Co szkodzi SEO?

SEO to optymalizacja witryn pod kątem wyszukiwarek internetowych. Do Search Engine Optimization zaliczamy działania, które mają na celu optymalizację strony oraz poszczególnych jej elementów, a efektem końcowym ma być jak najwyższa pozycja witryny w organicznych wynikach wyszukiwania dla określonych fraz kluczowych.

Jest wiele kwestii, na które należy zwrócić uwagę podejmując działania z zakresu pozycjonowania To oczywiście słowa kluczowe, publikowane treści, przyjazny dla użytkownika układ witryny i wiele innych aspektów, o których już nie raz wspominaliśmy. Optymalizacja strony www pod kątem wyszukiwarek to proces ciągły, który wymaga stałej uwagi. Z jednej strony dlatego, że zazwyczaj witryna również zmienia się w czasie – pojawiają się nowe treści, inne są usuwane albo wprowadzane są aktualizacje czy zmiany wizualne. Z drugiej strony trzeba także pamiętać, że nasze działania SEO oceniają roboty, które działają według określonych algorytmów, a algorytmy te również zmieniają się. I tak to, co doceniały roboty indeksujące np. 5 lat temu, teraz może już zupełnie nie mieć znaczenia. Poza tym wraz z rozwojem technologii i coraz większymi możliwościami, pojawiają się nowe zagadnienia i kwestie, które mają znaczenie przy ocenie SEO.

W Internecie można znaleźć wiele porad i wskazówek co pomaga w optymalizacji witryny i na jakie aspekty warto zwrócić uwagę. Jednak w działaniach optymalizacyjnych można także niestety popełnić błędy, które zaszkodzą SEO. Dziś chcemy przekazać Ci kilka słów o tym na co zwracać uwagę i czego lepiej nie robić, aby nie zaszkodzić SEO Twojej strony www.

Błędy w SEO

Błędy popełnia każdy z nas i tak samo łatwo jest je popełnić podczas optymalizacji strony pod kątem wyszukiwarek. Czego się wystrzegać w codziennej pracy? Jakich działań unikać i dlaczego? Czy dobra optymalizacja przyniesie efekty od razu?

Poniżej prezentujemy kilka zagadnień, na które szczególnie warto zwrócić uwagę. Są to wskazówki dla osób początkujących oraz tych, które już mają pewną wiedzę i chcą samodzielnie wprowadzać treści na stronę. Nie ma tu zagadnień technicznych, których wdrożenie wymaga specjalistycznej wiedzy i doświadczenia, aby nie naruszyć struktury witryny. W takich kwestiach, jeśli nie masz odpowiedniej wiedzy, najlepiej jest zaufać profesjonalistom i skorzystać z pomocy Agencji Interaktywnej.

Brak czasu na research i poznanie trendów

Mechanizmy, według których działają wyszukiwarki internetowe, stale się zmieniają. Nic dziwnego – technologia rozwija się cały czas, pojawiają się nowe możliwości i rozwiązania. Wyszukiwarki doceniają nowoczesne rozwiązania i dostosowanie witryn do nowych trendów i stale zmieniających się potrzeb użytkowników.

Warto pamiętać, że to, co sprawdzało się kilka lat temu, aktualnie może nie mieć znaczenia albo wręcz przeciwnie – przynosić szkodę. Tak sprawa wygląda np. z linkami, które prowadzą do Twojej strony www. Kiedyś królowała zasada „im więcej tym lepiej” i wiele osób wykorzystywało takie techniki, aby uplasować stronę www na początku listy z organicznymi wynikami wyszukiwania. Oczywiście to dobrze, gdy ktoś poleca Twoją stronę www – świadczy to o tym, że jest ona wartościowa dla odbiorców. Jednak jeśli linki pozyskiwane są masowo w sposób sztuczny i są po prostu słabej jakości – zdecydowanie w długofalowych obserwacjach działa to na niekorzyść.
Zanim zaczniesz podejmować działania związane z SEO, zrób dobry research i dowiedz się co faktycznie może Ci pomóc w pozycjonowaniu witryny, a co działa tylko krótkofalowo lub wręcz przeszkadza w skutecznych działaniach.

Źle zoptymalizowane treści

Pierwsza zasada publikacji na stronie www: treści są dla odbiorców, a nie dla robotów wyszukiwarek. Tworząc i publikując treści pamiętaj, że mają być przede wszystkim użyteczne i dopasowane do odbiorców. Tekst powinien być przyjemny w odbiorze i przyjazny dla odbiorcy, czyli np. pisany językiem zrozumiałym dla grupy odbiorców. Eksperci znają specjalistyczne określenia, natomiast osoby początkujące potrzebują prostszego języka – poznaj swoją grupę docelową i do niej kieruj treści.

Kolejna i bardzo ważna sprawa to frazy kluczowe. Oczywiście bardzo ważne jest by fraza była często wyszukiwana przez użytkowników, ale jeszcze ważniejsze jest, by odpowiadała temu co faktycznie znajduje się w danym tekście lub na stronie www. Pamiętaj także, że frazę kluczową należy odmieniać tak, aby była tam naturalnie umieszczona. Wstawianie frazy kluczowej bez odmiany, jako sztywnego sloganu sprawia, że tekst jest ciężki do przeczytania, zatem nie spełnia swojej podstawowej funkcji. Unikaj także nadmiernego używania frazy kluczowej w nagłówkach i tekście – takie nachalne i zbyt częste używanie frazy kluczowej również nie wygląda naturalnie.

Inne praktyki, których kategorycznie należy się wystrzegać to zamieszczanie słów kluczowych i linków w tekście, a następnie zmiana ich koloru tak, aby zlewały się z tłem na stronie. Są to „tricki”, które były popularne kilka lat temu i być może faktycznie działały. Jednak to już przeszłość, a obecnie takie działania są bardzo źle postrzegane przez algorytmy wyszukiwarek.

Duplikacja treści

Szczególnych przypadkiem źle zoptymalizowanych treści jest duplikacja. I chodzi tu zarówno o powielanie tego samego tekstu na kilku podstronach, jak i kopiowanie treści z innych witryn. W obu przypadkach działanie takie jest niekorzystne i algorytmy wyszukiwarek wykrywają to.
Zatem zamieszczanie tego samego tekstu w różnych miejscach witryny, tylko po to, żeby w danym miejscu był jakikolwiek tekst, nie ma sensu i przyniesie więcej szkód niż korzyści. To samo odnosi się do kopiowania tekstu z innych stron.

Duplikacje bardzo często zdarzają się w sklepach internetowych – właściciele e-sklepów powinni szczególnie zwrócić na to uwagę. Najczęściej duplikacje pojawiają się, gdy w sklepie znajduje się kilka produktów, które różnią się jednym detalem, np. kolorem, ale opis mają ten sam. Pamiętaj, że opisy produktów należy różnicować tak, aby były atrakcyjne dla klientów, ale również nie były uznawane przez wyszukiwarki jako duplikacje. Kolejny częsty problem to kopiowanie opisu produktu ze strony producenta. To prawda, że producenci często pozwalają na korzystanie z opisów zamieszczonych na swoich stronach www, jednak skopiowanie takiego tekstu do Twojego sklepu stanie się duplikacją. Staraj się unikać takich działań i dbaj o to, by nawet bazując na opisie producenta, dodać coś od siebie.

Meta tagi i opisy obrazów

Meta tagi to niezwykle istotny element struktury strony www. To właśnie one informują roboty wyszukiwarek o tym co znajduje się na stronie internetowej. Dlatego tak bardzo istotne jest uzupełnianie i optymalizowanie meta danych, czyli znaczników meta title oraz meta description. To co w nich zamieścisz powinno być dobrze dopasowane do wyszukiwarek (frazy kluczowe), ale także atrakcyjne i ciekawe dla odbiorców, ponieważ oni także to widzą przeglądając wyniki wyszukiwania.

Specjalnym rodzajem opisu strony dla robotów wyszukiwarek jest dodawanie do obrazów opisu alternatywnego. Powinien on opisywać to co widać np. na zdjęciu, ale najlepiej by uwzględniał także frazę kluczową. Opis ten pozwala wyszukiwarkom odnotować co przedstawia obraz, dzięki temu lepiej „poznają” treść strony. Dodatkowo uzupełnianie atrybutów alt jest ukłonem w stronę osób z niepełnosprawnościami, np. niewidomych. Gdy takie osoby korzystają ze specjalnych czytników stron, dostają także komunikat co znajduje się na stronie poza treścią pisaną.

Brak cierpliwości w oczekiwaniu na wyniki SEO

Optymalizacja witryny pod kątem wyszukiwarek internetowych to proces sam w sobie czasochłonny i długotrwały. Samo przystosowanie strony, czy to podczas tworzenia strony internetowej, czy już wtedy gdy istnieje, wymaga wiele czasu, ale również wiedzy – trzeba wiedzieć co i jak optymalizować. A to nadal nie koniec bo przecież na stronie będą pojawiać się kolejne treści lub nowe produkty w sklepie internetowym. Każda nowa lub aktualizowana treść również podlega zasadom optymalizacji. Co więcej, zmieniają się także zasady działania algorytmów, które decydują o kolejności stron wyświetlanych w wynikach wyszukiwania.

Sam proces optymalizacji jest ciągły i długotrwały. Co więcej, pomimo dużego nakładu pracy jakiego wymaga SEO, efekty prawdopodobnie nie będą widoczne natychmiastowo. Jest to normalne ze względu na charakter tego procesu oraz specyfikę samego SEO. Zmiany muszą zostać zindeksowane przez roboty, a efekty np. sprzedażowe w sklepie, będą widoczne w miarę tego jak zwiększy się częstotliwość wyświetlania na daną frazę kluczową dobrze zoptymalizowanej strony, która będzie pojawiała się wyżej w wynikach wyszukiwania. Im wyższa pozycja, tym więcej odwiedzin, a jeśli frazy będą dobrze dopasowane, a tym samym klienci znajdą to, czego szukają, można spodziewać się zwiększenia np. sprzedaży. Jednak wszystko to wymaga czasu i cierpliwości.

Pomijanie analizy i wnioskowania

Podejmowanie działań z zakresu SEO to proces, którego głównym celem jest to, aby strona internetowa pojawiała się jak najwyżej w organicznych wynikach wyszukiwania. Znanych jest wiele aspektów, które algorytmy wyszukiwarek biorą pod uwagę w procesie oceny witryny oraz „ustawiania” kolejności wyników wyszukiwania. Jednak nie ma oficjalnych wytycznych, które należy spełnić. Wiele z tych kwestii wynika z logiki i wiedzy specjalistów SEO, a inne wynikają z obserwacji. Jenak podejmując działania zawsze warto sprawdzać czy przynoszą one pożądany efekt.
Jak to zrobić? Należy pamiętać o Google Analytics, które pozwala monitorować statystyki dotyczące tego co dzieje się na stronie. Inne narzędzie to Google Search Console, które pomaga monitorować działania bezpośrednio związane z pozycjonowaniem witryny. Dzięki tym narzędziom analitycznym dowiesz się między innymi skąd bierze się ruch na Twojej stronie (organiczne wyniki wyszukiwania, linki, reklamy) oraz czy wybrana przez Ciebie fraza kluczowa faktycznie działa.

Pamiętaj jednak, że poza przeglądaniem danych zbieranych przez narzędzia analityczne, ważna jest także sama analiza danych. Nie pomijaj tego kroku! To dzięki analizie wyników i danych jesteś w stanie wyciągać wnioski określające skuteczność Twoich działań. Na tej podstawie warto podejmować kolejne decyzje. Może coś wymaga poprawy? Albo wręcz doskonale się sprawdza? Dzięki analizie wiesz, czy obrany kierunek jest dobry i czy warto podążać taką ścieżką dalej, czy może lepiej wypróbować inną strategię.

Podsumowanie

Optymalizacja witryny pod kątem wyszukiwarek internetowych to proces bardzo złożony i ciągły. Podejmując działania SEO, bez odpowiedniej wiedzy, łatwo jest popełnić błędy, które skutecznie zniweczą nasze starania. Niektóre z nich można łatwo wychwycić i naprawić, ale inne mogą działać na naszą niekorzyść długofalowo. Tworząc nową stronę www i poświęcając trochę czasu na poznanie zagadnień SEO, łatwiej jest od początku unikać błędów. Jednak przy istniejących stronach, gdzie SEO było zaniedbane, może być trudniej uzyskać satysfakcjonujące efekty. W takim przypadku dobrze jest zlecić optymalizację strony specjalistom. Optymalizacja takiej strony poprzedzana jest audytem, który ma wykazać słabe punkty i błędy do naprawienia. Profesjonalny i skuteczny audyt wykonają tylko osoby z doświadczeniem – nie ma co liczyć na to, że ktoś kto dopiero poznaje SEO będzie w stanie wychwycić wszelkie niedociągnięcia. Jeśli wiesz, że Twoja wiedza w tym zakresie jest niewielka lepiej zaufać profesjonalistom, którzy kompleksowo pomogą Ci przejść przez proces optymalizacji Twojej strony internetowej.

Jedna osoba skomentowała wpis

  1. Oli

    Wszystkie ważne rzeczy w jednym tekście, dobrze się to czyta i warto zapamiętać.

Odpowiedz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.