Nie od dziś wiadomo, że Google lubi zaskakiwać użytkowników, a także stale się rozwijać. Przekonać o tym mogą się użytkownicy mobilni, a wszystko to za sprawą Google Discover. Czym jest ta usługa od giganta Google i czy wpływa na pozycjonowanie stron internetowych? Wszystkie odpowiedzi znajdziesz w naszym artykule.
Co to jest Google Discover?
Zaczynając od początku warto wyjaśnić czym właściwie jest usługa Google Discover. Ta nowa funkcjonalność od Google została stworzona w głównej mierze z myślą o użytkownikach, korzystających z urządzeń mobilnych jakimi są smartfony. Głównym celem usługi Google Discover jest dopasowanie a następnie wyświetlenie artykułów, które będą adekwatne do tego co najczęściej wyszukuje osoba posługująca się danym urządzeniem mobilnym. Można stwierdzić, że te wyszukiwania są zgodne z zainteresowaniami użytkowników. Co ważne te spersonalizowane treści to nie tylko artykuły, mogą to być także materiały wideo, wyniki zmagań sportowych, a nawet notowania giełdowe, w zasadzie wszystko co znajdzie się w kręgu zainteresowania danego użytkownika. Co ciekawe podsuwane przez Google Discover treści można nie tylko odczytać, ale również odsłuchać.
Czym różni się usługa Discover od wyszukiwarki Google?
Po pierwsze tak jak już wspomniano powyżej Google Discover jest skierowane jedynie do urządzeń mobilnych, natomiast, jak wiadomo z wyszukiwarki można korzystać zarówno z nich, jak również urządzeń stacjonarnych. Standardowa wyszukiwarka Google działa na zasadzie konkretnego wpisu i wyników wyszukiwania na zadane pytanie czy frazę, natomiast usługa Discover samodzielnie dobiera treści , bez konieczności ich wyszukiwania, dopasowując je do zainteresowań użytkownika posługującego się danym telefonem. Te treści zostają dopasowane przez same systemy Google, a nie użytkowników.
Jak Google Discover dopasowuje treści?
W jaki sposób Google jest w stanie dopasować treści i trafić? To bardziej proste niż mogłoby się wydawać. Google Discover wykorzystuje do tego informacje z danego urządzenia a także z innych usług Google. Oczywiście wykorzystywana będzie również historia haseł najczęściej wyszukiwanych przez użytkownika, a także lokalizacja, czy informacje dotyczące aplikacji mobilnych.
Dlaczego to tak dobrze działa?
Przede wszystkim dlatego, że Google wykorzystuje do analizy sztuczną inteligencję oraz zaawansowaną technologię AI/ML, co sprawia, że analiza nie jest jedynie pobieżna ale bardzo szczegółowa, dodatkowo jest jeszcze funkcja Google Topic Layer, która z kolei ma za zadanie ustalenie poziomu wiedzy na konkretne tematy, dzięki czemu treści są tak dobrze dobrane również pod kątem wiedzy użytkownika w danym zagadnieniu, im większa wiedza, tym bardziej zaawansowane treści.
Czy warto wyświetlać się w Google Discover i czy ma to wpływ na SEO?
Na obydwa te pytania odpowiedź jest tylko jedna, czyli tak. Oczywiście warto pokazywać się w usłudze Google Discover, ponieważ to właśnie w sposób pozytywny oddziałuje na pozycjonowanie. Dzięki Google Discover zwiększyć się może ruch na stronie, a użytkownicy dzięki trafieniu na treści, które są w kręgu ich zainteresowań chętniej na niej pozostaną i chętniej wrócą. Dostanie się do usługi jednak nie jest takie proste. Należy tworzyć odpowiednio zoptymalizowane i dostosowane treści, nie zapominając przy tym o nagłówkach, wartościowych treściach, poprawności stylistycznej, a sama strona internetowa musi być oczywiście responsywna. Choć nie jest do końca znany algorytm dobierania stron, z pewnością kluczowym jest tworzenie treści wartościowych i zachęcających z perspektywy użytkowników, a nie robotów wyszukiwarki, dlatego upychanie słów i fraz kluczowych będzie tutaj po prostu zbędne.