Pozycjonowanie dla branży medycznej – jak to robić?

SEO dla lekarzy to legalna i skuteczne metoda docierania do pacjentów i zwiększania zasięgu. Widoczność w wynikach wyszukiwania Google pozwala zwiększać świadomość pacjentów, a także ułatwia znalezienie gabinetu medycznego i lekarza w okolicy lub o określonej specjalizacji. Jednak specyfika branży medycznej wymaga nieco innej strategii SEO.

SEO w branży medycznej – specyfika i najważniejsze zasady

Pozycjonowanie strony z branży medycznej powinno skupiać się wokół potrzeb pacjentów. Zwiększenie widoczności stron placówek medycznych ułatwia chorym znalezienie wiarygodnych informacji na temat pracy specjalistów, metod leczenia, cennika, a nawet umożliwia szybkie i łatwe umówienie wizyty u lekarza.

Chcesz zainwestować w SEO dla lekarzy? Koniecznie zwróć uwagę na te 4 zasady:

  • Konieczne jest przestrzeganie przepisów zawartych w Kodeksie Etyki Lekarskiej (od 1 stycznia 2025 r. spora zmiana!).
  • Pisz tylko wysokiej jakości treści zgodne z algorytmem E-E-A-T – oparte na wiedzy medycznej, podpisywane nazwiskiem eksperta, zawierające źródła.
  • Zdecydowana większość pacjentów – ok. 70% – wybiera placówki medyczne na podstawie lokalizacji i opinii – potwierdzają to dane z BrightLocal z 2023 roku. Dlatego pozycjonowanie lokalne i gromadzenie opinii od pacjentów powinny być fundamentem skutecznej strategii SEO.
  • Ważnym elementem skutecznego SEO dla branży medycznej jest funkcjonalna strona – zawierająca certyfikat SSL, formularz kontaktowy, ładująca się w czasie krótszym niż 3 sekundy, dopasowana do ekranów o różnej rozdzielczości.

5 sposobów, jak skutecznie pozycjonować strony gabinetów medycznych

Tworzenie skutecznej strategii SEO dla placówki medycznej powinno być poprzedzone audytem SEO i analizą konkurencji. To pozwoli dopasować działania do celów marketingowych. Poznaj polecane przez nas sposoby na to, jak pozycjonować stronę w branży medycznej.

Dopasuj słowa kluczowe do branży medycznej – szczegółowe, lokalne i długi ogon

Podczas pozycjonowania strony najważniejsze są słowa kluczowe. To fundament całej strategii SEO – bez dobrze przemyślanych fraz, nawet najlepsza treść i nie przyniesie oczekiwanych efektów.

Jakie frazy kluczowe warto wybrać w branży medycznej?

  • Frazy lokalne – ułatwiające znalezienie specjalisty lub placówki w danej lokalizacji, np. dentysta Warszawa Mokotów, ginekolog Poznań Winogrady.
  • Tzw. długi ogon – frazy zwiększające świadomość i wiedzę pacjentów, np. jakie badania krwi zrobić w ciąży.
  • Frazy kluczowe szczegółowe – odpowiadające konkretnym usługom lub problemom zdrowotnym, np. usuwanie ósemek, terapia laserowa na trądzik różowaty.

Do znalezienia słów kluczowych w branży medycznej warto wykorzystać Planer Słów Kluczowych, Senuto czy Semstorm.

Stwórz wysokiej jakości treści do pozycjonowania gabinetów medycznych

Podczas pozycjonowania strony gabinetu medycznego warto wykorzystać wysokiej jakości treść. Dobrym pomysłem będzie blog ekspercki, w którym znajdą się artykuły opisujące etapy leczenia, objawy czy przyczyny różnych dolegliwości i chorób.

Pamiętaj jednak o tym, że opieka zdrowotna jest przypisywana przez Google do branży Your Money, Your Life (YMYL), która wymaga publikowania rzetelnych, aktualnych i eksperckich treści.

Publikowanie treści na stronie, szczególnie artykułów zapewnia 3 najważniejsze korzyści:

  • zapewnia pacjentom praktyczne informacje;
  • automatyzuje pracę – specjalista lub pracownik administracyjny może przekierować pacjenta do artykułu, który dostarczy mu niezbędnych informacji;
  • zwiększa ruch z wyszukiwarki – praktyczne z perspektywy pacjentów i robotów Google treści są bardziej widoczne w wyszukiwarce, dlatego użytkownicy często je klikają.

Zoptymalizuj stronę placówki medycznej – SEO techniczne

Optymalizacja treści na stronie i wykorzystanie dopasowanych słów kluczowych to dopiero początek. Jednak, aby SEO dla lekarzy przynosiło oczekiwane korzyści, konieczne jest wykonanie szeregu działań, które wchodzą w zakres optymalizacji technicznej.

SEO techniczne dla strony gabinetu medycznego powinno obejmować takie działania jak:

  • analiza i poprawa szybkości ładowania się strony – według danych Google aż 53% użytkowników mobilnych opuszcza stronę, jeśli jej ładowanie trwa dłużej niż 3 sekundy; w branży medycznej również to bardzo ważne; dlatego warto zbadać prędkość ładowania się strony za pomocą np. Google PageSpeed Insights;
  • dopasowanie strony gabinetu medycznego do urządzeń mobilnych – według raportu Gemius/PBI z 2023 roku aż 62% użytkowników w Polsce szuka lokalnych usług medycznych na smartfonach; Google też zwraca uwagę na responsywność witryny, dlatego stworzyło zasadę mobile-first, więc jeśli strona gabinetu medycznego jest przestarzała i traci funkcjonalność przy zmianie wielkości ekranu, to nic w tym dziwnego, że lokuje się na niższych pozycjach w wyszukiwarce;
  • wdrożenie certyfikatu SSL – brak certyfikatu oznacza, że strona określana jest jako „niebezpieczna” i brakuje jej prefiksu HTTPS; dla branży medycznej jeszcze ważniejsze jest zadbanie o bezpieczeństwo danych;
  • hierarchizacja nagłówków, optymalizacja kodu strony i dodanie meta tagów oraz danych strukturalnych – wszystkie te elementów pozytywnie wpływają na widoczność strony gabinetu lekarskiego w Google.

Pozycjonowanie lokalne gabinetów medycznych – najważniejsze kroki

Najskuteczniejszą metodą jest pozycjonowanie lokalne stron placówek medycznych. Większość pacjentów szuka specjalistów w swojej okolicy i to właśnie poprzez wpisywanie w wyszukiwarkę Google takich fraz jak np. „pediatra Katowice Brynów” czy „fizjoterapeuta Poznań Rataje”.

Dlatego ważną częścią SEO dla lekarzy jest zwiększenie widoczności w wyszukiwaniach lokalnych. Jak tego dokonać?

Polecamy 3 sposoby na to, jak zwiększyć skuteczność SEO lokalnego w branży medycznej.

  • Uzupełnij i zoptymalizuj profil Google Moja Firma – sprawdź poprawność danych, dodaj informacje o adresie, numerze telefonu, e-mailu, adresie strony internetowej i zakresie świadczonych usług. Dobrym pomysłem będzie też dodanie zdjęć gabinetu, poczekalni i personelu. Z kolei wpisy w profilu Google Moja Firma warto wykorzystać do przedstawienia sylwetek lekarzy czy poinformowania pacjentów np. o urlopie specjalistów.
  • Stwórz konto w katalogach związanych z branżą medyczną – prawdziwym must have jest ZnanyLekarz itp.
  • Dodaj treści na stronie, które wskazują na lokalizację i specjalizację, w jakiej działasz. Na przykład zakładkę z tekstami o neurologu w Poznaniu.

Link building w branży medycznej

Jak powinno wyglądać skuteczne pozycjonowanie dla branży medycznej? Ważnym elementem SEO są linki – wewnętrzne i zewnętrzne.

Tzw. link building dla gabinetów lekarskich i placówek medycznych jest dość specyficzny, bo jeszcze bardziej wymaga zwrócenia uwagi na jakość, wiarygodność źródeł oraz tematyczne dopasowanie linków.

Pozyskiwanie linków w branży medycznej powinna opierać się na takich działaniach jak:

  • publikowaniu eksperckich artykułów gościnnych w portalach branżowych np. Puls Medycyny;
  • dodawaniu specjalistycznych porad w mediach społecznościowych;
  • dodaniu linków w bio autora artykułów, ale też linków w serwisach np. ZnanyLekarz.pl czy Rankinglekarzy.pl;
  • udzielanie wywiadu w wysokiej jakości serwisach informacyjnych i gazetach online;
  • dodanie linków w katalogach medycznych i NAP.

SEO dla lekarzy – czy można legalnie reklamować branżę medyczną w Internecie?

Pozycjonowanie strony internetowej to forma reklamy w Internecie. Dlatego zapewne zastanawiasz się, czy SEO w branży medycznej jest legalne?

Branża medyczna w Polsce jest objęta szczególnymi regulacjami, które istotnie ograniczają działania reklamowe. Zgodnie z przepisami niedozwolone jest reklamowanie przez jednego lekarza innego specjalisty, a także wykorzystywanie swojego autorytetu do promocji usług niepowiązanych.

Za to od 1 stycznia 2025 roku legalne jest reklamowanie usług lekarskich, których celem ma być zachęcenie pacjenta do odwiedzenia gabinetu lekarskiego.

Zmiany w Kodeksie Etyki Lekarskiej sprawiają, że pozycjonowanie strony gabinetu lekarskiego czy też reklama lekarza w Social Mediach jest dozwolone. Najważniejsze jest to, aby przestrzegać następujących zasad:

  • zapewniać rzetelną reklamę, która nie wprowadza w błąd;
  • nie sugerować, że lekarz jest najlepszym specjalistą w danej dziedzinie;
  • najlepiej, aby reklama nadal w dużej mierze opierała się na edukowaniu i informowaniu pacjentów;
  • zgodność z polskim prawem i regulacjami zawodowymi.

Warto podkreślić, że samorząd lekarski zajmuje się monitorowaniem reklam i form promocji stosowanych w branży medycznej.

Opinie pacjentów a pozycjonowanie strony gabinetu medycznego – dlaczego to ważne?

W branży medycznej szczególnie ważne jest zaufanie pacjentów. Jednym z najskuteczniejszych sposobów na zwiększenie wiarygodności lekarza czy gabinetu medycznego jest zbieranie pozytywnych opinii napisanych przez pacjentów.

Opinie pacjentów są ważne, bo:

  • wpływają bezpośrednio na efekty lokalnego SEO dla branży medycznej,
  • kierują decyzjami pacjentów,
  • zwiększają autentyczność placówki z perspektywy robotów Google.

Liczba pozytywnych opinii zwiększa także szansę na to, że placówka pojawi się w pierwszej trójce wyników lokalnych w Mapach Google.

Gdzie zbierać opinie od pacjentów i zwiększyć skuteczność SEO dla branży medycznej?

Najlepiej zdecydować się na zbieranie opinii w następujących miejscach:

  • Profil Firmy w Google (dawniej Google Moja Firma);
  • ZnanyLekarz.pl – to bardzo popularna platforma;
  • na Facebooku i w innych mediach społecznościowych – mogą generować dodatkowy ruch organiczny i wzmacniać Twoją markę w regionie.

Czym jest algorytm E-E-A-T i dlaczego jest ważny w branży medycznej?

Prowadzenie działań SEO dla branży medycznej wymaga zwracania dużej uwagi na algorytm E-E-A-T. W tej branży może to być jeden z kluczowych czynników rankingowych wprowadzony przez Google.

Czym jest algorytm E-E-A-T?

Skrót E-E-A-T oznacza:

  • Experience – czyli doświadczenie, ważne jest to, aby treści były napisane przez osoby posiadające doświadczenie w branży medycznej, a także konkretnej specjalizacji; dobrze sprawdzą się opisy konkretnych przypadków, relacje z badań klinicznych lub publikacje własnego autorstwa, co dodatkowo podkreśli kompetencje autora;
  • Expertise – czyli eksperckość, treści powinny być tworzone przez osoby, mające realną wiedzę i kwalifikacje w danej dziedzinie; dla SEO branży medycznej oznacza to, że artykuły powinny być podpisywane imieniem i nazwiskiem lekarza, a także ze wskazaniem specjalizacji i stopnia naukowego lekarza;
  • Authoritativeness – tj. autorytet, kolejną zasadą powinno być dostarczanie treści opartych na wiarygodnych, naukowych źródłach; algorytm E-E-A-T docenia także, to gdy inne wiarygodne źródła cytują lub odwołują się do Twoich treści; z perspektywy SEO najlepiej także budować autorytet poprzez zdobywanie linków zwrotnych z innych, wysoko ocenianych stron branżowych np. Medonet, ZnanyLekarz, PoradnikZdrowie;
  • Trustworthiness – czyli wiarygodność, podczas pozycjonowania strony gabinetu medycznego należy zwrócić uwagę na kwestie związane z bezpieczeństwem użytkowników i ich danych; Google docenia witryny, które posiadają przynajmniej podstawowe zabezpieczenia np. certyfikat SSL.

E-E-A-T odgrywa szczególnie ważną rolę w przypadku branż z kategorii YMYL – Your Money or Your Life, do których zaliczają się m.in. treści zdrowotne i medyczne. Ma to pomóc w ochronie użytkowników przed nieprawdziwymi lub szkodliwymi informacjami powiązanymi z branżą medyczną.

Trendy w pozycjonowaniu branży medycznej w 2025 roku

Jak pozycjonować stronę lekarza w 2025 roku? Najważniejsze jest wyjście naprzeciw potrzebom użytkowników, którzy chętnie wyszukują informacji na temat swojego zdrowia, profilaktyki i sposobów leczenia. Google wykorzystywane jest do wyszukiwania dobrego lekarza, gabinetu medycznego czy kliniki.

Poznaj skuteczne trendy w SEO dla branży medycznej w 2025 roku, które warto stosować.

Jeszcze większe znaczenie treści tworzonych przez ekspertów

Coraz wyżej notowane są treści eksperckie, pisane zgodnie z wytycznymi algorytmu E-E-A-T. Zatem warto tworzyć specjalistyczne artykułu na blogu gabinetu lekarskiego i podpisywać je nazwiskiem lekarzy. To sposób na zwiększenie zaufania pacjentów i robotów Google.

Publikowanie artykułów na portalach branżowych

To sposób na zwiększenie autorytetu strony gabinetu lekarskiego. Wysokiej jakości treści publikowane w serwisach specjalistycznych powiązanych z branżą medyczną pomagają budować pozycję eksperta, ale też budują SEO.

Pozycjonowanie lokalne z nastawieniem na szczegółowe frazy kluczowe

SEO lokalne dla branży medycznej od lat zapewnia wysoki poziom konwersji. Jednak w tym roku warto zdecydować się na dodanie do swojej strategii SEO bardziej szczegółowych słów kluczowych. Wszystko dlatego, że użytkownicy coraz częściej wyszukują nie tylko lekarzy o konkretnych specjalizacjach, ale też specjalistów, którzy wykonują dane usługi.

Przyjrzyj się np. takim frazom jak – chirurgiczne usuwanie ósemek Poznań Winogrady czy badanie znamion prywatnie Warszawa Bielany.

Pozycjonowanie pod wyszukiwanie głosowe

Z raportu Google wynika, że już 27% użytkowników korzysta z wyszukiwania głosowego. W branży medycznej również taki sposób poszukiwania przychodni czy konkretnego lekarza ma duży potencjał, dlatego warto zoptymalizować swoją stronę i treści, w taki sposób, żeby odpowiadały tzw. zapytaniom konwersacyjnym.

Wsparciem dla pozycjonowania pod wyszukiwanie głosowe w branży medycznej będzie też dodanie danych strukturalnych schema.org – w postaci gwiazdek, godzin otwarcia, bezpośrednich linków do rejestracji, opinii, usług medycznych, lokalizacji czy nawet cennika.

Mobile-first nadal bardzo ważne

Nie można zapomnieć także o tym, że Google od lat i także w 2025 roku wspiera strony, które ładują się szybko i nie tracą na funkcjonalności, gdy użytkownik korzysta z urządzeń mobilnych. Warto upewnić się, czy interfejs strony jest czytelny, a przyciski i treść są widoczne bez przewijania strony na boki.

Podsumowanie: Pozycjonowanie dla branży medycznej – jak to robić?

Pozycjonowanie stron internetowych dla gabinetów lekarskich, klinik i placówek medycznych to wieloetapowy proces, który wymaga skutecznej strategii SEO, składającej się z takich działań jak:

  • analiza słów kluczowych – głównie fraz lokalnych, szczegółowych i tzw. długiego ogona;
  • pisania jakościowego contentu – najlepiej podpisanego przez ekspertów;
  • optymalizacja techniczna strony – w tym zadbanie o strukturę, szybkość ładowania się strony i dodanie danych strukturalnych;
  • SEO lokalne dla lekarzy – udoskonalenie Profilu Firmy w Google, gromadzenie opinii od pacjentów;
  • budowanie silnego profilu linków – największą wartością są linki z eksperckich portali medycznych.

Prowadzenie SEO w branży medycznej wymaga zwrócenia uwagi na przepisy, zmiany w Kodeksie Etyki Lekarskiej, potrzeby pacjentów oraz algorytm Google, szczególnie E-E-A-T. Google ma znacznie wyższe wymagania względem treści w branży medycznej niż w innych, gdyż mają wpływ na zdrowie i życie pacjentów.

Jesteśmy pewni, że nasz poradnik pomoże Ci w stworzeniu skutecznej strategii SEO, która sprawdzi się w 2025 roku w branży medycznej. Jeśli chcesz, możesz też powierzyć pozycjonowanie strony internetowej lekarza czy placówki medycznej naszej agencji Proformat.

Odpowiedz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *