Jak działa programmatic buying?

Kupowanie programowalne

Każdego dnia społeczeństwo jest bombardowane niezliczoną ilością treści reklamowych, które można dostrzec w telewizji, gazetach czy też usłyszeć w radiu. Jednak wszystkie te kanały przekazu coraz bardziej ustępują miejsca Internetowi, którego używamy zarówno podczas pracy na komputerze, jak i na urządzeniach mobilnych. Dostrzegają to i wykorzystują specjaliści w dziedzinie marketingu. Co więcej, obserwując prawa jakie rządzą marketingiem, specjaliści doszli do słusznego wniosku, że bezsensowne jest pokazywanie wszystkim takich samych reklam. Dużo lepsze efekty daje personalizacja przekazu i dostosowanie treści do określonej grupy użytkowników. Stworzenie takich reklam i takiego toru przekazu umożliwia Internet, a programmatic znacznie to ułatwia.

Czym jest programmatic buying?

Programmatic buying to w pełni automatyczny system, który pozwala na zakup powierzchni reklamowych w określonych witrynach internetowych. Wspomniany system pozwala dostarczyć grupie potencjalnych klientów treści dostosowane i przygotowane specjalnie dla nich, czyli spersonalizowane. Zakup konkretnej powierzchni reklamowej w danym serwisie odbywa się za pomocą platformy aukcyjnej i właśnie na zasadach aukcji – najlepsza oferta reklamodawcy wygrywa i jest wyświetlana Internaucie. Jednak, aby zachowana była idea targetowania, w aukcji biorą udział tylko reklamy, które potencjalnie mogą zainteresować użytkownika przebywającego na stronie. To, jaka reklama może zainteresować danego użytkownika, określane jest na podstawie plików cookies oraz jego ruchu na stronach internetowych. Wszystkie te działania, czyli aukcja i dobór przekazu marketingowego oraz wyświetlenie reklamy, dzieją się automatycznie i w czasie rzeczywistym w chwili gdy użytkownik wchodzi na daną witrynę, a proces ten trwa mniej niż sekundę.

Co wpływa na skuteczność technologii programmatic?

Programmatic buying sam w sobie to w uproszczeniu system kierujący wyświetlaniem reklam. Jednakże, aby faktycznie taki model działań marketingowych przynosił efekty, konieczne jest uwzględnienie kilku czynników.

Najważniejsza jest analiza danych. Klucz do sukcesu i osiągnięcia pożądanych efektów to zebranie danych na temat grupy odbiorców, a następnie szczegółowa analiza i wyciagnięcie wniosków. Takie działania pozwalają na poznanie potencjalnych klientów, a to daje możliwość personalizacji oferty reklamowej – co jest podstawą do wykorzystania potencjału technologii programmatic. Przygotowując spersonalizowaną ofertę dla użytkownika niezwykle ważne jest także, aby była ona aktualna. Jeżeli potencjalny klient kliknie w baner reklamowy i okaże się, że oferta jest nieaktualna to zostanie on zniechęcony i zawiedziony marką, a to na pewno nie jest dobrą reklamą. Trzecia ważna kwestia to zachowanie umiaru, czyli unikanie spamowania. Nawet trafna, spersonalizowana oferta nie będzie efektywna jeżeli będzie zbyt nachalna. Odbiorca nie może czuć się bombardowany reklamami, to stwarza poczucie osaczenia i wzbudza niechęć –  czyli przynosi całkowicie odwrotny skutek. Oczywiście system programmatic uwzględnia tę okoliczność i pozwala ograniczyć liczbę reklam wyświetlanych danemu odbiorcy.  Jednak, aby takie rozwiązanie działało poprawnie, reklamodawca powinien wykupić całość swojej powierzchni reklamowej wykorzystując system programmatic.

Nie ma powodów by zwlekać

To, że spersonalizowany przekaz marketingowy daje dużo lepsze efekty, to fakt. W Stanach Zjednoczonych technologia ta jest już powszechnie stosowana od wielu lat. Także na rynku europejskim, w tym polskim, programmatic staje się coraz bardziej popularny. Poznanie potencjalnych klientów, jakimi są użytkownicy Internetu, a następnie skierowanie przygotowanego specjalnie dla nich przekazu reklamowego, daje znacznie więcej korzyści niż tradycyjne reklamy, które w takiej samej formie kierowane są do wszystkich.

Internet, a właściwie programmatic, to kolejne narzędzie, które warto wykorzystać w swojej strategii marketingowej, zarówno jeśli chodzi o tradycyjny Internet jak i aplikacje mobilne. Warto pamiętać, że szukanie klientów tam, gdzie faktycznie oni są, jest dużo bardziej efektywne i opłacalne.

Odpowiedz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *