Big Data – Duża szansa?

Dane big data

Z terminem Big Data spotykamy się coraz częściej, powoli zaczyna do nas docierać z każdej strony. W znacznej mierze to powszechność i stale rosnąca popularność Internetu sprawiła, że o Big Data zrobiło się głośno. Wszędzie tam gdzie ma miejsce przetwarzanie dużych zbiorów danych można mówić o Big Data. Big Data można odnaleźć w tak wielu dziedzinach, sytuacjach i kontekstach, że z pewnością warto zwrócić uwagę i poznać bliżej to określenie. Biorąc pod uwagę to, w jak wielu miejscach korzysta się z Big Data, nasuwa się oczywisty wniosek, że dane tego typu mają w sobie ogromny potencjał. Jednak czy rzeczywiście jest to wielka szansa? Jeśli tak, to kto może zyskać? Jak działają Big Data i jak z nich korzystać, aby faktycznie były przydatne?

Jak to działa?

Big Data to termin, którym określane są ogromne zbiory danych. Dane te charakteryzują się dużą różnorodnością i zmiennością. Są to tak duże zbiory, że ich przetwarzanie najprostszymi metodami jest po prostu niemożliwe. Do tego celu stworzone zostały specjalnie dedykowane programy i rozwiązania technologiczne, które pozwalają na efektywne przetwarzanie dużych zbiorów danych. Przetwarzanie danych polega głównie na zasadach porównywania zbiorów danych i szukania czegoś co je łączy, jakiejś korelacji, która pozwala stwierdzić, że następuje pewna zależność pomiędzy analizowanymi danymi, a właściwie zjawiskami których dotyczą.

Sensem Big Data nie jest samo w sobie gromadzenie danych. Najważniejsza w tym wszystkim jest ocena i selekcja zgromadzonych informacji i poddanie ich analizom, a w konsekwencji wyciągnięcie wniosków. Analiza zbiorów danych pozwala znaleźć zależności, jednak dopiero wyciągnięcie właściwych wniosków i ich weryfikacja tworzy cały potencjał Big Data.

Skąd dane w Big Data?

Wiadomo już, że Big Data to ogromne zbiory danych, ale skąd właściwie pochodzą te dane? Wśród wielu osób, które nie są bliżej związane z analizą danych, termin ten wzbudza czasami niechęć i podejrzliwość. Pojawiają się pytania dotyczące pochodzenia danych i ich źródeł. To co należy podkreślić to fakt, że dane wchodzące w skład Big Data pozyskiwane są w sposób legalny i zgodny z prawem. Zatem skąd pochodzą? Najogólniej – z różnych źródeł. W większości to my sami dostarczamy tych danych korzystając z Internetu czy aplikacji zainstalowanych w naszych smartfonach. Generalnie zbieranie danych powiązane jest z usługami, z których korzystamy na co dzień, a wyrażenie zgody na gromadzenie i przetwarzanie tych danych najczęściej odbywa się w momencie akceptacji regulaminu świadczenia usług. Często sami udzielamy dostępu do naszych danych np. w momencie instalacji różnych aplikacji w telefonie. Ogromnym źródłem informacji na nasz temat są portale społecznościowe, a przecież korzystamy z nich chętnie i dobrowolnie. I chociaż nie są to dane łatwe w analizie to są zawierają bogactwo informacji na temat nas, naszych zainteresowań i potrzeb. Właściwa analiza takich danych i słusznie wyciągnięte wnioski to prawdziwa skarbnica wiedzy.

Co można zyskać?

Obecnie Big Data, a właściwie wyniki analiz zebranych danych, wykorzystywane są niemal w każdym sektorze gospodarki. Wszędzie tam, gdzie gromadzi się dane można je później opracować, wyciągnąć wnioski i wykorzystać do wprowadzenia ulepszeń. Big Data znalazło już swoje miejsce w ochronie zdrowia, instytucjach publicznych, edukacji, szeroko pojętej produkcji czy też sektorze zajmującym się handlem i usługami. Efekty wykorzystania wyników analiz w tej ostatniej dziedzinie są dla nas widoczne chyba najczęściej. Big Data pomaga firmom w tworzeniu profili konsumentów, daje im możliwość poznania ich preferencji i oczekiwań. To na podstawie naszych zachowań w sieci, takich jak np. wpisywanie haseł w wyszukiwarki, wyświetlane są nam później reklamy na określony temat, a sklepy internetowe przygotowują dla nas ofertę. Wszystko to dzięki analizie zebranych danych. Taka personalizacja ofert skierowanych do konsumentów może przynieść przedsiębiorcom wiele korzyści – proponują nam dokładnie to, czego szukamy. Jednak, aby przygotować ofertę skrojoną pod konsumenta i faktycznie dla niego odpowiednią konieczne jest wykorzystanie Big Data.

Big Data coraz śmielej wkracza w nasze życie. Dla przedsiębiorców idących z duchem czasu wręcz koniecznością wydaje się wykorzystywanie potencjału Big Data. Obecnie tworząc np. sklep internetowy należy mocno  rozważyć to jak wiele korzyści może przynieść gromadzenie i analiza zbiorów danych, ponieważ teraz działania marketingowe w głównej mierze opierają się na personalizacji przekazu.

Odpowiedz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *