Prowadzisz sklep internetowy i nie wiesz, jakie nowe produkty warto dodać do oferty? A może chcesz zoptymalizować koszty kampanii reklamowych, aby skupić się na towarach, na które już za moment będzie największy popyt? We wszystkich tych problemach i jeszcze w wielu innych może pomóc Ci poznanie bardzo przydatnego i darmowego narzędzia, jakim jest Google Trends. Przejrzyj nasz bezpłatny poradnik, aby dowiedzieć się, jakie funkcje posiada Google Trends oraz w czym pomoże Ci podczas prowadzenia sklepu online, bloga, a nawet biznesu lokalnego.
Spis treści
Co to jest Google Trends?
Google Trends to całkowicie darmowe narzędzie udostępnione przez Google, które jest obsługiwane w przeglądarce. Służy do udostępniania informacji na temat trendów, jakie są wpisywane do największej wyszukiwarki internetowej na świecie.
Pozwala sprawdzić, co wzbudza największe zainteresowanie w zależności od kraju lub regionu w chwili obecnej, lub które hasła dopiero stopniowo zdobywają coraz większą popularność.
Co możesz wpisywać w Google Trends?
- Słowa kluczowe, które wyszukały dedykowane narzędzia.
- Nazwy produktów, które sprzedajesz.
- Nazwy wydarzeń, które wkrótce będą miały miejsce.
- Tematy, którymi żyje cały świat lub które już wkrótce staną się popularne.
- Imiona i nazwiska osób, o których obecnie jest głośno itd.
Google Trends świetnie sprawdza się do badania sezonowości słów kluczowych, aby wiedzieć, kiedy najlepiej rozpocząć kampanię reklamową. Dzięki temu Twoje koszty się zmniejszą i przede wszystkim będziesz działać znacznie skuteczniej.
Jeśli korzystasz z Planera Słów Kluczowych lub z innego narzędzia do szukania słów kluczowych, to gorąco polecamy zdecydować się również na skorzystanie z Google Trends. To pozwoli Ci opracować bliską lub bardziej odległą strategię i po prostu zyskać więcej informacji na temat fraz kluczowych, wpisywanych przez użytkowników w Google.
Czym się różni Google Trends od Planera Słów Kluczowych?
Sporo osób nie dostrzega na początku różnicy pomiędzy Google Trends a Planerem Słów Kluczowych. Jednak różnica jest fundamentalna. W przypadku Planera możesz dowiedzieć się, jak często średnio użytkownicy wpisywali do wyszukiwarki Google poszczególne słowa kluczowe, z jaką konkurencyjnością należy się liczyć, aby wyprzedzić czołowe miejsca na liście wyszukiwań, a także, ile około będzie kosztowała kampania Google Ads.
W Planerze znajdziesz słowa kluczowe, ale nie dowiesz się, kiedy są one najchętniej wyszukiwane – o tym powie Ci właśnie Google Trends.
Jak wykorzystywać Google Trends w biznesie?
Obsługa Google Trends oraz wyciąganie z niego wniosków jest bardzo proste. Wystarczy, że przejdziesz na stronę internetową https://trends.google.pl/trends/. Następnie w centralnej części witryny pojawi się pasek z polem wyszukiwania, gdzie należy wpisać frazę kluczową związaną z tematem, który chcesz prześledzić.
Dla przykładu wpisz w pole wyszukiwania frazę „herbata zielona”. Następnie kliknij ENTER. Już po chwili wyświetlą Ci się statystyki związane z tym hasłem. U góry znajdzie się wykres na temat tego, jakie było zainteresowanie herbatą zieloną w wybranym ujęciu czasowym.
Docelowo został ustalony okres 12 miesięcy, ale jeśli chcesz, możesz tę wartość zmienić na ostatnią godzinę lub nawet kilka lat wstecz. Dowiesz się, jak kształtował się trend, a gdy najedziesz na wybrany obszar na wykresie, przekonasz się też, jakie zainteresowanie było herbatą zieloną w danym miesiącu.
Zwróć uwagę na to, że Google Trends umożliwia też skorzystanie z filtrów, dzięki którym możesz wybrać, jaki kraj chcesz przeanalizować w kontekście wybranej frazy kluczowej, w jakim okresie czasu, jakiej kategorii dotyczy fraza oraz z jakiego rodzaju wyszukiwarki chcesz czerpać statystyki.
Wykres w czytelny sposób przekazuje Ci informacje na temat tego, w jakich miesiącach popularność herbaty zielonej była najwyższa.
Gdy zjedziesz niżej, zyskasz również:
- listę województw posegregowaną według tego, w jakich miejscach fraza kluczowa herbata zielona cieszyła się największą popularnością,
- proponowane tematy według tych, które zyskują coraz większą popularność w nawiązaniu do wyszukiwanej frazy kluczowej,
- listę podobnych zapytań, a właściwie słów kluczowych wraz z informacją, które spośród nich aktualnie zyskują coraz większą popularność.
Wszystkie dane możesz pobrać lub udostępnić.
To podstawowe informacje, jakie może zapewnić Ci Google Trends, ale niejedyne.
Google Trends w praktyce – oto inne popularne funkcjonalności
- Porównywanie fraz kluczowych – u góry z prawej strony narzędzia znajduje się pole z napisem „Porównaj”. Tam też możesz wpisać drugą lub kolejną frazę kluczową do porównania.
Jakie informacje możesz zyskać dzięki tej funkcji? Dowiesz się, jaka jest różnica między popularnością obu słów kluczowych w zależności od czasu, lokalizacji oraz rodzaju wyszukiwarki. Możesz też dokonać porównania fraz kluczowych w dwóch różnych krajach.
- Rok w wyszukiwarce Google – kolejną przydatną funkcją jest możliwość sprawdzenia podsumowania wcześniejszych lat, dzięki czemu dowiesz się, jakie tematy wzbudzały największe zainteresowanie. Takie informacje zyskasz, gdy przejdziesz na stronę główną narzędzia, klikniesz z lewej strony na ikonkę hamburgera, a następnie wybierzesz „Rok w wyszukiwarce”. Możesz później ustalić, jakiego kraju ma dotyczyć podsumowanie, a także, z którego ma być ono roku. Przy czym będziesz mieć do wyboru okres maksymalnie pięciu lat wstecz. Ranking najpopularniejszych tematów został podzielony na wiele kategorii, np. na tematy, filmy, ludzie, seriale, najszybciej zyskujące popularność i wiele innych.
Ranking z pytaniami – „jak”, „ile kosztuje” czy „kto to”, może być ciekawą inspiracją na artykuły blogowe, o ile wiąże się to z tematami, które jeszcze wzbudzają zainteresowanie wśród internetowej społeczności.
- Wyszukiwania nie tylko w Google – możesz też skorzystać z filtrów, aby wybrać, skąd chcesz czerpać statystyki – do wyboru jest też wyszukiwarka grafik, wyszukiwarka wiadomości, zakupy Google oraz wyszukiwarka YouTube.
- Najpopularniejsze wyszukiwania – ikonka hamburgera na stronie głównej Google Trends kryje znacznie więcej przydatnych funkcji. Jedną z nich jest zakładka „Najpopularniejsze wyszukiwania”. Gdy tam przejdziesz, ukaże Ci się lista najpopularniejszych tematów w czasie rzeczywistym lub w ostatnich kilku dniach w zależności od kraju. Możesz dowiedzieć się, jak strona internetowa generuje największą liczbę wyszukiwań w kontekście popularnego tematu i jak mniej więcej kształtuje się tam ruch.
- Subskrypcje – kolejną ciekawą funkcją jest zakładka „Subskrypcje”. Po kliknięciu ukaże Ci się zapewne biały ekran, a na dole z prawej strony kółeczko z plusem. Kliknij to, aby dodać tematy czy słowa kluczowe, które chcesz śledzić. Podaj adres e-mail, a uzyskasz na swoją elektroniczną pocztę najświeższe informacje związane z tym tematem.
Możesz włączyć powiadomienia w zależności od kraju oraz zaznaczyć, jak często mają przychodzić wiadomości – mniej więcej raz na tydzień czy mniej więcej raz na miesiąc.
Jeśli nie masz jednego konkretnego tematu, który chcesz śledzić, to możesz przejść też do zakładki po prawej stronie „Wyszukiwania zyskujące popularność”. Koniecznie wybierz region, który najbardziej Cię interesuje. Dzięki tej funkcji będziesz mógł zyskiwać na bieżąco, raz dziennie lub raz w tygodniu wiadomości z:
- najpopularniejszymi danego dnia trendami wyszukiwania,
- większością dziennych trendów wyszukiwania,
- wszystkimi dziennymi trendami wyszukiwania.
- Odkrywaj – inną funkcją w Google Trends jest zakładka „Odkrywaj”. Sprawdzisz tutaj przede wszystkim wiele informacji o tym, co rozbudza emocje osób w wybranych miejscach na świecie oraz sprawdzić, które tematy i hasła zyskują na popularności. W razie potrzeby możesz też wpisać własne słowa kluczowe.
- Google News Initiative – musieliśmy koniecznie wspomnieć o jeszcze jednej kwestii. Na samym dole strony głównej znajdziesz informacje na temat Google News Initiative. Dostępne są tutaj informacje o kursach na temat narzędzi od Google, a jednym z nich jest właśnie szkolenie na temat Google Trends. Zatem, jeśli chcesz jeszcze szczegółowiej dowiedzieć się, jak w praktyce wykorzystać Google Trends, to koniecznie skorzystaj z tego kursu.
Jak odczytywać dane w Google Trends?
Musisz wiedzieć, że na wykresie w narzędziu nie znajdziesz informacji o tym, ile dokładnie osób wyszukało wybraną przez Ciebie frazę kluczową. Google Trends przelicza popularność w skali od 0 do 100, gdzie:
- 100 to najwyższa wartość oznaczająca szczyt sezonu,
- 0 to czas, gdy popularność jest najmniejsza, jednak nie musi oznaczać to, że nie było zainteresowania produktem, po prostu brakuje wystarczających informacji na ten temat,
- 50 oznacza, że zainteresowanie słowem kluczowym było w danym okresie o połowę niższe.
Dlaczego warto korzystać z Google Trends?
Prosta i intuicyjna obsługa
Panel Google Trends został zaprojektowany w taki sposób, aby każdy mógł uzyskać niezbędne informacje. Intuicyjne narzędzie w języku polskim sprawia, że bardzo szybko opanujesz wszystkie najważniejsze funkcjonalności, jakie przygotowało Google.
Możesz zbadać sezonowość w swojej branży
Sezonowość to bardzo ważne zjawisko, które będzie dotyczyło Cię niezależnie od tego, czy sprzedajesz produkty lokalnie, przez Internet, a często również, gdy świadczysz usługi. Sekretem sukcesu jest to, aby poznać potrzeby swojej grupy docelowej i nauczyć się przewidywać czas, kiedy należy zainwestować w reklamę konkretnych towarów. Google Trends wraz z informacjami na temat sezonowości sprawdzi się tutaj doskonale.
Na podstawie informacji uzyskanych dzięki narzędziu od Google, przekonasz się, kiedy należy zacząć przygotowywać materiały reklamowe, uruchamiać płatną kampanię czy tworzyć dopasowany content. W ten sposób zmniejszysz koszty i realnie zwiększysz swoje dochody.
Sprawdzisz zachowania konsumentów z innych krajów
Planujesz eksportować produkty za granicę lub chcesz rozszerzyć działalność swojej firmy i zacząć skupiać się również na rynkach zagranicznych? W takim razie koniecznie skorzystaj z pomocy Google Trends. Ustaw po prostu inny kraj wyszukiwania i w ten sposób sprawdź, jakie tematy wzbudzają obecnie największe zainteresowanie za granicą oraz kiedy przypada szczyt sezonu na produkowane lub sprzedawane przez Ciebie produkty.
Z drugiej strony możesz też inspirować się po prostu większymi rynkami, bo istnieje spore prawdopodobieństwo, że już wkrótce ten trend przyjdzie również do Polski, a wtedy będziesz już odpowiednio przygotowany.
Podkręcisz swoje działania marketingowe
Google Trends doskonale sprawdza się do zwiększania efektywności kampanii reklamowych. Tworząc strategię marketingową, zalecamy zwrócić uwagę na sezonowość, aby dowiedzieć się, kiedy najlepiej zwiększyć budżet na reklamę.
Z Google Trends najlepiej korzystać także podczas planowania działań SEO, planowania i pisania contentu na stronę oraz oczywiście podczas tworzenia kampanii Google Ads.
Prowadzisz bloga firmowego? W takim razie Google Trends może doskonale przydać się do znalezienia popularnego lub zdobywającego aktualnie coraz większą popularność tematu i frazy kluczowej z tzw. długiego ogona. Przy pomocy tego narzędzia zyskasz możliwość dotarcia do większej liczby odbiorców i zaczniesz generować większy ruch na swoim blogu.
Znajdziesz przyczynę spadku ruchu na stronie czy na blogu
Jeśli zauważyłeś wyraźne obniżenie ruchu na swojej stronie internetowej lub na blogu, to koniecznie musisz znaleźć przyczynę tego stanu rzeczy. Może to być zmiana algorytmu w przypadku, gdy inwestujesz w SEO, filtry nałożone przez Google czy też nietrafiona kampania reklamowa.
Jednak istnieje jeszcze jeden częsty problem – sezonowość. Dlatego koniecznie sprawdź przy pomocy Google Trends, czy frazy kluczowe, które jeszcze niedawno generowały tak duży ruch na Twojej stronie, są obecnie po prostu poza sezonem i nie cieszą się dużą popularnością wśród użytkowników.
Kto powinien korzystać z Google Trends?
Google Trends to proste narzędzie z niezwykle cennymi informacjami. Dlatego też jest chętnie wykorzystywane przez wielu specjalistów i w wielu biznesach. Oto osoby, które szczególnie powinny zwrócić uwagę na funkcjonalności, a przede wszystkim na dane, udostępniane przez Google Trends:
- Specjaliści zajmujący się marketingiem – niezależnie, czy jesteś specjalistą ds. marketingu, czy specjalizujesz się w content marketingu, w SEO czy w Google Ads, na pewno w każdym z tych przypadków docenisz, jak przydatne są statystyki umieszczone w Google Trends.
Jeśli zajmujesz się Social Mediami i chcesz stworzyć viral, który zwiększy zasięg marki, to koniecznie zwróć uwagę na najpopularniejsze tematy w czasie rzeczywistym.
- Właściciele sklepów internetowych – gdy masz mały sklep internetowy i sam zajmujesz się promocją, to również wypróbuj Google Trends w praktyce. Jesteśmy pewni, że dzięki temu Twoje działania marketingowe będą skuteczniejsze, a zyski większe.
- YouTuberzy – jeśli prowadzisz swój kanał na YouTubie i szukasz inspiracji na kolejne materiały filmowe, to Google Trends również może być świetnym pomysłem. Po prostu tak, jak pisaliśmy wcześniej, w filtrach zmień rodzaj wyszukiwarki na „Wyszukiwarka YouTube” i sprawdź, jakie filmy są obecnie najpopularniejsze, a później stwórz coś jeszcze lepszego na ten sam temat.
- Blogerzy – Google Trends pomaga także w znajdywaniu tematów na artykuły na blogi, które są w stanie generować w krótkim czasie spory ruch na stronie.
- Specjaliści tworzący infografiki – poza tym dane z Google Trends możesz wykorzystać również do tworzenia infografik lub różnych opracowań, gdzie potrzebne są dane na temat popularności wyszukiwań jakichś słów kluczowych czy konkretnych produktów w zależności od czasu bądź też regionu.
- Osoby przeprowadzające badania rynku – jeśli dopiero szukasz pomysłu na własny biznes lub wśród Twoich zadań zawodowych znajduje się badanie rynku, to Google Trends również może okazać się bardzo pomocne.
- Specjaliści ds. PR – możesz także porównywać popularność swojej marki do konkurencji, aby dowiedzieć się, w jakich regionach Polski warto ruszyć z większą promocją, a w których jest ona już wystarczająca.
Czym jest i jak warto wykorzystywać w biznesie Google Trends? Podsumowanie
Google Trends to narzędzie, które służy do badania zachowań społeczności w wybranym kraju. Dzięki niemu możemy dowiedzieć się, jakie trendy panują w wybranym państwie i regionie, a także, kiedy występuje szczyt sezonu na wybrany produkt lub usługę.
Przy pomocy Google Trends dowiesz się:
- jak kształtuje się sezonowość słów kluczowych, które chcesz wykorzystać na swojej stronie internetowej,
- jakie tematy wzbudzają obecnie największą popularność,
- jakie podobne zapytania są chętnie wyszukiwane,
- co było popularne w ciągu pięciu poprzednich lat,
- jak wygląda porównanie popularności kilku słów kluczowych na przestrzeni wybranego odcinka czasowego oraz w kontekście wybranej lokalizacji,
- jak kształtuje się popularność frazy kluczowej w danym kraju lub w regionie.
Na podstawie tych informacji możesz opracować skuteczniejszą strategię promocji swojej oferty. Dlatego nie trać czasu i już teraz sprawdź, jak w Twoim biznesie może przydać się Google Trends.