
Google nie jest już jedynym źródłem informacji – użytkownicy coraz częściej zwracają się do sztucznej inteligencji, a dokładnie do ChataGPT. Dlatego, jeśli masz firmę, wykorzystaj to i spraw, aby ChatGPT cytował Twoje teksty, polecał Twoje usługi i produkty oraz pomagał Ci pozyskiwać nowych klientów. Sprawdź, jak zwiększyć widoczność w ChatGPT.
Czym jest pozycjonowanie w ChatGPT?
Dbanie o widoczność w Google to podstawa, ale dziś możesz zająć się także zwiększeniem widoczności strony w ChatGPT. Wyobraź sobie sytuację, gdy użytkownik pyta się AI o najlepszą firmę sprzątającą w Toruniu, najlepszego prawnika w Krakowie albo o kurs do nauki programowania. Dzięki temu, że poświęcisz czas na pozycjonowanie w ChatGPT sprawisz, że AI poleci właśnie Twoje usługi lub produkty, a Ty pozyskasz nowych klientów bez większego wysiłku.
Dlaczego opłaca się pozycjonowanie w ChatGPT?
- AI, a szczególnie darmowy ChatGPT, to narzędzie, które już stało się nowym źródłem informacji i to nie tylko dla młodych odbiorców.
- To z kolei powoduje wzrost widoczności strony z nowego źródła.
- ChatGPT zapewnia szybki i łatwy dostęp do informacji, których akurat szuka użytkownik.
- Nie wymaga wielu nowych inwestycji, wystarczy przestrzegać pewnych zasad, aby inwestując w SEO, możliwe było także zwiększanie widoczności w modelach językowych np. w ChatGPT.
Jak pozycjonować stronę w ChatGPT? I jak zwiększyć widoczność w ChatGPT?
Pozycjonowanie w ChatGPT wymaga stosowania kilku ważnych zasad, dlatego przyjrzyjmy się im bliżej.
Zezwól GPTbotom na dostęp do strony w pliku robots.txt, aby zwiększyć widoczność strony w ChatGPT
Zacznij od podstaw, czyli od sprawdzenia, czy strona internetowa blokuje dostęp robotom OpenAI. Jeśli nic nie zmieniałeś w pliku robots.txt, to zapewne nie ma problemu. Jednak w razie czego dobrym pomysłem może być jeszcze dodatkowe wskazanie botom OpenAI, że mogą czerpać informacje z Twojej strony. Zrobisz to poprzez edytowanie pliku robots.txt np. za pomocą Notatnika i wklejenie następujących informacji:
User-agent: GPTBot
Allow: /
User-agent: ChatGPT-User
Allow: /
Będą to wskazówki dla botów ChataGPT w tym GPTbota, że dajesz im dostęp do zawartości całej Twojej strony internetowej. Pamiętaj, że możesz zdecydować się także na zablokowanie lub udostępnienie jedynie niektórych katalogów.
Stwórz plik llms.txt, aby zwiększyć widoczność strony w ChatGPT
Dość nowym pomysłem jest także tworzenie dedykowanego pliku llms.txt. Jego zadaniem będzie wskazanie modelom AI, o czym jest Twoja strona, jakie są najważniejsze linki, czy zezwalasz robotom na trenowanie na treściach z Twojej stronie (allow-llm-training). Warto też dodać „attribution” z uwzględnieniem konieczności podania źródła, czyli Twojej strony www. Oznacza to, że gdy np. ChatGPT będzie czerpać informacje z Twojej witryny, wskaże źródło. Dodatkowe informacje, jakie możesz dodać to język, adres strony (site-url), słowa kluczowe (keywords), email (contact) i lokalizacja (location).
Przyjrzyj się przykładowemu pliku llms.txt, którego warto dodać do katalogu głównego Twojej strony:
site-name: Agencja Interaktywna Proformat
site-url: https://www.proformat.pl
description: Polska agencja interaktywna z siedzibą we Wrocławiu. Specjalizujemy się w tworzeniu nowoczesnych stron internetowych, sklepów e-commerce, pozycjonowaniu SEO, identyfikacji wizualnej oraz tworzeniu dedykowanego oprogramowania dla firm.
keywords: tworzenie stron internetowych, tworzenie sklepów online, pozycjonowanie strony SEO, identyfikacja wizualna marki, UX, branding, aplikacje webowe, dedykowane oprogramowanie dla firm
languages: pl
location: Wrocław, Polska
contact: bok@proformat.pl
attribution: wymagane podanie źródła proformat.pl
allow-llm-training: true
important-sections:
– url: /oferta
priority: high
description: Oferta agencji interaktywnej, w tym tworzenie stron, sklepów i usługi SEO.
– url: /portfolio
priority: high
description: Realizacje przygotowane dla klientów z różnych branż.
– url: /kontakt
priority: medium
description: Dane kontaktowe i formularz.
– url: /blog
priority: medium
description: Artykuły eksperckie z branży marketing i web development.
Stwórz plik llms.txt już teraz, bo wiele wskazuje, że już wkrótce będzie to standard.
Zadbaj o renomę swojej marki, aby zwiększyć widoczność strony w ChatGPT
ChatGPT poleca marki i specjalistów, którzy wzbudzają zaufanie. Dlatego zbieraj pozytywne opinie i buduj autorytet w branży. Wykorzystaj do tego Profil Firmy w Google i zachęć klientów do dzielenia się opiniami na temat współpracy. Opinie warto gromadzić także na takich stronach jak – Oferteo czy Trustpilot lub Opineo.
Pozyskuj wartościowe linki, aby zwiększyć widoczność strony w ChatGPT
W przypadku budowania autorytetu stron internetowych ważne jest także pozyskiwanie wartościowych, silnych linków zewnętrznych. Najlepiej takich, które są tematycznie powiązane z branżą, w jakiej działasz. Dobrym pomysłem będzie publikowanie artykułów sponsorowanych w renomowanych serwisach i portalach branżowych.
Bądź aktywny i wchodź w interakcje, aby zwiększyć widoczność strony w ChatGPT
Kolejnym, sprytnym sposobem na zwiększenie szansy na to, że ChatGPT poleci Twoją ofertę, produkt czy stronę, jest wchodzenie w interakcje z użytkownikami w mediach społecznościowych, ale też na blogach i forach dyskusyjnych. GPTbot zwraca uwagę na to, że zdobywasz linki z Social Mediów, zbierasz komentarze i budujesz pozycję ekspera w różnych źródłach.
Coraz większą rolę w kontekście zwiększania widoczności strony w ChatGPT i innych modelach językowych odgrywa budowanie renomy w takich serwisach jak Reddit i Quora.
Zoptymalizuj stronę, aby zwiększyć widoczność strony w ChatGPT
Pamiętaj także o tym, że duży wpływ na pozycjonowanie w ChatGPT ma tak po prostu optymalizacja strony czy artykułów blogowych, a przy tym wyposażenie ich w dopasowane i opłacalne słowa kluczowe.
Nie ma GEO, czyli Generative Engine Optimization, bez SEO. Optymalizacja strony i link building to ważne składniki, które realnie wpływają na pozycjonowanie strony w ChatGPT.
Wykorzystaj dane strukturalne, aby zwiększyć widoczność strony w ChatGPT
Dobrym pomysłem, aby pomóc GPTbotowi w prawidłowym zrozumieniu zawartości strony, jest zastosowanie danych strukturalnych schema.org.
Do pozycjonowania w ChatGPT wykorzystaj następujące znaczniki:
- FAQPage – dodaj FAQ na każdej podstronie, która ma zwiększyć widoczność w ChatGPT lub innym modelu językowym;
- Article – warto wykorzystać na blogu lub w serwisie z newsami;
- HowTo – w artykule blogowym, w którym publikujesz poradnik z instrukcją do zrobienia, np. jak zrobić stronę internetową;
- Product + Offer – w sklepie internetowym, na stronie produktowej dodaj takie dane strukturalne jak „Product” z nazwą produktu, jego opisem, parametrami, producentem i zdjęciem, a także „Offer” z ceną, walutą, dostępnością i linkiem;
- LocalBusiness – bardzo ważne jeśli prowadzisz lokalny biznes usługowy, do danych strukturalnych dodaj takie informacje jak nazwa firmy, adres, numer telefonu, adres e-mail, logo;
- Person – gdy budujesz pozycję eksperta, dodaj też imię i nazwisko autora, krótkie bio i linki do profili.
Pamiętaj, że dane strukturalne możesz łączyć ze sobą, np. dodając Article i Author.
Dopasuj język i styl do AI, aby zwiększyć widoczność strony w ChatGPT
Mamy jeszcze jedną radę, która może pomóc w zwiększeniu widoczności Twojej strony w wynikach ChatGPT. Dobrym pomysłem będzie nie tylko dodanie słów kluczowych na stronie, ale też edytowanie treści tak, żeby był napisany w stylu modelu językowe.
Jak pisać treści pod ChatGPT?
- Najlepiej, aby nagłówki H1-H3 miały formę pytań.
- Pytania w nagłówkach powinny poruszać problemy, które interesują potencjalnych czytelników. Dlatego zbadaj rynek i poznaj potrzeby grupy docelowej, np. robiąc ankietę w Social Mediach.
- Pisz naturalnym językiem. Nie bój się potocznych wstawek. Po prostu podczas pisania wyobraź sobie, że rozmawiasz z klientem czy kontrahentem.
- Od razu odpowiadaj na pytanie, zamiast robić długie wstępy.
- Umieść najważniejsze informacje ściśle związane z tematem artykułu wyżej, a niżej zamieść uzupełniającą treść.
- Chwal się wiedzą, swoim doświadczeniem i spraw, aby tekst wyróżniał się na tle konkurencji.
- Dodawaj wypunktowania, krótkie akapity, cytaty, aby czytanie było przyjemniejsze i szybsze.
- Nie bój się też dodawać do treści na stronie wyników badań, wniosków z badań i mocnych, branżowych źródeł, które są wartościowe dla czytelnika i zwiększają wiarygodność tekstu.
Dlaczego moja firma nie pojawia się w odpowiedziach ChatGPT?
Powodów może być kilka, np.:
- być może ChatGPT nie uznał, że warto polecać Twoją markę, bo nie budujesz widoczności online, w sieci brak opinii na temat Twojej marki i nie angażujesz się w promocję w Social Mediach;
- jeśli prowadzisz firmę lokalną i nie masz strony, ani chociaż zoptymalizowanej wizytówki Google z opiniami, a do tego nie prowadzisz działań marketingowych w Internecie, zapewne nie zostaniesz polecony przez ChatGPT;
- brak zoptymalizowanej strony również może doprowadzić do tego, że ChatGPT nie wymieni Twojego artykułu, produktu czy oferty;
- duża liczba negatywnych opinii w Google Maps;
- nie prowadzisz Social Mediów, a Twoja strona nie jest aktualizowana;
- dopiero otwarłeś firmę, więc nie ma ona jeszcze reputacji, która zachęca bota OpenAI do wskazywania Twojej firmy jako markę, którą warto polecić.
Podsumowanie – Pozycjonowanie w ChatGPT – jak zwiększyć widoczność w ChatGPT?
To już nie są testy i przyszłość – ChatGPT stał się nowym kanałem pozyskiwania klientów i realną alternatywą dla wyszukiwarki Google. Dlatego czas dostosować się do nowych warunków! Z naszego poradnika dowiedziałeś się, jak zwiększyć widoczność w ChatGPT poprzez:
- konfigurację pliku robots.txt i stworzenie pliku llms.txt,
- budowanie wiarygodności marki – coraz większe znaczenie ma obecność w takich serwisach jak Reddit czy Quora,
- optymalizację SEO i link building,
- dodawanie wartościowych i merytorycznych treści na stronę lub bloga,
- wykorzystanie danych strukturalnych i wiele innych.
Pozycjonowanie w ChatGPT to sposób na pozyskiwanie klientów, dlatego nie zostawaj w tyle. Dbaj o reputację i zaufanie botów AI, aby chętnie cytowały treści na Twojej stronie. Zacznij łączyć GEO i SEO – chętnie pomożemy!