Media społecznościowe to codzienność dla większości ludzi, niemal każdy posiada konto na przynajmniej jednym z portali społecznościowych. Obecnie serwisy tego typu cieszą się ogromną popularnością. Każdego dnia w autobusach, na przystankach czy w kolejkach spotykamy ludzi, którzy przeciągają palcem po ekranie smartfona lub tabletu śledząc to, co dzieje się w social media. Dla wielu osób to już odruch – sięgają po telefon w każdej wolnej chwili i często by zabić czas przeglądają serwisy społecznościowe. Zasięg tego typu portali jest tak szeroki, że nie sposób przeoczyć faktu, że jest to idealne miejsce na podjęcie działań marketingowych i promocyjnych.

Krok pierwszy: tworzenie stron www i profili w social media

Każdy, kto zakłada firmę, albo posiada markę, którą chce wypromować, podejmuje szereg działań mających przybliżyć go do osiągnięcia tego celu. Zaprojektowanie i utworzenie strony internetowej firmy to często pierwszy i z pewnością bardzo istotny krok. Już na tym etapie warto również stworzyć połączone z witryną profile w mediach społecznościowych. Z pewnością dobrze jest zadbać o to, aby wszystkie miejsca w Sieci związane z firmą tworzyły spójną całość. Chodzi nie tylko o wygląd profili, ale również treści, które pojawiają się w takich miejscach. Umieszczając wszędzie np. logo marki, po jakimś czasie zacznie ono jednoznacznie kojarzyć się z daną firmą i o to właśnie chodzi. Dlatego tak istotne jest dbanie o jednolity wizerunek we wszystkich social media.

Kiedy profile są już utworzone i uzupełnione o rzetelne informacje na temat firmy, można rozpocząć działania. Prowadzenie konta firmowego na portalu społecznościowym opiera się w dużej mierze na publikacji postów, zdjęć czy materiałów filmowych, skierowanych do osób, które obserwują dany profil. Są to zwykle potencjalni klienci lub osoby zainteresowane usługami i branżą, w której działa firma. Każda firma dąży do tego, aby obserwatorów było jak najwięcej – dzięki temu dociera do większego grona odbiorców. Dużą zaletą marketingu social media jest to, że jest to sposób tani, a nawet darmowy. Samo utworzenie i prowadzenie profilu nie kosztuje nic, darmowe jest również manualne promowanie profilu firmowego czy też postów. W działaniach promocyjnych mogą pomagać także sami użytkownicy poprzez udostępnianie postów dla swoich obserwatorów, a dzięki temu poszerza się grono odbiorców, którzy mogą stać się potencjalnymi klientami. Warto jednak rozważyć także reklamy płatne. Ich niewątpliwą zaletą jest to, że kierowane są do określonej, docelowej grupy odbiorców. To pozwala tak doprecyzować to grono, aby istniało jak największe prawdopodobieństwo, że reklama stanie się odpowiedzią na potrzeby użytkownika. Obecnie spersonalizowane reklamy to najskuteczniejsza forma promocji.

Social media marketing ma tę ogromną zaletę, że są to działania prowadzone bezpośrednio w pewnej grupie społecznej, w tym przypadku chodzi o użytkowników danego serwisu. Jest to idealne miejsce no nawiązania bliższej relacji z tymi ludźmi, którzy przecież są lub mogą stać się klientami firmy. Profile w social media dają użytkownikom możliwość wyrażenia opinii, które są bardo cennym źródłem informacji dla każdego przedsiębiorcy. Wejście w relację z użytkownikami pozwala lepiej poznać ich oczekiwania i budować wizerunek firmy, która dba o swoich klientów. Taka wzajemna wymiana informacji i poznanie opinii i poglądów może stać się naprawdę dobrą podstawą do budowania dalszej, skutecznej strategii biznesowej, która będzie odpowiedzią na potrzeby klientów.

Czy warto promować się w social media?

Jedno jest pewne – portale takie jak Facebook, Twitter czy Instagram cieszą się niesłabnącą popularnością, a ich użytkownicy stanowią szerokie grono odbiorców. Zatem odpowiedź nasuwa się sama – szkoda byłoby nie wykorzystać tej przestrzeni i okazji do podjęcia działań promocyjnych oraz znalezienia potencjalnych klientów. Kluczem skutecznego marketingu jest podejmowanie działań na wielu płaszczyznach, utworzenie strony www jest bardzo ważne, ale czasem niewystarczające. Chcąc działać skutecznie należy opracować strategię uwzględniającą potrzeby potencjalnych klientów oraz obowiązujące trendy. Jednym z nich są niewątpliwie social media, co warto mieć na uwadze.