Co to jest identyfikacja wizualna i dlaczego ma znaczenie?

„Jak Cię widzą, tak Cię piszą” – z pewnością znasz to przysłowie. Stwierdzenie to ma szerszy kontekst i może być zastosowane również do wizerunku marki lub całej firmy. Identyfikacja wizualna jest sposobem prezentowania i kreowania określonego oblicza przedsiębiorstwa. Elementy identyfikacji wizualnej to nie tylko logo i elementy brandowe, to całość działań; zbiór narzędzi informujących odbiorcę, że ma do czynienia z TĄ marką (firmą), a nie żadną inną.

Co to jest identyfikacja wizualna?

Dobrze przeprowadzona identyfikacja wizualna pozwala na wyrobienie w odbiorcach przyzwyczajeń i asocjacji. Pomyśl, z jaką marką kojarzy Ci się kolor fioletowy lub pomarańczowy? A żółta litera M lub czterokolorowe G? To przykłady dobrze przeprowadzonej identyfikacji – wystarczą dalekie skojarzenia (kolor, kształt, dźwięk), by pomyśleć o konkretnej marce. To zapewnia znaczną przewagę rynkową.

Poznaj powody, dla których potrzebujesz systemu identyfikacji wizualnej:

  • Wyróżnisz firmę – o ile nie wprowadzasz na rynek zupełnie unikatowej usługi lub produktu, z pewnością masz konkurencję, a firm o podobnym profilu działalności jest wiele. Musisz się jakoś wyróżnić, a to właśnie umożliwia identyfikacja wizualna marki. Ba! Nawet jeżeli w swojej branży nie masz wielkiej konkurencji, i tak musisz przedstawić swoją działalność.
  • Zbudujesz zaufanie – system identyfikacji wizualnej pomoże w wykreowaniu wizerunku marki i obudowywaniu wokół niego oczekiwań. Profesjonalny SIW tworzy w głowach odbiorców pewien obraz firmy, pomaga budować zaufanie do niej i jest pewnego rodzaju obietnicą.
  • Osiągniesz korzyści – budując wyrazistą, rozpoznawalną identyfikację, zyskujesz pewność, że odbiorcy będą kojarzyli markę. To przekłada się na większe zainteresowanie, rozpoznawalność oraz, oczywiście, zyski.

Elementy identyfikacji wizualnej

No dobrze, ale właściwie co to jest ta identyfikacja wizualna, bo sama definicja może być nie do końca jasna; jakie są jej elementy i w jaki sposób możesz je wykorzystać? Otóż elementy identyfikacji wizualnej to WSZYSTKO, co pomaga w kreowaniu rozpoznawalności.

Najważniejsze elementy SIW (systemu identyfikacji wizualnej) to:

  • Nazwa – jest podstawą w budowaniu rozpoznawalnej firmy, jest jej wyróżnikiem. To nazwę klienci będą wymawiali i zapamiętywali, więc warto przygotować coś naprawdę dobrego i chwytliwego. Czy wiesz, że istnieją specjaliści zajmujący się namingiem, czyli wymyślaniem i testowaniem nazw firm, marek i produktów?
  • Logo – to drugi po nazwie najważniejszy element identyfikacji wizualnej. Logo to znak firmowy będący zestawieniem sygnetu (znaku graficznego) i logotypu (znaku tekstowego) oraz czasami również tła i claimu (sloganu przewodniego). Jeżeli chcesz dowiedzieć się, jakie logo dla firmy stworzyć, koniecznie zapoznaj się z tym artykułem.
  • Logotyp – jest graficznym przedstawieniem nazwy marki i znajduje się na wielu elementach.
  • Kolorystyka – powinna być spójna i określać charakter firmy. Kolorystyka będzie miała zastosowanie na wszystkich materiałach firmowych i reklamowych.
  • Typografia – czyli font, kształt, rozstaw liter, sposób zapisywania nazwy, claimu, sloganów itd.
  • Wzory i zasady kreacji – różnego rodzaju elementów strategii marketingowych: zdjęć, wizualizacji, infografik itp. w taki sposób, aby były zgodne z charakterystyką i komunikacją marki.

Powyższe elementy muszą być spójne, przemyślane i zebrane w księgę znaku, zawierającą zbiór zasad i reguł dotyczących stosowania logo firmowego i typografii, a także alternatywnych wersji i dopuszczalnych odmian. Księga znaku jest po to, aby każdy wykonawca (np. grafik, projektant strony www czy marketingowiec) korzystał z jednych i tych samych wytycznych.

Rozwinięciem księgi znaku jest księga identyfikacji wizualnej, zawierająca cały system identyfikacji wizualnej, projekty wizytówek, dokumentów firmowych i zasady ich wykorzystywania. Wśród elementów SIW można wymienić: wizytówki, gadżety reklamowe, stroje pracowników, opakowania, znaki wodne na zdjęciach, plakietki, a także cały projekty wystroju wnętrz biur czy przestrzeni usługowych.

Identyfikacja wizualna marki – najważniejsza jest spójność

Elementy SIW powinny być: dopasowane do charakterystyki firmy, unikalne, przejrzyste, łatwe do zapamiętania i wywołujące pozytywne skojarzenia, zgodne z polityką firmy. Zachowanie wszystkich tych zasad nie jest wcale łatwe i wymaga doświadczenia oraz pracy zespołu specjalistów (grafika, copywritera, projektanta).

Dlatego warto zaufać profesjonalnej agencji interaktywnej, zajmującej się tworzeniem elementów identyfikacji wizualnej oraz projektowaniem stron www i marketingiem w internecie. Powierzając pracę jednej agencji, zyskasz pewność spójności działań i zgodności wszystkich składowych, co z pewnością korzystnie wpłynie na rozpoznawalność marki w internecie i poza nim. Takie podejście pozwoli na uniknięcie nieporozumień wynikających z trudności komunikacyjnych i odmiennych wizji niewspółpracujących ze sobą specjalistów, co z reguły kończy się katastrofą.

 

2 osoby skomentowały wpis

  1. Marek

    Z własnego doświadczenia wiem, że aby identyfikacja wizualna oddziaływała na odbiorców i wywoływała pozytywne skojarzenia, powinna być zlecona profesjonalnej firmie.

    • RenataPr

      Zgodzę się z Tobą w 100%, nie jest łatwo obecnie wyróżnić się na tle konkurencji, a biorąc pod uwagę wszystkie składowe identyfikacji wizualnej również wolę nie ryzykować, że o czymś zapomnę, albo coś zrobię nie tak. Oczywiście przecież nie jest też tak, że zlecając firmie wykonanie wizualizacji nie mamy wpływu na efekt końcowy. Dobra agencja interaktywna bierze pod uwagę nasze oczekiwania.

Odpowiedz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *