kierować się kilkoma sprawdzonymi trikami, takimi jak:

  • używaj języka korzyści – zwróć uwagę na potrzeby odbiorców,
  • nie przekraczaj 60 znaków w tytule,
  • weź pod uwagę Real Time Marketing – zainspiruj się wydarzeniami, którymi żyją Polacy i cały świat podczas tworzenia tytułu i treści newslettera,
  • wykorzystaj liczby – 5, 10 czy 15 sposobów na … i tym podobne tytuły nadal mają bardzo duży potencjał marketingowy,
  • twórz spersonalizowane tytuły – niech w tytule znajdzie się imię osoby, która zapisała się na Twoją listę mailingową.

To tylko kilka metod, które ułatwią Ci stworzenie skutecznego tytułu. Dzięki nim zwiększy się szansa na to, że użytkownik odbierze wiadomość e-mailową. Co należy zrobić dalej? Następnie bardzo ważne będzie utrzymanie zainteresowania najdłużej jak to możliwe.

Pierwsza część tekstu odgrywa kluczową rolą, gdyż wielu odbiorców czyta jedynie ten fragment, a następnie skanuje pozostałą treść, zwracając uwagę na to, co zostało wyboldowane, podkreślone, zalinkowane. Treść skanowana jest na kształt litery F, dlatego w tych fragmentach warto umieścić najważniejsze informacje.

W treści wiadomości oprócz tradycyjnego tekstu warto umieścić:

  • linki do artykułów blogowych, do źródeł zewnętrznych i do profili w Social Mediach,
  • infografiki,
  • gify, zdjęcia czy filmiki,
  • zdjęcie eksperta lub logo marki.

Gdy zastanawiasz się, jak stworzyć newsletter, to koniecznie poznaj sprawdzone narzędzia, które ułatwią tę czynność.

Wybierz narzędzie do newslettera

Automatyzacja i personalizacja wiadomości e-mailowych to dwie zasady, które zapewnią sukces Twojemu newsletterowi. Pomogą Ci w tym profesjonalne narzędzia – płatne i darmowe. Poznaj najpopularniejsze przykłady:

  • GetResponse – bez problemu zintegrujesz ten system z WordPressem, a nawet z Elementorem Pro. Narzędzie gwarantuje wiele możliwości, np. budowanie biuletynu w trybie „przyciągnij i upuść”, narzędzia do przeprowadzania testów A/B, gotowe szablony e-maili, dopasowanie do identyfikacji wizualnej marki.
  • MailChimp – jedno z najstarszych i najczęściej wykorzystywanych narzędzi do newslettera. To idealna opcja dla małych i średnich firm, które dopiero chcą rozpocząć przygodę z mailingiem, bo nie masz tam zbyt wielu możliwości automatyzacji. Bezpłatny program umożliwia wysyłkę 10 tys. e-maili miesięcznie, a do dyspozycji masz wygodny edytor.
  • Mailer Lite – dostępny jest bezpłatny plan dla firm z bazą kontaktów do 1 tys. osób. Możesz wysłać 12 tys. e-mail w ciągu miesiąca. Do dyspozycji masz wygodny edytor grafik i biuletynów, automatyzację, segmentację, testy A/B oraz kampanie RSS.
  • FreshMail – dostępny jest bezpłatny 14-dniowy okres próbny, a później do wyboru są płatne pakiety. Narzędzie pozwala na zbudowanie listy maksymalnie 1 tys. odbiorców. W dodatku możesz skorzystać z intuicyjnego edytora „przyciągnij i upuść” oraz z bogatej bazy szablonów. Możesz również wykupić konkretną pulę wiadomości do wysłania, bez konieczności wykupywania subskrypcji.
  • MailPoet – dostajesz możliwość zainstalowania bezpłatnej wersji dla WordPress’a lub skorzystania z opcji premium. W zależności od wybranej opcji masz dostęp do wysyłki e-maili z poziomu własnego serwera pocztowego, zarządzania dowolną wielkością bazy subskrybentów i ilością wiadomości. Narzędzie zapewnia też dostęp do prostego mechanizmu segmentacji oraz automatyzacji, dlatego to dobra opcja dla mniej skomplikowanych kampanii.

Stwórz szablon i zadbaj o technikalia

Następnym krokiem będzie zaprojektowanie szablonu wiadomości. Na szczęście w tym może pomóc Ci wybrany program do wysyłania newslettera. Po prostu wybierz odpowiedni szablon z bazy, dopasuj go pod względem kolorystycznym i go spersonalizuj, tj. uzupełnij stopkę o dane firmy i slogan oraz logo.

Gdy zawsze będziesz korzystać z jednego szablonu, to wysyłanie newslettera stanie się znacznie szybsze.

Pamiętaj też o tym, aby dopilnować kilku spraw technicznych, takich jak:

  • w e-mailu musi znaleźć się link, umożliwiający wypisanie się z subskrypcji,
  • dopasuj wiadomości newslettera do urządzeń mobilnych,
  • wybierz proste grafiki, które nie wymagają dużej rozdzielczości,
  • dobierz dobrze widoczne fonty,
  • postaw na duże przyciski, które rzucają się w oczy,
  • wybierz estetyczny szablon, który nie przytłacza, jest minimalistyczny i atrakcyjny wizualnie.

Przygotuj perfekcyjne CTA

Na koniec nie zapomnij też o wezwaniu do działania, czyli CTA. Z perspektywy sprzedażowej to najważniejszy element newslettera. Właśnie on pozwoli Ci osiągnąć wytyczony cel podczas wysyłania wiadomości.

Umieść CTA w pierwszej części newslettera, najlepiej ponad linią załamania, gdzie nie trzeba jeszcze przewijać wiadomości. W ten sposób zyskasz największą szansę na to, aby użytkownik faktycznie wykonał oczekiwany przez Ciebie krok.

Dobre wezwanie do działania może kierować do oferty, do artykułu blogowego, grupy na Facebooku, do wyprzedaży czy też do nowego kursu bądź e-booka. Wszystko zależy od tego, jakie są Twoje oczekiwania względem newslettera.

Dobrym pomysłem będzie stworzenie wyróżniającego się CTA, np. w formie kontrastującego pod względem kolorystycznym buttonu. Możesz postawić też na formę wypukłego przycisku.

Jesteśmy pewni, że teraz już wiesz, jak stworzyć newsletter i jak wiele korzyści możesz dzięki temu zyskać.

Odpowiedz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *