
SEO to już za mało. Zadbaj też o to, żeby zwiększyć widoczność w Google Gemini. Dostosuj się do zasad i zacznij wdrażać triki, które sprawią, że AI będzie cytować Twoje treści, polecać produkty i usługi, a Twoja marka zwiększy swój autorytet.
- Czym jest Gemini?
- Dlaczego warto inwestować w pozycjonowanie w Gemini, zamiast tylko w SEO?
- Jak pozycjonować stronę w Gemini Google? 7 etapów
- Czym się różni pozycjonowanie w Gemini od pozycjonowania w Google?
- Czy pozycjonowanie Gemini zastąpi SEO?
- Podsumowanie: Pozycjonowanie w Gemini – co zrobić, żeby Twoja strona znalazła się w wynikach Gemini AI?
Czym jest Gemini?
Gemini to zaawansowany model sztucznej inteligencji o wielomodalnym charakterze, który jest w stanie łączyć zdolności językowe z analizą obrazu, kodu, ale też dźwięku. To duży model językowy (LLM), który został opracowany przez Google DeepMind.
Wcześniejszą wersją Gemini jest Bard i Palm, które również zostały opracowane przez zespół Google.
Gemini konkuruje z popularnym ChatGPT, Claude czy innymi LLM.
Jakie są zalety Gemini?
Spójrzmy, czym wyróżnia się Gemini.
- Multimodalność – jak już podkreśliliśmy, zaletą Gemini jest to, że potrafi analizować nie tylko tekst użytkownika, ale też obrazy, dźwięki, wideo i kod.
- Wysoka dokładność – lepiej niż wcześniejsze modele rozumie kontekst i złożone pytania.
- Elastyczność zastosowań – sprawdza się w edukacji, biznesie, analizie danych czy obsłudze klienta.
- Integracja z ekosystemem Google – jeśli na co dzień korzystasz z Google Workspace, to na pewno dostrzegasz kolejna ważna zaletę Gemini, czyli możliwość integracji z Docs, Sheets czy Gmail. To dobry sposób na automatyzację wielu zadań i zaoszczędzenie czasu.
- Wsparcie działań SEO i marketingowych – Gemini można wykorzystywać do usprawnienia pozycjonowania stron internetowych. Pomoże w trakcie tworzenia treści na stronę, nagłówków, meta tagów i opisów do sklepu internetowego. Świetnie sprawdza się do generowania proponowanych słów kluczowych, researchu i znajdowania potrzebnych danych, raportów i statystyk. Warto wykorzystać Gemini do analizy grupy docelowej, a także do poprawy treści, aby stała się bardziej sprzedażowa czy merytoryczna. Jak widzisz, LLM świetnie przyspiesza pracę.
Dlaczego warto inwestować w pozycjonowanie w Gemini, zamiast tylko w SEO?
Jeszcze do niedawna wyszukiwarka Google była głównym źródłem informacji, z którego korzystało ponad 97% użytkowników. Dziś, gdy do gry wkroczyła sztuczna inteligencja (AI), a użytkownicy coraz częściej, zamiast wpisywać krótkie frazy kluczowe do wyszukiwarki, przechodzą do Gemini i zadają konkretne pytania, licząc, że AI błyskawicznie udzieli im odpowiedzi.
Z drugiej strony, im więcej osób będzie postępować w ten sposób, tym coraz bardziej zacznie spadać ruch na stronach i klikalność z wyszukiwarki.
Dlatego musisz działać! I zacząć inwestować nie tylko w SEO, ale też w AEO i GEO, czyli w dużym uproszczeniu w zwiększenie widoczności treści na Twojej stronie w odpowiedziach prezentowanych przez sztuczną inteligencję.
Pozycjonowanie w Gemini, ChatGPT, Claude i wielu innych LLM to sposób na zwiększenie zysków, zaufania klientów i budowania stabilnego biznesu w sieci.
Jak pozycjonować stronę w Gemini Google? 7 etapów
Pozycjonowanie w Gemini to już nie dźwięki przyszłości. Lepiej działać szybko i dopasować się do nowych standardów. Już teraz wiemy, że istnieje kilka skutecznych trików, dzięki którym Twoje treści i oferta zostaną wykorzystane w Gemini. Poznaj 7 najważniejszych etapów pozycjonowania strony w Gemini.
Audyt obecności w Gemini
Zacznij od sprawdzenia, czy Twoja strona jest widoczna w wynikach Gemini. Upewnij się, które podstrony są cytowane. Sprawdź też, jak wygląda widoczność w Gemini Twojej konkurencji.
Optymalizacja techniczna strony
Następnie zajmij się bardziej zaawansowanymi kwestiami, czyli optymalizacją techniczną, zbadaj:
- stan witryny,
- prędkość ładowania się strony,
- dopasowanie witryny do urządzeń o różnych rozmiarach,
- poprawność indeksowania w wyszukiwarkach,
- bezpieczeństwo strony (np. certyfikat SSL),
- strukturę linków wewnętrznych.
Optymalizacja strukturalna
Ważnym elementem pozycjonowania w Gemini są dane strukturalne schema.org, które należy wdrożyć na swojej witrynie. Jeśli już wcześniej znajdowały się na stronie, należy upewnić się, czy nie występują jakieś błędy.
Jak sprawdzić, czy dane strukturalne działają poprawnie na stronie?
Świetnie sprawdzi się do tego narzędzie udostępnione przez Google, czyli Rich Results Test. Wystarczy, że wpiszesz link do strony, a narzędzie zweryfikuje, czy elementy rozszerzone działają prawidłowo. Możesz też wkleić kod, aby sprawdzić jego poprawność, zanim jeszcze dodasz go na stronę. W razie wykrycia problemów narzędzie wyświetli ostrzeżenia lub błędy, jakie należy poprawić.
Dane strukturalne pomagają botom lepiej zrozumieć kontekst i tematykę strony.
Poznaj najpopularniejsze dane strukturalne, jakie warto dodać na swoją stronę internetową:
- Organization – pozwala na przekazanie najważniejszych informacji o firmie, danych kontaktowych, adresu;
- LocalBusiness – szczególnie ważne dla biznesów lokalnych, najlepiej dodać godziny otwarcia firmy, lokalizację i numer telefonu;
- Product – wskazuje szczegółowe dane na temat produktu, takie jak cena, dostępność, opinie;
- Article – przydatne w przypadku treści blogowych, pozwala na umieszczenie informacji na temat autora tekstu;
- FAQPage – wskazane, gdy masz na stronie sekcję FAQ, zawierającą pytania i odpowiedzi, które mają być widoczne w wynikach wyszukiwania.
Wybranie konwersacyjnych słów kluczowych
Długi ogon (ang. long tail) to już za mało. W Google wystarczy napisać np. „najlepszy gramofon do 1000 zł”, „buty do biegania damskie rozmiar 38” czy „mysz ergonomiczna do pracy”, aby znaleźć proponowane oferty czy artykuły z rankingami.
W Gemini wygląda to nieco inaczej, tutaj wyszukiwanie przybiera formę konwersacji, a użytkownicy częściej wprost zadają pytania – np. „jaki gramofon wybrać do 1000 zł” czy „jaką mysz ergonomiczną kupić do pracy biurowej”.
Dlatego coraz częściej można spotkać się z nowym rodzajem słów kluczowych – z frazami konwersacyjnymi. Charakteryzują się one większą bezpośredniością, naturalnością, a niekiedy nawet nieco potocznym językiem i często przybierają formę pytania.
Zatem najlepiej umieszczać w treściach na stronie słowa kluczowe konwersacyjne i tradycyjne, aby zwiększyć widoczność zarówno w organicznych wynikach wyszukiwania, w AI Overviews, jak i w Gemini AI.
Dodanie wysokiej jakości treści
Sztuczna inteligencja w tym LLM (czyli duży model językowy), jakim jest Gemini, chce polecać i czerpać informacje jedynie z wiarygodnych źródeł, dlatego bardzo ceni sobie wysokiej jakości treści. Zatem, aby AI cytowało Twoje treści i dodawało link do źródła, a także polecało Twoją ofertę, musi uznać Twoją markę za wartościową.
Dostosuj treści pod wytyczne EEAT, czyli:
- dodawaj bio autora-eksperta pod tekstem;
- umieść w treści nie tylko suche informacje, ale też praktyczne wskazówki, wspomnienia czy dodaj case study, które pokaże Twoje doświadczenie;
- dodaj na stronie informacje o współpracach, nagrodach czy certyfikatach.
Publikuj na swojej stronie wartościowe treści, rankingi, poradniki, analizy, a także FAQ, które precyzyjnie odpowiadają na pytania, jakie użytkownicy zadają Gemini.
Pozytywny wpływ na pozycjonowanie w Gemini odegra też regularne aktualizowanie treści – każdy LLM kocha możliwie jak najbardziej aktualne teksty.
Zadbanie o czytelność treść
Istnieją dowody na to, że z perspektywy GEO (ang. Generative Engine Optimization), czyli np. pozycjonowania w Gemini, czytelność treści na stronie wpływa na widoczność w LLM.
Jak zwiększyć przejrzystość i czytelność tekstów, które publikujesz na swojej stronie internetowej?
- Stosuj nagłówki H1-H3, aby logicznie i tematycznie uporządkować treść.
- Dodawaj tabele do artykułów, aby skutecznie podsumować opisaną treść.
- Używaj prostych słów i niezbyt długich zdań złożonych.
Skorzystaj z narzędzia do sprawdzania czytelności treści, aby upewnić się, czy przygotowany tekst spełnia wymagania GEO.
Zwiększenie liczby cytowań online
Duży wpływ na pozycjonowanie strony w Gemini mają cytowania, czyli widoczność treści w sieci. Jak zadbać o wzrost liczby cytowań?
- Zoptymalizuj wizytówkę Google, czyli Profil Firmy w Google.
- Publikuj merytoryczne treści na wartościowych i tematycznie powiązanych portalach i blogach.
- Pozyskuj recenzje i opinie od wcześniejszych klientów.
- Publikuj viralowe treści w mediach społecznościowych, które użytkownicy będą chętnie udostępniali.
Czym się różni pozycjonowanie w Gemini od pozycjonowania w Google?
Przyjrzyjmy się najważniejszym różnicą między pozycjonowaniem w Gemini AI a pozycjonowaniem w wyszukiwarce Google.
Aspekt | Pozycjonowanie w Gemini | Pozycjonowanie w Google |
Najważniejszy cel | Zwiększenie widoczności w Gemini i AI Overviews. | Zwiększenie pozycji w organicznych wynikach wyszukiwania Google. |
Widoczność | Konwersacje z Gemini. | Widoczność w wynikach organicznych Google. |
Treści | Treści muszą być unikalne, wartościowe, zgodne z prawdą oraz napisane w sposób dopasowany do semantyki rozumianej przez modele językowe (LLM). | Treści muszą być zoptymalizowane pod SEO – zawierać słowa kluczowe, nagłówki, być unikalne, zgodne z EEAT. |
Ruch | Ruch jest referencyjny z linków i odpowiedzi sugerowanych przez AI. | Ruch organiczny z listy wyników Google. |
Link building | Mniejsze znaczenie – ważniejszy jest kontekst i jakość informacji. Jednak gdy inwestujemy w SEO i zdobywamy wartościowe i tematycznie powiązane linki, rośnie autorytet strony, a to z kolei może wpłynąć też na widoczność strony w LLM. | Nadal istotny czynnik – linki zewnętrzne i wewnętrzne wpływają na autorytet strony. |
Typy zapytań | Długie, szczegółowe słowa kluczowe konwersacyjne, całe pytania. | Krótkie słowa kluczowe, zazwyczaj 2-3 słowa. |
Czy pozycjonowanie Gemini zastąpi SEO?
Nie, SEO i AI, w tym pozycjonowanie w Gemini świetnie się uzupełniają.
Na przykład Gemini Google wybierając artykuły, które cytuje lub produkty czy usługi, które poleca, opiera się na wielu tych samych systemach rankingowych, które wykorzystywane są do ustalania kolejności wyników wyszukiwania Google. Takich jak RankBrain, PageRank, BERT. W obu przypadkach zwracana jest duża uwaga na przydatność treści czy autorytet domeny i marki.
Zarówno podczas pozycjonowania strony w Google, jak i pozycjonowania w Gemini kładzie się duży nacisk na optymalizację strony, czyli:
- dodanie pliku robots.txt ze zgodą na indeksację zawartości strony,
- umieszczanie na stronie unikalnych i wartościowych treści,
- stosowanie znaczników schema,
- wykorzystywanie protokołu HTTPS,
- przyspieszenie prędkości ładowania się strony,
- tworzenie silnego i wartościowego profilu linków.
Podsumowanie: Pozycjonowanie w Gemini – co zrobić, żeby Twoja strona znalazła się w wynikach Gemini AI?
Gemini to zaawansowany model sztucznej inteligencji stworzony przez Google, który coraz częściej zastępuje tradycyjne wyszukiwanie w Internecie. Dlatego pozycjonowanie Gemini czy ChatGPT staje się równie ważne jak klasyczne SEO.
Twoim celem powinno być sprawienie, aby Gemini cytowało Twoje treści, polecało produkty czy usługi i wzmacniało autorytet marki.
Jak pozycjonować w Gemini?
- Wykonaj audyt widoczności w Gemini.
- Zajmij się optymalizacją techniczną strony.
- Zacznij wdrażać dane strukturalne schema.org.
- Użyj konwersacyjnych słów kluczowych.
- Zadbaj o czytelność treści.
- Publikuj wysokiej jakości treści zgodne z zasadami EEAT.
- Postaraj się o to, aby Twoje treści były cytowane, a marka widoczna w sieci.
Pozycjonowanie w Gemini różni się od SEO tym, że większy nacisk kładzie na wiarygodność i autentyczność. Z drugiej strony obie formy wzajemnie się uzupełniają, dlatego warto równolegle inwestować w optymalizację strony pod kątem wyszukiwarek i modeli językowych, aby skutecznie zwiększać widoczność w Internecie.