Netografia- wszystko co powinieneś wiedzieć o tej nowoczesnej metodzie badawczej

Netografia- wszystko co powinieneś wiedzieć o tej nowoczesnej metodzie badawczej

W dzisiejszym świecie prowadzenie własnej firmy, a co za tym idzie także działań marketingowych powinno skupiać się także na obszarze analizowana customer insight, czyli interpretacji trendów ludzkich zachowań. W świecie w którym granica między byciem online a offline jest bardzo cienka nie da się interpretować tych zachowań poza światem online. Można by było nawet pokusić się o śmiałe stwierdzenie, że to właśnie część wirtualna obecnie może mieć większe znaczenie. Biorąc to pod uwagę, nie zawsze tradycyjne metody badań konsumenckich będą tutaj odpowiednie.

Jak zatem znaleźć skuteczne wyjście z tej sytuacji? W dużej mierze dzięki specyficznemu rodzajowi badań jakim jest netografia.

Czym jest netografia?

Zaczynając od początku warto wyjaśnić czym właściwie jest netografia. Rozbierając ten termin na dwie części nie da się nie zauważyć , że jest to połączenie etnografii z Internetem. Netografia oczywiście powstała z potrzeby lepszej analizy tego co dzieje się w świecie wirtualnym, ponieważ tradycyjne metody etnograficzne, najprościej mówiąc nie nadążały już za współczesnym światem, który przeniósł się w bardzo wielu strefach właśnie do świata wirtualnego, a że potrzeba jest matką wynalazków, powstała netografia, która zdecydowanie lepiej radzi sobie z analizą wirtualnego świata.

Netografia polega na swobodnej analizie jednostek, które podejmują działania w Internecie, netografia korzysta z techniki badań marketingowych, które mają na celu pozyskanie przydatnych informacji, na temat zachowania konsumentów w wirtualnym świecie.

Na jakich filarach opiera się netografia?

Netografia jako metoda badawcza opiera się na trzech głównych filarach, są to:

  • zbieranie danych
  • analiza zebranych danych
  • interpretacja danych

To właśnie w taki sposób działamy jeśli stosujemy tę nowoczesną metodę badawczą, tak określone działanie jest o tyle lepsze od np. przeprowadzanych ankiet badawczych, ponieważ w tym przypadku konsumenci zachowują się całkowicie swobodnie i naturalnie.

Przykłady metod badawczych w netografii

Okazuje się, że jest bardzo wiele sposobów prowadzenia netografii, a do tego możemy spodziewać się, że z czasem będzie ich więcej, wszystko to ze względu na ciągły wzrost znaczenia Internetu w życiu człowieka.

Poniżej kilka przykładów, metod badawczych które wykorzystują netografię:

  • Analiza bloga
  • Analiza Twittera
  • Analiza Facebooka
  • Analiza Pinteresta
  • Analiza zachowań na forach tematycznych
  • Analiza webinarów
  • Analiza YouTube

Dla przykładu wymiana doświadczeń między rodzicami niemowlaków, np. na forum dotyczącym łóżeczek turystycznych, może być ogromną skarbnicą wiedzy dla właściciela pensjonatu, którego grupą docelową są rodziny z dziećmi. Owe doświadczenia rodziców, mogą być wskazówką dla właściciela pensjonatu jak odpowiednio przygotować pokoje na nocleg rodzin z dziećmi.

Co ważne netografia może być jedyną wykorzystywaną metodą, ale nic nie szkodzi na przeszkodzie, aby połączyć ją np. z tradycyjnymi metodami etnograficznymi.

Dlaczego netografia to przyszłość i dlaczego warto wykorzystać ją do działań marketingowych?

Strategie marketingowe w głównej mierze opierają się o konkretne pytania np. kto zostanie naszym odbiorcą? jaka jest nasza pozycja na rynku? czy np. jakie są potrzeby docelowej grupy odbiorcze?

Analiza wirtualnego świata poprzez netografię, okazać się może prawdziwą skarbnicą wiedzy, która daje nie lada możliwości. Jakie jeszcze zalety ma omawiana metoda?

  • to współczesna, nowoczesna i bardzo wygodna metoda zbierania, analizy i interpretacji danych
  • istnieje bardzo duży zakres potencjalnych danych
  • nie ma ograniczeń geograficznych
  • dane występują w sposób naturalny
  • duża możliwość odkrycia nieoczekiwanego i nieoczywistego kontekstu
  • dane kompletuje się szybko i wygodnie

podsumowanie

Netografia zdecydowanie zasługuje na dłużą chwilę uwagi, to nowoczesna metoda, którą warto wykorzystać głównie po to aby zbierać potrzebne do kampanii marketingowych dane. Dodatkowo jeśli działasz w sieci, prowadzisz sklep internetowy, czy firmową stronę internetową, analiza danych właśnie pochodzących z sieci będzie mieć wymierne korzyści.

Odpowiedz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *