Google Analytics – po co śledzić użytkowników na stronie?

Prawdopodobnie, jeśli posiadasz własną stronę internetową lub sklep e-commerce, zetknąłeś się z terminem Google Analytics. Czym jest to tajemnicze hasło? Dlaczego powinieneś wiedzieć, do czego służy? Czy można prowadzić działania marketingowe bez znajomości podstaw Google Analytics? Na te i inne pytania odpowiadamy w poniższym artykule.

Czym zatem jest Google Analytics?

Google Analytics to narzędzie udostępnione przez firmę Google, które pozwala nam mierzyć w formie statystyk ruch i zachowanie użytkowników na danym serwisie. Tak w skrócie możemy przedstawić podstawowe założenia programu. Ale zapewne zapytacie: “dlaczego?”

Jak to działa?

Google Analytics mierzy zachowanie niemal każdego użytkownika wchodzącego na naszą stronę, poprzez zaimplementowany kod śledzący, który pobiera informacje z plików Cookies zapisanych na urządzeniu odwiedzającego. Skrypt umieszcza się najczęściej w nagłówku kodu strony, co daje możliwość zanotowania odwiedzin, zanim strona wczyta się całkowicie w przeglądarce.

Dlaczego Google Analitycs?

Narzędzie to posiada niewątpliwie bardzo istotne zalety. Jedną z nich jest jego uniwersalność. Każdy, kto posiada własną stronę internetową, może założyć konto Google, zalogować się w narzędziu Google Analytics i zamieścić kod śledzenia w swojej witrynie. Nic trudnego. Od tego momentu możemy obserwować ruch użytkowników w obrębie Twojej strony. Przy zastosowaniu odpowiednich filtrów, możemy stwierdzić np. jaka jest rentowność naszego biznesu, czy kampania reklamowa przynosi zysk, jaki jest procent użytkowników przychodzących z samej wyszukiwarki, a ile osób wchodzi na serwis z mediów społecznościowych itd.

Narzędzie jest na tyle uniwersalne, że pozwala nam pozyskać dane także z innych dostępnych programów. Odpowiednia konfiguracja daje szersze spektrum statystyk, które w standardowym ustawieniu są niedostępne.

Niewątpliwy plus Google Analytics to jego powszechność, bowiem narzędzie jest darmowe. Niestety w tym miejscu należy postawić gwiazdkę. Narzędzie jest darmowe do momentu, kiedy strona nie przekroczy 5 milionów odwiedzających miesięcznie. Jednakże takich przypadków jest zdecydowanie mniej, a dla rozwoju naszego biznesu wystarczy zdecydowanie jego podstawowa wersja.

Po co więc śledzenie użytkowników?

O tym, jak istotne dla naszego biznesu jest pojawienie się w internecie, nie trzeba nikomu tłumaczyć. I to niezależnie od tego, jaką działalność prowadzimy. Możemy posiadać sklep internetowy, oferować usługi hydrauliczne, być małą drukarnią lub producentem elektronarzędzi. Wspólnym celem każdej firmy jest pozyskiwanie klientów. Często strona internetowa ma w tym pomagać. W związku z tym dobrze jest mieć na uwadze, jaki profil potencjalnych klientów odwiedza naszą stronę.

W tym pomoże nam właśnie Google Analytics. Narzędzie potrafi wydobyć informacje np. o wieku i płci użytkowników strony www, rodzaju urządzenia, z jakiego korzystają lub np. godzinie przeglądania oferty lub sposobie wypełnienia konwersji. Takie informacje są dla nas istotne, ponieważ mogą posłużyć jako baza do stworzenia kampanii reklamowej, by np. skierować odpowiedni produkt dla wyznaczonej grupy odbiorców.

Śledzenie sprzedaży w sklepie internetowym to jeden z kluczowych dla biznesu elementów handlowych. Mierzenie, szacowanie i porównywanie danych pomoże nam zoptymalizować sprzedaż. Google Analytics za darmo udostępnia nam opcję E-Commerce, do której możemy dodać poszczególne produkty, ich cenę i dostępność, by móc jeszcze efektywniej mierzyć nasze działania. Odpowiednio przygotowane dane dają nam informację nt. skuteczności sprzedaży poszczególnych produktów, a co za tym idzie, informują nas, który produkt sprzedaje się gorzej.

Google Analytics pomaga nam w oszacowaniu celów biznesowych, jakie pragniemy uzyskać. Mierząc obecny ruch, dokładając do niego inwestycje poczynione zarówno w marketingu, jak i offline, jesteśmy w stanie przewidzieć udział sprzedaży na przestrzeni następnych miesięcy. Narzędzie to stanowi niewątpliwie jeden z najważniejszych elementów planowania sprzedaży w internecie.

Ogrom korzyści

Korzyści, jakie płyną z wykorzystania informacji dostępnych w Google Analytics, są niezliczone. Powyższy artykuł porusza jedynie fragment możliwości, jakie narzędzie nam serwuje. Aby jednak poznać je całkowicie i wyciągnąć z niego najistotniejsze dla naszego biznesu dane, potrzebna jest zaawansowana analityka internetowa. Oczywiście zachęcamy do podjęcia się nauki tego narzędzia, jednakże czas i koszty, jakie należy podjąć w celu zaznajomienia się z analityką, często przekraczają koszt zatrudnienia specjalisty lub agencji, która temat zna od podszewki i zdecydowanie szybciej i efektywniej odpowiednie dane nam oszacuje. Niezależnie jednak od tego, którą pójdziesz ścieżką – Google Analytics na Twojej stronie to absolutny must-have.

Odpowiedz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.